Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Civilization V oživuje strategickou legendu

  0:02aktualizováno  0:02
Nejen milovníci Civilizace se mohou začít těšit na další pokračování. Pětka uspokojí i nováčky.

Civilization V

Když se někde objeví vyhlášení nejlepších her, jakkoliv je subjektivní, obvykle v něm najdete jméno Civilization. Tedy strategickou hru, která simuluje rozvoj lidské civilizace se vším všudy.

První díl Civilizace, od nějž se veškerý úspěch odvíjí, vyšel už opravdu dávno a většina současných hráčů si na něj dost možná ani nevzpomene. Jenže od toho jsou tu pokračování, která na oficiální linii byla dosud tři.

S tím čtvrtým, byť tradičně kvalitním dílem, se zdálo, že se Civilizace vyčerpala, že už zkrátka Civilization Vdošla na svůj zenit. Ono ostatně není jednoduché neustále vylepšovat hru, která v sobě všechno podstatné ve vynikající formě obsahovala už v prvním díle.

Jak se ale zdá, Civilizace ještě není sérií, na kterou se bude jen vzpomínat. Kromě toho, že se chystá její "facebooková" verze, která by konečně mohla naplnit potenciál tamních her, v přípravě je i její regulérní pátý díl.

Pracuje na něm opět zkušené studio Firaxis, které svého času založil vývojář Sid Meier. Ten už ale vývoj páté Civilizace nevede. Zřejmě chce dát průchod novým nápadům, jež sérii oživí a zmodernizují. Tenhle guru herního průmyslu však u Civilization V stále funguje jako konzultant, který v případě bezradnosti všech okolo dokáže určit směr.

Na post šéfa vývojářského týmu se vypracoval Jon Schafer, který sbíral zkušenosti Civilization Vtvorbou modů právě pro Civilizace. Na čtvrtém díle už pracoval jako jeden z vývojářů a podle všeho se mu vedlo natolik, že to u pátého dílu dopracoval takhle vysoko.

Jon Schafer tu není od toho, aby kopíroval myšlenky a ideje Sida Meiera. Je tu od toho, aby do série vnesl svěží vítr, což může být dvojznačné. Nejednu sérii už snaha o přílišné odlišení se od originálu zničila nebo aspoň poškodila.

A změny se chystají na poměry Civilizace razantní. Připravte se například na to, že mapa už nebude rozdělena na čtverce, ale na šestiúhelníky. Výsledkem je pro tahové strategie typičtější hexové pole, jako například v Panzer General.

Tím však podobnost s touto sérií nekončí, ale sahá i k tomu, že na jedno políčko umístíte pouze jednu jednotku (skupinu). Velké armády tak zaberou mnohem větší prostor a Civilization Vnebudou tak silném na jedné malé části mapy. Zároveň do měst bude coby posádku možné delegovat jen jednu jednotku, čímž by se mělo redukovat množství obléhacích bitev a dojít k přesunu na volné pole.

Nedílnou součástí Civilizace jsou diplomatické snahy. Škála možností byla v tomto ohledu v pátém díle osekána. Nemělo by to ale vadit, protože došlo k odstranění spíše zbytečných prvků, které celý systém akorát natahovaly a znepřehledňovaly.

Vše, co lze skrze diplomaci vykonat, má jasně patrné důsledky a mělo by to hráče k něčemu posouvat. V samostatné podobě končí náboženský a špionážní systém. Jejich zbytky se začlení do celkové diplomacie.

Jak je vidět, autoři se nebojí hru zpřístupňovat co možná nejširšímu publiku. Přestože seCivilization V Civilizace kdysi prodávala v milionech, na dnešní zhýčkané hráče by v původním vydání byla přeci jen příliš složitá.

Ve Firaxis ale ujišťují, že to rozhodně neznamená banalizaci hry. Vše důležité by v ní mělo zůstat, pouze matoucí a podle autorů zbytečné prvky mají zmizet.

Rozhodně dojde k překopání ovládacích schémat, z nichž má přímo čišet intuitivnost. Tvůrci už si vyzkoušeli, jak na to v Civilization: Revolution, která vyšla na konzolích. Ovládání pátého dílu by se jí mělo v lecčems podobat, je však třeba dodat, že jeho systémy budou stále mnohem komplexnější než u této konzolovky.

Kvalitní interface ale není od věci. Měl by například upozorňovat na důležité události a akce a tím radit bezradným hráčům. Rozhodnutí však ponecháCivilization V na nich. Zkušení si podobné pomocníky mohou vypnout.

Pátý díl má být mnohem plynulejší. Autoři chtějí nutnost vystupovat ze hry do všemožných menu a statistik minimalizovat, a přestože si jich stále ještě užijete, mnohem více záležitostí se řeší interaktivně.

Když už jsme zmínili Civilization: Revolution, řadu hráčů jistě napadlo, zda se tvůrci nebudou také do pátého dílu snažit natlačit humor, který mnozí považovali za trapný. Pětka by naštěstí měla být o řád vážnější a například poradci, kteří se představili v Revolution, tu sice stále budou, neměli by se však překřikovat a naopak by měli být užiteční jen tehdy, když jejich služeb budete chtít využít.

Ve Firaxis si dobře uvědomují Civilization Vpotřebnost komunit, a tak chtějí jejich formování v Civilization V maximálně ulehčit. Hra bude disponovat jakousi vlastní sítí, na níž si každý bude moct vytvořit podrobný profil a na této platformě pak diskutovat, vyměňovat si mapy či módy a dělat další příjemné činnosti.

Pátá Civilizace přinese změny, o tom není třeba diskutovat. Je třeba jen vyčkat, zda budou ku prospěchu věci, nebo zda po jejím zahrání budou hráči nostalgicky vzpomínat na předchozí díly. Dozvědět bychom se to měli koncem tohoto roku.

Autor:


Témata: Humor, Interaktivní

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

OBRAZEM: Vyzkoušeli jsme první tři hodiny sci-fi adventury State of Mind

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku...

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku State of Mind. My jsme si mohli vyzkoušet...

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Ulov si monstrum a zkus to přežít. První dojmy z Hunt: Showdown

Hunt: Showdown

Přežil jsi, abys zemřel příště. Lovec je ve světě Hunt: Showdown odpočitatelná položka a zároveň to nejdůležitější, co...



Najdete na iDNES.cz