GameEkonom: Atari přiznalo podraz

  12:21aktualizováno  12:22
Driv3r byl prasárna, přiznal vydavatel *** Udělejte si vlastní hru pro Xbox 360 i PC, zdarma *** Americký stát zaplatí půl milionu dolarů za to, že chtěl omezit prodej her *** EA obviněni z akciových podvodů

Vydávání nedodělaných her je smutným standardem doby. Problém všudypřítomných chyb, nedodělků a chybějících vlastností slibovaných na začátku vývoje pronásleduje snad všechny vydavatelské domy jako černá můra. A hráči si vlastně zvykli, i když je to špatně. Zvlášť pro ty, kteří za své hry skutečně platí. A místo hodnotné zábavy si třeba užijí hodiny proklínání vývojářů kvůli neustálým pádům hry. A není to dobré ani proto, že to hraje do not pirátům. Přeci si nekoupím něco, o čem nevím, jestli je to takové, jak slibují reklamy. A demo mi nestačí, tam není vidět všechno… A pak si hru zahrají, smažou a stáhnou další. A pohrdají každým, kdo má doma konzolu a za hry platí.

Poctivé hráče a vlastně žádné hráče jistě nepotěšil ani obchodní a marketingový šéf Atari, pomalu se potápějícího Titaniku herního průmyslu. Nique Fajors totiž veřejně strhal vlastní produkt a přiznal, že Driv3r byl „nedodělek podstrčený hráčům kvůli snaze zvednout obrat firmy“. Není divu, že Driv3r rozhodně netrhal žebříčky prodejnosti nebo že by se setkal s vlídným přijetím recenzentů, alespoň těch nepořešených. Designér Martin Edmondson, který celou herní sérii stvořil, přišel po neúspěchu Driv3ra o místo, ale později se mimosoudně dohodl na čtyřmilionovém odstupném za protiprávní propuštění.

(Sebe)kritika Driv3ra je tak trochu podivná. Ne, že by ze strany vývojářů nebyl čas na nějaké to sypání popela na hlavu, ale kritizovat produkt krátce poté, co společnost odprodala licenci pro vývoj dalších dílů konkurenci, to smrdí. A nepomůže ani, když se marketingový paňáca zaklíná tím, že se odteď bude Atari soustředit na testování a odhalování chyb a že „najme lidi, kteří neradi prohrávají a nesnášejí průměrnost“.

Udělejte si vlastní hru pro Xbox 360 i PC, zdarma
Microsoft občas dokáže pod tlakem konkurence překvapit. S oblibou se setkávají zejména překvapení, za která není potřeba platit, i když řada z nich je vázána na používání legálního operačního systému Windows XP. Microsoft tak například uvolnil nástroj Virtual Server 2005, multimediální PhotoStory 3 pro tvorbu videoprezentací z fotek nebo balík vývojářských nástrojů Visual Studio Express Edition.

Nyní Microsoft udělá radost všem, kdo chtějí programovat hry nebo chtějí hrát freeware hry na Windows Vista nebo na Xboxu 360. Microsoft v pondělí představil novou vývojovou platformu XNA Game Studio Express, která umožní nezávislým vývojářům i fanouškům programovat hry, které půjde hrát na PC i na Xboxu 360. V profesionálním prostředí a bez placení za vývojové nástroje. GameEkonom předpokládá, že jako obyčejní programátoři vítali Visual Studio EE, potěší zájemce o vývoj her dostupnost herního protipólu této hračky pro velké chytré kluky. A ani nevadí, že Microsoft používá velká slova a říká, že XNA Game Studio Express přinese skutečnou demokracii do vývoje her.

Věc má jedinou pihu na kráse. Šíření her pro Xbox 360 nebude úplně jednoduché a nebude zdarma. Pokud člověk bud chtít hrát freeware, bude muset platit nejen box Live, ale také jednou ročně strašlivý poplatek za přístup do tzv. Creator’s Clubu, celých 99 dolarů. Hru navíc nebude možné stáhnout v hratelné podobě, ale pouze jako zdrojáky, zkompilovat si to bude muset každý na vlastním domácím PC. Prozatím.

Nejúspěšnější „free“ tituly bude možné posléze nabídnout ve vylepšené verzi jako placené prostřednictvím služby Xbox Live Arcade, takže se na tom bude dát vydělat. Minimálně ty dva tisíce a kousek, co stojí roční poplatek v Creator’s Clubu. Plnohodnotný vývojový nástroj XNA Game Studio Professional pak nebude obsahovat žádná taková licenční či technická omezení, ale samozřejmě bude stát mnohem více, než verze zdarma. Beta verze XNA Game Studia Express bude k dispozici už 30. srpna, finální produkt bude dostupný před vánoci. Plnohodnotné herní studio přijde na jaře 2007. Ale už teď novou platformu podporují firmy jako třeba Autodesk, které nabídnou možnost snadného importu grafiky. A s XNA Studiem se budou seznamovat i studenti nejméně 10 amerických univerzit už od nadcházejícího semestru. Jak to bude u nás, zjistíme.

Americký stát zaplatí půl milionu dolarů za to, že chtěl omezit prodej her
Senát amerického státu Illinois asi nejásá nadšením, nejásají ani daňoví poplatníci. Soud totiž rozhodl, že místní vláda musí vyplatit organizacím Entertainment Software Association, Video Software Dealers Association a Illinois Retail Merchants Association celkem 510 528 dolarů a 64 centů jako náhradu soudních poplatků a dalších nákladů spojených (čti „platy právníků“) se soudními tahanicemi, jejichž cílem bylo zrušit platnost zákona, který omezoval prodej násilných her. Soud zákon zrušil, protože odporuje americké ústavě.

Soudce při odůvodňování rozsudku uvedl, že ochrana dětí před nevhodným obsahem není dostatečným důvodem pro omezení práva na svobodné vyjádření zakotvené v prvním dodatku Ústavy. Pokud je tedy důležité držet děti daleko od nevhodných her, měli by děcka na krátkém řetězu držet rodiče – je to jejich tradiční role a zodpovědnost, nikoliv práce státních orgánů. A to nejlepší nakonec. Jeden ze senátorů, který hlasoval proti zákonu, si přisadil a jemně upozornil, že půl milionu dolarů vyplacených protistraně je jen kapka v moři ve srovnání s tím, kolik zaplatí státní správa Illionis vlastním právníkům.

EA obviněni z akciových podvodů
Finanční skandály se nevyhýbají nikomu. Konsolidační agentuře, finančníkům z PPF a teď je na řadě i společnost Electronic Arts. Zpráva, kterou EA podali americké Komisi pro cenné papíry, ukazuje, že společnost čelí vyšetřování kvůli údajným podvodům s paděláním data u akciových opcí. Žalobu podal na vybrané současné i bývalé členy vedení místní Penzijní fond instalatérů (Plumbers & Pipefitters Local No. 572 Pension Fund). Účelem podvodu bylo uvést u opce (práva na odkup akcií za „starou“ cenu) datum, kdy byla hodnota akcií co nejnižší ve srovnání s aktuální hodnotou.

Podle mluvčího EA je společnost vybavena mechanismy, které takové jednání dokáží odhalit a zabránit mu. Nakolik jsou tyto procesy účinné, ukáže až vyšetřování, které probíhá mimo zraky veřejnosti. EA v tom opravdu nejsou sami, během pár měsíců začala Komise vyšetřovat na šedesát firem, mezi nimi i další herní vydavatele – Take2, Activision a THQ.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...