Chaser: kdo utíká a střílí, neprohraje

  • 179
John Chaser byl profesionálním agentem, dokud se vše nespiklo proti němu: ztráta paměti. Neznámí zabijáci. Marsovská ochranka. Slovenský tým Cauldron dokončuje očekávanou 3D akci.

CHASER
Výrobce hry: Cauldron
Vydavatel: JoWood
Datum vydání: Q2 2003
oficiální homepage
Chaser Permanentní oblíbenost 3D akcí je až zarážející v porovnání s jejich roční nadprodukcí a obsahovou monotematičností, ačkoliv po grafické stránce se zabíjení a střílení jeví pokaždé jinak. Nejžhavějším kandidátem na titul "zvrhlost roku" se zdá být Chaserem, slovenskou 3D akcí, která v střílecí tradici starých drsňáckých stříleček jako Chaser tedy obouvá padnoucí gumáky investigativní střílečky a ve třech desítkách misích rozjíždí lineární příběh - buďme za takové obalení bohapustého střílení vděční.

Chaser Chaser Chaser

Podobně jako v od týmu Volition napsali scénáristé studia Cauldron příběh Chasera pro nepříliš vzdálenou budoucnost roku 2095, kdy planeta již Mars hostí kolonisty a výrobní továrny. Skrz Spojené národy ustanovená ochranka Marsec (Mars Security) byla logickým krokem při udržení čistého kompetitivního prostředí, ale šéf Marsecu Samuel Longwood se díky chaosu na Zemi vymkl kontrole a začal firmy mafiánsky vydírat a usilovat o suverenitu Marsu. Hlavní hrdina John Chaser stojí mimo celou aférku, alespoň si to myslí díky ztrátě paměti, ale svou skutečnou účast nezapře, když zjistí, že jako tajný agent pracoval na úkolu zřejmě dostatečně nebezpečném, aby se stal lovnou zvěří. Střílením a objevováním nových důkazů Chaser nalézá jádro pudla a samozřejmě se z pozemských lokací dostane až na samotný Mars. Spojitost s Red Faction je zřejmě čistě náhodná, přesto je návrhářská ztráta víry ve vytvoření planetární utopie zneklidňující. Sci-fi, zdá se, má již jen dvě funkce: buď staví světlé zítřky nebo nechává veškerou civilizaci zkolabovat ve víru ekonomicko-politicko-vojenských převratů. Prostřední cesta, ta zamýšlející se nad realistickým vývojem současného světa nebo nad možnostmi současné vědy, ta je pro nás z větší části bohužel ztracena, ale výjimky typu Half-Life se k velké úlevě sem tam objevují. Red Faction s Chaser patří (jako většina příběhových 3D stříleček) do té neveselé kategorie.

Chaser Chaser Chaser

Skutečné rozuzlení zápletky hráč objeví až v samotném finále, po dvaceti hodinách čisté hry v případě, že jde o ostříleného agenta. Vzpomínkové flashbacky závislé na určitých lokacích nebo provedených akcích dokreslují situaci a navíc hra nabízí několik tisíc slov dialogů, což je jistě oživující prvek, jaký ve 3D akci nečekáme. Výpravnost prostředí od vesmírné lodi, kde se Chaser probouzí, přes městské mise a venkovní střílení na Sibiři až po marsovskou infiltraci zase očekáváme, stejně jako vyšší počet zbraní - dohromady patnáct nástrojů na zabíjení obsahuje pouhé dvě futuristické, ostatní vycházejí ze současných možností a designů. Uskakování před kulkami jako taktický prvek, tak by se dal označit přístup k započítávání zásahů, nikoliv v matrixovském stylu. Rána do hlavy odpraví nepřítele okamžitě, zatímco zásah do ruky nebo do nohy způsobí menší zranění a přímo nezabrání bojeschopnosti. U herní postavy přimhouřili návrháři oči a zranění neberou tak vážně, protože jako hrdina stojí John Chaser na prahu superhrdinství a má o něco odolnější... kůži.

Chaser Chaser Chaser

Cauldron navíc plánuje podporu MODifikací ve formě nových levelů a modelů zbraní, tudíž by se grafika nemusela okoukat, pakliže bude o její multiplayerovou část, kde se především MODuje, zájem. Standardně zpracovaný multiplayer osloví především hráče Return to Castle Wolfenstein, jelikož kromě klasických deathmatchových a vlajkonosných stylů nabízí cvičení svého vojáka v týmových akcích, kde jeden zásah znamená definitivní smrt. Za počet zastřelených protihráčů získají hráči zkušenosti a podle nich i finanční odměnu, za kterou nakoupí nové vybavení pro rychlejší a efektivnější zabíjení. A tak dále, dokolečka dokola. Druhý neobvyklejší styl jsou mise, ve kterých jsou hráči opět rozdělení na dva týmy a plní daný úkol, přitom se snaží přežít a odpravit soupeře. Zde je však instantní obživnutí možné. Internetovou hru podporuje zavedený klient-server balík GameSpy.

Chaser Chaser Chaser

Tvrzení šéfa Cauldronu Davida Durčáka, že by Chaser měl vyjít co nejdříve, je jednou z těch malých vývojářských ironií - na Chasera čekáme téměř tři roky. Nedávno vstoupila do hry distribuční firma JoWood a zdá se, že po odloženém vydání v zimě minulého roku se jako přijatelný termín rýsuje pololetí 2003. Liknavý přístup k webové prezentaci na stránkách www.chasergame.com je dalším z důkazů, jak lidé vytvářející interaktivní produkt nemyslí na plnou mediální podporu - poslední zpráva je z 23. května 2002!!! Kuriózní sekci tvoří Home-About web, kde se dozvíte, jak stránku prohlížet, celkově však hra není přiblížena natolik zodpovědně (a web není ani tak zábavný), aby se vyplatilo ztrácet na adrese čas (hodnocení webu 5/10).

Domácí engine CloakNT poběží na slabších konfiguracích (GeForce 1/2, P-500, 128 MB RAM) a společně s polskou taktičtější akcí Chrome bude Chaser příjemným překvapením letošního roku.