RECENZE: Cities Skylines je nejlepší budovatelská strategie za poslední dobu

Nová budovatelská strategie Cities: Skylines chtěla pokořit dřívějšího krále SimCity. A jak to dopadlo? Král je mrtev, ať žije král.
85

Cities: Skylines

Platforma: PC
Výrobce: Paradox Interactive

  • Propracovaná simulace města
  • Velká podpora modderské komunity
  • Obrovská volnost
  • Smysl pro detail
  • Správa okresů
  • Občas neintuitivní ovládání
  • Chybí nečekané události
  • Hra vám často nesdělí, co děláte špatně

Cities: Skylines je nejlepší budovatelskou strategií za hodně dlouhou dobu. Inspiraci v SimCity nezapře, ale jde jinou cestou.

Herní karta
Cities: Skylines

Cities: Skylines | foto: Paradox Interactive

Městské budovatelské strategie mám rád už od dětství, kdy jsem strávil stovky hodin hlavně u Sim City 2000 a 3000. Starat se o chod města a utvářet si ho k obrazu svému je lákadlo, na které slyšíme i dnes. SimCity z roku 2013 bylo pro většinu zklamáním. Vývojáři z Colossal Order udělali jednoduchou věc: všechny výtky, které na SimCity padly, ve svém Cities: Skylines eliminovali, jinými věcmi se inspirovali a k tomu přidali spoustu vlastních nápadů. Výsledek dopadl až na pár šrámů velice dobře.

Hledání ráje

Je na čase vybrat místo, které bude vaším novým rájem na zemi. K zútulnění na vás čeká devět odlišných map, a to nejen klimatem, ale také množstvím přírodních surovin na mapě a dostupností dopravy. Obojí je pro město důležité, ne každý chce do vašeho města zavítat autem, přírodní zdroje jsou zase páteří průmyslu a zdrojem pracovních pozic.

Mapa je gigantická. Konečně můžete stavět hezká města, využívat terénu a neřešit infrastrukturu čistě účelově jako v SimCity, kde jste měli neustále dilema: udělám to hnusně, ale funkčně, nebo hezky, ale za chvíli mi město zkolabuje? Vývojáři tento problém pojali vskutku megalomansky. Základní mapa je velká zhruba jako v SimCity, ale když vám to nebude stačit (a věřte, že nebude), tak při každém milníku vašeho města dostanete možnost odkoupit další části země a expandovat podle potřeby za úrodnější půdou, lodní cestou nebo třeba ložisky rudy. Dává to obrovskou volnost, ale také vám to hru značně ulehčuje.

Rozkoukáváme se

Cities: Skylines SimCity v mnohém připomíná a srovnání se nabízí snad v každém aspektu hry, tomu se nevyhneme. Pro hráče budovatelských strategií od Maxisu bude uživatelské rozhraní až na malé výjimky důvěrně známé. Asi aby podobnost se SimCity nebyla tak obrovská, je panel  tmavý, což působí trochu jako pěst na oko, ale po pár hodinách hraní to už nevnímáte. Jsou zde zóny (obytná, komerční a industriální) v kombinaci nízké i vysoké hustoty. Panel se speciálními budovami hned následuje. Seznam uzavírají unikátní budovy a monumenty.

Cities: Skylines

Cities: Skylines

V liště najdete i rozpočet a půjčky. Protože bez neustálé kontroly stavu financí se město řídit nedá, můžete sledovat jak týdenní příjem, tak i nárůst či úbytek obyvatelstva. Ukazatel nárůstu obyvatelstva je stejně důležitý jako vaše příjmy. Ukazuje, jak velký zájem o vaše město je a jak rychle se dostanete k dalšímu milníku.

Milníky jsou momenty, kdy vaše město dosáhne určitého počtu obyvatel, poslední milník se odemkne při populaci nad 65 000. Jak vaše metropole roste, otevírá se vám i možnost stavby nových budov, které vám pomohou ulehčit a zpříjemnit život vašich virtuálních svěřenců. Na počátku jako malá zapadlá víska se sotva pěti sty obyvatel zapomeňte na školy, policii či dokonce hasiče. Ty největší vychytávky, jako je letiště, na vás čekají až po mnoha hodinách hraní.

To je samozřejmě skvělý krok, dávkuje hratelnost a hra vás hned nezavalí potřebami obyvatelstva, které s počátečním rozpočtem nemáte šanci naplnit. Na tento technologický růst je však třeba brát zřetel už od první chvíle projektování města, kdy smíte stavět jen základní silnice. Pokud k nim připojíte takovou skládku nebo hřbitov (budovy, které nelze přemístit, než je úplně vyprázdníte), nebudete moci komunikaci snadno vylepšovat a čeká vás v pozdějších fázích dopravní kolaps.

Cities: Skylines

Novinkou v městských budovatelských strategiích je pohřební služba. Obyvatelé stárnou a churaví a smrt je součástí života i v Cities: Skylines. Pakliže nepostavíte hřbitov, budou se vám ve městě povalovat nebožtíci a občané si na zdejší obdobě Twitteru (komunikační kanál, který vám sděluje tužby obyvatelstva) budou stěžovat, že už jim týden doma na kanapi smrdí děda. To vaší popularitě moc nepřidá.

Unikátní budovy a monumenty

Cities: Skylines mají i další odemykatelné budovy. Ty získáváte za určité „úspěchy“. Jejich získání většinou není nijak těžké, s postupným růstem města se vám budou odemykat bez většího úsilí. U náměstí Mrtvých stačí, abyste zaplnili tři hřbitovy, u Transportní věže musíte za týden přepravit tisíc pasažérů, mrakodrap Sea-and-Sky se odemkne, pokud postavíte oba typy přístavů. Jistě, jsou tu i těžší úkoly, třeba postavit 300 speciálních budov nebo mít opravdu hodně kanceláří. Takové úkoly vás nutí zlepšovat město, poskytnout obyvatelům kvalitnější městskou dopravu a lépe se o ně starat.

Proto trochu nechápu těch pár šílených úkolů, které naopak vaše město mají přinejmenším zmrzačit. Soudní dvůr získáte, jen pokud na dobu pěti týdnů udržíte kriminalitu ve vašem městě nad 50 %. Ne pod, ale nad. Jinou lahůdkou je observatoř, kterou dostanete, pokud budete mít ve městě aspoň tisíc opuštěných budov. A co 80 % nemocných ve městě? Tyto cíle mi přišly dost mimo mísu, i když je nemusíte plnit v jednom konkrétním městě, ale stačí, když jich dosáhnete kdekoliv a kdykoliv. Ale pořád bych je raději viděl jako achievementy.

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Většinu destruktivních požadavků splníte snadno, vypnete všechny elektrárny a z města se během pár týdnů stane město duchů. Nemocné zase „vyrobíte“ tak, že dáte vodní čerpadlo do proudu znečištěné vody. Tyto grandiózní „úspěchy“ vám zůstanou i po nahrání předešlé pozice, což také nedává úplně smysl. Pokud ničit město, tak bych raději viděl řádící Godzillu. V budovatelské strategii chci město zvelebovat, ne ho mučit.

Unikátní budovy budete chtít odemknout postupně všechny, bez nich nepostavíte ty největší monumenty. Ve hře je jich pět: Fúzní reaktor, Vesmírný výtah, Urychlovač částic, Projekt Eden a Zdravotní centrum. Každá budova má nějaký výrazný bonus pro vaše město. Vesmírný výtah láká turisty. Urychlovač poskytuje vzdělání celému městu a Fúzní reaktor je supermoderní elektrárna. Je škoda, že si autoři více nevyhráli s v podstatě největšími odměnami hry. Vážně jsem se těšil, jak bude Vesmírný výtah startovat do nebes.

Detailní správa města

Mocným nástrojem jsou okresy, které můžete tvořit pro různé části. Okresy se nejvíce uplatní v průmyslu, kde lze určovat jeho zaměření. Na úrodné půdě je dobré zřídit farmy, u lesa zase těžit dříví. Platí, že každá specializace má svá pro a proti. U ropných vrtů je třeba velké nebezpečí požárů (vlastně není dne, kdy by tam něco nedoutnalo).

Cities: Skylines

Pro okresy lze určovat i specifická nařízení, která vám pomohou směřovat město zamýšleným směrem. Můžete regulovat výšku budov, aby nevyrostly vysoké budovy tam, kde chcete zachovat výhled, lze snižovat i emise, zakázat náklaďákům vjezd nebo povolit jisté drogy pro zvýšení turismu. Pro každou ze zón je několik nařízení a mnohá se opravdu vyplatí, jen je třeba počítat s nabobtnáním výdajů.

Cities: Skylines naštěstí nepřistoupilo na přílišné zjednodušování, a tak víc než nejnovější SimCity připomíná skvělé Sim City 4. S tím se vrací i původní koncept stavby. Už nestačí postavit silnici a tím je péče o oblast zajištěna. Napojení na všechny důležité rozvody musíte udělat hezky postaru. Pokládáte jednu trubku za druhou.

I když jde chvílemi o docela obtížnou hru, nestalo se mi, že bych zažil nějaký závažnější průšvih. Všechna města, až na první, kde jsem postavil čerpadlo ve směru odtoku kanalizace a z celé vsi zůstal jen jeden člověk zdravý a později asi i živý, se mi dařilo udržovat ekonomicky silná bez nějakého většího úsilí. Klíčem k úspěchu je neustále sledovat veškeré služby a reagovat na poptávku po zónách. Obyvatelé jsou docela agilní, příliš jim nevadí, ani když jim postavíte jaderný reaktor přímo za domem. Položit město na lopatky mi přijde skoro nemožné.

Cities: Skylines

Cities: Skylines

I tak se vám někdy stane, že vše je v pohodě, obyvatelé jsou šťastní jako blechy, průmysl prosperuje, ale poptávka po zónách žádná. Naneštěstí vám hra nijak neřekne, kde je chyba, a tak nezbývá než zkoušet všechno možné a doufat, že se poptávka zvedne.

Pokud vám obtížnost nestačí, je tu možnost zapnout si vyšší. Jistý rozdíl tam je, ale ani tak není těžké vybudovat prosperující město. Tvůrci zakombinovali i jakýsi volný mód, kde máte nekonečno peněz a všechny budovy odemčené, ale taková hra rychle omrzí.

Sledování potřeb je na prvním místě, ale pro detailnější statistiky je třeba na město občas uplatnit jeden z filtrů. Z filtrů se dozvíte téměř všechno (turismus, sílu větru, vytížení silnic). Je tu i ukazatel zvukového znečištění, které je stejně problematické jako znečištění země a ovzduší. Obojí zvyšuje nemocnost v oblasti, proto je třeba industriální zóny stavět dál od obytných a skládky ještě dál. Hra neřeší směr či sílu větru, znečištění je jen lokální. Proti zvukům se dá účinně bojovat různými zábranami. Stejně však pro klid měšťanů nebudete stavět letiště uprostřed obytné zóny. Filtry jsou tedy vyčerpávající a informují skvěle, avšak nelze je mít zapnuté napevno. Pokud chcete stavět, vypnou se, což někdy dost komplikuje situaci.

Záludné komunikace

V Cities: Skylines všechno šlapalo jako hodinky, dokud jsem nezačal více řešit dopravu. Stavba fungujících dopravních tepen je jednou z největších výzev, zácpy se udělají snadno, ale odbourat je, to je jiná. Pro nejlepší průjezdnost je dobré stavět vyvýšené dálnice, ale není to tak snadné a příjemné, jak by mohlo být.

Cities: Skylines

Dálnice jsou jednosměrné, a musíte tedy táhnout ze správného bodu A do správného bodu B a ne obráceně, jinak se silnice nenapojí a auta jezdit nebudou. Není to příliš intuitivní a často se stane, že se vám dálnice napojí jinak, než chcete (ve hře není možnost „vzít krok zpět“, takže vás čeká bourání starým dobrým bagrem). Vaše dálnice budou ze začátku a možná i později s množstvím nadjezdů a podjezdů vypadat jako kultovní Barrandovský most.

Podobně zmateně působí plánování tras autobusů, které spíše připomíná linkový chaos, a i s menším počtem autobusových linek je problém se v té změti čar vyznat a správně zastávku umístit či editovat.

Pohledy na horizont

Hra vás okouzlí detailní grafikou, všechno se hýbe a utváří realistický pocit. Celkově je Cities: Skylines mnohem realističtější než jeho konkurent. Někdy stojí za to zvolnit tempo, toulat se ulicemi a sledovat ten šrumec dole.

Město žije, lidé chodí do práce, nakupovat a pak do svých domovů. Ve fabrikách se nakládají kamiony a vyrážejí po dálnici k nejbližšímu přístavu, nebo vlakovému nádraží. Budovy se čas od času začnou přestavovat, podle toho, jak atraktivní je lokalita. Vypadá to opravdu hezky. Vše působí klidně, živě a mírumilovně.

Tentokrát bez katastrof

Tvůrci vyškrtli položku, která mi dost chybí. Z nějakého důvodu se rozhodli nezačlenit vůbec katastrofy, a to ani ty nejmenší. Nejblíž ke katastrofě mají požár a záplava při umístění přehrady. Může se to zdát jako maličkost, ale vzpomeňte si na své zážitky z jakékoliv budovatelské strategie. Když katastrofa udeřila, byla to zábava a hru to oživovalo.

Zde něco takového zcela chybí. Hra tak působí trochu rozpolceně. Na jedné straně po vás chce 50% kriminalitu, 80 % nemocných a tisíc zpustošených budov pro postup a na druhé straně se vám snaží poskytnout skoro relaxační zážitek nenarušený žádnou nečekanou událostí.

Přiložme ruku k dílu

Vydavatelství Paradox Interactive ví, jak důležitá je u takových her podpora kreativních fanoušků, a tak v menu pod kolonkou Tools najdete editor map a asset editor. Nelíbí se vám nějaká budova ve hře? Tak ji upravte, nebo vytvořte úplně novou.

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Editor je přehledný, takže pokud jste kreativní, tak vás tvorba zabaví na dlouhé hodiny. Své výtvory můžete sdílet s ostatními prostřednictvím Steam Workshopu. Komunita už je velká a věcí k přidání habaděj. Jen je třeba mít na paměti, že s užíváním různých modů se vypnou achievementy.

Budovatelská strategie jak má být

Cities: Skylines je nejlepší budovatelskou strategií za hodně dlouhou dobu. Inspiraci v SimCity nezapře, ale jde jinou cestou a je v ní mnohem více, než se z prvních hodin hraní zdá. V něčem jsou odklony od zajetých mechanismů lepší, v něčem horší.

Cities: Skylines chce být hrou, která vás nebude zbytečně stresovat. Chce vám dopřát absolutní volnost a příliš vás u toho netrápit, ale k budovatelským strategiím patří i trocha toho adrenalinu a toho hra zatím moc nenabízí. Zato poskytuje obrovské možnosti pro využití vaší kreativity a naplní vás prostou radostí z budování virtuálního města snů.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

92 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 449 čtenářů

Témata: SimCity
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...