Vážení čtenáři, anketa ,,Nejlepší hry roku‘‘ má již dlouholetou tradici a tu již asi nic rozbít nedokáže. Dokud budou vycházet alespoň trochu kvalitní hry, vždy bude na konci roku co porovnávat, hodnotit, velebit, hanit a vyhlašovat. Nezáleží přitom na tom, jaký herní žánr slavil největší prodejní úspěchy, kolik titulů vyšlo nebo jaký nový hardware spatřil světlo světa. Letos, roku 2030, se nám sešlo opravdu požehnaně hlasů. Je vidět, že i přes problémy současného světa, jako je nedostatek kyslíku, žádná ropa (pokud tedy nepatříte k těm šťastnějším, co žijí v Spojených Státech Americko-asijských), vleklá válka o dědictví ruské nebo nově objevená Riccova černá díra v nebezpečné blízkosti Země, jste nezapomněli na ,,náš‘‘ svět virtuální, do kterého se již tolik dekád noříme znovu a znovu, hlouběji a hlouběji…děkujeme za zaslané hlasy a podívejme se na výherce jednotlivých kategorií.
Nejlepší hra roku
1.místo: Alternative
2.místo: Doom 4
3.místo: The Sims Forever
Jinak to snad ani dopadnout nemohlo. Alternative. Hra, ve které si každý tvoří vlastní příběh. Hra, kde můžete hrát za jakéhokoliv lidského obyvatele naší chřadnoucí planety. Hra, kde můžete být kdo chcete, dělat si co chcete a jejíž svět je přesnou virtuální kopií světa skutečného... prostě naplnění dávných hráčských snů. Druhé místo zcela zaslouženě obsadila akční bomba Doom 4, která je remakem klasiky z roku 2004. Velký podíl
na tomto umístění má jistě nová hardwarová hračka od NVIDIA ,,Gotcha5000‘‘,
která umožnila virtuálním monstrům vyskakovat z obrazovky do vašeho příbytku,
což v kombinaci s přiloženou laserovou pistolí vedlo k nezapomenutelným honičkám s impy po obýváku... dokonalé. Třetí místo získala The Sims Forever, která svou klasickou hratelností v kombinaci s možností importovat do hry kterýkoliv předmět ze světa skutečného a poté ho snadno použít dostala snad každého. Nebo to snad byla možnost přímé hlasové komunikace hráče se svým avatarem? Pravdou je, že dohadovat se se svým Simákem jestli jít na WC či nikoliv apod. bylo dosti zábavné…Jak je vidět, letos byly v oblibě především hry, smazávající hranici mezi realitou a virtuální realitou.
1st person akce
1.místo: Doom 4
2.místo: Far Cry 5
3.místo: Outlaws 2
O vítězi v této kategorii je vše podstatné zmíněno výše, podívejme se tedy na ostatní příčky. Far Cry 5 opět nabídl úžasnou AI (vaši spolubojovníci vám za špatně zvolenou taktiku boje nadávají), překrásnou grafiku a skvělou hratelnost. Čekání na novou střílečku od Lucasů Outlaws 2 se taky vyplatilo a skvělé prostředí divokého západu a mezihry jako pití alkoholu ,,na výdrž‘‘(obligátní bušení do tlačítek), svádění žen (opět bušení do tlačítek) a diplomatická vyjednávání s indiány (bušením do tlačítek bušíte do indiána) vyvolaly vlnu nadšení.
Realtime strategie
1.místo: Age of Colonies
2.místo: C&C: Panzerfaust
3.místo: Russian Legacy
Letošní rok nebyl na strategie příliš bohatý, snad proto, že těch válek máme dost a dost
ve světě reálném. Přesto první cena této kategorie zaslouženě putuje do rukou stvořitelů Age of Colonies. Revoluční systém odchytávání otroků a jejich následnému ,,zapřáhnutí‘‘ je do práce vysoko ční nad starým a nudným systémem obyčejných vesničanů. Konkurenční série C&C poprvé zabrousila od budoucnosti k minulosti. Hlavní devizou této akční RTS je především neuvěřitelná grafika a animace, kdy se každý předmět a postava modeloval zvlášť a tudíž NENÍ možné mít ve stejné hře dva stejné vojáky. Pokud se neliší výškou, váhou či barvou očí, liší se alespoň počtem jednotlivých vousů, vlasů a chlupů na svém těle. Třetí místo v této kategorii obsadila hra od ruského týmu Sborná revolution Russian Legacy. Netřeba dodávat, že se zabývá právě probíhající válkou o ruské dědictví mezi Čínou a USA. Jistou pikantností je, že vlády obou těchto zemí si již licencovali engine této hry pro své vlastní účely.
Budovatelské strategie
1.místo: Settlers in Sim City
2.místo: Chingischan
3.místo: Toilet Tycoon
Tak zde se nám mnoho nových nápadů opravdu neurodilo. Na prvním místě suverénně kraluje koprodukční dílo SISC. Je až s podivem, jak skvěle se podařilo skloubit hry série Sim City a The Settlers v jeden funkční celek. Naproti tomu Chingischan jde dál
ve stopách svých předchůdců, jejichž kořeny jsou někde ve 20. století (Pharaoh ad.)
a přidává silně naturalistické prvky vaření protivníků v hrnci, což vzbudilo pozornost herních mravokárců. Toilet Tycoon jakožto nejlepší tycoon tohoto roku vás zaujal skvělým zpracováním, fotorealistickou grafikou, hudbou, autentickými zvuky
a přehledným, ale komplexním ovládáním. Zlí jazykové tvrdí, že za úspěchem stojí licencované toaletní papíry od světoznámých výrobců, ale to jistě není pravda.
RPG
1.místo: Alternative
2.místo: Eversummer Nights
3.místo: Harry’s life
O fenomenálním Alternative jsme se zmínili v úvodu, zaměřme se tedy na dvě zbývající místa. V novém RPG ze světa Forgotten Realms Eversummer Nights se zhostíte role potulného hobita-playboye Bimbase Pytlíka a snažíte se svést co nejvíce žen. Hra byla celkem dlouhá (rovných 20 aktů) a přinášela s sebou sympatického hlavního hrdinu, jehož jste si mohli ,,vytrénovat‘‘ dle svých představ. Naproti tomu RPG Harry’s life čerpá
ze známé knižní předlohy. Začínáte jako novorozeně a postupně se protloukáte celým životem mladého kouzelníka. Zajímavá byla volba nastavit si čas ,,reálně‘‘ - tedy Harry stárne den po dni tak jako člověk ve skutečnosti… smutnou skutečností však zůstává fakt, že následkem hraní hry a opomenutím vlastní životosprávy byly hospitalizovány již stovky Korejců.
3rd person akce
1.místo: Hitman 3
2.místo: Tomb Raider XXL
3.místo: Commander Keen 3D
V kategorii stále uvadajícího žánru 3rd person akcí jsme se konečně dočkali
po neuvěřitelných PATNÁCTI Hitmanech (1,2,Contracts, Blood Money, Bald Death, Silent and Deadly, Who killed Kennedy atd.) nefalšovaného třetího SKUTEČNÉHO pokračování, kde agent 47 zjistil, že jediný způsob jak skoncovat se svým povoláním je povraždit celou organizaci, pro kterou pracuje. Naprosto strhující a neočekávané vyvrcholení ,,šestnáctidílné trilogie‘‘ (jak se sérii začalo říkat). Druhé místo pro Tomb Raidera XXL je veliké překvapení. Lara nám proklatě ztloustla, co se napila z posvátné Mečiarovy studně (objevené při archeologických vykopávkách na Slovensku). Tak se vydává skrz levely plné nepřátel, aby získala opět své vnady a také mimochodem zachránila svět. Třetí místo obsadila dlouho odkládaná 3D verze prastaré arkády Commander Keen. Procento hráčů, kteří původní verzi hráli, je jistě mizivé, Keenův úspěch je tedy jasným důkazem toho, že chytlavá hratelnost dokáže stále stejně pobavit
i po tolika desetiletích.
Sportovní
1.místo: NHL 2031
2.místo: ISS Pro Turbo Revolution
3.místo: Jan Venzhöfer‘s radioactive canoeing
Zlatou příčku v kategorii nejlepší sportovní hra obsadila podle očekávání hokejová mela NHL 2031. Je zajímavé, že i přes stále trvající výluku a dohadování se o platových stropech má ještě stále tahle soutěž tolik oddaných příznivců (mnozí z vás jistě nepamatují, že by se kdy hrála). Ale co – vždyť není důležitá situace v reálu, všichni víme, že Dominik je stále připraven chytat v životní formě a tak šup s ním do branky Ottawy a hurá za pohárem. Na druhém místě se leskne japonský fotbalový klenot ISS.
I tahle série má dlouholetou tradici a opět jsme se dočkali vylepšené grafiky, komentáře v jednom z 20 možných jazyků (čeština nechybí) a hlavně – hra smí užívat PLNĚ LICENCE (konečně po dlouhých letech žádná zkomolená jména, konečně reálné názvy klubů a soutěží). Slovo ,,Revolution‘‘ v názvu je tedy opodstatněné. Bronzovou příčku obsadila sportovní bomba z českých luhů a hájů, tedy spíše radioaktivitou znečištěných řek a kyselinou bublajících potůčků. Jméno hře propůjčila současná světová jednička tohoto extrémně nebezpečného sportu a stejně tak se ve hře objevují značkové antiradiační oblečení jako Radidas apod.
Adventury
1.místo: Tajemství Kramářovy vily
2.místo: Polda 12
3.místo: Inspektor Kornout znovu zasahuje
Jak již jsme si poslední dobou zvykli, klasické point’n’click adventury se dělají jen v českých zemích. Letošní prvenství patří hororovému skvostu mladého týmu Muflon Interactive a poráží tak jen velmi těsně dvanáctého Poldu. Mufloni triumfovali především díky vynikajícímu námětu, který vychází ze strašidelných historek tradujících se o staré, opuštěné Kramářově vile. Hlavní hrdina Standa Velký se do tohoto prokletého domu přesto nastěhuje a brzy je pronásledován podivnými zjeveními modrých ptáků, křesťanských fanatiků a odporných rudých zombií... brr. Polda s nestárnoucím Pankrácem (opět výtečně nadabovaný Luďkem Sobotou) obsadil tedy po právu druhou příčku - jeho pátrání po zmizelých vzácných kapibarách ho zavedlo do Francie, na Island, do Afriky,
do Japonska a nakonec na Mars, kde na něj čekalo grandiózní finále. Třetí příčku obsadila chytlavá dětská adventura s oblíbeným inspektorem Kornoutem v hlavní roli. Paní Mazlivé se ztratila její kočička Micinka a inspekor tak musí projít celé město Konvalinkov, aby jí našel. Roztomilá dětská naivita ze hry přímo čišela, stejně jako naprostá zhovadilost, takže jediný důvod proč je zde tato hra jmenována je fakt, že letos vyšly adventury pouze tři.
Závodní
1.místo: Boom Boom Karts
2.místo: Need For Speed: Space roads
3.místo: Karma Rally
Patrně největší překvapení tohoto roku přišlo z Japonska. V arkádově laděných Boom Boom Karts se vžijete do role motokárového závodníka. Neskutečně chytlavá koncepce, kdy se na trať a závodníka díváte shora a jeho veškerý pohyb a rychlost ovládáte jen pomocí pohybů myši (musí mít ovšem velice dlouhý kabel), udělala z této hry hit. Díky rozsáhlému editoru jste si mohli také přenést svůj vlastní pokoj (či dokonce byt, byl-li kabel od myši hooodně dlouhý) do této hry a už jste mohli řádit. Na druhém místě trůní nejnovější Need for Speed a jejich adrenalinová jízda v osobních raketách od Porsche, Jaguar apod. To vše za plného provozu a přítomnosti drsné hyperprostorové policie. Třetím titulem je indická hra Karma Rallye, která zabodovala svým story modem kdy si musíte řidičským uměním nejprve vydobít slávu, poté se efektně zabít pádem z útesu
a v závislosti na počtu udělených ,,Karma points‘‘ se vám odemkne nové auto a nový řidič s lepšími řidičskými dovednostmi. To dělá jeho konečnou likvidaci stále těžší - prosté
a chytlavé.
Zvláštní cena za vytrvalost
Duke Nukem Forever
Na závěr přikročme k udělení Zvláštní ceny za vytrvalost tvůrcům tak dlouho odkládaného Duka. Přes 30 let vývoje se usilovně pracovalo na dokončení této generacemi napjatě očekávané akční bombě. Po různých hrátkách s enginy se tvůrci rozhodli logicky - vraťme se ke kořenům a k tomu, co dělá Duka Dukem. Velice prozíravě odvrhli supermoderní, ovšem zajisté rychle okoukaný engine Dooma 4 a celou hru navrhli znovu a jako pokračování prvních dvou Duků. Ve výsledku se můžeme kochat nádhernou 2D plošinovkovou akční hopsačkou s charakteristickými výraznými barvami, tak jako se kochali jen opravdoví herní veteráni, pamatující hry ještě z dvacátého století. Buďme tedy rádi, že po všech těch letech a dohadech se konečně Duke Nukem Forever ukázal a stal se bezpochyby NEJLEPŠÍ 2D plošinovkou posledních desetiletí… klobouk dolů.
Na viděnou za rok!