Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chrono Trigger

  12:00aktualizováno  19. července 3:17
V rámci našeho ""klasického"" ohlédnutí za videoherními tituly minulosti jsme se protentokráte zaměřili na klasické RPG z dílen mágů ze Squaresoftu, kteří před ""dávnými časy minulého tisíciletí"" přinesli na 16-ti bitovou konzoli SNES úchvatné dobrodružství, jež stojí za to dnes připomenout!

Chrono Trigger

Před nedávnem japonská firma Squaresoft - v rámci přibližování se Evropě - vydala pro platformu PS One PALovou verzi hry, jejíž vznik se datuje ještě do éry prastaré SNES. Jak správně tušíte, jednalo se o Final Fantasy VI. Viditelně byli tímto činem potěšeni mnozí evropští hráči, kteří si tak mohli vychutnat plody práce zkušených tvůrců, jimiž squaresofťáčtí vývojáři zaručeně byli, jsou a dá-li bůh, tak i budou. A jak jsem tak onehdy dokončoval recenzi na zmíněnou FFVI, vzpomněl jsem si shodou okolností na další z řady snesáckých her, stejně tematicky i žánrově laděnou, ze stejné dílny a přece tak jinou. Její název je uveden v titulku tohoto článku. Chrono Trigger. A o co že v něm vlastně tenkrát šlo?

V zásadě o zcela běžnou zápletku ve světě zejména japonských RPG. Lidstvo je opruzováno zlovolnou smečkou zlosynů, jejichž přičiněním se má vlády nad světem "zmocnit" Lavos - entita, která je snad tím nejhorším, co by je mohlo potkat. Nezbývá tedy, než vyrazit do boje a pokusit se tuto hrozbu odvrátit. Vyvoleným pro tento úkol se stává víceméně nezkušený chlapec jménem Crono (pochopitelně lze jeho jméno změnit). Nejen díky kouzelnému medailónku se mu podaří objevit tajemství cestování v čase, což se také stane jednou z podmínek pro zažehnání blížící se katastrofy.

Systém hry bude pro dnešního hráče RPG známým momentem, takže se nikdo nepodiví, že v podstatě jde o "vedení" herních postav po mapě světa, na níž se vyskytují různé lokace jako lesy, panská sídla, vesnice, hospody, přístavy a spousta dalších. Po příchodu do citovaných míst se aktivací příslušného tlačítka gamepadu "přepne" váš hrdina do detailní obrazovky dané lokace, přičemž zde se již může Chrono Trigger v poklidu věnovat potřebným činnostem, mezi něž patří nákup nebo prodej zbraní a jiných předmětů, rozhovory s místními obyvateli a také souboje s nepřátelskými kreaturami. Příjemnou změnou oproti náhodně se objevujícím monstrům (série FF) je skutečnost, že své potencionální nepřátele povětšinou vidíte a díky tomu se jim lze často i vyhnout.

Crono samosebou nemůže, jako člověk, existovat sám a tudíž se k němu - v rámci zachování stylu - časem přidají další postavy. Pár hodin po opuštění rodné vesničky už má s sebou řadu přátel, kteří mu zdatně pomohou při boji se zlem a někdy i dobrem.

Soubojový systém, včetně inventáře, je prakticky totožný s tím, který známe z tehdejších (a kupodivu i dnešních) RPGček, takže nepřekvapí skutečnost, že akční tým je tvořen vždy trojicí postav, jež lze později ve hře obměňovat podle momentálních potřeb a okolní situace. Standardní bojové vybavení se prezentuje v podobě chladných i střelných zbraní, přičemž každý člen party smí používat pouze svůj specifický druh (meč, pěsti, kuše, atd.). Poněkud volnější výběr je v oblasti brnění, které se občas dělí na pánské a dámské.

Prvotní pocit, že vlastně o nic nového (vztaženo k době vzniku Chrono Trigger) nejde, umocňuje i přítomnost klasických doplňkových předmětů, tzv. accessories. Ale přece jen zde něco nehraje, a tím je systém kouzel. Žádný totiž není. Namísto toho disponuje každá z postav 3 skupinami tzv. technických útoků, které sice někdy lze označit jako magické, jindy však se jedná naopak o ryze Chrono Trigger fyzické ataky. Do tří skupin se dělí proto, neboť je lze provádět jedincem, dvojicí anebo trojicí postav, přičemž aktivace můžete dosáhnout až při "ready" stavu všech zúčastněných. Už proto je vhodné investovat získané bonusy (kupříkladu speed tab pro zvýšení rychlosti) rovnoměrně a ne pouze do jediné postavy.

Pozitivní odlišnosti, uvedené v předchozích řádcích, ve mně zanechaly rozporuplné pocity. Na jedné straně radost nad inovací dnes již "ohraného" schématu FF a na straně druhé zklamání nad absencí jakéhokoliv pokračování, i když... Proč se Chrono Trigger nedočkal stejné frekvence dalších pokračování jako konkurenční Final Fantasy? Vždyť nehledě na krásně větvený a přitom snadno pochopitelný děj i boje v něm nejsou žádnou obyčejnou kolovou mlátičkou. Jde o velmi promyšlený systém, při němž je nutné myslet mnohdy strategicky a ne jen bezhlavě útočit. Monstra (a zejména pak bossové) jsou zpravidla vybaveni odolností vůči "magickým" či fyzickým útokům, takže jejich porážka spočívá v odhalení právě toho správného léku na jejich bolest. Malá ukázka. Máte před sebou bossáka, který je doslova nezničitelný - magie takřka neúčinkuje a stejné je to při použití zbraní. Co teď? Stačí do něj pustit pár tisíc voltů v podobě blesku a rázem je odolnost ta tam a můžete se do toho pořádně opřít. Několik úderů a nestvůra je poražena. I když zas tak jednoduché to být nemusí - seslání blesku ovládá pouze Crono a ten je v závěrečné fázi hry stručně řečeno neaktivní. Bitva se stejným monstrem je v této chvíli úděsným maratónem, neboť přes podstatné zvýšení úrovní postav mu tyto pramálo ublíží.

Chrono Trigger

Svět RPG však není jen pouhou bojovkou, takže pokud zrovna nesváděli souboje, ubírali se naši hrdinové světem plným hovoruchtivých lidiček a mohli tak snáze rozlousknout mnohé logické hádanky a tajemství, se kterými se cestou setkali. Přitažlivé toulky časem je zavedly do různých epoch, počínaje prehistorickou minulostí a konče přetechnizovanou, leč zničenou budoucností.

Co se grafického zpracování týče, nezadá si Chrono Trigger se svými souputníky a totéž platí o skvělé hudební kulise. Koneckonců vyšel v srpnu 1995 a tudíž se stal jednou z posledních "velkých" her, stvořených pro Super Nintendo Entertainment System. Je mi tak trochu líto, že o něm lze psát už jen v rubrice "klasika", v opačném případě bych totiž ještě více mohl rozvést příběh fantastického dobrodružství, který byl tady hráčům nabízen. Doba nás však tlačí kupředu a proti tomu nikdo nic nezmůže, ale slibuji vám, že se ke Chrono Triggeru ještě vrátím a to v připravovaném článku o pokračování po pěti letech, o před třemi roky vydané NTSC pařbě pro PSX s názvem Chrono Cross.

Autor:


Témata: katastrofy


Nejčtenější

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Další z rubriky

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.