Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Civilization IV - král tahových strategií se vrací

  12:05aktualizováno  30. října 9:41
Právě vychází čtvrté pokračování legendární série Civilization. Kultovní strategie od Sida Meiera a Firexis opět nabídne hráčům nové možnosti. Jaké? Ještě před recenzí čtěte souhrn v našem preview.

Jestliže jste někdy dostali do rukou jeden ze tří dílů kultovní tahové strategie Civilization a nezaujal vás, počítejte s tím, že s vámi není něco v pořádku. Legendární tahová strategie Sida Meiera letos v listopadu dospěje svého už čtvrtého pokračování. Není mnoho titulů, který si získal tak početnou skupinu fanoušků jako je právě Civilization. I stařičký první díl má dnes úctyhodnou řadu příznivců. Jeho následné pokračování Civilization II je pro mnohé modlou celé série a nejeden hráč se k němu vrací, i přesto, že dnešní technologické vymoženosti počítačových her jsou na daleko vyšší úrovni. A co zatím nejnovější Civilization III, který byl vydán již zrhuba před čtyřmi věky a který s sebou přinesl další řadu vylepšení, nový grafický kabátek a spoustu dalších věcí, jež sérii dodávaly potřebnou dávku originality. V každém díle jsme se mohli setkat s něčím jiným, co v předešlém nebylo a podobně. Vysoký potenciál celé série dává i čtvrtému dílu ještě před vydáním pomyslnou nálepku áčkové hry. Pojďme se ale na Civilization IV podívat trochu podrobněji.

Jestliže jste někdy dostali do rukou jeden ze tří dílů kultovní tahové strategie Civilization a nezaujal vás, počítejte s tím, že s vámi není něco v pořádku.

Civilization IV od týmu Firaxis a samozřejmě Sida Meiera pochopitelně obdrží novou grafiku, vyladěnější uživatelské prostředí a přirozeně i nový koncept. Civilization IV staví na novém 3D enginu, který mimo jiné umožňuje jak pohled na celý svět, tak i detailní pohled na to a ono město či stavbu, přičemž například v dolech vcelku zřetelně uvidite, jak stoupá z objektu kouř a lidi, kteří budou jezdit s vozíky s vytěženou surovinou ven. Tvůrci však používají i všestranné programovací a skriptovací jazyky jako jsou například XML a Python - díky tomu bude ve hře umožněno provádět všemožné změny, snadné updaty a doslova a do písmene čarovat se všemožnými možnostmi hry a tím se naskýtá nových možností autorům modifikací a addonů. Ve hře bude i editor, ale nejenom že budete vytvářet vlastní světy, scénaře, jednotky, budovy, technologie, ale budete moci operovat i s AI.

Tvůrci však používají i všestranné programovací a skriptovací jazyky a tím se naskýtá nových možností autorům modifikací a addonů.

Ve hře je 18 dostupných národů, přičemž drtivou většinu známe již z předchozího dílu. Opět se do čela jednotlivých národů staví historické osobnosti, kterých dohromady je 26. Každý národ má svou charakteristiku, některé národy dávají přednost válce, jiné zase mírovým dohodám a podobně. Všechny národy se liší jednotkami, technologiemi a podobnými věci. Novým národem v Civilization IV jsou například Arabové, jejichž vůdce Saladin je zástance filozofie a preferuje spíše mír, než válku. Unikatní jednotkou národa Arabů, a zároveň i novou jednotkou ve hře, je lučišník na velbloudovi. V Civilization IV nebudou opět chybět ani Barbaři, kteří sice nevytváří samostatné civilizace, ale například staví města a někdy vám mohou znepříjemnit stavbu některého města či pochod s nějakou jednotkou. Novými nepřáteli, s kterými se tedy setkáváme poprvé, jsou zvířata jako třeba tygr, lev, medvěd atd.

V Civlization IV bude k dispozici více jak 80 jednotek - vesničané, válečné jednotky, ale třeba i osobnosti, jež budou dodávat národu určité jméno (bonus). Každá jednotka ve hře získává zkušenosti na jejiich základě dostávat bonusy. Tvůrci také dostranili vcelku vtipnou situaci, kdy lukostřelec mohl zničit tank. Stejně tak jako v přechozích dilech můžete své jednotky upgradovat na schopnější a změn se dočkal i samotný způsob boje. Nyní se jednotky budou pohybovat ve skupinách, díky tomu se tak vyhnete zbytečně zabitým jednotkám. Naopak katapult a podobé jednotky budou mít daleko větší účinnost, tím pádem musíte více taktizovat a nebudete mít na jednom místě celou armádu jednotek. Každá jednotka se bude zlepšovat a bude dostávat různé hodností a povýšení (celkem ve hře více jak 40 nejrůznějších povyšení).

Tvůrci také dostranili vcelku vtipnou situaci, kdy lukostřelec mohl zničit tank.

Důležitou stránkou hry budou také dostupné technologie. Jak získat tu a onu technologii nepůjde pouze jedním způsobem, nýbrž hned několika. Bezmála 90 technologií budete získávat ve čtyřech obdobích - starověku, středověku, industriálního a moderního věku. Alfou a omegou je také náboženství. To je totiž úzce s technologií spojeno. K dispozici bude celkem 7 náboženstí, konkrétně: buddhismus, křesťanství, konfucianismus, hinduismus, islám, judaismus a taoismus, přičemž záleží jen na vás, jaké si vyberete. Náboženství má v Civilization IV velkou důležitost, přeci jenom od víry se bude odehrávat celá historie lidstva, která je spojena jak s uměním, tak i válkou nebo vědou. Určitě náboženství vzniká po vynaležení určitě technologie. Náboženství se tak bude šířit pasivně, ale může se urychlit například prostřednictvím cest mezi městy, po kterých víru budou šířit misionáři, jež jsou vedeni jako normální jednotka.

Bezmála 90 technologií budete získávat ve čtyřech obdobích - starověku, středověku, industriálního a moderního věku.

Pamatujete si, když jste se s vašimi jednotkami pohybovali po území jiného národa a vůdci se to hned nelíbilo, přičemž pohybování cizích jednotek na vašem území bylo v pořádku? Tak tentokrát tvůrci přislíbili, že AI hráči budou respektovat hranice, tudíž se už na vaše území nikdo vydávat nebude, pakliže to nebude respektovat, bude vám muset vyhlásit válku. Do Civilization IV se opět vrací špióni, kteří mohou soupěři ukrást budoucí plánované tahy jednotek. Ačkoliv možnosti špiónů bude značně omezena, počítá se s tím, že bude hojně využívána a i oblíbena. Umělá inteligence protějších národů bude na vyšší úrovni a budete leckdy - pokud budete chtít s určitým národech uzavřít mírovou dohodu - muset změnit své civilazci náboženství nebo politiku.

Rozhovor o Civilization IV

V červnu jsme na BonusWebu zveřejnili zajímavý rozhovor o Civilization IV. Ze kterého vám zde nabízíme krátký úryvek a samozřejmě celý si jej můžete přečíst kliknutím sem.

Jaký byl váš hlavní hnací motor při vývoji nového pokračování Civilizace?
Řekl bych, že naším heslem byla přístupnost. Snažíme se, aby Civilizace IV byla nejpřístupnější verzí „Civky“ vůbec. Abychom hrou oslovili co nejširší publikum, přidáváme do hry spoustu rad, tipů a podrobnou kontextovou nápovědu. Pracujeme také na opravdu skvělém interaktivním průvodci základy hry. Navíc se snažíme omezit samoúčelný mikromanagement jako je udržování úrovně znečištění ovzduší nebo korupce ve městech...

Nároční hráči si občas stěžují na nedostatečnou velikost herního světa, jak velké budou mapy v Civilizaci IV?
Přechod na trojrozměrné zobrazení se neobejde bez určitých ústupků. Opravdu bylo jednodušší udělat obrovské mapy ve 2D. Největší mapy dostupné v Civilizaci IV budou proto trochu menší než mapy ve třetím díle herní série. Hráči ale najdou na herní mapě větší množství animovaných objektů, nejrůznějších detailů a informací. Další věc, která by měla hráče ukonejšit, je možnost změny rychlosti běhu času ve hře. Hráči budou mít možnost hrát v normálním režimu, který bude shodný s předchozími verzemi...

A co politický systém, ten zůstává při starém nebo jste našli způsob, jak hru vylepšit i v této oblasti?
Politický systém jsme také kompletně předělali. Vzdali jsme se přesně nadefinovaných typů vlády, místo toho nabízíme 25 možností nastavení v pěti různých oblastech. Můžete si tak například vytvořit byrokratický systém lenního panství s kmenovou vládou, svobodnou volbou náboženství a tržní ekonomikou a další netradiční kombinace podle toho, jakou máte náladu nebo podle toho, co nejlépe odpovídá herní situaci.

Před začátkem hry si opět můžete vybrat druh terénu, zda chcete více moře a oceánů a nebo spíše pevninu atd. Tentokrát však podobných způsobů, jak si upravit terén a na kterém pak budete budovat od dob 4000 před Kristem až do 21. století novou historii, bude několik. Můžete si nastavit stáří zeměkoule, podbnebí nebo klima či polohy. Hlavní věcí ve hře je samozřejmě těžba surovin. Tentokrát ale budou rovnoměrně rozděleny, takže se již nestane, že budete mít tisíc jednotek zlata a žádnou kožešinu nebo slonovinu, přičemž suroviny jsou rozděleny do tří skupin a to: strategické, luxusní a potravinové. Se surovinami můžete opět libovolně obchodovat s jinými státy, ovšem teď už nejenom po cestách ale i přes řeky. Takže již zpočátku můžete obchodovat s národy, s kterými jste spojeny řekami.

Tentokrát však podobných způsobů, jak si upravit terén a na kterém pak budete budovat od dob 4000 před Kristem až do 21. století novou historii, bude několik.

Autoři zároveň odstranili možnosi změnit produkci stavby na jinou bez ztráty doposud vyprodukovaných procent. Ve hře bude opět široká škála budov a hlavně i divů světa. Každý div světa může být postaven pouze jednou civilizací - například Egypťaně postaví pyramidy a pod. Velkých divů světa je ve hře obsaženo 28, malých divů, které může stavět každá civilizace libovolně potom 12. Postavení každého divu světa pak bude doprovázeno krátkou in-game animací.

V Civilization IV se dočkáme i vcelku povedeného multiplayeru a to hned v několika módech - například normalním nebo se simulantními tahy a základem je GameSpy Arcade. Více nám toho zatím autoři o módu pro více hráčů neřekli. Když to tedy vezmeme kolem a kolem, pokud bude Civilization IV skvělá hra, nikoho to nepřekvapí. Myslím, že každý s tím docela určitě počítá a aby ne, podle všech dostupných informací ani počtvrté Civilization nezklame. Navíc když si vezmeme v úvahu úpravu hry, nejenom jednotek, scénářů nebo jednotlivých map, ale hlavně úprava AI a těch modifikací a přídávků, kterých se po 1. listopadu objeví atd. Avšak na druhou stranu, neříkej hop, dokud nepřeskočíš, i když Civilization IV je jeden z mála případů, u kterých před skokem to hop říci můžeme :-).

Index očekávání: 10/10

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

Hordy zombie a mumie. Strange Brigade už ani nemůže být béčkovější

Strange Brigade

Strange Brigade je bezduchá kooperativní akce, v níž jde jen o nekonečné střílení zástupů nepřátel. I takové hry jsou...

Nintendo na E3 opět ukázalo, že je úplně jinde než veškerá konkurence

E3 2018

Pomalu se blížím ke konci svých zápisků z letošní E3, a i když si dávám pečlivý pozor, abych „nenadržoval“ některé...

Potřebuje vůbec někdo další díl šíleného Just Cause? První dojmy

Just Cause 4

Značka Just Cause byla vždy synonymem bláznivé akce v otevřením světě, která skýtala spoustu možností na vyblbnutí bez...



Najdete na iDNES.cz