Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Coded Arms - rozpačitý cyberpunk

  12:00aktualizováno  12. září 4:46
Na PSP se to v první vlně her jen hemží samými závody. Nechybí ale ani žánr, jenž zatím na handheldech spíše živořil. Jak se povedla první FPS pro tuto konzoli, si můžete přečíst právě dnes.

Coded Arms Handheldy a FPS. Dvě věci, které se sobě až do příchodu Game Boy Advance vzájemně vyhýbaly. Jako jeden z launch titulů pro GBA byl oznámen legendární Doom. Mnoho pařanů to zaskočilo a zcela pochopitelně to vzbudilo i vlnu oprávněné nedůvěry. Počáteční obavy však rozptýlila finální verze a žánr FPS se mohl pomalu, ale jistě zabydlovat i na přenosných konzolích. Netrvalo dlouho a kromě druhého dílu Dooma se na GBA dostali i ostatní "velcí" hrdinové ze známých titulů - Duke Nukem a Serious Sam. Originální tituly zastoupily Dark Arena, Backtrack a další. Na N-Gage jsme se poté dočkali speciální verze válečného megahitu Call of Duty a Ashen též nebyl k zahození. Pro 64-bitový systém Nintendo DS jsme se zatím dočkali pouze předělávky GoldenEye : Rogue Agent, ale i přes tyto zajímavé tituly jsme se žádné výrazné bomby na handheldy zatím nedočkali.

Coded Arms

Netrpím paranoiou, avšak levely nemůžu popsat jinak, než jako krychle a kvádry.

Jako uragán vtrhl 1. září na pulty prodejen po celé Evropě dlouho očekávaný (a též odkládaný) PlayStation Portable. Učaroval svým obrovským displayem, podobností s klasickou PS2 a donutila i ty největší skeptiky obdivovat v němém úžasu (hlasité projevy však na sebe nenechaly dlouho čekat:). Launchová sestava her je důležitá jak pro regulérní velké konzole, tak i pro handheldy. Toho si Sony byla moc dobře vědoma a tak nám přichystala lahůdkové menu v podobě nablýskaného Ridge Racera, ultrarychlého Wipeout Pure a renovovaného MediEvil : Resurrection. Netrvalo dlouho a fanoušci Solida Snakea se dočkali jeho PSP premiéry v podobě Metal Gear Acid. Konami však kromě světoznámého špióna, přináší na přenosný PlayStation i dlouho sledovanou a očekávanou FPS Coded Arms (CA). V Konami si byli dobře vědomi že raná Coded Arms střílečka z pohledu vlastních očí pro novou a atraktivní platformu může být důležitá nejenom z marketingového hlediska, ale může získat i tak mocnému Konami ještě větší renomé. Prvenství na poli FPS pro PSP mají lidé v Konami tedy již jisté. Nezapomněli však v tom spěchu na pár ingrediencí pro základ dobré hry?

Již při spuštění se dá vytušit, že to, co se skrývá pod nálepkou CA, bude podle všeho pěkné "maso". Příběh se odehrává v blízké budoucnosti, kdy je každý člověk připojen ke globální internetové síti (a samozřejmě se všichni připojují na BonusWeb4000 :). Bohužel síť kolabuje díky všudypřítomným hackerům a jejich sabotážním programům. Příběh se tak posunuje ke klasickému sci-fi klišé. Story se odvíjí prostřednictvím textů a o filmových sekvencích á la Metal Gear Solid se nám může tak akorát zdát. Celý grafický engine CA nápadně připomíná MGS2 a vzhledem k tomu že za oběma tituly stojí Konami, je dosti pravděpodobné, žeby se nějaké ty společné geny našly. CA je Coded Arms zabalena do dnes populárního cyber-punkového stylu ne nepodobnému filmovému Johhny Mnemonicovi. Bohužel se při prvním spuštění neubráníte prvnímu zklamání. Absence druhého analogu na PSP více než zamrzí, a tak si budete muset vystačit pouze s jedním a zbytek funkcí budete muset chtě nechtě přenechat digitálním tlačítkům. Hra naštěstí nabízí obsáhlé množství různých konfigurací ovládání, a tak si dříve či později osvojíte jednu, která vám bude vyhovovat. Hra naštěstí disponuje automatickým zaměřováním, a tak jakmile se zaměřovač přiblíží k jednomu z nepřátel na dostatečnou vzdálenost, automaticky se přesune na požadovanou oběť. Nutno ale říci, že ani tak není ovládání zdaleka ideální. Měl jsem možnost vyzkoušet preview verzi chystaného Metroid Prime : Hunters pro NDS a jeho ovládání pomocí stylusu je oproti CA daleko intuitivnější i přesnější. Vzdáleně totiž připomíná klasické PC ovládání myší.

Coded Arms

Přesto si myslím, že si CA najdou i u nás své příznivce.

CA se pyšní výborným grafickým kabátem i přes občasné trhání a neustálé překrývání textur. Ve větších místnostech se dostaví i všemi nenáviděná mlha. Tady musím zdůraznit největší zápor CA a tím je přímo odpudivý design úrovní. Na exteriéry rovnou zapomeňte, CA se totiž celou dobu odehrává v interiérech, a tak si o modré obloze můžete nechat tak maximálně zdát. Asi je to tím, že hackeři v budoucnosti zřejmě veškerou oblohu z hypermoderní sítě odstranili. A i když se s tím, že už slunce, mraky ani žádné padající letadlo nikdy neuvidíte, smíříte, budete Konami proklínat za to co s designem jednotlivých úrovní provedli. Tématicky se levely dají rozdělit na město, základnu, ruiny, město, základnu, ruiny a na město, základnu a pro změnu ruiny. Coded Arms Nepopírám fakt, že jsem CA nedohrál. Za těch několik dlouhých hodin mého trápení s CA jsem však na žádné jiné lokace nenarazil. Navíc se první dvě (město a základna, kdybyste se v bohaté nabídce ztratili) podobají jako vejce vejci a jediný rozdíl jsem zaznamenal v počtu křiklavých neonových poutačů. Navíc působí prostředí příšerně sterilním dojmem.

Netrpím paranoiou, avšak levely nemůžu popsat jinak, než jako krychle a kvádry. Ano sice obsahují explodující sudy (po jakékoliv jiné známce interaktivity ani stopy), sochy, květiny a jiné pochybné kulisy (hratelnost to však ani v nejmenším případě absolutně neovlivňuje), rozhlédnete-li se však po okolí (a že to díky nic moc ovládání nějak zvlášť dobře nejde), zjistíte, že se pohybujete v prostředí připomínající filmovou Kostku. Pohyb připomíná klasické "krokovací" RPG pro PS1 King's Field. Bohužel i 9 let starý KF nabídl větší rozmanitost prostředí. Navíc se výškové rozdíly ve hře překonávají pouze pomocí výtahů, nenarazíte na žádné schody Coded Arms ani kopce, což působí přinejmenším zvláštně.

AC však není jenom pytel plný záporů. Vlastní vcelku zábavný multiplayer až pro 4 hráče po Wi-Fi a nabízí též 30 upgradovatelných zbraní včetně klasické brokovnice, raketometu, sniperovky atd. Jisté podobnosti mezi jednotlivými kousky z početného zbrojního arzenálu CA však popřít nelze. Upgradování se nevyhne ani váš hlavní charakter a na rozdíl od ostatních věcí v CA to není prvek pouze na okrasu a opravdu ovlivňuje hratelnost.

Nintendo a ti druzí

Handheldovému trhu již 16 let dominuje Japonský gigant Nintendo. Jeho první černobílý model GameBoye byl v různých verzích na trhu neuvěřitelných 9 let, do doby než přišel jeho barevný nástupce. Dokázal, že na výkonu opravdu nezáleží a že nejdůležitější je pro ať už jakoukoliv platformu jen a jen kvalitní softwarová podpora. V roce 2001 byl na trh uveden 32-bitový Game Boy Advance a Nintendo tak ještě utvrdilo svojí pozici krále na trhu přenosných konzolí. Nyní se však rozhodlo upustit od konceptu Game Boye a do boje vyslalo koncepčně nejoriginálnější konzoli všech dob Nintendo DS, která vlastní dva displaye (z nichž je spodní dotykový),mikrofon a přináší tak hráčům nové, dosud nepoznané aspekty hratelnosti. Nintendo však do příchodu PSP nebylo jediným výrobcem handheldů. Sega měla relativně úspěšný GameGear s barevnou obrazovkou a podsvícením, který měl solidní uživatelskou základnu a řadu kvalitních titulů. V příslušenství nechyběl ani TV tuner a adaptér na hraní Master System her. Bohužel byl GG poháněn šesti (!!!) AA bateriemi a přesto vydržel v chodu pouhé 3 hodiny. Sega poté přišla s 16-bitovým nástupcem s putovním názvem Nomad. Ten však naprosto pohořel, hlavně díky tomu že doba jeho provozu byla ještě kratší než u GG. Dalším 16-bitovým handheldem byl Lynx od Atari, kterému kromě hitovky Alien vs Predaror chyběl pořádný AAA titul. NeoGeo Pocket od SNK se nedostal vůbec do Evropy a černobílý Tiger Game.Com se i s tituly jako Resident Evil 2 a Duke Nukem nedokázal na trhu plném konkurence prosadit.

Coded Arms CA určitě není špatná hra, bohužel však není ani dobrá. Největší problém vidím v diametrálně odlišném rozdílu koncepce japonské a evropské, případně americké FPS. Japonské hry tohoto typu se totiž radikálně liší od těch, co jsou tvořeny na starém kontinentu. FPS bohužel nejsou v zemi vycházejícího slunce příliš populárním žánrem, ale např. Metroid Prime pro GameCube dokázal, že jsou naši východní přátelé schopni vytvořit kvalitní střílečku z prvního pohledu, byť s absolutně odlišným konceptem.

Klady a zápory

Plus FPS na PSP!
Plus Cyberpunková atmosféra
Plus Vizuálně přitažlivé
Plus RPG prvky

Mínus Přiblblý level design
Mínus Ovládání
Mínus Nekončící stereotyp
Mínus Vážné chyby v hratelnosti

Přesto si myslím, že si CA najdou i u nás své příznivce, především však proto, že bohužel v současnosti nemají jinou volbu. A tak můžeme vyhlížet do budoucnosti, ve které se brzy zjeví herní FPS verze kultovní anime legendy Ghost in the Shell : Stand Alone Complex a Battlefield 2: Modern Combat zaměřený především na multiplayer. Pohled z první osoby na PSP nabídne též Star Wars : Battlefront 2, který se zjevně inspiruje již zmiňovaným Battlefieldem. Ponechám na vás zda CA okusíte či nikoli. Jedná se totiž o titul, jenž ve stejné míře nabízí klady jako zápory. Proto hodnotím průměrem lehce zohledněným současnou mizivou nabídkou daného žánru na PSP.

Coded Arms
Výrobce/Distributor Konami / Konami
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: 128 kB
Multiplayer: ano, 2-4 hráči
Verdikt: První FPS pro PSP má bohužel několik závažných chyb, přesto si však svoje fanoušky najde. Už jen díky tomu, že je ve svém žánru zatím osamocenou vlaštovkou.
Hodnocení: 55% (info)



Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....

RECENZE: Ve strategii Ancestors Legacy budete dobývat a plenit

Ancestors Legacy

Nová historická strategie od polského studia Destructive Creations se hlásí o vaši přízeň a rozhodně má s čím vyrukovat.

RECENZE: Adventura Forgotton Anne pod krásnou grafikou skrývá jen nudu

Forgotton Anne

Máte rádi filmy studia Ghibli? Tak se na nějaký běžte znovu podívat a nenechte se zlákat hrou Forgotton Anne, která...



Najdete na iDNES.cz