Není tomu tak dávno, co se Internet OnLine, tedy internetová divize Českého Telecomu, rozhodla spustit službu Quick, aneb internetové připojení zdarma. Už od začátku se šuškalo o tom, že herní server GameZone, který byl zprovozněn za účelem online hraní nejrůznějších her, např. Quake, Unreal Tournament, Half-life, Kingpin, Age of Empires 2 a dalších, bude krátce poté přístupný jen pro modemisty připojující se právě přes Quick, až dosud toto omezení naštěstí nefungovalo, neboť reklamní slogany o tom, že Quick je nejrychlejší internet zdarma, byly jen prázdnohubým tlacháním do větru, alespoň dle mých zkušeností. Tento týden to však přišlo - Internet OnLine omezil hraní na serverech GameZone pouze pro uživatele Quicku.
Ačkoliv to mnoho našich čtenářů i uživatelů GameZone považuje za cenzuru internetu, je jisté, že Internet OnLine coby provozovatel aplikace má na podobný krok právo. Provozuje ji totiž zcela zdarma a nikdo mu nemůže nařizovat, koho na svůj server pustí a koho nikoliv. Je také jisté, proč to firma dělá - čím déle udrží lidi na internetu, tím déle budou připojeni, tím více impulsů po jejich lince proběhne a konečně tím více peněz do chřtánu Českého Telecomu přiteče. Průšvih byl ale až dosud v tom, že Český Telecom nedostával plnou sumu za tyto hráče, o peníze se totiž musel dělit s ostatními poskytovateli internetového připojení, neboť uživatelé vcelku logicky dávali přednost rychlejším a spolehlivějším sítím World Online či Volného než mnohdy pomalému, padavému a nestabilnímu Quicku. A právě nyní si Český Telecom řekl dost.
„Herní server typu GameZone je věc náročná a nákladná, jak na hardware, software, tak i na obsah. IOL, jako jeden z poskytovatelů internetového připojení u nás, rozhodl, že podobný server vybuduje pro podporu svých internetových aktivit. Samozřejmě nic není zadarmo, a proto stejně tak jako v samoobsluze zaplatíte za rohlíky, tak i za hraní na GameZone se musí nějak platit. Na rozdíl od jiných severů, které za hraní chtěly peníze, pro hraní na GameZone stačí, když používáte připojení IOL dialup či Quick. Samozřejmě, pokud z nějakého důvodu nechcete nebo nemůžete toto připojení používat, žádný problém, jen musíte hrát na jiných serverech, než je GameZone.” Takto vysvětlil krok Internet OnLine manažer serveru GameZone Karel Papík.
Odezva hráčů však na sebe nenechala dlouho čekat a reakce v příslušném diskusním fóru na serveru GameZone přibývaly jedna za druhou, což se dalo očekávat, zvláště když IOL ani Quick nejsou mezi našimi čtenáři příliš oblíbené, o čemž svědčí i tento vtip. Kromě nadávek se zde však objevily i některé inteligentní reakce a v nich také jedna, pod kterou bych se s klidnou duší podepsal i já a věřím, že také 99% vás, našich čtenářů. Autorem je Lukáš Erben, bývalý šéfredaktor GameStaru, který šéfovské křeslo převzal právě po odchodu Karla Papíka. V diskusi na GameZone Lukáš napsal (hvězdičky v textu upravují příliš expresivní výrazy - pozn. autora):
Možná byste se měli zamyslet, o co vám jde. Chcete hrát na GameZone, nebo chcete ukázat, že jste machři a Telecomu to nedáte? Já chci hrát na GameZone. Je mi jedno, jestli se budu připojovat přes Quick, pokud to:
První bod je pro všechny dial-upisty splněn, druhé dva nikoliv. Znamená to jen jedno, někdo by měl tenhle log poslat šéfům těch kreténů v telecomu, co mají na starosti technické zabezpečení Quicku a nedokážou nakonfigurovat svoje vlastní routery tak, aby to fungovalo, případně neumí spočítat, kolik je potřeba modemů v přípojných bodech.
Protože to, jak vymr***ej a totálně hov**zní Quick je, není v tom, jestli má Telecom žlutý nebo fialový logo, ale v tom, že tam pracujou přeplacený líný deb***vé, kteří na všechno se*ou. Takhle možná by bylo nejlepší, kdyby nám sem Karel hodil nějakou e-mailovou adresu, na kterou bychom mohli psát, proč si myslíme, že je Šnek, pardon Quick, úplně na ho*no.
Pochopitelně s tím souvisí i Ping2 (akce serveru GameZone, kdy uživatelé mají posílat administrátorům serveru rychlost pingu od nich z domova na herní servery - pozn. autora). Myslím, že pokud chcete, aby GameZone existovala, měli byste se toho zúčastnit, zatím jste tu akorát hráli a kafrali. Co takhle jednou přiložit ruku k dílu? Pokud to totiž uděláte, vyjde najevo, že GameZone se Šnekovým filtrem nepřežije a IOL má jen dvě rozumné možnosti:
Až budou ty výše zmíněné body splněny, přidám do svýho ISDN routeru parametry Quicku a kdykoliv se budu chtít připojit na GameZone, vytočím ho ručně. Jinak ale budu brouzdat přes Volný nebo WOL, protože konektivita Šneka ven je taky absolutně prdelózní. Ale to je jiná písnička.
Jinak samozřejmě předpokládám, že v lidech z IOL zůstane tolik soudnosti, aby nezakazovali pevný IP majitelů kabelového či bezdrátového připojení. Koneckonců, pokud tu nebudou oni, nebude tu skoro nikdo a pro modemisty nebude moc atraktivní připojovat se na prázdnej server.
K tomu se prostě nedá nic dodat, snad jen, že není splněn ani první bod, protože pokud na načtení stránky čekám u pomalého Quicku déle než u jiných providerů, pak abych si načetl všechny stránky, které mě zajímají, budu muset být připojený o něco déle a tuto dobu budu muset Telecomu pochopitelně zaplatit. Pojďme ale dále, a to k vyjádření autora myšlenky a zakladatele serveru GameZone Tomáše Chadzivasilise.
„Omezení hráčů na GameZone není výmyslem ani Karla Papíka, ani nikoho z GameZone týmu a tuhle věc nemůžeme ovlivnit. V současnosti pracuje na GameZone tým asi 10ti lidí a bohužel mnoho z Vás si jejich práce neváží, viz tuny sprostých mailů a komentářů. Přestaňte se už sakra ohánět monopolem a svobodou připojení a jděte za svými oblíbenými providery, ať vám postaví taky GameZone, a pak nám přijďte říct, co vám řekli. Vy máte svobodu volby, bohužel zde není druhý herní server, na kterém byste mohli hrát přes své oblíbené připojení, to ale přeci není naše vina. Nebo snad chcete, abychom postavili další GameZone a dali ji World Online nebo Volnému? IOL prostě jako první vymyslel GameZone na podporu svého připojení. Proč ho nikdo z ostatních providerů už dávno nenapodobil?”
Hned v úvodu musím říct, že zas tak jednoduché to nebude z jednoho prostého důvodu - zatímco uživatelé surfující přes Internet OnLine platí všechny peníze Telecomu, který je tak snadno může investovat třeba do vývoje GameZone, ostatní provideři mají jen tak vysoké provize, jaké se jim podaří s Telecomem vyhádat, a že není náš ex-monopolní operátor ke své konkurenci nijak zvláště štědrý, snad není třeba říkat. Co z toho vyplývá? Zatímco v případě hodinového připojení přes Internet OnLine jde k Telecomu, de facto provozovateli IOLu i GameZone, sto procent vašich poplatků (ať už tvrdí kvůli antimonopolnímu úřadu cokoliv), u jiných providerů to je pouze 0-26% podle velikosti providera a množství modemisty provolaných minut do jeho sítě, což znamená, že náklady na realizaci podobného projektu by se vracely 4x pomaleji. A náklady jsou vskutku značné, podobný herní systém potřebuje několik (alespoň pět) rychlých serverů s řádově několika GB RAM paměti a speciální databázový systém vyvíjený na míru. Výmluvná je ostatně má slova potvrzující reakce Jaydeeho, který má na starosti hry na World Online.
“V komentářích se dost lidí ptalo, proč si třeba WOL neudělá svou vlastní obdobu GameZone - odpověď je celkem jednoduchá i logická: něco takovýho může udělat (zatím) jen IOL, protože mu jde (narozdíl od zanedbatelných částek u jiných free-inet ISP) do kapsy 100% peněz za připojení a je tedy šance, že se mu milionové náklady na spuštění a provoz GZ (v budoucnu snad) vrátí. Jiný způsob na financování něčeho tak velkého a náročného v současnosti prostě není a kdo si myslí, že by se to dalo zaplatit z něčeho jiného, jako např. příjmy z bannerů, nebo že některý český provider má tolik $$$, aby šel do riskantního projektu s velmi nejistou návratností, je mimo...
Pokud se vám nelíbí zavedení restrikce na IOL IPčka na GZ (což se dalo očekávat už od začátku a je to pochopitelné), můžete si zahrát s nízkym pingem řadou jiných metod - jak asi každý ví, většina českých providerů (včetně WOL) má zahraniční linku do Německa, kde je Quake/CS apod. serverů spousta, tudíž při hraní tam máte skoro stejný ping, jako když hrajtete v CZ, a vhodné servery se dají najít jednoduše přes in-game server browser nebo třeba GameSpy. Tak v čem je problém?”
Podle mého názoru je problém v jazykové bariéře, protože neovládáte-li němčinu či angličtinu, nikdy si hru nevychutnáte tak jako při pařbě s česky mluvícími protihráči. Je totiž pravdou, že při připojení od providera s internetem zdarma, který má dobře postavenou síť (VOLný, World Online), můžete mít na zahraničních herních serverech rychlejší ping než u Quicku, jehož síť není zrovna dvakrát spolehlivá. Alespoň mě se přes ně stabilně nepodařilo připojit ani jednou z několika různých pokusů v několika různých městech.
Co tedy můžete dělat? Máte několik možností. Buďto se naučíte dobře cizí jazyk a budete hrát přes svého providera na zahraničních herních serverech, druhá možnost je smířit se s restrikcemi na GameZone a připojovat se přes Quick (pokud se vám to podaří) v době, kdy si budete chtít zahrát, a třetí možnost je počkat na dobu, kdy se podobné herní servery rozjedou i u jiných ISP providerů, případně si počkat na to, až IOL udělá ze Šneka opravdového Quicka.
Pokud se ale chcete dát na online hraní, jedna možnost mimo IOL už by tady byla, a to v případě hry Ultima Online na free-shardu Dark Paradise, která je provozována na vlastním serveru umístěném na páteřní síti World Online, kde by podle našich informací mohly být v blízké budoucnosti umístěny další herní servery herních nadšenců, které by mohly být pro GameZone dostatečně důstojnou konkurencí (IMHO by mohly být i lepší). Snad to bude již brzy.