Provozovatelé výměnných sítí jsou v pr...oblémech
Americký Nejvyšší soud nemile překvapil všechny bojovníky za rozvoj nových technologií a hlavně všechny, kdo rádi uleví peněžence pořízením software nebo multimédií nemorálním (a v řadě zemí nelegálním) stažením z výměnných sítí. Ať už je obhajoba sdílečů jakákoliv, třeba založená na nedokonalosti českého autorského práva, vypadá to, že jim trochu ztvrdne chleba. Podle rozhodnutí Nejvyššího soudu totiž mohou provozovatelé výměnných sítí, ale i autoři a dodavatelé jiných technologií, nést zodpovědnost za to, že jsou jejich produkty používány k nelegálnímu šíření autorskými zákony chráněného obsahu.
Očekávané obnovení precedentu, který ustanovil spor týkající se videoformátu Betamax, nenastalo. Soudci před lety rozhodli, že videorekordéry jsou v drtivé většině případů používány k legálním aktivitám a proto jejich výrobce nenese za jejich případné zneužití zodpovědnost. Nyní se jiní soudci též soudní instituce rozhodli, že v případě výměnných sítí a dalších technologií, které aktivně vybízejí uživatele ke sdílení chráněných dat, je provozovatel za porušování zákonů prostřednictvím svého produktu zodpovědný. Nejvyšší soud rozhodl po sérii soudních sporů, ve kterých soudy nižší instance v případě žalob na provozovatele výměnných sítí rozhodly, že tyto sítě mohou sloužit i pro sdílení legálních dat, a proto nelze jejich provozovatele činit zodpovědnými.
Je zcela jisté, že toto rozhodnutí Nejvyššího soudu, které je pro americké soudy v podstatě závazné, vyvolá sérii žalob proti provozovatelům výměnných sítí. Toto rozhodnutí evidentně poskytne munici i pro žaloby proti webům, které soustřeďují torrent soubory pro stahování prostřednictvím distribučního systému BitTorrent, který byl původně vyvinut pro levné šíření linuxových distribucí a dalších Open Source projektů. Rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu bude mít dopad i na výrobce MP3 přehrávačů a dalších zařízení a vzhledem k možnému dopadu na celý obor informačních technologií vyvolává určité znepokojení. Hlas, že kdyby se lidé nechovali jako prasata, nebyly by potřeba takováto soudní rozhodnutí a život by byl veselejší, zcela jistě zanikne v řevu postižených slepic.
Pokémoni se vrací do předních řad oblíbenosti
Japonské animované obludky, které u nás proslavila televize Nova vysíláním seriálu, se vracejí. Vlastně nikdy úplně neodešly. Je to až překvapivé, jak úspěšná je herní série vycházející z televizního seriálu na platformě Nintendo. Spolu s Máriem a jeho kamarády patří Pokémoni k nejúspěšnějším „tvářím“ Nintenda. Nejnověji zabodovalo Nintendo s hrou Pokémon Emerald pro GameBoy Advance, která se stala vůbec nejprodávanějším titulem v USA za uplynulý týden. Za sedm dní se prodalo neuvěřitelných 880 000 kopií.
Na tento masový import nevkusu nestačil ani LucasArt s herní verzí Epizody III. Pomsta Sithů Pokémony nezasáhla, hry pro Playstation se prodalo 490 000 kopií, pro Xbox to bylo 378 000 kousků, 12 000 kopií chybělo k dosažení alespoň kombinovaného vítězství. Do špičky s prodeji přes 100 000 kusů během jednoho týdne se dostaly ještě tři další tituly.
Trh s hrami pro konzoly podle výsledků společnosti NPD vzrostl meziročně v měřeném období o 30,05 % a pokračuje v růstu nerušeně už od ledna, zatím se v USA prodalo 1,97 miliardy kopií her pro konzoly, vloni ve srovnatelném období NPD hlásilo 1,7 miliardy prodaných her.
Pomalu už nemá cenu srovnávat prodejnost PC her a her pro konzoly, ostatně se můžeme utěšovat tím, že konzol je mezi lidmi více a zvláště oblíbená je kombinace domácího přístroje spolu s přístrojem kapesním. Tento trend bude ještě patrnější s příchodem nové generace domácích konzol, které chtějí nahradit domácí počítače ve většině oblastí jako je přístup k internetu, přehrávání multimédií a samozřejmě hraní videoher.
Sony oslavuje standardizaci svého disku UMD, porno asi pomáhá
Informace z posledního GameEkonoma hovořila o tom, že se médium UMD snaží využít producenti japonské pornografie, kteří chtějí využít disk s kapacitou až 1,8 GB k distribuci erotických filmů pro herní zařízení Sony Playstation Portable. Jen bokem jsme zmiňovali snahu Sony prosadit UMD jako standard pro uschování dat v kapesních zařízeních. A vida, Japonci můžou slavit, tento záměr Sony vychází.
Sony Computer Entertainment radostně oznámila, že Universal Media Disc byl schválen jako standard organizací ECMA International - asociací, která se zabývá standardizací technologií a procesů v oblasti informačních a telekomunikačních technologií a spotřební elektroniky. Pro Sony znamená schválení jejího produktu jako standardu větší možnosti spolupráce s producenty obsahu. Více obsahu pak má vyvolat větší zájem o Sony Playstation Portable, která zatím značně dramaticky prohrává souboj o oblíbenost mezi uživateli s kapesním zařízením Nintendo DS. Rozšíření podpory UMD i mimo vlastní konzolu Sony je prozatím nepravděpodobné, i když samozřejmě není vyloučené, však oni se pánové ze Sony pochlubí, až bude čím.
Hráči věří v existenci přátelských mimozemšťanů
Vydavatelství THQ uspořádalo výzkum veřejného mínění, který se snaží (a jak vidíte, tak úspěšně) přilákat pozornost k chystané hře Destroy All Humans, předmětem výzkumu je vztah hráčů k emzákům. Celých 73 procent respondentů (britští občané) uvedlo, že věří v existenci mimozemské inteligence, polovina z dotázaných věří, že tito mimozemšťané už navštívili naši matičku Zem.
Vztah hráčů a UFO je skutečně zvláštní, v běžné populaci by 39 % lidí netvrdilo, že znají někoho, kdo viděl ufo nebo 14 procent lidí, kteří znají někoho, kdo byl emzáky unesen a prozkoumán. To, že znají někoho, kdo něco někdy nějak... mi připomíná úžasnou scénu ze seriálu Desperate Housewives, kde matka vyhrožuje dětem, že zavolá Santovi na jeho mobil a na otázku, kde to číslo vzala, odpovídá: „I know someone who knows someone who knows an elf....“
I když si přibližně polovina respondentů myslí, že mimozemšťané budou přátelští, jejich cílem ve hře bude, jak název napovídá, lidstvo zlikvidovat. Schválně, ve které zemi hru zakáží jako první?
MTV jde do herního průmyslu, hráče čeká spousta hudby
Zástupci MTV spolu s představiteli Midway Games oznámili novou alianci, která má ještě víc se přiblížit mediální a herní byznys. MTV a Midway budou společně propagovat hned tři hry. Spolupráce zahrne například umístění reklam na MTV uvnitř her. U hry San Francisco Rush MTV dodá například 75 písniček do herního soundtracku. Půjde o písně, které se objevily v pořadu Pimp My Ride a budou se tak k pokračování automobilové hry nejspíše hodit. Spolupráce obou firem není překvapivá, rozhodující podíl akcií má v Midway člověk, který šéfuje celému Viacomu (do kterého patří MTV) - Summer M. Redstone.
A to by stačilo, jdu si vybírat blechy.