Co to?!
Championship Manager! Nic (pokud vás už zkušenost připravila o neznalost a nechápavé vrtění hlavou nehodláte ani na chvíli předstírat, následující řádky tohoto odstavce v klidu přeskočte)??? CHAMPIONship MANAGER!!! Furt nic??!! Co takhle měřítko kvality všech fotbalových manažerů, resp. všech her svého druhu posledních let? Vytrvale nejlepší série svého žánru a velmi pravděpodobně nejlepší série svého žánru vůbec? Pořád nic??? Tak co takhle skutečně hardcore simulátor práce fotbalového trenéra „managera“ s daty? Spoustou dat; větší spoustou než tou „spoustou“, kterou bez znalosti Championship Managera za spoustu považujete. Ne?! Dobře, do teď to bylo jen na PC a Xboxu!
Á, toto,...
Ano přesně toto. Přesně toto slavné moře vzájemně provázaných tabulek, statistik a údajů, o kterých vás ani nenapadlo, že by mohli existovat. Přesně toto bezedné moře možností, schované pod slupkou ošklivého káčátka, jehož celé podobenství je tvořeno výhradně z většího množství tabulek, než si je představivost necvičeného mozku schopna představit. Přesně toto ošklivé káčátko, které pod svým nevábným zevnějškem skrývá nikoliv snadno sluplutelnou laskominku, ale v pravdě kolosa, který slupne vás.
Nenecháte-li se odradit jeho „anakinovským“ stínem, který hlasitě do uší všem pozorným křičí/sípe: „Hle, já jsem velký, ošklivý a ukrutně propracovaný fotbalový manažer. A jsem i na PS2, kam vlastně moc nepatřím. Boj se, wando, tedy červe nezkušený. Boj se, sic slupnu tebe i celou tvou memory kartu.“
Dá vám obří databázi všech známějších i méně známých fotbalových lig, a to včetně naší „kapříkovské“ první ligy.
...stín...Tak, ti méně stateční i špatně informovaní snad konečně odpadli a my se v klidu bez doprovodu nemístných poznámek můžeme podívat tomu káčátku s prapodivným stínem pěkně na zobák. Předchozí varování mějte na paměti, sic nebylo samoúčelné. Nemáte-li totiž žádné zkušenosti s „tímto“, je docela pravděpodobné, že budete stínem „tohoto“ teď bez servítek zastrašeni. „Toto“ totiž není žádný konzolový Championship Manager, „toto“ je jen a pouze do puntíku beze změn (tedy nepočítáte-li za změny odstranění bugů, které plundrovaly PC verzi) převedený Championship Manager 5 z PC. Do puntíku a beze změn převedený nejhorší přírůstek do série za celé roky (inu, výměna ostříleného vývojářského týmu Sports Interactive za Gusto Games se těžko mohla neprojevit), aby bylo úplně jasno. Jen se neplašte, to ještě zdaleka není všechno. Ještě než vám hra umožní pustit se do jejích komplexních útrob, zcela bez servítek si řekne o cca 7MB na vaší paměťové kartě. Pokud jej nemáte a nemáte zájem si jej udělat, můžete v klidu zapomenout, že jste něco o CHM5 na PS2 četli. Stále zájem? Pořád to není všechno. Do puntíku a beze změn z PC převedený znamená, že konverze CHM5 na PS2 nebyla potřebám PS2 prakticky vůbec přizpůsobena. Pouze bylo sníženo rozlišení, v důsledku čehož bude většina z vás zpočátku nechápavě mrkat na obrazovku a snažit se v tom shluku malých, špatně čitelných znaků poznat slova a najít smysl. Zvyknete si. Zorientujete se. Najdete způsob, jak si je mírně zvětšit ze špatně čitelných na s problémy čitelné. A asi po hodině průzkumu hry, jejíž veškerá grafika se skládá z tabulek plných oněch s problémy čitelných znaků, vám dojde, že v tomhle směru to prostě už lepší nebude. Hle, stín CHM5 v celé jeho varovné podobě. Pokud se ani teď neleknete, neutečete a vytrváte, časem postupně pochopíte, že stín vypadající jako strašlivý a ošklivý kolos je jen stín vypadající jako strašlivý a ošklivý kolos.
... kolose...
Odpuzující stín CHM5 je takovým varovným, charakterovým zbarvením hry, sloužícím k tomu, aby se nedostala do rukou nepovolaných a nedošla tak zbytečnému zatracení. Kolos jej vrhající, jak záhy trpělivostí obrněný fanoušek fotbalových manažerů
zjistí, ve skutečnosti je ošklivý účelově. Není vůbec strašlivý a pod všemi těmi svými tabulkami ani odpuzující. Naopak je vstřícný, rozdávačný, pohostinný a dá vám v podstatě všechno, po čem vaše „mourinhovské“ srdce touží. Dá vám obří databázi všech známějších i méně známých fotbalových lig (nejen těch prvních!), a to včetně naší „kapříkovské“ první ligy. Aby to nezaniklo, tak znova - VČETNÉ NAŠÍ PRVNÍ LIGY. Všechny jsou adekvátně provázány se soutěžemi UEFY i mezinárodními akcemi. Dá vám na to množství lig docela slušně aktuální soupisky. Dá vám o každém hráči z jeho databáze všechny potřebné údaje a podá vám je srozumitelným způsobem. Dá vám spoustu možností jak pracovat s týmem, včetně možnosti sestavovat do puntíku podrobné tréninkové programy s čitelným dopadem jejich vlivu na výkonnost i hru vašeho týmu. Dá vám spoustu možností, jak nepřímo pracovat s jednotlivými hráči i po psychické stránce – pokutování za excesy při zápase, dávání odměn za stanovené cíle, přeřazování do rezerv apod. Dá vám moře taktických možností, jak určovat samotnou hru vašeho týmu, včetně možností do detailu určovat hru jednotlivých hráčů – základními herními pokyny počínaje, libůstkami jako postavení a chování se při standardkách konče. Dá vám všechna potřebná data k tomu, abyste mohli určit kde, kdo a jak bude hrát a na základě toho vyhrávat a dá vám samozřejmě k ruce i pár asistentů, kteří to udělají za vás. A dá vám samozřejmě i patřičné nástroje k obměně vašeho kádru. Nedá vám jen zbytečnou omáčku vařenou ze starostí, jak zajistit chod
samotného klubu. Krom tohoto vám ovšem dá CHM5 prakticky všechno, co v rámci fotbalového manažeru můžete chtít. Všechno. Všechno to, co chybí největšímu konkurentovi CHM5, LMA Manager sérii. Potud vše v pořádku.
Samozřejmostí jiného druhu pak je v případě celé série prezentace zápasů naprosto neatraktivní formou.
...co i Asakra zove se.Problémy nastanou ve chvíli kdy zjistíte, že sice víte co můžete všechno s hráči a týmem dělat, ale nemůžete za boha přijít na to, jak to udělat. Na vině není jen nezvyklý tabulkoidní vzhled a s problémy čitelné písmo, ale i poněkud zmateně vyřešené ovládání. To, co funguje pohodlně na myši a klávesnici, funguje na joypadu o poznání hůře. Autoři sice naštěstí nešli tak daleko, že by vás nechali pohybovat se po ploše kurzorem a umožnili vám pohybovat se jen mezi příkazovými pokyny, ale nevyužití většiny předních tlačítek je poněkud zarážející a vede k poměrně únavnému klikacímu maratónu, který je mnohdy chaotičtější, než by bylo záhodno. Na vině je v tomto směru tak trochu absence jakési „centrální/výchozí“ obrazovky, která by sloužila jako základní orientační bod, od kterého je možné se odrazit k dalším. V CHM5 se díky její absenci můžete dostat prakticky odkudkoliv kamkoliv, což prostě vzhledem k množství obrazovek mnohdy nutně působí chaoticky. Jednoduché řešení je přitom nasnadě. CHM5 ale málokdy řeší jednoduché věci jednoduše. Poměrně zarážející je kupříkladu způsob, jak komplikovaně jsou řešeny takové elementární věci, jako střídání či vůbec sestavení základní jedenáctky na začátku sezóny. Nota bene s přihlédnutím jak nástavbové věci, jako např. pokyny jednotlivým hráčům jsou řešeny relativně velmi srozumitelně a jednoduše. Přijít na to, jak vystřídat hráče či jen při sestavování sestavy prohodit hráče je skutečně bez konzultace s manuálem poměrně velký oříšek, zmiňované sestavení základní sestavy ručně je pak menší peklo. Jistě, můžete to přenechat asistentovi, který ale mnohdy obsazuje jednotlivé posty poměrně záhadným způsobem a postavení útočníka do obraných řad není výjimkou. Zbytečně komplikované ruční práci se tak stejně nevyhnete. Naštěstí vás při ní nebude brzdit pomalé nahrávání, což je nutno přičíst autorům konverze rozhodně k dobru, protože rychlé nahrávání není na PS2 v tomhle žánru zdaleka samozřejmostí.
Samozřejmostí jiného druhu pak v případě celé série CHM, včetně pátého dílu, je prezentace samotných zápasů naprosto neatraktivní formou, která má v CHM5 podobu buď toliko textovou nebo v nejlepším případě grafickou. Grafickou podobou ovšem je míněna pouze malá 2D mapa hřiště a po ní pobíhající většinou dvě desítky různobarevných koleček. Vzhledem k tomu, že pohled na tuhle kolečkovou přetahovanou je vrcholem a smyslem celého vašeho snažení, je to přeci jenom dnes po těch letech
|
A co dál?
Dál? Dál už nic. Pečlivě zvažujícím vytrvalcům je jasné, že většina uvedených výtek je u CHM5 na PS2 zpacifikovatelná zvykem, s výjimkou těžko pochopitelné chyby v podobě „s problémy čitelného písma“. Žánrem ostříleným vytrvalcům je rovněž jasné, že nic komplexnějšího a propracovanějšího v tomto žánru na PS2 momentálně nenajdou. Stačí si koupit novou memory kartu, brýle a mají o zábavu na dlouhou dobu postaráno, protože „když je miluješ, opravdu není co řešit“. Ti vytrvalci, kterým nic z uvedeného jasné není, zaslouží pochvalu za vytrvalost, ale nic z toho nebude. CHM5 není na PS2 tím nejvhodnějším kandidátem pro seznámení se s žánrem. Temnota jeho stínu dovede do řad fanoušků žánru málokoho.
|
Championship Manager 5 | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|