Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Svět potřebuje více her jako je český Chuchel

  16:01aktualizováno  16:01
Máme teprve počátek března a už tu máme druhou hru z české produkce, která má našlápnuto k celosvětovému úspěchu.
90

Chuchel

Platforma: PC, macOS
Výrobce: Amanita Design

  • Obrovská porce vtípků a legračních animací
  • Snadno pochopitelné pro každého
  • Zvuková a hudební složka tvoří polovinu zážitku
  • Mohlo to být ještě o trochu delší

Herní karta

České studio Amanita Design má ve světě počítačových her unikátní postavení. Slovo design totiž v jeho názvu není jen tak z plezíru, estetická stránka jejich děl je pro ně to nejdůležitější, a to často i na úkor herních mechanismů.

Chuchel

Úvodní idylka hlavnímu hrdinovi dlouho nevydrží.

Tváří studia je dlouhá léta jeho zakladatel, multižánrový umělec Jakub Dvorský. Jenže jak dokazuje Chuchel, tvorba jejich her není one-man show. Ba naopak, největší předností studia je fakt, že dokážou dokonale propojit unikátní tvorbu vzájemně blízkých umělců, kteří dohromady vytváří něco, co nemá (nejen) na naší scéně obdoby.

Sice jste právě na stránce věnované počítačovým hrám, ale hodnotit Chuchel jen z hlediska jakéhosi nejasného pojmu „hratelnost“ je hloupost. Ruku na srdce, pokud bychom ho rozebrali na kost, zjistíme, že veškeré hráčovo snažení je postaveno na principu pokus/omyl. Což nás posouvá někam do roku 1991 kdy frčeli kultovní Gobliiins. Jenže fakt, že v Chuchlovi nenajdete žádnou výzvu ani svobodu při řešení problémů z něj nedělá špatnou zábavu. Možná je proto lepší oprostit se od svazující klasifikace počítačová hra a vnímat Chuchla třeba jako interaktivní večerníček. Asi jako kdybyste mohli klikat na medvídky z Potkali se u Kolína.

Chuchel

Chuchel sice možná vypadá infantilně, ale zaručeně pobaví i všechny dospělé.

Ostatně seriálové formě odpovídá i samotná struktura hry. Najdeme tu celkem 30 samostatných obrazovek, které jsou v podstatě nezávislé a obsahují jediný úkol. Hlavní „hrdina,“ kterým je roztomilý černý… ehm… chuchel, zoufale touží po obyčejné třešni. Jenže jde o sisyfovskou snahu, protože pokaždé kdy se mu podaří ji získat o ní zase rychle přijde. Každá scéna pak funguje zcela samostatně a nezávisle na předchozích, v jádru jsou si přitom velice podobné. Pokaždé nám autoři představí novou sadu objektů na něž musíte ve správném pořadí klikat.

Chuchel

I díky neustálým transformacím hlavního hrdiny připomíná Chuchel večerníček Pojďte, pane, budeme si hrát.

Takhle popsáno to zní nudně, ale ve skutečnosti je to přesně naopak. Díky nekonečné zásobě vtipných animací je zjišťování toho, který objekt co dělá, ještě zábavnější než přemýšlení o tom, jak na sebe jednotlivé akce navázat. Přemýšlení ostatně často ani není potřeba, v některých „levelech“ jen donekonečna opakujete stále stejnou činnost, dokud se nedostaví kýžený efekt.

Na závěrečné titulky se bohužel podíváte už za nějaké tři hodiny, nutno však poznamenat, že v tomto krátkém čase hra nemá slabé místo. Kreativita autorů nezná mezí a na hráče se nové podněty valí v takovém tempu, že až hrozí přehlcení. 

Chuchel

Autoři na vás po celou dobu chrlí nové a nové nápady.

V jednu chvíli budete hrát místní variaci na Pacmana, o chvíli později se z Chuchla  stane Flappy Bird a v dalších minutách tu máme pokus o seriózní hádanky. Za každé kliknutí jste odměněni jednou ze stovek skvělých animací. Často jde úplné ptákoviny, u nichž se skoro člověk stydí, že se směje, ale ono to prostě funguje.

Nespoutaná kreativita se na nás valí v takovém množství, že doporučuji hru vhodně dávkovat. Díky naprosté absenci jakýchkoliv „zákysů“ není problém jí prolétnout na jeden zátah, ale pokud si ji budete dávkovat jako dobrou whiskey, určitě z ní vytěžíte víc.

Chuchel

Hudba od kapely DVA je neodmyslitelnou součástí hry.

Aby byl výsledný koktejl kompletní, musíme samozřejmě zmínit i zvukovou stránku, o kterou se postarala hudební skupina DVA. Zcela upřímně se přiznám, že mě jejich hudba nejen nikdy příliš nebrala, ale k jejich „hitu“ Tatanc jsem si vyloženě vypěstoval nepřekonatelnou averzi. Jenže jejich infantilní eklektický styl, ve kterém na sebe zběsile vrší hromady často vyloženě protichůdných nápadů, v Chuchlovi najednou dává smysl. A není to jen doprovodná hudba, každá sebemenší akce vyvolává ve hře i zvukovou reakci, která často řekne více než dění na obrazovce.

Chuchel prostě nejde než doporučit naprosto všem bez výjimky. Je to krásná nenáročná hra, přitom není ani trochu hloupá. Je to už teď instantní klasika, která daleko převyšuje žánr hranice České republiky i samotného herního rybníčku. Není nad čím váhat, Chuchla prostě nejde nemilovat.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

84 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 133 čtenářů


Nejčtenější

Populární youtuber TotalBiscuit zemřel, bylo mu pouhých 33 let

TotalBiscuit

Po dlouhém boji s rakovinou včera zemřel John Peter Bain, známý počítačovým hráčům pod svými přezdívkami TotalBiscuit a...

V Německu poprvé po 20 letech povolili hru s hákovým křížem

Wolfenstein - cenzura

Satirická hra Bundesfighter II Turbo se stala prvním titulem od roku 1998, ve kterém bylo povoleno zobrazit hákový kříž.



RECENZE: Více her jako Detroit a lidé přestanou chodit do kina

Detroit: Become Human

Detroit: Become Human je jako drahý hollywoodský blockbuster, jehož děj můžete sami ovlivňovat. Pokud dokážete občas...

Autoři českého Kingdom Come poodhalili plány do budoucnosti

Pokud čekáte na jednoznačnou radu ve stylu "je to pecka, běžte si to okamžitě...

Kingdom Come: Deliverance se v průběhu příštích 12 měsíců rozroste o čtyři příběhová rozšíření. Nejspíše si tak...

Sony: PlayStation 4 vstupuje do konečné fáze svého cyklu

Kompletní nabídka PlayStation

PlayStation 4 vyšel v listopadu 2013 a v současné generaci je to s prodeji 76,1 milionu celosvětově nejúspěšnější...

Další z rubriky

RECENZE: Skvělý vikingský Northgard oživuje slávu real-time strategií

Northgard

Strategie v reálném čase si mohou vyšlapat i novou cestu a hodit za hlavu staré ověřené postupy. Udělal to i Northgard...

RECENZE: Pillars of Eternity 2: Deadfire je úžasné námořní dobrodružství

Pillars of Eternity 2

Tak trochu ve smyslu „nespravuj, co funguje“ je druhý díl Pillars of Eternity spíše důstojným pokračovatelem než...

RECENZE: Ve strategii Surviving Mars budete kolonizovat rudou planetu

Surviving Mars

Budovatelské strategie jsou si na první pohled podobné jako vejce vejci. Survivng Mars je úplně jiný. A můžete slavit,...



Najdete na iDNES.cz