Včera hodinu před polednem byly prostory luxusní pražské Restaurace U zlatých andělů doslova přeplněny zástupci snad všech herních magazínů a celou atmosféru dokreslovala i vkusná dekorace z reklamních poutačů k nejznámějším hrám. Ptáte se na důvod celého toho shonu? Nešlo o nic menšího než o první veřejné představení distribuční společnosti CENEGA a také první prezentaci české verze hry Operation Flashpoint.
Společnost CENEGA n.v. (CENtral European GAmes) vznikla na základě dohody podepsané 31 října roku 2000, ve které se dvě velké distribuční firmy – česká Bohemia Interactive a polská IM Group Z o.o. – rozhodli že spojí své síly. Třetím, a zároveň největším partnerem byl fond privátních investic DBG Osteuropa-Holding, mezi jehož partnery patří mamutí koncerny Deutsche Bank, Mitsubishi Corpotation, EBOiR a DEG. Hlavními obory působnosti nové firmy jsou zejména distribuce počítačových her (v současné době ve třech zemích – ČR, SR a Polsku), vývoj a vydávání her, ale také aktivity na poli internetu (v nedávné době například koupě on-line strategie Red Dragon 2). Podle ing. Slavomíra Pavlíčka, generálního ředitele, a obchodního ředitele Oty Vrťátka přinese v nejbližších letech nová nadnárodní společnost investice v objemu několik milionů EUR – můžeme se tak těšit na více kompletně lokalizovaných titulů, rychlejší uvedení her do prodeje, vývoj nových her srovnatelných se zahraniční konkurencí (např. Operation Flashpoint) a v neposlední řadě i předpokládané snížení cen jednotlivých herních titulů vzhledem k celkově vyšším objemům odebíraných kusů. Na otázku, zda hodlá CENEGA zlepšit situaci v prodejnách, kde často dochází k vyprodání určitých her a následným několikaměsíčním čekáním na novou dodávku, odpověděl pan Vrťátko, že o problému vědí, avšak u malých vydavatelů často neexistuje možnost průběžného doobjednávání dalších kusů, proto dochází k prodlevám v dodávkách. U velkých firem (EA, Eidos...) by však k podobným problémům docházet nemělo.
V druhé části tiskové konference představil Marek Španěl, ředitel Bohemia Interactive Studio, nejprve známý anglický trailer a poté i českou verzi hry Operation Flashpoint (včetně kompletního dabingu), která by měla vyjít začátkem července v „klasické“ podobě a o pár týdnů později i coby speciální edice v dřevěné krabici (obě budou k dostání i u nás na GameStore) s vojenskou plášťenkou, baterkou, plakátem, podrobnými mapami všech ostrovů a soundtrackem (mix rockové a elektronické muziky) . Operation Flashpoint se ihned po uvedení na zahraniční trhy dostala na první místo prodejnosti PC her ve Velké Británii, Německu i dalších zemích. Jisté rozpaky (a místy i salvy smíchu) u přítomných herních novinářů však vyvolal český dabing, který místy působí značně nepřirozeně, zejména kvůli spisovné češtině, otrocky přeloženým anglickým frázím a nepříliš vhodně vybraným hlasům. Na naši otázku, zda bude možné do hry importovat pozměněnou verzi dabingu, odpověděl marketingový manažer Pavel Šťastný, že to kvůli striktním smluv mezi vývojáři z BIS a vydavatelem hry nepůjde. I přes tento drobný handicap je však Operation Flashpoint zatím nejlepší hrou, která byla kdy v Čechách vyrobena.
Uvidíme, zda a jak rychle se splní sliby představitelů CENEGA n.v. – zejména snížení cen vybraných herních novinek a větší množství kompletně přeložených titulů potřebuje zdejší trh jako sůl...