Když v roce 1990 vytvořil Sid Meier první díl své kultovní strategie Civilization, položil základy naprosto novému hernímu žánru a získal pro něj nepřeberné množství fanoušků. Tato hra totiž geniálním způsobem kombinuje budovatelskou strategii s výzkumem, průzkumem a samozřejmě i dobýváním. Od těch dob vzniklo mnoho dalších dílů, některé lepší, některé malinko horší, ale i tak zůstává tato série jednou z nejpopulárnějších.
Dnes, po patnácti letech, je v Meierově studiu Firaxis ve vývoji další díl, prozatím s jednoduchým názvem Civilization IV. Podle dostupných informací se tento díl pochlubí zcela novým 3D enginem, novými civilizacemi, novými jednotkami, novými herními technikami, zcela modifikovatelnými státními zřízeními, ale to vše ve starém a osvědčeném celku. Jenže to je asi tak všechno, co se v současné době ví a co bylo zveřejněno. Ale je tu pár dalších informací, které se podařilo získat z rozhovoru se samotným Sidem Meierem. Nečekejte však nic moc konkrétního nebo zázračného.
Tento díl se pochlubí zcela novým 3D enginem, civilizacemi, jednotkami, herními technikami, zcela modifikovatelnými státními zřízeními, ale to vše ve starém a osvědčeném celku.
Jaká je tedy role legendárního Sida? Na tomto novém projektu pracuje velká řada lidí a je jasné, že on sám nemůže zvládnout všechno. Ve skutečnosti je spíše jen duchovním otcem hry, reprezentujícím tradici a to všechno, čím hra vždy byla. To zároveň umožňuje těm ostatním, aby do vývoje zapojili tu nejmodernější techniku a možnosti dnešní doby. Díky tomu se do hry podařilo zahrnout spoustu věcí, o kterých se u minulých dílů jen přemýšlelo, ale technika je neumožňovala. Nikdo se ale nemusí bát, protože duch původní Civilizace bude zachován. Jen přibude pár dalších věcí a nový grafický kabát. Je jedině dobře, že se tvůrci neuchýlili k dnes tak populárnímu zjednodušování a přibližování her co nejširšímu publiku, čímž bohužel většinou ztrácejí kouzlo pro původní fanoušky. Jak si ale zajistit nové hráče pro novou Civilizaci? Jde o to, že dnešní hráči si docela potrpí na audiovizuální stránce, zatímco ti starší dávali a dávají přednost hratelnosti. Jenže, Civilizace IV právě kombinuje obě tyto stránky. Prý to bude téměř filmový zážitek (o hratelnosti snad ani nemusím mluvit). Jestli jste si všimli, Sid Meier je jedním z mála lidí, kteří si mohou troufnout (a také to dělají), umístit svoje jméno přímo do názvu hry nebo dokonce celé série. Ale je on sám tak ctižádostivý, že si musí tímto způsobem podepsat svojí strategickou sérii? Prý vůbec ne. Údajně jde jen o marketingový tah, který dodává hrám serióznost a poukazuje na styl a tradici spojenou s jeho jménem. Díky té spoustě krabic s jeho jménem se necítí ani jako „živý.“ Nechce žít v minulosti a zajímá se o moderní techniku a postupy. A hlavně, momentálně je naprosto zaujat novým projektem, kerý by měl být hotov do konce tohoto roku.