Jak už to tak bývá, velké věci začínají celkem nenápadně. V dávném úsvitu masivního rozšíření internetu, přesněji řečeno v roce 1994, vyvinula společnost Knowledge Adventure v rámci svých aktivit na poli vzdělávacího software 3D on-line chat, ve kterém každý uživatel představoval jednu postavičku, která se mohla volně pohybovat a komunikovat s ostatními. Zpočátku měl program obrovské nároky na rychlost linky a procesoru, ale s dalším vývojem přišli programátoři na celkem logické postupy, které podstatně snížily nároky celé aplikace (zejména došlo k omezení výhledu a redukci datového toku). Tehdy byla taková věc stranou zájmu uživatelů, protože skoro nikdo nedisponoval dostatečně rychlým připojením ani počítačem schopným zobrazit větší počet 3D objektů.
O dva roky později požádala divize Knowledge Adventure, Worlds.com, patentový úřad o zaevidování patentu na tyto algoritmy, které omezovaly počet zobrazených postaviček na snesitelnou úroveň, a také na princip centrálního serveru, který zpracovává údaje o postavách a jejich uživatelích. Jednání o registraci se táhla, avšak nedávno (již samostatná) společnost Worlds.com skutečně obdržela potvrzení nároku na tento patent. V zápětí se nechal šéf firmy, Thom Kidren, slyšet, že zvažuje podání žalob o zneužití patentu na několik společností provozujících on-line RPG hry.
První na řadě jsou podle Kidrena Everquest a Asheron’s Call. Již teď se právníci Worlds.com chystají prošetřit, zda „náhodou“ nejsou technologie použité při tvorbě těchto her identické s firemním patentem. Ony uvozovky jsou na místě – vzhledem k tomu, že patentované postupy patří dnes k celkem běžně používaným (ale koho by to tenkrát před pěti lety napadlo), dá se s téměř stoprocentní jistotou očekávat jejich užití i u zmiňovaných her. Jakmile by se objevila reálná šance na úspěch případné žaloby, následovala by podobná opatření proti tvůrcům dalších chystaných her jako například Shadowbane, Dark Age of Camelot, nebo Anarchy Online. Všichni by pak museli zaplatit Worlds.com příslušný (tučný) poplatek za licenci jejich technologie.
Zdá se, že tvůrcům a provozovatelům moderních on-line RPG přibyla další starost. Renomované právní firmy, které vzniklou situaci analyzovaly, potvrzují, že v tomto případě je patent dostatečně konkrétní, aby šel uplatnit v případném soudním řízení. Právě podrobné popsání patentované technologie je pro Worlds.com klíčové – existují totiž ochranné regulace, které umožňují zrušit příliš obecné patenty (aby si nikdo nemohl patentovat například „dopravní prostředek se čtyřmi koly“). Ony podrobnosti rovněž ušetřily od dalších žalob 3D on-line hry jako Quake 3 Arena či Unreal Tournament – u nich totiž nedochází během hry k omezování počtu zobrazených protivníků (představa, že sniper neuvidí dál než pár desítek metrů je absurdní).
A co na to lidé z herní branže? Zatím se většina z nich zdržuje obšírnějších komentářů, ale některé první reakce jsou jistě zajímavé – například jistý přispěvovatel renomovaného serveru Slashdot se rozlítil slovy: „patentuji si dýchání, koukejte všichni zaplatit“. Dá se však očekávat, že se právníci žalovaných firem pokusí napadnou legálnost udělení takového patentu a celá záležitost sklouzne do zákopové války právníků, soudců a arbitrů. Každopádně má herní svět zas další zajímavé téma k víkendovým debatám – doufejme jen, že se podobná překvapení nebudou opakovat příliš často (kdo sleduje dění kolem Rambusu mi dá jistě za pravdu)...
Zdroj: Wired News