Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co můžeme čekat od českého Mrazíka?

  12:00aktualizováno  7:41
To se bezpochyb dozvíte v tomto netradičně pojatém interview nejen se dvěma členy vývojového týmu - grafikem Karlem Matějkou a scénáristou Janem Kramlem, ale i s několika postavami přímo ze hry, mezi nimiž nemůže chybět Ivan, Nastěnka, Dědeček Hříbeček nebo samotný Mrazík.
Bohatýr Ivan

Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce - tak zní celý název nové a velmi nadějné české adventury z dílny Bohemia Interactive Studio. Ta vypustila na světlo první informace o tomto již delší dobu připravovaném projektu teprve nedávno a nás samozřejmě velmi zajímalo, jak bude celá hra vypadat, neboť oficiální stránky příliš informací z kuchyně vývojářů neprozrazují. Požádali jsme proto o interview hned dva členy vývojového týmu - grafika Karla Matějku a scénáristu Jana Kramla. Ti si evidentně s některými otázkami nevěděli rady :-), a proto si pozvali na pomoc několik známých postav přímo ze hry. Připravte se tedy na vskutku ojedinělý rozhovor, při němž budete místy nuceni uplatnit svůj um ve čtení "mezi řádky".

Zdravím vás, hoši. Co kdybyste se třeba pro začátek několika větami představili našim čtenářům?
Karel Matějka: Nejdřív byli na světě dinosauři, pak se dlouho nic nedělo... No a pak jsem začal dělat počítačové hry. Takže vznikla Colony 28, pak Brány Skeldalu a Polda 2. Ze začátku jsem hry i programoval, nicméně teď už se věnuji výhradně grafice.
Jan Kraml: "Mrazík" je můj první scénář pro počítačovou hru. Doufám, že až si jej zahraju, budu se u něj bavit stejně jako u jeho psaní.

Projekt "Mrazík" byl dlouho držen pod pokličkou. Jak dlouho už na něm pracujete?
Autoři: ...
Mrazík: Už mě vyvíjí, co zima skončila. A až se zima zeptá, co dělali celý rok, já budu jejich odpověď.

Ha - Mrazík! Tebe bych tu nečekal. Vem místo. A vy - proč jste si vzali jako námět pro svoji hru pohádku právě o tomhle staříkovi?
Autoři: Protože se v počítačových hrách na pohádky trochu pozapomnělo a protože... Ale nechme promluvit samotného MRAZÍKA...
Mrazík: Je ti zima, děvče? Je ti zima, krasavice?
Autoři: A co na to BABA JAGA?
Baba Jaga: CHA! IVAN!... Přišel nečekán, nezván!
a Marfuša?: Protože JÁ CHCI ŽENICHA! JÁ CHCI!
Autoři: A vůbec, proč se na to ptát? Najde se snad někdo, kdo by...
Dědeček Hříbeček: Nechvástej se Ivánku! Cink!...
Cink!
Cink!
Cink!
Ženich: NASTĚNKU CHCI ZA ŽENU!

Fíha, to se nám to tu najednou nějak zalidnilo. Ale zpět k tématu - co nějaká licence nebo povolení od tvůrců filmového Mrazíka? Bylo něco podobného zapotřebí? A s tím zřejmě souvisí i má další otázka: Proč má hra tak šíleně a podle mě zbytečně dlouhý název?
Autoři: Filmový Mrazík je už sám o sobě kompilací několika ruských pohádek. Sama pohádka "Mrazík" má jen dva listy textu a postava Ivana je něco podobného jako náš Hloupý Honza. Proto jsme volili tak dlouhý název, aby bylo patrné, že jsme námětově vycházeli z více pohádek než jen ze samotné filmové předlohy.
Mrazík: A víte vůbec, jak to s Marfušou dopadlo v původní pohádce? Nechal jsem Marfušu umrznout. Žádná škoda. Taková nevěsta si ženicha nezaslouží.

Nastěnka a Ivánek

Takže bude příběh hry alespoň zčásti shodný s tím filmovým?
Ivan: Sotva jsem ve filmu ztratil medvědí hlavu, přišla zima. Ale co se událo mezi tím, nikdo neví.
Autoři: V naší Pohádce se dozvíte, co se stalo s Ivanem a Nastěnkou, než přišla zima, jak Ivan chodil sám po světě a co všechno prožil, než si našel nevěstu. Okusíte, jak složitý měla život Nastěnka u macechy do chvíle, kdy ji tatínek odvezl do studeného lesa.

Kdo vlastně ve hře obsadí post hlavního hrdiny? Ivan, Nastěnka, nebo sám Mrazík? A jaké další známé postavy ve hře potkáme?
Autoři: Začátkem Pohádky vás bude provázet krásná Nastěnka. Celé jaro a celý podzim bude Nastěnka pomá...
Ivan: A co já, bohatýr Ivan? Já tam snad nebudu? Kdo přemůže loupežníky, kdo zach...
Nastěnka: Ivánku? Jakoby ti znovu na tváři rostly medvědí chlupy!
Ivan: Kde?!
Autoři: Dobře, dobře... Zanechme hádek. Nastěnka bude hrát první polovinu hry a chrabrý Ivan tu druhou.

Mrazík prozatím vypadá jako graficky nejdokonalejší česká adventura. Jakým způsobem byla grafika (nyní mám na mysli backgroundy) vytvářena? Mě to připadá jako poctivá ruční práce naskenerovaná do PC a na něm ještě dodatečně upravená. Je to tak?
Grafik: Bohužel vás musím zklamat, ale na papíře vznikaly pouze nákresy. Většina grafiky je totiž modelována ve 3D. Přesný postup práce bych si ale rád ponechal pro sebe.
Věštkyně: Řeknu vám tajemství, ale nesmíte ho nikomu prozradit... Pak obrazy vyretušoval, zlepšil stíny, nakreslil kontury a chtěl tím všechny ošálit, aby si mysleli, že je to malováno ručně.
Grafik: JAK TO VÍŠ??? To bylo moje tajemství!
Věštkyně: Jsem přeci věštkyně, Karle Matějko!

Bezkonkurenční bude zřejmě i animace postav - ostatně je známo, že byl pro tento účel použit motion-capturing. Jenže postavičky nejsou 3D (což je v poslední době móda) ale pouze 2D a navíc se jeví jako ručně kreslené. Takže jak to s tím použitím MC vlastně bylo?
Grafik: Dobrá, i tak by vám to věštkyně řekla... Veškeré capturované postavy jsou vlastně také 3D modely, které byly následně ručně obtahované a znovu od začátku vybarvované. Což je zdlouhavá, nicméně velmi zajímavá metoda 2D animace.
Loupežníci: A proč ty klacky nespadnou?
Ivan: Počkejte do zimy...uvidíte.

Nastěnka v chaloupce

A jak to bude s hudbou ve hře? Měl jsem možnost vidět trailer a hudba v něm mi připadala jako vůbec nejslabší článek hry.
Autoři: Hudba použitá v traileru se ve finální verzi vůbec neobjeví. Finální skladby se totiž začaly tvořit teprve před pár dny.
Loupežníci: V temném lese je ticho... Sem tam zazpívá skřivan. A odnikud nikam se line zlá, temná a hluboká melodie...

V jakém duchu se celá hra ponese? Půjde spíše o vážněji pojatou adventuru nebo již tradičně o naprostou parodii původního filmového díla?
Autoři: Parodii rozhodně odmítáme! Snažíme se do hry dostat kouzlo starých lidových pohádek.
Ivan: Stvořen jsem byl v pohádce, hrát budu také v Pohádce. A ne v nějaké parodii. Já jsem bohatýr a ne nějaký tajtrlík!
Dědeček Hříbeček: Ivane, Ivane! Ta tvá pýcha... Nezapomeň na dobré skutky! Jen skrze ně se zbavíš svého prokletí. Jen skrze ně ztratíš svou hlavu medvědí.

Zajímal by mě Mrazíkův interface (teď nemyslím ksicht Mrazíka... :-)). Budou zde nějaké grafické ikonky nebo pouze obyčejný kurzor myši "všeuměl"?
Autoři: Ovládání hry bychom chtěli mít co nejjednodušší, tudíž jsme šli cestou tzv. "Interaktivní Vločky TM". Co znamená tato revoluční metoda ovládání, poznáte až ve hře... (pozn. redaktora: zřejmě něco ve stylu blikající hvězdičky v Discworldu) Dědeček Hříbeček: Autoři, Autoři! Ta vaše pýcha... Nezapomeňte na Ivanovu medvědí hlavu...

Jak moc bude hra rozsáhlá a obtížná? Doufám, že její dohrání nebude záležitost maximálně deseti hodin jako u většiny ostatních českých her? A v souvislosti s rozsáhlostí mě ještě zajímá, na kolik CD placek se hra vleze?
Autoři: Hra se plánuje asi na dvě stříbrné placky. S náročností hry je to poněkud složitější, poněvadž hra je určena i těm nejmenším z nás. Hra by měla být dohratelná bez návodu. Myslíme si, že nikoho nebaví trápit se deset dní nad neřešitelným problémem.
Nastěnka: Už jsem upletla půldruhé ponožky, ale došlo mi červené klubíčko. Co já ubohá si teď počnu? Mám u sebe velké bílé klubíčko, nůž, hrnec, vodu ze studně, pletací jehlice, a velkou červenou řepu. Jak tento problém vyřeším?

Jak to bude s náplní hry? Můžeme očekávat kvanta větvících se rozhovorů nebo spíše sbírání a používání hromady inventářních předmětů?
Náčrtek (skica) z Pohádky o Mrazíkovi... Macecha: Ty čarodějnice, Ty zmije jedovatá! Už jsi dopletla druhou ponožku?! Pořád se vyptáváš, okouníš, práce si nehledíš.
Autoři: Ale my jsme chtěli něco říci...
Macecha: Hybaj zpátky do práce!
Autoři: Ale rozhovory...
Macecha: Ticho tam bude!
Autoři: A předměty js...
Macecha: Vlasy vám vyškubu!
Vreco: Jak ty ženský dokážou všechno pokazit...

Ehm? Dobrá tedy. A co dabing? Nepředpokládám, že se vám pro něj podařilo zajistit alespoň část herců, jejichž hlasy zazněly v původním filmu, nicméně pevně věřím, že jste tuto velmi důležitou složku hry vložili do rukou (i do krku) profesionálům.
Ivan: Já jsem bohatýr! Mě musí namluvit zase jen bohatýr! Zná někdo z vás bohatýra, který by mě mohl namluvit? Zkuste hádat. Že neuhodnete? (pozn. redaktora: hmm... Zde bych snad jen uvedl, že ve filmu propůjčil Ivanovi hlas Josef Zíma :-))
Nastěnka: A já vám i zazpívám!
Loupežníci: HUHA! Nás namluví smradlaví chlapi ze Smíchova! (fúúúj, houmlesáci budou už i ve hrách - by Vreco)

Tak a na závěr klasická otázka: kdy se Mrazíka dočkáme a jaká bude minimální konfigurace pro jeho optimální běh?
Autoři: Hru spustíte bez problému na stařičkém Pentiu 150MHz s 32 MB RAM a bude hotova během následujícího měsíce.
Marfuša: Pentyjum? Mámoooo, co je to pentyjum?

Díky za rozhovor a přeji hodně úspěchu jak Mrazíkovi, tak i vám samotným ve vašich příštích projektech.

Autor:




Nejčtenější

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Vývojáři prozradili některé triky, které používají k oblbnutí hráčů

Abyste se u her co nejvíce bavili, používají vývojáři spoustu triků, kterými nenápadně mění pravidla. Ve čtení pokračujte jen na vlastní nebezpečí, některé...  celý článek

Triss Ranuncul - Zaklínač
KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

Phantasmagoria (PC)
Hrajete někdy retro? Co jste si pustili naposledy?

Vracíte se ještě ke starým hrám, nebo se naplno věnujete hraní současné produkce?  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.