Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Clive Barker's Undying - dokonalý horor

  12:00aktualizováno  9. července 2:14
Kdyby mi ještě před pár dny někdo řekl, že nejlepší horor všech dob nebude v knižním vydání, že se dokonce nebude jednat ani o film, ale že to bude počítačová hra, asi bych se mu vysmál. Nyní už ne. Akční hra Clive Barker's Undying je totiž opravdu tím nejlepším, co nám tento žánr může nabídnout.
96

Clive Barker's Undying

Platforma: PC
Výrobce: DreamWorks Interacti

Herní karta

BonusWeb HITClive Barker's UndyingHra Clive Barker's Undying mi připravila ošklivé překvapení. Již delší dobu jsem si v hlavě hýčkal námět na aprílovskou recenzi. Chtěl jsem v ní popsat hru, která by byla sice imaginární, ale zato by byla špičková, unikátní, prostě bez chyby. A pak se mi dostal do rukou Undying a zcela mi vzal vítr z plachet. No uznejte, copak je možné psát jednu recenzi dvakrát? Není. A tak když jsem byl postaven před rozhodování, zda nyní zpracovat recenzi na tuto hru od společností Electronic Arts a DreamWorks Interactive, nebo za dva měsíce na zcela imaginární, ale ve svém výsledku zcela totožný titul, zvítězila pochopitelně první možnost. Ano, tušíte správně. Opravdu se vám snažím naznačit, že akční hra Clive Barker's Undying patří mezi onu úzkou skupinku ojedinělých her, které vás doslova přikovají před obrazovku monitoru, takže se nemůžete ani hnout. Jídlo a spánek nepřicházejí v úvahu, stejně tak i mnohé další tělesné potřeby jsou jaksi odsunuty do pozadí. Existuje jen hra, hra, která se pro vás na desítky hodin stává realitou.

Zdá se vám, že se mi ta chvála začíná pomalu ale jistě vymykat zpod kontroly? Pak jste asi Undying ještě nehráli, jinak byste věděli, že nepřeháním (no dobrá, přeháním, ale opravdu jenom trošku). Většinou se snažím superlativy spíše šetřit - jedná se konec konců o nedostatkové zboží a jeden neví, kdy se mu mohou hodit. Tentokrát to však nejde, není přece možné šetřit na něčem tak dokonalém, tak vynikajícím, tak úžasném, tak... tak dobře, už toho nechám. Clive Barker's UndyingToto má konec konců být recenze, ne chalozpěv.

Asi bez uzardění lze prohlásit, že Undying je zatím nejlepší singleplayerovou FPS, jaká se kdy na naše počítače dostala. Někdo sice nedá dopustit na Half-Life a já sám jsem byl ještě před pár dny ochoten se do krve bít za No One Lives Forever. Avšak sláva všech ostatních titulů v porovnání s nejnovějším výtvorem společnosti DreamWorks pohasíná a přesouvá se do kouta, kde potichu žárlí. Proč? Undying má všechno, co k dobré FPS patří, a ještě pár věcí navíc.

Nejsilnější zbraní, kterou Undying útočí na svou konkurenci, je příběh. Je to pochopitelné, protože Clive Barker, jenž se podílel na scénáři, je nejen profesionální spisovatel, ale především skutečný profesionál (tyto dva pojmy si jsou sice podobné, ale ne vždy znamenají to samé :o) ). Od začátku do konce vás tak bude provázet opravdu zajímavý a do těch nejmenších detailů propracovaný příběh, který vás ani na minutku nenechá zapochybovat o tom, že to, co sledujete, je jeden z nejlepších hororů oblečených do hávu počítačové hry. Vše začíná během druhé světové války, kdy je náš hrdina Patrick Galloway za tajemných okolností těžce zraněn a následně zachráněn spolubojovníkem Jeremiahem. Poté, co se Patrick ze svých ran uzdraví, zjišťuje, že má v sobě nadání pro to, čemu můžeme z Clive Barker's Undyingnedostatku přesnějších výrazů říkat magie. (Jeho zranění bylo ostatně způsobeno dobře mířeným kouzlem. Překvapuje vás to? To Patricka také.) Život však jde dál, hrůzy války odezněly a všichni se vrátili šťastně do svých domovů.

Promiňte, řekl jsem šťastně? Tak to byl asi omyl. Ani Patricka, ani Jeremiaha nečekalo příjemné uvítání. Patrick byl nucen sžít se se svým darem, který by ve většině případů šlo charakterizovat spíš jako prokletí, a Jeremiah zjistil, že s jeho rodinou není všechno tak úplně v pořádku. Rodiče jsou mrtvi a i sourozenci jeden po druhém odcházejí. A když se dozví, že jeho sestra byla v poslední době několikrát spatřena, jak se prochází po okolí, neváhá ani vteřinku a pozve na své rodinné sídlo Patricka, jehož schopnosti by snad mohly být v tomto případě užitečné. Sestřička Lizbeth byla totiž tou dobou již pár let po smrti...

V tuto chvíli přebíráte kontrolu nad Patrickem vy. A nemyslete si, že to bude procházka růžovou zahradou. Velice brzy zjistíte, že Jeremiahova rodina se zapletla s temnými silami, a to do té míry, že je ohrožen nejen váš přítel a jeho život, ale celý svět. Jinak řečeno, skutečnost, že se čtyři sourozenci proměnili v partičku nemrtvých, je proti ostatním hrůzám již jenom onou pomyslnou třešničkou na dortu.

Clive Barker's UndyingVyprávět zde celý příběh by nemělo pražádný smysl. Nejen, že by pak recenze musela vycházet na pokračování každý den alespoň celý měsíc, ale navíc je bezpochyby mnohem lepší, když jej prožíváte společně s hlavním hrdinou a netušíte, jaké překvapení na vás čeká za dalším rohem. A buďte si jisti, že takovýchto rohů je v Undying tolik, že by to vystačilo na pěkně spletitý labyrint. Nemusíte se však bát, že byste se v něm ztratili. Všechny podstatné události, rozhovory, nalezené dopisy a vlastní postřehy jsou zapisovány do deníku, vašeho jediného společníka a pomocníka. Postupně tak dáváte dohromady hrozivou skládačku rodinné historie, ve které se krev a tajemné síly nejen stávají běžnou záležitostí, ale dokonce životní nutností.

Vaše cesty vás zavedou na celkem deset různých lokací, z nichž jen některé jsou v našem čase a prostoru. Navštívíte tak nejen pohřebiště a rozbořený klášter, ale také podivné město nočních můr, které je zavěšeno v prostoru mezi Bytím a Nebytím, či ten samý klášter jako prve, ale ještě v době hlubokého středověku. Velká část hry se však odehrává v Jeremiahově rodném sídle. Zdá se vám to divné? Ptáte se, co může být tak zajímavé na procházení neustále těch samých místností? Pak jste asi nikdy nebyli na dvouhodinové prohlídce zámku, během níž jste sotva stihli projít polovinu místností. Přesně takovýto dům totiž váš přítel zdědil. Z větší části je neobydlený, protože v něm žije již jen on a několik málo sloužících (kterých je Clive Barker's Undyingčím dál tím méně). Zato se to v něm začíná hemžit všemi možnými stvořeními, které ne vždy patří do našeho světa. O Jeremiahově domě toho zkrátka je možné říci mnoho, ale určitě ne to, že by byl nudný.

Velkou zásluhu na tom má bezpochyby level designer. Každá z lokací, každá z místností na vás dýchá tou správnou atmosférou, která se pro dané prostředí hodí. Je přitom jedno, zda je to zšeřelá chodba, kterou povlávají záclony na otevřených oknech, malý ostrůvek s megality či podzemní krypta zesnulé Lysbeth, ve které si tiše prozpěvuje její smyslů a života zbavená matka. Designer úrovní však nezískává body pouze za velice realistické ztvárnění herního prostředí, ale i za vysokou úroveň hratelnosti. Čas od času se sice dostanete do zákysu, v něm však setrváte jen tak dlouho, dokud si neuvědomíte všechny své schopnosti. Nikdy se nevyplatí zmateně pobíhat po okolí, ale pokaždé zafunguje, když si chvíli v klidu popřemýšlíte a vyzkoušíte to, co je logické. Více neprozradím, abych vás nepřipravil o ony krásné okamžiky, kdy na správné řešení přijdete sami. Jen jednu nápovědu si dovolím. Pamatujte si, že v Undying se setkáte snad se všemi druhy hádanek a puzzlů, které se v různých FPS objevují. Málokdy jsou však zde použity více jak jednou, takže nepočítejte s tím, že po celou herní dobu vystačíte s otevíráním dveří dynamitem, přesně vypočítanými skoky či hledáním tajných spínačů.

Clive Barker's UndyingNebyla by to akční hra, kdybyste neměli pro eliminaci svých nepřátel odpovídající arzenál. Zpočátku si budete muset vystačit s prostým bubínkovým revolverem a krystalem, který nosíte neustále při sobě, ale časem získáte i další. Některé budou poměrně obvyklé, jako například nezbytná brokovnice či váš oblíbený nápoj - koktejl Molotov. Ale protože ne všechny krvelačné příšery pocházejí z našeho světa, budou některé zbraně také poměrně netradiční - jmenujme například tibetský ledový kanón. Nezapomeňme také na fakt, že jste nadáni nadpřirozenými schopnostmi. Ke zbraním si tedy připočtěme ještě kouzla, která budou v některých okamžicích vaší jedinou oporou a ochranným štítem, který vás dělí od jisté smrti.

Kapitolou samou pro sebe jsou pak vaši nepřátelé a umělá inteligence, kterou jim dali jejich tvůrci do vínku. Jejich škála je opravdu široká - od pirátů, mnichů a kouzelníků, přes kostlivce a howlers (kříženci mezi psy a zombiemi), až po povedený čtyřlístek Jeremiahových sourozenců a samotného Nehynoucího krále. Každý z nich má nejen svou vlastní nezaměnitelnou podobu (nebo několik podob volně zaměnitelných:o) ), ale i vlastní způsob chování a vlastní IQ. Některé z nich také můžete zbavit života (nebo neživota, nebo co to vlastně ti nemrtví mají) jen jedním určitým způsobem - to se týká především posledně jmenované pětice. Ale i třeba u obyčejných kostlivců platí, že si můžete vybrat, zda je zabijete na deset vteřin nebo natrvalo - záleží jen na vašem důmyslu.

Clive Barker's UndyingA abychom se dostali konečně také k technické stránce tohoto doposud vychvalovaného titulu. Pokud doufáte, že alespoň zde najdeme nějaké to smítko na doposud čistém štítě, pak vás musím zklamat. Clive Barker's Undying běží na (v)hodně upraveném Unreal Tournament enginu, který sám o sobě nemá příliš slabých míst. A to málo nedostatků, které měl, se podařilo pracovníkům společnosti DreamWorks odstranit. Zbyly vlastně jen jedna malá drobnůstka, o které se zmíním za chvíli. Jinak je možné říci, že po technické stránce je Undying doveden do naprosté dokonalosti. Za kvalitu se ovšem musí platit, a tak požadavky na minimální konfiguraci nepatří zrovna mezi nejmenší.

Za zmínku stojí i zvuková stránka hry. Efekty jsou precizně zpracovány a žádný šelest, vřískot, slovo, výstřel či výbuch nezní nijak nevěrohodně. Při rozhovorech navíc postavy otevírají ústa v naprosté synchronizaci s řečí linoucí se z reproduktorů, čímž je iluze dovedena do dokonalosti. Špičkový je i hudební doprovod, který přesně pasuje na kteroukoliv situaci ve hře. Pokud vás navíc fascinuje keltská hudba, přijdete si v některých lokacích na své.

Protože však mám pocit, že více superlativů již papír (ani monitor) nesnese, zmiňme se nyní o záporných rysech recenzovaného titulu. Proti čemu bych tedy měl námitky? Při několikanásobném sesílání kouzla vyšší úrovně se vám občas (ale jen občas) stane, že ruka Clive Barker's Undyingnení v přesné synchronizaci s časem samotného seslání. Poněkud komicky také vyznívá, že můžete šplhat po žebříku, otočit se k němu zády a jednou rukou střílet a druhou čarovat. Z technického pohledu pak občas ruší, že občas zabitý kostlivec (avšak pouze on, protože jako jediný opět ožívá) napůl zapadne do zdi, místo aby se sesunul na zem. Poslední věcí pak je, že ačkoliv má všechno ostatní logickou návaznost na příběh, nikde není zdůvodněna přítomnost lékárniček a nábojů, které jsou roztroušeny po všech lokacích. Namítáte, že to nejsou de facto žádné velké chyby a že na hře hledám hnidy? Že polovina ze zmíněných věcí prostě k žánru FPS patří? Ano, máte pravdu. Ale bohužel, žádná jiná negativa jsem nenašel, takže jsem se musel spokojit s těmito. A to jsem se opravdu snažil najít jich co nejvíce.

Není tedy asi divu, že dávám hře Clive Barker's Undying tak vysoké hodnocení. Jedná se o nejpropracovanější a nejzábavnější akční hru, která se mi kdy dostala do rukou. V žádné jiné se mi ještě nestalo (mimo jiné), že jsem na zemi uviděl rozkládající se mrtvolu, sesláním kouzla jsem uviděl scénku, za jakých okolností dotyčný zemřel, a když jsem se pak k němu přiblížil, tak potácivě vstal a zaútočil na mne kostlivými pařáty. Možná to je poněkud morbidní, ale v daném okamžiku, a to mi věřte, to je velice působivé. I když možná jen pro silnější povahy.

Clive Barker's Undying
Výrobce: DreamWorks Interactive
Distributor: Electronic Arts
Distribuce v ČR: připravuje Bohemia Interactive
Oficiální homepage: undying.ea.com
Minimální konfigurace: Pentium III 400 MHz, 64 MB RAM, 644 MB HDD, 3D karta
Doporučená konfigurace: Pentium III 500 MHz, 128 MB RAM, 3D karta 16 MB
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Dokonalý horor. Dokonalá hra. Dokonáno jest.
Hodnocení: 96%

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

96 %

Čtenáři

90 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 500 čtenářů


Nejčtenější

Hardcore hra na přežití simuluje pocení, růst svalů i vypadané zuby

SCUM

Online hra SCUM se snaží o maximální realismus. Budete se muset starat i o takové detaily, jakými jsou pocení, množství...

VR Kanojo je zatím nejambicióznější porno hra pro virtuální realitu

VR Kanojo

O spojení virtuální reality a pornografie už se mluví dlouho. Bude japonská podivnost VR Kanojo znamenat průlom, nebo...



Grafická revoluce, nebo zbytečný přepych? Jaké je dnes hraní ve 4K

Final Fantasy XV, Ansel težim

Rozlišení 4K nabízí čtyřnásobný počet detailů oproti dnes běžně rozšířenému FullHD. Jenže abyste v něm vůbec dokázali...

Projekt boje proti šikaně v počítačových hrách skončil trapasem

The Bully Hunters

Projekt Bully Hunters měl pomáhat v boji proti obtěžujícímu chování a chránit oběti kyberšikany. Dopadl však velikou...

Mafia 4 se měla odehrávat v Las Vegas, přednost dostala jiná značka

Mafia 3

Podle bývalých zaměstnanců studia Hangar 13 se měl čtvrtý díl legendární série Mafia odehrávat v americkém Las Vegas....

Další z rubriky

RECENZE: Age of Empires: Definitive Edition není příkladný remaster

Age of Empires: Definitive Edition

Kultovní strategie z roku 1997 Age of Empires, která si vysloužila legendární status, dostala nový kabát a nějaká ta...

RECENZE: Nové karty ovládly Hearthstone, Witchwood přinesl další styly hraní

Hearthstone: The Witchwood

V první části recenze se podíváme na nové karty, mechanismy a balíčky. V druhé rozebereme režim Monster Hunt pro...

RECENZE: Skvělé Final Fantasy XV ukazuje, jak má vypadat port z konzolí

Final Fantasy XV (PC)

Po více než roce od vydání na konzolích přichází poslední díl oblíbené série japonských RPG i na naše počítače. Dlouhé...

Jak zlepšit kondičku a zhubnout po porodu?
Jak zlepšit kondičku a zhubnout po porodu?

Zeptejte se, jak správně začít.



Najdete na iDNES.cz