Civilization V oživuje strategickou legendu

  0:02
Nejen milovníci Civilizace se mohou začít těšit na další pokračování. Pětka uspokojí i nováčky.

Civilization V

Když se někde objeví vyhlášení nejlepších her, jakkoliv je subjektivní, obvykle v něm najdete jméno Civilization. Tedy strategickou hru, která simuluje rozvoj lidské civilizace se vším všudy.

První díl Civilizace, od nějž se veškerý úspěch odvíjí, vyšel už opravdu dávno a většina současných hráčů si na něj dost možná ani nevzpomene. Jenže od toho jsou tu pokračování, která na oficiální linii byla dosud tři.

S tím čtvrtým, byť tradičně kvalitním dílem, se zdálo, že se Civilizace vyčerpala, že už zkrátka Civilization Vdošla na svůj zenit. Ono ostatně není jednoduché neustále vylepšovat hru, která v sobě všechno podstatné ve vynikající formě obsahovala už v prvním díle.

Jak se ale zdá, Civilizace ještě není sérií, na kterou se bude jen vzpomínat. Kromě toho, že se chystá její "facebooková" verze, která by konečně mohla naplnit potenciál tamních her, v přípravě je i její regulérní pátý díl.

Pracuje na něm opět zkušené studio Firaxis, které svého času založil vývojář Sid Meier. Ten už ale vývoj páté Civilizace nevede. Zřejmě chce dát průchod novým nápadům, jež sérii oživí a zmodernizují. Tenhle guru herního průmyslu však u Civilization V stále funguje jako konzultant, který v případě bezradnosti všech okolo dokáže určit směr.

Na post šéfa vývojářského týmu se vypracoval Jon Schafer, který sbíral zkušenosti Civilization Vtvorbou modů právě pro Civilizace. Na čtvrtém díle už pracoval jako jeden z vývojářů a podle všeho se mu vedlo natolik, že to u pátého dílu dopracoval takhle vysoko.

Jon Schafer tu není od toho, aby kopíroval myšlenky a ideje Sida Meiera. Je tu od toho, aby do série vnesl svěží vítr, což může být dvojznačné. Nejednu sérii už snaha o přílišné odlišení se od originálu zničila nebo aspoň poškodila.

A změny se chystají na poměry Civilizace razantní. Připravte se například na to, že mapa už nebude rozdělena na čtverce, ale na šestiúhelníky. Výsledkem je pro tahové strategie typičtější hexové pole, jako například v Panzer General.

Tím však podobnost s touto sérií nekončí, ale sahá i k tomu, že na jedno políčko umístíte pouze jednu jednotku (skupinu). Velké armády tak zaberou mnohem větší prostor a Civilization Vnebudou tak silném na jedné malé části mapy. Zároveň do měst bude coby posádku možné delegovat jen jednu jednotku, čímž by se mělo redukovat množství obléhacích bitev a dojít k přesunu na volné pole.

Nedílnou součástí Civilizace jsou diplomatické snahy. Škála možností byla v tomto ohledu v pátém díle osekána. Nemělo by to ale vadit, protože došlo k odstranění spíše zbytečných prvků, které celý systém akorát natahovaly a znepřehledňovaly.

Vše, co lze skrze diplomaci vykonat, má jasně patrné důsledky a mělo by to hráče k něčemu posouvat. V samostatné podobě končí náboženský a špionážní systém. Jejich zbytky se začlení do celkové diplomacie.

Jak je vidět, autoři se nebojí hru zpřístupňovat co možná nejširšímu publiku. Přestože seCivilization V Civilizace kdysi prodávala v milionech, na dnešní zhýčkané hráče by v původním vydání byla přeci jen příliš složitá.

Ve Firaxis ale ujišťují, že to rozhodně neznamená banalizaci hry. Vše důležité by v ní mělo zůstat, pouze matoucí a podle autorů zbytečné prvky mají zmizet.

Rozhodně dojde k překopání ovládacích schémat, z nichž má přímo čišet intuitivnost. Tvůrci už si vyzkoušeli, jak na to v Civilization: Revolution, která vyšla na konzolích. Ovládání pátého dílu by se jí mělo v lecčems podobat, je však třeba dodat, že jeho systémy budou stále mnohem komplexnější než u této konzolovky.

Kvalitní interface ale není od věci. Měl by například upozorňovat na důležité události a akce a tím radit bezradným hráčům. Rozhodnutí však ponecháCivilization V na nich. Zkušení si podobné pomocníky mohou vypnout.

Pátý díl má být mnohem plynulejší. Autoři chtějí nutnost vystupovat ze hry do všemožných menu a statistik minimalizovat, a přestože si jich stále ještě užijete, mnohem více záležitostí se řeší interaktivně.

Když už jsme zmínili Civilization: Revolution, řadu hráčů jistě napadlo, zda se tvůrci nebudou také do pátého dílu snažit natlačit humor, který mnozí považovali za trapný. Pětka by naštěstí měla být o řád vážnější a například poradci, kteří se představili v Revolution, tu sice stále budou, neměli by se však překřikovat a naopak by měli být užiteční jen tehdy, když jejich služeb budete chtít využít.

Ve Firaxis si dobře uvědomují Civilization Vpotřebnost komunit, a tak chtějí jejich formování v Civilization V maximálně ulehčit. Hra bude disponovat jakousi vlastní sítí, na níž si každý bude moct vytvořit podrobný profil a na této platformě pak diskutovat, vyměňovat si mapy či módy a dělat další příjemné činnosti.

Pátá Civilizace přinese změny, o tom není třeba diskutovat. Je třeba jen vyčkat, zda budou ku prospěchu věci, nebo zda po jejím zahrání budou hráči nostalgicky vzpomínat na předchozí díly. Dozvědět bychom se to měli koncem tohoto roku.

Autor:
Témata: Humor, Interaktivní
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...