Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co připravuje AMD (1. část)

  12:00aktualizováno  21. prosince 5:36
Firma AMD, která letos slavila velmi úspěšný rok, rozhodně nehodlá spát na vavřínech. Frontální útok na pozice Intelu bude pokračovat i v příštích létech, takže o trvalé snižování cen a zvyšování výkonu by mělo být nadále postaráno. Ať žije konkurence!

Po celá léta byly procesory od AMD levnou variantou, kterou si pořizovali zejména lidé s nízkým rozpočtem na výpočetní techniku a vysokým smyslem pro experimenty. Marná sláva, ještě dnes (i když ve stále menší míře) platí, že pokud se nechcete zatěžovat hardwarovou a softwarovou kompatibilitou, sáhnete po procesoru od Intelu. I když jsem byl vždycky příznivcem alternativních (rozuměj: neintelovských) procesorů, není sporu o tom, že vždy vyžadovaly více laborování, abyste získali bezproblémový chod. Není divu – když má většina lidí Intel, vyvíjejí softwarové firmy svoje programy také na procesorech Intel a proto je zde chod zaručen. To se týká aplikačního softwaru, her i ovladačů pro různá zařízení.

V AMD už pochopili, že prosazování vlastních standardů (3DNow! apod.) vyžaduje enormní přesvědčování tvůrců softwaru, aby optimalizovali a větvili svoje kódy jaksi navíc, místo aby se mohli plně soustředit na účel programu. Proto podle mě nelze čekat, že by se v procesorech od AMD objevily nové, s Intelem nekompatibilní technologie. Naopak, AMD si licencovalo instrukční sadu SSE2, která je zabudována v Pentiu 4, protože je zřejmé, že Intel napře svou marketingovou mašinérii právě směrem k prosazení SSE2 všude, kde to bude mít nějaký smysl. Pro AMD bude tedy rozhodně jednodušší, když se bude soustředit na vylepšování svých procesorů a ne na přesvědčování jiných firem o výhodách svých s Intelem nekompatibilních řešení. Dojde-li jednou k tomu, že AMD bude na procesorovém trhu skutečným a nezpochybnitelným číslem jedna v očích celého počítačového průmyslu, pak si bude moci dovolit zavádět své nové technologie, které budou ostatní muset akceptovat.

Co tedy bude v blízké budoucnosti proudit z továren AMD? Soudě podle jejich kódových názvů, budou to nejdřív samá ušlechtilá koňská plemena (jen se podívejte do svých slovníčků :-). Počátkem roku 2001 by se měl objevit čip jménem Palomino, procesor založený na jádru Thunderbird, který bude vylepšen tak, aby produkoval méně tepla a umožnil další zvyšování frekvence. Athlony byly vždycky „horké“ procesory a představitelé AMD se nechali slyšet, že by Palomino mělo vykazovat o 20 % nižší zahřívání. Frekvence prvních modelů bude 1,5 GHz.

Dalším produktem by měl být stále ještě velmi podobný Thoroughbred, procesor vyráběný již 0,13mikronovým procesem a disponující menší velikostí čipu (die) – méně než 100 mm2 oproti 120 mm2 u stávajících Thunderbirdů. To mu umožní dosáhnout frekvence kolem 1,7 GHz.

Nakonec by měly na řadu přijít těžké 64bitové kalibry – SledgeHammer a ClawHammer – přičemž první z nich bude určen pro velké servery (bude mít 1 – 4 Mb cache L2) a druhý pro stolní počítače a malé servery (méně než 1 Mb chache L2). Jejich první generace bude zřejmě ještě vyráběná 0,18mikronovým procesem, ale velmi záhy se přejde na 0,13. Tyto procesory v sobě budou slučovat 32bitové jádro Thoroughbred a novou architekturu AMD X86-64, kteréžto hybridní řešení umožní bezproblémový běh „starých“ 32bitových programů a zároveň otevře cestu nové generaci softwaru. Z uvedených faktů lze usuzovat, že 32bitový výkon SledgeHammeru a ClawHammeru bude ekvivalentní jako u Thoroughbredu.

Hammery by skutečně mohly uhodit správný hřebíček na hlavičku, protože v plánech Intelu je zatím pouze jediný 64bitový serverový procesor – Itanium, který zřejmě nebude kompatibilní se stávajícím softwarem. Pokud se Intel nepokusí tuto díru na trhu nějak dodatečně zacelit, lze AMD přisoudit slušné šance na úspěch.

Zdroj: Target PC

Autor:


Témata: Intel, software

Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz