Až na trh vstoupí Xbox 360 a Sony Playstation 3, objeví se s velkou naléhavostí nerudovská otázka "Kam s vysloužilými Xboxy a PS2". Přestože chtějí výrobci oslovit nové hráče, je jasné, že z velké části dojde k nahrazení starší generace zařízení. Komentátor BBC World Service Bill Thompson se zamyslel nad tím, jak by bylo možné vyřazená zařízení smysluplně využít. Jeho závěr je poměrně odvážný – Sony a Microsoft by měli umožnit předělání svých zařízení na plnohodnotná PC s podporou přístupu na internet.
Na PS2 i Xboxu je možné provozovat Linux. Sony nabízí oficiální Playstation Linux vycházející z distribuce RedHat, který v sobě obsahuje řadu omezení. Pro Xbox jek dispozici také vlastní distribuce Linuxu, ale její provoz je v rozporu s licenčními podmínkami, navíc vyžaduje instalaci speciálního čipu. Úpravy hardware herních zařízení jsou důvodem pro zánik záruky, ale v případě několik let starých zařízení to nevadí. Problém je v tom, že přeměnu konzol na počítače pro chudé v rozvojových zemích není možné provádět organizovaně a oficiálně.
Thompson proto volá po tom, aby úpravy výrobci konzol povolili za podmínky, že výsledné stroje budou exportovány do rozvojových zemí a nebudou ovlivňovat západní trhy. Úspěch takového apelu je naprosto nepravděpodobný, přesto jde o zajímavou myšlenku. Zpracování elektronického odpadu je poměrně drahé, zatímco náklady na předělání PS2 a Xboxů na levná PC nemusí být nákladné, stačí využít existujících prostředků, doplnit bude potřeba síťové karty a pevné disky tam, kde chybí. Sony už operační systém má, na HW Xboxu by nemělo být těžké rozběhat speciální verzi Windows XP Starter Edition – tak nestandardní HW Xbox nepoužívá. I když se ale této myšlenky nikdo nechytne, zkuste jako majitelé PS2 (Xboxů u nás tolik není) popřemýšlet třeba o tom, že by PS2, která vám zbude po upgrade, mohla udělat radost někomu jinému.
Electronic Arts sahají na francouzský poklad
Francouzský UbiSoft se pomalu ale jistě blíží prodeji do rukou amerického konkurenta, společnosti EA. O prodeji UbiSoftu se hovoří už dlouho, společnost ale zatím nenašla vhodného partnera. Nabídka Electronic Arts, největšího herního distributora vůbec, se Francouzům vůbec nelíbila a šéf UbiSoftu se v tomto směru několikrát jasně vyjádřil. Po měsících vyjednávání ale došlo ke zlomu. Yves Guillemot, výkonný ředitel UbiSoftu, v nejnovějším rozhovoru pro francouzské novináře připustil, že když bude nabídka ze strany Electronic Arts dostatečně vysoká, UbiSoft ji bude muset přijmout.
Dlouhodobým odmítáním prodeje UbiSoft zvýšil svou cenu, po Guillemotově prohlášení stoupla cena akcií o 1,36 %. Nakolik je to skutečný odpor Francouzů vůči Američanům a nakolik jen obchodní kalkul, to se asi nedozvíme, zatím ani není jisté, jestli k nějakým přesunům akcií a rozhodovacích pravomocí dojde. Společnost Electronic Arts by koupí UbiSoftu dosáhla jednoznačné dominance na herním trhu v USA a Evropě, vzhledem k této skutečnosti bude muset případné převzetí schválit Evropská komise a nejspíše i americký antimonopolní úřad.
Xbox 360 už je vyprodaný
Jen krátce: prodejce EB Games na svém webu vyvěsil cedulku s informací, že už není možné si objednat Xbox 360 – společnost získala objednávky na přislíbenou úvodní dodávku nové generace herních zařízení Microsoftu. Stejnou zprávu mají pro zákazníky i kamenné obchody sítě EB Games. Tato skutečnost ale zatím nevypovídá nic o tom, jak úspěšný Xbox 360 nakonec bude, o tom rozhodne až počet nul za číslem označujícím počet prodaných kusů do roka od uvedení nebo ještě lépe porovnání prodejů s Playstation 3, která na trh vstoupí na jaře 2006.
Zatímco EB Games má vyprodáno, další řetězec Gamestop ještě alokované množství Xboxů 360 nevyčerpal a uživatelé si mohou zařízení předobjednat. Z Evropy podobné informace nemáme, připomeneme pouze to, že na trh v zemích EU by se Xboxy měly dostat 2. prosince. O distribuci v ČR zatím Microsoft nevydal žádné oficiální prohlášení. V nejhorším si rok počkáme, Xbox 360 potom bude levnější a bude pro něj dostatek her.
Američané jsou jiní
Že se Američané liší od Evropanů, není jen pověra nebo xenofobní zkušenost. Odlišnosti v chování mezi Evropany a Američany prokázala studie společnosti I-play.
Cílem studie bylo zjistit maximum údajů o hráčích her na mobilních telefonech. Autoři studie zpovídali 2500 hráčů z USA, Velké Británie, Itálie, Španělska a Německa. Podle výsledků jsou Američané mnohem soutěživější než Evropané. S cílem vyhrát hraje 45 % Amíků, mezi Evropany je výhra primárním cílem pouze u 17 % respondentů. Američané se také raději vytahují, 31 % Američanů se vyžívá v předvádění her, které vlastní, kamarádům. Mezi Evropany je vejtahů jen 13 %.
Američané musí mít nejspíš všeho víc, protože i hrají déle než jejich evropské protějšky. Američané vydrží hrát jednu hru více než 20 minut ve 33 % případů, vytrvalých Evropanů je 21 %. Naši zaoceánští přátelé hrají také častěji. Mobil se hrou vytáhne 8 % amerických respondentů 10x nebo víckrát týdně, v Evropě se takhle často baví mobilní hrou jen 3 % zpovídaných.
Liší se také vkus hráčů, američtí hráči preferují jednoduché hříčky, Evropané mají raději akční mobilní hry. V čem se obě skupiny hráčů shodují, je důraz na hratelnost a jednoduché ovládání. Tento požadavek je trochu v rozporu se způsobem, kterým se do mobilů dostávají nové hry, proces stažení hry je totiž poměrně komplikovaný. I proto se velké množství hráčů spokojí se hrami, které mají v telefonu nahrané od výrobce.
Jiná studie, provedená společností TNS v 15 zemích na vzorku 6500 dospělých, ukázala, že možnost hrát hry a skvělá grafika patří mezi nejdůležitější vlastnosti telefonu při rozhodování o koupi. Hry jsou nejdůležitější pro Číňany a Indy, Američany zajímá nejvíce výdrž baterie. Další časté požadavky jsou na digitální fotoaparát s vyšším rozlišením, velkou paměť a kompatibilitu s aplikacemi z balíčku MS Office.
Omezování prodeje her dětem nefunguje
Smutnou zprávou pro všechny rodiče i mravokárce je skutečnost, že děti zvysoka kašlou na doporučení výrobců a hrají s gustem hry, které by neměly vůbec dostat do rukou. Ukazuje to průzkum mezi středoškoláky na Novém Zélandu. Hned 62 % z dotázaných tří stovek mladíků a mladic hrálo jednu z 26 her, jejichž distribuce je na Novém Zélandu omezena nebo úplně zakázána.
Mezi náctiletými je z nevhodných her nejpopulárnější Grand Theft Auto, sedm procent teenagerů si ale vyzkoušelo i Manhunt, který je opravdu hodně brutální a kufr se z něj zvedá občas i starším hráčům. Polovina respondentů řekla, že si "zakázanou" hru koupili sami, třetině mládežníků dopřáli "nevhodné" ovoce sami rodiče (což je ovšem v pořádku za předpokladu, že rodiče věděli, co dělají). Ještě ale, že nežiji u protinožců. Správně bych neměl Gugu nechat hrát ani EverQuest 2, protože nese označení T (for Teens), a to Gugu ještě pořád není.
Pro dnešek vše, jako přídavek můžete zkusit Škodolibce jablečného.