Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chrono Cross - nejlepší RPG?

  12:00aktualizováno  12:15
Dlouhou dobu se vedou spory, zda by série Final Fantasy byla tak úspěšnou, kdyby se cestou mnoha pokračování vydal i prastarý Chrono Trigger. Ve světle Chrono Crossu, který na něj v roce 1999 nepřímo navázal, se zdá tato úvaha dosti opodstatněnou. Kvality tohoto pokračovatele legendy se vám pokusíme právě nyní přiblížit.

BonusWeb HIT Chrono Cross

Přestože jsou tomu už tři roky, co Chrono Cross zaplavil pulty japonských obchodů s videohrami a dva roky po jeho útoku na shopy ve Spojených Státech, PALová verze se stále ne a ne objevit. Přesto je nezbytné, aby Chrono Cross našel své místo i v "síni slávy" Bonuswebu. Důvodem k tomu je jedinečnost okamžiku, nezapomenutelná vášeň, pocit tajemna i kouzlo osvícení. To vše může člověk prožít po vyslovení magického sousloví "Chrono Trigger". Teď nemám na mysli SNESáckou stejnojmennou videohru, byť tato stála na počátku všeho. Nyní mluvím o vlastnosti, schopnosti či chcete-li kouzlu, které je vlastní mladému chlapci jménem Serge, žijícímu v malé vesničce Arni Village, ležící na jižním pobřeží jednoho imaginárního kontinentu. Tato unikátní schopnost umožňuje Sergovi cestovat časem, čemuž vlastně částečně napovídá už samotný název hry.

Jak bývá u japonských RPG obvyklé, funkci bezpečnostních pásů, zabraňujících předčasnému opuštění hry, plní téměř na sto procent příběh. I zde je bohatý, rozvětvený, plný neočekávaných zvratů a sám o sobě by se mohl stát bestsellerem japonské literární tvorby. Naštěstí pro nás se ale usídlil na platformě PlayStation.

Chrono Cross

Dříve, než se pohroužíme do detailnějšího rozebrání tohoto mega epického díla, bylo by záhodno zmínit se o hře, která vyšla v témže roce jako Chrono Cross, a sice o Final Fantasy VIII. Nabízí se tak možnost srovnávat pozitivní i negativní rysy obou titulů, i když v zásadě nejde o skutečné konkurenty na videoherním bitevním poli, jelikož oba byly počaty ve stejné výrobní hale. Pokud bychom přesto chtěli obě díla konfrontovat, patrně by z tohoto duelu vyšel v roli vítěze právě Chrono Cross. Přestože obě hry disponují kvalitním scénářem a také z grafického hlediska nelze objektivně rozhodnout, misky vah na straně vítězné hry prokazatelně převáží kvality battle systému, který je u Chrono Crossu velmi precizně zpracován a naopak u FFVIII znatelně nedotažen. Ale dost už bylo teoretizování, je načase změnit dimenzi. "Chrono Trigger!" Neznámé místo v neznámém čase. Trojice přátel na území věčného nepřítele. Pár minut nejistoty, vzrušení a spousta rojících se otázek. Odpovědi jsou někde ve tmě, která náhle vše pohltí. Jiné místo v jiném čase. Sluneční paprsky pronikající oknem budí Serge ze spánku. Byl to sen, vzpomínka na minulost, vize budoucnosti anebo pouhá noční můra? Kdo ví. Všechno má svůj čas a také odpovědi na vyřčené i nevyřčené otázky musí nejprve dozrát. A že budou zrát dlouho, to je nad slunce jasné.

Chrono Cross

Klasický prolog "made by Squaresoft", v němž je hlavním aktérem mladík trpící nepatrnými příznaky asociála, mající však ryzí srdce, lví odvahu a spoustu přátel, o nichž však ještě nemá ani páru. Stejně tak nemá ponětí ani o větší části své minulosti. Je však mužem na svém místě a jako takový se ve chvíli ohrožení hbitě chápe zbraně a vyráží vpřed – do boje, z něhož může vzejít pouze jako vítěz. Finální rozuzlení je ale v nedohlednu a před naším novopečeným hrdinou leží ještě spousta dobrodružství a dokonce i převtělení se do role nenáviděného záporňáka. V této fázi hra nabývá zcela jiných rozměrů a nutí hráče téměř úplně změnit pohled na okolní svět, neboť putování v roli stoupence černé magie je oproti původnímu poslání "bílého rytíře" evidentně odlišné.

Nezbytnou součástí RPG her je cestování světem. Stejně jako v proslavené sérii Final Fantasy, i v Chrono Crossu probíhá standardně na mapě světa, přičemž ve zlomových místech, jako jsou například města, se lze přepnout do detailní podoby dané lokace. Při toulkách po světě lze vidět všechny tři členy akční party a krom toho je dále možné "vůdce" družiny (který se pohybuje v čele) obměňovat dle hráčovy chuti. Obdivováním herních lokací vše nekončí, takže přijde čas i na setkání s nepřátelskými protivníky a tudíž i na souboje.

Chrono Cross

Na rozdíl od standardu pozdějších dílů Final Fantasy souboje neprobíhají náhodně. Nepřátele je vidět už z dálky a k samotnému boji dochází teprve při fyzickém kontaktu. V tom okamžiku se přepne hráč do soubojové arény, která svým designem odpovídá aktuálnímu typu oblasti, v níž se skupina hrdinů nachází. Budu-li mluvit o boji jako takovém, měl bych nejprve poukázat na výbavu hlavních charakterů. Ta se ve svém jádru prakticky neliší od té, kterou známe už z dřívějších RPGček. Každá z postav má k dispozici rozličné a přiřaditelné druhy zbraní, různorodé ochranné oděvy či brnění a také zde nechybí zušlechťující příslušenství v podobě magických prstenů, náramků a jiných serepetiček. Stejně jako ve FFVIII, i zde se výzbroj jen tak někde nepovaluje - je nutné si ji nechat vyrobit. K tomu je ale nejprve třeba získat jisté nepostradatelné prvotní suroviny, z nichž poté mistři zbrojíři dokáží připravit opravdu skvělé bojové vybavení.

Když už máme hrdiny vybavené jejich zbraněmi, můžeme se vydat na exkurzi soubojového systému. Možnosti boje, který probíhá na kola, jsou v zásadě omezeny na trojici možných činností – útok zbraní, útok elementem (magický) a bránění. Kromě této trojice existuje ještě alternativa útěku z bitvy, nicméně my - ostřílení hrdinové - tuto zbaběleckou variantu nepoužíváme (pokud ovšem není Chrono Cross útěk nutností, jako třeba ve FFVIII při střetu s mechanoidním bossákem X-ATM092). Popisovat jednotlivé aspekty battle systému Chrono Crossu by zřejmě zabralo spoustu času, takže se omezím pouze na strohá fakta. Základem je možnost provedení několika útoků v jednom soubojovém kole. Tím se stává bitva opravdu labužnickým kouskem. Celkový počet činností každé postavy, provedených během jednoho takového kola, je omezen počtem bodů staminy (výdrže). Prvotním atributem boje jsou fyzické útoky, které lze provést ve třech definovaných úrovních. Se zvyšující se úrovní útoků roste jejich účinnost, zároveň se však snižuje procentuální pravděpodobnost zásahu cíle a zvyšuje se i spotřeba staminy. Pravděpodobnost zásahu je velmi důležitá, neboť každým úspěšně provedeným fyzickým útokem se "nabíjí" elementální kouzla, jež jinak není možné použít. Další nedílnou složkou soubojového klání je tzv. "Field effect". Jedná se vlastně o elementální stav bitevního pole, který lze sledovat na vždypřítomném indikátoru ve tvaru elipsy, jenž je složen ze tří částí. Všechna dostupná kouzla zastupují vždy jeden ze šesti přítomných elementů a podle elementální příslušnosti jsou také barevně odlišena – ohnivá kouzla jsou červená, vodní jsou modrá atd. Po seslání jakéhokoliv kouzla (druhem ve zbrani či protivníkem) se obarví jedna třetina indikátoru Field efektu příslušnou barvou. Pokud jsou provedeny za sebou tři magické útoky na bázi jednoho elementu (např ohně), je Chrono Cross indikátor zcela zabarven odpovídající barvou (v tomto případě červenou) a Field efekt daného elementu pak velmi výrazně znásobí účinky dalšího kouzla stejné elementální příslušnosti (v tomto případě ohnivého). Pokud je v mezičase použit jiný element (např. vody, země, atd.), Field efekt je narušen a je nutné ho znova pracně docílit sesíláním spřízněných kouzel. Samozřejmě, že i v Chrono Crossu jsou uplatněna pravidla přírodních zákonů, tzn. že voda škodí ohni a naopak. Proto je nutno znát své oponenty a díky tomu lze při konfrontaci s kreaturami snadno využívat jejich slabin z hlediska elementálního zaměření; na rozdíl od vaší party totiž disponují zpravidla pouze jedním typem.

Celkový počet kouzel ve hře je velmi uspokojivý a ukojí choutky i těch nejnadrženějších mágů. Ti zajisté ocení i speciální systém magie. Spočívá v tom, že každá postava či nestvůra je vybavena určitým množstvím slotů pro kouzla s tím, že jsou dále rozdělena do několika úrovní. Kombinacemi řazení dostupných kouzel v různých úrovních pak hráč docílí opravdu překvapivých zjištění z hlediska jejich účinnosti.

Chrono Cross

Po každém vítězství v boji, ať už je ho dosaženo údery zbraní či efektní magickou estrádou, bychom za normálních okolností očekávali zisk nějakých experience bodů, zvyšujících postupně obecnou úroveň postav. Nic takového zde nenaleznete. Po normálním souboji získají aktivní postavy nějaké to navýšení HP, upgrade magické či jiné odolnosti, případně pak nějaké to další vylepšení. Celkovou úroveň postavy (tzv. Level) je možno zvednout jedině porážkou některého z bossů. Naštěstí pro hráče je ve hře bossáků opravdu dostatek, takže úroveň hrdinů roste dostatečně rychle. Zároveň s rostoucí úrovní postavy se zvyšuje i kapacita magických slotů, díky čemuž lze postupně získávat nová a silnější kouzla. Velice příznivě pak působí skutečnost, že zároveň s úrovněmi aktivních hrdinů rostou i úrovně všech pasivních členů týmu. To výrazně přispívá k hratelnosti, poněvadž takto je možno kombinovat členy party podle aktuálních potřeb vzhledem k jejich elementálnímu zaměření a ne podle úrovně postav, jako např. v některých dílech Final Fantasy, kde byli dlouho nehrající parťáci odepsáni jen kvůli tomu, že ti aktivnější je až příliš "přerostli". Koneckonců, asi autorům nic jiného nezbývalo, když si uvědomíme, že tady nalezneme více než čtyřicet hratelných postav.

Chrono Cross

Ať už se jedná o postavy samotné nebo herní oblasti, vše je velmi kvalitně graficky ztvárněno a FMV sekvence, které často prostupují hrou, působí velmi sugestivně. Animace postav během cestování světem anebo ve chvíli bojového nasazení je také dosti sofistikovaně provedená, takže nezbývá než potvrdit dávno vyřčená tvrzení, že Chrono Cross jsou grafické orgie. Snad jen jedno mě při hře přišlo líto – že Final Fantasy VII přišla na svět o dva roky dříve. Kdyby totiž legendární sedmý díl nesmrtelné herní série vyšel v témže roce jako Chrono Cross, s ohledem na rapidně vzrůstající kvalitu grafického zpracování by se musel stát naprostou bombou. I když se dá zodpovědně tvrdit, že bombou je FFVII tak jako tak. Alespoň pro mne je stále tím nejlepším kouskem RPG produkce pro evropské Playstationy. Vraťme se však ke Chrono Crossu, neboť čas je neúprosný a dead-line se nezadržitelně blíží.

Kromě výborného grafického zpracování a ryze standardního ovládání bych pochválil kvality hudební kulisy, která dává hře velmi přitažlivý náboj. Procítěné melodie lahodí srdci a dodávají tak okolnímu ději ještě více podmanivosti. Pokud bych měl objektivně zhodnotit Chrono Cross, nezbývá mi, než potvrdit jeho konkurenceschopnost i po několikaleté existenci. Má vše, co má pořádná hra mít a nenapadá mě nic, za co bych jej mohl kritizovat. Hratelnost, grafické zpracování i provední hudebního doprovodu, to vše je hezky vyvážené a na velmi vysoké úrovni. Nezahrát si tohle RPG je skutečným hříchem pro každého, kdo to myslí s hraním přinejmenším trochu vážně. Snad jsem to řekl dost jasně, takže vám tímto přeji hezkou zábavu a brzy zase na shledanou!

Chrono Cross
Výrobce/Vydavatel Squaresoft
Platforma PlayStation
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 1 blok
Verdikt: Jedna z nejlepších Playstation RPG, kterou lze sehnat. Umělecké dílo, jehož hratelnost vás přidrží u hry až do závěrečného outra. Bohužel, svět okolo vás se za těch pár propařených týdnů poněkud změní.
Hodnocení: 95% (info)

Autor:


Témata: Zisk


Nejčtenější

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.