Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

City of Heroes - staň se hrdinou!

  12:00aktualizováno  18. března 9:45
Kdo by se něchěl stát skvělým komiksovým hrdinou, který má skvělé speciální schopnosti, jež se nebojí využívat. Staňte po boku Supermana, Spidermana či Batmana. City of Heroes vám to umožní.

City of Heroes
Výrobce: Cryptic Studios
Vydavatel: NCSoft
Datum vydání: duben 2004
homepage
City of Heroes Poslední dobou se v masivním multiplayeru vydává a hraje čím dál tím více her a takřka každý úspěšný vývojář si chce nějaký takový potenciální zlatý důl nabrnknout. Trochu jinak je to s asijskou společností NCSoft, která si na onlinových titulech postavila kompletní živnost a nesmazatelně se zapsala do srdcí především asijských hráčů hrou Lineage, což je vlastně vůbec nejhranější projekt tohoto ražení a jako takový se co nevidět dočká pokračování, tentokrát mnohem více zaměřeného i na kulturně odlišné americké a evropské obecenstvo. Jenže vedle Richarda Garriota s přísně tajným titulem Tabule Rasa má firma ještě jedno silné eso v rukávu, o němž se s blížícím se datem vydání začíná čím dál tím více mluvit a vězte, že je rozhodně o čem, protože v tomto MMORPG si budeme hrát na všelijaké komiksové hrdiny, což je v nekonečném zástupu fantasy her dozajista více než příjemné překvapení, o němž stojí za to něco vědět.

Řekněte, kdo by nechtěl být takovým superhrdinou, jaké bylo možné City of Heroes vidět v dnes čím dál tím více rozšířených komiksových filmech jako je X-Men, Spiderman, Batman, Superman a dalších. Jedná se o hodně zajímavou nabídku a je těžké najít někoho, kdo by jí s lehkým srdcem odolal, a to i přesto, že se zde žádné licence konat nebudou a vše bude dokonalým výmyslem tvůrců a samotných hráčů, kteří si mohou vytvořit hrdinu takřka podle svých nejodvážnějších představ. A věřte, že se v City of Heroes vyřádíte dostatečně! Hra by totiž měla obsahovat dosud nevídaně komplexní tvorbu vlastního charakteru. Na výběr bude jak široká nabídka vzhledu v oblastech hlavy, trupu, pasu, nohou, chodidel i dalších pro hrdinu neméně potřebných partií. Ještě větší volnosti bychom se měli dočkat ve volbě samotných vlastností a schopností, nad nimiž každý správný hráč RPG stráví nějakou tu hodinu, a to nežertujeme. Tvorba postavy by měla být jednoduše klíčovou a jako takové se jí bude věnovat patřičná pozornost a jejímu generování bude věnován jakýsi statut minihry a nabízí se i možnost vyreparování této části ven ze hry, jelikož i v takovém případě se s ním vyřádí množství hračiček, jelikož něco takového jako je vytvoření vlastního unikátního kostýmu jen tak někde nenajdete. V City of Heroes City of Heroes půjde o hodně důležitý, hlavně pak poznávací prvek a prý bude hodně těžké narazit byť jen na dvě podobné postavy, což sice nezáleží tak úplně na autorech, ale o obří variabilitě to už něco vypovídá. Nemusím pak připomínat, jakou radost zažijete, když se váš charakter objeví na titulní stránce místních novin s patřičně bulvárním titulkem, jenž bude většinou vypovídat o nějakých vašich hrdinských činech, na nichž bude hra z velké části spočívat. Po všech těchto radovánkách zbývá již jen navolení rasy, jež jsou známy zatím jen dvě, a to lidská (samozřejmě v obou známých variantách) a jakýchsi Gargantuanů. Nevypadá to sice, že by ještě nějaké měly přibýt, ale vzhledem k rozsáhlým možnostem vytvoření unikátní postavy si dovolím tvrdit, že je to i jedno.

Ale nebude to jen vzhled, co půjde komplexním editorem vytvořit. Mnohem důležitější by mělo být samotné zaměření charakteru, což do značné míry ovlivní hráčův pozdější osud, jelikož právě na nejrůznější vlastnosti a schopnosti se budeme muset City of Heroes plně spoléhat. Na výběr je pět jakýchsi původů, chcete-li elementů, od nichž se pak odvíjí další vývoj postavy. Základní rozlišení jsou tato: vědecký, technologický, mutantní, magický a přírodní typ. Podle toho, jaký si vyberete, dostanete další všemožné bonusy a do značné míry je jím přeurčen další rozvoj vašeho virtuálního ega. Další věcí, která vyžaduje volbu je výběr vhodného archetypu. Ty jsou tentokrát pouze čtyři, ale styl hry ovlivní o to více, a proto se především v této fázi vyplatí vybírat pečlivě, ostatně jako v jiných onlinovkách v této fázi, jež v City of Heroes suplují již notně obnošená povolání či zaměření. Blaster je vynikající v útočných fázích, ovšem jeho obrana by se dala nazvat přinejmenším děravou. Defender, jak už název napovídá, oplývá vynikajícími brněními a bonusovými obrannými čísly, navíc není zcela k zahození ani co se týče útoku na dálku, v bojích „na meče“ však nemá šanci obstát. Tanker je jakýmsi kompromisem a jako takový se hodí nejvíce k začínajícím hráčům, jelikož na jeho budoucím vývoji se nedá nic moc zkazit a jeho síly jsou takřka rovnoměrně rozděleny mezi nejdůležitější vlastnosti i schopnosti. Je ale dost možné, City of Heroes že si s ním neužijete tolik legrace jako s omezeněji zaměřenými postavami, ovšem to už je spíš otázka aktuální chuti. Poslední možností je Scrapper, s nímž se vyřádí hlavně ti, kdož se při bojích protivníkovi rádi dívají přímo do očí využívaje hlavně chladných zbraní.

Výběr archetypu striktně určí, k jakým speciálním silám budete mít přístup a výběrem jednoho se již nedostanete k hrdinským schopnostem dalšího. Síly, chcete-li schopnosti, v nichž jste dobří se dělí na dvě skupiny a sice primární a sekundární. Primární vlohy jsou pro ten který archetyp opravdu typické a jejich využívání se stane vaším denním chlebem. Například pro Blastera se jedná o ohnivý, ledový či třeba energetický výstřel. V oblasti sekundárních schopností je daná postava ještě stále velice silná a rozhodně se za jejich využití nemusíte ani v nejmenším stydět. Primární i sekundární vlastnosti jsou uzavřeny v jasně daných balíčcích po devíti a vzhledem k tomu, že se diametrálně liší, můžete se těšit i na velkou výzvu City of Heroes v podobě rozehrání hry za jiný archetyp, jelikož v kombinaci s výše zmíněnými původy půjde o několik naprosto odlišných zážitků a vzhledem k tomu, že na jedno placené konto budete mít možnost rozehrát více postav najednou, tak se jedná o zcela jasnou volbu, jíž by byla velká škoda i chyba nevyužít. Dohromady bude rozličných sil asi na padesát kousků a všechny budou stoprocentně použitelné, na žádné zmetky odhozené v koutu se zde nehraje. Autoři zároveň slibují, že i co se týče vlastností, půjde vlastní charakter nějakým způsobem výrazněji odlišit od stále stejných kombinací a to nejen distribuováním zkušenostních bodů při postupu na další úroveň, jež ve hře samozřejmě také budou obsaženy. Co by to bez nich bylo za RPG, navíc ještě masivní, že? O tomto odlišení se toho zase tak moc neví, tudíž je třeba věřit slibům tvůrců, kteří však mají již tak velké zkušenosti, že jsou něčeho podobného zcela určitě schopni.

City of Heroes se odehrává v hrdinském městě Paragon, které je momentálně sužováno nepřátelskými rasami a zločin je vůbec na každém kroku. Ideální to místo pro hrdinské činy. Po rozsáhlém městě samozřejmě můžete zcela City of Heroes volně pochodovat a čas od času se zapojit do nějakého toho problému vyžadujícího rychlé řešení. Takřka všude jsou vykrádány banky či konány jiné zločinnosti. Jedná se veskrze o jednoduché potyčky, které poslouží spíše nováčkům v získávání tolik ceněných zkušeností, za jejichž pomoci se mohou alespoň trochu vyrovnat svým silnějším kolegům, kteří si samozřejmě také mohou střihnout nějaký podobný hrdinský čin tohoto ražení, avšak již spíše jen jako takovou bokovku, jelikož jejich hlavním posláním bude vyčištění Paragon City a jeho okolí (což je v tomto komiksu vlastně celý svět) od nejproradnějších zloduchů majících jak už to tak bývá nehezké mocenské choutky, které jsou tentokrát reprezentovány invazí nepřátelských mimozemšťanů, což zapříčiní, že si nenápadní lidé jako jsou otcové od spokojených rodin opět musí nasadit svůj hrdinský háv, který mají schovaný hluboko pod postelí a jistě se již zařekli, že ho nikdy více nepoužijí, a pustit se do boje proti síle, jíž se žádná obyčejná armáda nemůže vyrovnat . Příběh je docela propracovaný a již dnes si ho můžete ze značné části vychutnat na domovských stránkách projektu. V samotné hře pak bude tento i do jisté míry ovlivňovatelný hráči, což rozhodně není pravidlem, a proto to potěší ještě o něco více. Kolotoč dění se roztočí v případě, že na svá bedra začneteCity of Heroes brát důležité zakázky od NPC postav pojmenovaných jako Kontakty. Budou zde i méně závažné questy zadávané například novináři či policejními komisaři a vůbec se nemusíte držet té hlavní dějové linky. I tak si užijete velkou porci zábavy. Velkou předností Paragon City by měla být jeho uvěřitelnost, jelikož všude budou lidi starající se jen o sebe, kteří žijí zcela normálním způsobem a hrdiny berou jen jako jakési silnější strážce pořádku. Potěší i provoz navozující atmosféru pravého velkoměsta.

Herní svět by měl být rozdělen do mnoha zón, ostatně tak, jak to známe z jiných podobných titulů. Některé budou vhodné pro rozcvičku nováčků, jiné vyžadují tu nejvyšší obezřetnost i od zkušených borců vybavených těmi nejnamakanějšími silami, jaké si jen dovedete představit. Podobné lokace však budou spojeny především s příběhovou linkou, měly by se tedy nacházet spíše za městem, kam oko obyčejného úředníka nedohlédne. Ti se naopak budou bavit v hazardní zóně, jež je podhoubím zločinu a jako takové se vyplatí věnovat velkou pozornost, jelikož se zde vyskytují proradné živly, jejichž zneškodněním přibudou na konto hráče jak peníze v podobě vypsané odměny, tak City of Heroes i tolik ceněné zkušenosti, bez nichž si proti aliením monstrům neškrtnete. Mnoho hráčů jistě zajímá, zda si budou moci zahrát i za padouchy, ale ty musím bohužel zklamat, jelikož v základní verzi to přístupné rozhodně nebude, tudíž se musíme rozloučit i s kontroverzními boji mezi hráči, které někteří z nich milují a jiní, převážně ti začínající, nenávidí. Tvůrci si tím zřejmě chtějí ušetřit práci, poněvadž implementace podobných prvků je problematikcká v jiných onlinovkách, natož pak v té zaměřené na hrdiny. Potěším však alespoň tím, že PvP není na vedlejší kolej odstaveno na pořád a již dnes probíhají diskuze v jaké podobě by mělo být přítomno. My se ho pak dočkáme formou nějakého toho add-onu, ať už placeného či volně stažitelného. Rozhodování bude dozajista ovlivněno i ekonomickou úspěšností, ale v této oblasti bych se o City of Heroes rozhodně nebál, protože již dnes patří k nejočekávanějším MMOG a to právem.

I, možná především, na bojích bude záležet úspěšnost této onlinovky. NCSoft si toho je vědom, a proto chystá jeden z nejintuitivnějších bojových systémů, což můžeme jedině s povděkem kvitovat. Stačí jen nakliknout City of Heroes nepřítele, vstoupit do bojového módu a již můžete používat všemožné skoky, útoky i speciální schopnosti, které jsou přístupny na několika málo klávesách. Jak vidíte, pro přehlednost a jednoduchou ovladatelnost je děláno hodně, za což můžeme být rozhodně vděční, protože nic nedokáže znechutit více než nepovedený interface. Protivníci jsou nehledě na jejich příslušnost k té které frakci rozdělení na čtyři třídy. První je veskrze slabá a vhodná pro nováčky či jako rychlé zkušenostní sousto pro ostříleného matadora. Již druhá skupina však dá i těmto zabrat a svými schopnostmi se jim takřka vyrovná. Příslušníky třetí grupy osamocený hrdina porazí jedině s obrovskou kopou zkušeností a umu. Těch ve hře tolik nebude, tudíž je nutné vydat se na podobné existence v partičce. No a čtvrtá skupina obsahuje již opravu ty nejvytvrdlejší protivníky, na jejichž pokoření je někdy i deset hrdinů málo. Superhrdinové neumírají, proto jsou, jakmile se ukazatel jejich zdraví přiblíží nule, teleportování do špitálu, kde sice za léčení zaplatí poplatek v podobě srážky zkušeností, ale mohou se zase pustit do boje. Tito borci nepotřebují ani příliš mnoho zbraní či brnění, takže bylo třeba najít nějakou jinou odměnu za zlikvidování nepřátel. Jedná se o tzv. inspirace, které mohou v případě aktivování zvýšit například útočné číslo. Jejich používání bude omezené, přesto by však mělo být důležitou součástí taktiky. S přibývajícími zářezy na pažběCity of Heroes vám bude růst i vliv, který se dá využít například pro postavení vlastní sochy na hlavním náměstí města, na niž pak můžete být náležitě pyšní. Důležitou součástí je i možnost vytvoření klanu či menší skupiny, která si může za společné peníze zakoupit byt, chcete-li skladiště či velín. V takovém případě je možné nadesignovat i klanový kostým s pěkným emblémem, který budou nosit příslušníci guildy. Pokud budete součástí jednoho z vládnoucích klanů, dostane se vám zaslouženého respektu, uznání a budete váženým občanem Paragon City.

Grafika se dá popsat jako komiksová, ovšem nečekejte žádné cel-shadingové technologie, autoři si vystačili s klasikou a nutno říci, že vypadá více nežli jen povedeně. Prostředí jsou krásně detailní, budovy mají kvalitní textury, postavy ještě lepší modely s povedeným rozpohybováním. Vše na první pohled vypadá tak nějak povědomě, ale nejedná se o nudný realismus, o který se snaží jiné hry, grafika City of Heroes je prostě svá a je tomu tak jedině dobře. Samozřejmostí jsou nejmodernější grafické efekty. Hudba se dá v této fázi jen těžko komentovat, ale vsadil bych se, že budou vybrány rovněž vhodné motivy.

Dohromady vypadá City of Heroes hodně nadějně a patří mezi potenciálně nejlepší MMOG a to i v tak velké konkurenci ještě větších jmen jako World of Warcraft, Middle Earth Online atd. Obrovské možnosti spojené s tvorbou postavy, pěkné město a do hloubky jdoucí příběh, který se časem stane i mytickým a obsahuje spoustu tak potřebných frakcí, to vše se postará o nenahraditelnou atmosféru, jíž by bylo škoda v dubnu letošního roku propásnout. Jen budete muset jednou měsíčně vysolit 10-15 dolarů, ale co to v dnešní době je, že?

Index očekávání: 9/10

Komiksoví hrdinové na plátně a monitorech

Poslední dobou se doslova roztrhl pytel s adaptacemi starých dobrých komiksů do prostředků moderní technologie, tedy kina či počítače. Nejstarší a asi i nejznámější hrdina Superman se na plátno kin či obrazovku televize dostal nesčetněkrát, ovšem jeho dřívější sláva je zřejmě nenávratně ztracena, k čemuž přispěla i vážná nehoda jeho hlavního představitele, který v osmdesátých letech tak skvěle hrdinu s velkým S na hrudi ztvárnil. Vzhledem k tomu, kdy byla Supermanova sláva na naprosté špičce, se na nějaké ty hry vzpomíná velice těžko, přestože rozhodně existovaly, ovšem žádná z nich neoplývala takovou kvalitou, aby se zaryla do srdcí hráčů a vůbec PC platforma jim moc nepřála. Superman však není jediná ikona komiksové scény, vzpomeňme například velice pěkný snímek X-Men, jehož druhý díl takové slávy nedosáhl, ale pořád se jednalo o kvalitní kousek. S jeho uvedením se na monitory počítačů dostala i docela obstojná, i když jednoduchá akční gamesa X-Men 2: Wolverines Revenge, jejíž první díl jsme měli možnost vidět pouze na konzolích. Velmi kvalitním filmem byl i Spider-Man samotného Stana Leeho, který se zjevil nedávno a zaznamenal hned několik potěšitelných rekordů v návštěvnosti. A to byl rozhodně impuls pro herní byznys, který nezahálel a rychle připravil akční adventuru Spider-Man: The Movie, která se vyznačovala překvapivě slušným nápadem, jenž však nebyl dotažen do konce a naopak byl ještě značně zprzněn špatnou kamerou. Jednalo se tedy spíše o průměr, ovšem prodejnost špatná rozhodně nebyla, a tak jsme se dočkali i druhého dílu, který obecně dotáhl většinu složek první části dále, rozhodně však ne k dokonalosti. Musíme ale říci, že Spider-Man překvapil jak filmovým zpracováním a do jisté míry i kvalitním herním přepracováním, které se očekávalo v mnohem horší kvalitě. Momentálně se pracuje na pokračování snímku a není vyloučené ani pokračování herní série, i když zde bych to viděl spíše již jen na konzole, ale kdo ví? Komiks točící se kolem Daredevila rozhodně nebyl špatným, ovšem co se týče filmu- asi by bylo lepší, kdyby nikdy nevznikl. Nebyl sice tak úplně špatný, ale vzhledem k předchozími tituly nasazené laťce se čekalo mnohem více a ne jen bezduchý béčkovou rubačku, i když s Benem Affleckem v hlavní roli. Většího projektu na herním poli jsme se tak logicky nedočkali, i když na Gameboyi se něco s tímto námětem zjevilo. O mnoho lépe nedopadl ani nedávný The Hulk, který byl sice lepší, ovšem pořád jen mírně nadprůměrný. Zato se dočkal zpracování do herní podoby, která nesla stejný název. A světe div se, opět nešlo o propadák, což by kdekdo očekával, ale o příjemnou nadprůměrnou gamesku, která splnila účel. Do škatulky komiksových hrdinů by se dal započítat i Batman, ovšem kvalita filmů s ním v hlavní roli má bohužel sestupnou tendenci. Vřele můžu doporučit akorát první dva a z her asi žádnou, i když zde nějaké byly. Nejnovější je asi Batman: Vengeance, který se však podle mého názoru nepřehoupl přes průměr. Jako poslední příklad jsme si nechal Soudce Dredda, jenž se asi před dvěma měsíci dočkal přepracování do multiplatformové FPS, od níž se čekalo hodně, ale předpoklady se jí podařilo naplnit pouze z poloviny. Ale pořád dopadla mnohem lépe než její filmový bratříček se Sylvestrem Stallonem, což byl regulérní propadák. Pokud bychom toto povídání měli nějak sumarizovat, napsali bychom, že filmová zpracování slavných komiksových hrdinů nedopadají až na výjimky vůbec špatně a že za peníze do nich vložených určitě stojí. S hrami je to již trochu horší, i když vůbec ne hrozné, platí zde rovnou dvě pravidla. Objevují se převážně na konzolích a na PC přechází jen jako vedlejší produkt a často tak i vypadají, ovšem v těch nejhlavnějších zde zmíněných případech o propadáky dozajista nešlo, jedná se o veskrze mírně nadprůměrné herní zážitky. Druhým pravidlem je, že jedná hlavně o akční mlátičky, i když se snaží maskovat i za adventurní prvky, jež však ve větší míře přinesl snad jen Spider-Man. Situace tedy není zase tak špatná, ale pořád může být ještě lepší.

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Potřebuje vůbec někdo další díl šíleného Just Cause? První dojmy

Just Cause 4

Značka Just Cause byla vždy synonymem bláznivé akce v otevřením světě, která skýtala spoustu možností na vyblbnutí bez...

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

Nintendo na E3 opět ukázalo, že je úplně jinde než veškerá konkurence

E3 2018

Pomalu se blížím ke konci svých zápisků z letošní E3, a i když si dávám pečlivý pozor, abych „nenadržoval“ některé...



Najdete na iDNES.cz