Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Codename: Panzers – první dojmy

  12:00aktualizováno  3. července 10:57
Válečná podívaná, jaká tu ještě nikdy předtím nebyla. Codename: Panzers se zařadilo na špičku herního pole. Strhující novinářská demoverze ukázala, že si může klást ty nejvyšší cíle.

CODENAME: PANZERS
Výrobce: Stormregion
Vydavatel: CDV
Datum vydání: konec 2004
Homepage
Index očekávání: 9,5/10
Codename: Panzers Druhá světová válka je konfliktem, který si drží celou řadu prvenství, v nichž, doufejme, nebude snad už nikdy překonán. Nejvíce mrtvých, nejmasovější válka, nejvíce zapojené techniky – snad jen opravdu šílení fanoušci statistiky či magoři z agentur pro překonávání Guinessových rekordů by měli zájem na tom, aby nějaká další řezanice tyto předčila. Na druhou stranu, druhá světová válka je také nejčastěji ve hrách i filmech zpracovávaným motivem – a přestože už zejména herní recenzenti začínají být z neustálých stereotypních akcí a RTS s vlastní verzí vylodění v Normandii či bitvy o Stalingrad unaveni, nelze titulům na druhé světové válce založeným upřít jisté kouzlo.

Sbohem, stánku Páně!

Codename: Panzers
Interaktivita prostředí a efekty s ní spojené – to je jedna báseň. Kupříkladu v misi, kde německá vojska dobývají Varšavu, není problém přivolat si podporu bombardérů a srovnat se zemí libovolnou budovu. Nemusí jít jen o předem naskriptované cíle mise, ale škodolibý germánský vojevůdce se klidně může rozhodnout, že zbožným Polákům zničí stánek Páně. Záběr na explodující kostel ukazuje hned několik věcí: jednak fantastické efekty výbuchů, ohně a kouře, jednak účinek letecké podpory a její schopnost změnit totálně průběh mise – a samozřejmě také kvalitní fyzikální model hry. Ničit a demolovat v Codename: Panzers je prostě jedna radost!

Možnost dokázat si, že Němci mohli se svou technickou převahou ostatní převálcovat daleko dříve, či naopak že Spojenci mohli projít Den D či jiné slavné bitvy s daleko menšími ztrátami, láká – a ani tolik nevadí, Codename: Panzers že se spíše než herní principy poslední dobou vylepšuje jen grafika a ozvučení. Codename: Panzers, které se chystá v letošním roce vrhnout na trh německá firma CDV, patří k na první pohled tuctovým realtimovým strategiím, které nabízejí tři kampaně (Německo, Rusko a USA) a mise z nejslavnějších bojů druhé světové války, ovšem exkluzivní novinářská betaverze, která před pár dny dorazila do redakce, ukázala, že mají leccos do sebe.

"Za úspěšný postup misemi je hráč odměňován body prestiže a ty lze čas od času proměnit v nákup zbrusu nových jednotek z řad pěchoty, tanků či dělostřelectva."

Méně je někdy více
Codename: Panzers je zaměřeno celkem úzce. Kdo by se těšil, že bude ovládat stovky jednotek, celé tankové brigády, vést německé stíhače při útoku Codename: Panzers na Británii a řádit ve velkých bitvách v Africe, bude možná trochu zklamán. Všechny tři zmiňované kampaně staví hráče do role seržanta či jiného vojenského hodnostáře na podobné úrovni. Zejména zpočátku je v jednotce daného hlavního hrdiny jen minimum vojáků a techniky, postupem času lze ovšem získat další kousky pod své velení. Za úspěšný postup misemi je hráč odměňován body prestiže a ty lze čas od času proměnit v nákup zbrusu nových jednotek z řad pěchoty, tanků či dělostřelectva (jejich cena není zcela fixně dána a závisí i na vybavení, takže v obchodě si lze hrát celkem dlouho).

Volba, kterému z tanků či pěšáků dát svou důvěru, je klíčová, protože v samotné misi už nelze nic těžit ani vyrábět, a tak padne-li jediný medic, nepomůže už zraněným vojákům ani deset kouzelných dědečků. Panzers se evidentně soustředí především na bojovou taktiku v menších počtech jednotek, ne sice až na úrovni Commandos a podobných taktických strategií, nicméně efektivní využití malých zdrojů je podmínkou úspěchu.

Filmové zážitky

Codename: Panzers
První reakce několika přihlížejících na Codename: Panzers byla: to je nějaký film? To jen dokumentuje pečlivost a kvalitu, s jakou jsou zpracovány úvodní sekvence a animace. Zejména intra k jednotlivým kampaním a počáteční briefingy u samotných misí jsou zpracovány skutečně parádně, s podtitulky, skvělými záběry a efekty ještě o třídu lepšími než v normálním průběhu hry. K tomu se přičte ještě orchestrální a leckdy opravdu monumentální hudba – a výsledkem je nevšední zážitek. Málokdy se stává, že se člověk těší na další, byť i jen in-game animaci, ale tady to platí stoprocentně...

Nezřídka se stává, že počet zabitých jednotek nepřítele převyšuje ty na druhé straně řádově – a ani to nemusí vždy stačit.

"Základní cíle se často změní, mise jsou dynamické a ač je řada událostí dopředu nakriptována, nepůsobí to nijak násilně."

Udržte most za KAŽDOU cenu!
Codename: Panzers Úkoly misí jsou celkem variabilní, i když že by byly nějak objevné se říci rozhodně nedá. V této oblasti už nicméně mnoho vymyslet nejde – a některá zpestření, s nimiž autoři přišli, působí spíše groteskně kontraproduktivně. Je minimálně podivné, když v misi, kde hlavním cílem je zajmout nepřátelského vojenského hodnostáře ukrývajícího se v jednom domě v centru Varšavy, nemohou tanky prorazit cestu dovnitř, ale vojáci musí oběhnout půlku města a ze skladu ukrást obří klíč, kterým si teprve otevřou úkryt zmiňovaného papaláše.

Na druhou stranu, design misí lze hodnotit velmi pozitivně. Základní cíle se často změní, mise jsou dynamické a ač je řada událostí dopředu nakriptována, nepůsobí to nijak násilně. Navíc ke strhujícímu dojmu přispívají in-game videa, jež uvozují a ukončují všechny důležité zvraty v ději. A když se ozve charismatický hlas, jenž zkoprnělému hráči dramaticky oznámí, že se blíží německé tanky a s omezenými zdroji je potřeba udržet klíčový most skutečně za KAŽDOU cenu, rozklepou se kolena i leckterému velmi zkušenému hráči. Autoři Codename: Panzers dobře vědí, jak zabrnkat na nervy a ponořit hráče do děje – a této schopnosti neváhají pořádně využít...

"Mezi pěchotními výdobytky se najdou speciální jednotky, snipeři, účinní plamenometčíci, granátometníci, vojáci s panzerfausty či kulomety – a chybět samozřejmě nemohou ani velmi potřební zdravotníci a inženýři. "

Codename: Panzers Technika a lidé
Codename: Panzers podle všeho nezpracovává druhou světovou válku z technického hlediska až tak maniakiálně detailně, jako tomu je u další podobné hry ruských autorů, taktéž ze stáje distributorské firmy CDV: Blitzkriegu, potažmo jeho (nedávno na BonusWebu recenzovaného) datadisku Burning Horizon. Přesto je k mání skutečně široká škála jednotek. Mezi pěchotními výdobytky se najdou speciální jednotky, snipeři, účinní plamenometčíci, granátometníci, vojáci s panzerfausty či kulomety – a chybět samozřejmě nemohou ani velmi potřební zdravotníci a inženýři. Mezi tanky vedou německé Tigry či anglická Matilda MkII, velkého využití v německých misích se dočká kupříkladu mobilní dělo Bizon. A dělostřelectvo pak zastupují různé na náklaďácích vláčené kanóny, v čele s 88mm flaky.

"Na první pohled Codename: Panzers i ty, kdo nejsou militaristicky založeni a neholdují válečným strategiím, usadí na zadek svým parádním audiovizuálním zpracováním."

Deus ex machina

Codename: Panzers
Jako deus ex machina leckdy vystupuje letecká podpora, jejíž kvalitní využití je podmínkou úspěchu v celé řadě misí. K mání jsou letadla průzkumná, která odhalí terén a postavení nepřátelských jednotek, stíhačky, těžké bombardéry určené k rovnání budov se zemí, velmi užitečné jsou pak i bombardéry lehké, které snadno pomohou zničit nepříjemný tank či formaci pěchoty. A pohled na ladné křivky precizně vymodelovaných letounů potěší jistě nejedno oko.

Je prostě z čeho vybírat – a to lze ještě předpokládat, že demoverze, kde je k mání pouhopouhých pět misí za každou stranu, ještě zdaleka neukázala všechny možnosti. Každopádně je ovšem velmi pozitivní známkou fakt, že jednotky jsou zpracovány se svými silnými i slabými stránkami a je tak nutné takticky uvažovat nad jejich nasazováním. Krom toho vysoká interaktivita umožňuje vyhnat plameny cizí posádku z tanku, počkat až vychladne a nahnat tam svoje vojáky – a další podobně lahůdkové manévry, nad nimiž srdíčko taktika-lišáka zaplesá.

Codename: Panzers To je nááádhera!
Na první pohled Codename: Panzers i ty, kdo nejsou militaristicky založeni a neholdují válečným strategiím, usadí na zadek svým parádním audiovizuálním zpracováním. Hra běží na vlastním 3D enginu a ten ukazuje leckdy naprosto neuvěřitelné věci: výtečně vymodelované prostředí je samozřejmostí, ovšem vše je interaktivní, a tak když tanky projíždějí lesem, boří se stromy, padají k zemi, sklepává se z nich listí a v okamžiku dopadu se okolo efektně rozvíří prach. Částicové efekty jsou vůbec dokonalé, každou chvíli je co obdivovat: výbuchy, kouř stoupající od zahřátých hlavní děl, či bořící se domy, ploty, lampy nebo vegetaci. A jak dokazuje jeden z inforámečků poblíž, zničitelnost není omezena takřka nijak.

Alespoň zmínku si ještě zaslouží v další tabulce vychvalované in-game cutscény, jejichž kvalita je neoddiskutovatelná jak po stránce efektů, tak po stránce kvality záběrů. V průběhu mise potěší změny v aktuálním počasí a někdy i plynulé střídání dne a noci. Někdy se spustí takový slejvák, že není takřka vidět na vlastní tanky, jindy zase svítí sluníčko a nezásobovaní pěšáci zmírají vedrem. Když se k tomu přidá ne zvlášť originální, ale správně válečně monumentální hudební doprovod, dá se říci, že hraní Panzers je opravdu velkým zážitkem.

"Hratelná demoverze Codename: Panzers ukázala, že řeči o novém králi válečných realtimových strategií nemusely být ani zdaleka přehnané."

Hratelná demoverze Codename: Panzers ukázala, že řeči o novém králi válečných realtimových strategií nemusely být ani zdaleka přehnané. Jakkoliv je hra s originalitou poměrně na štíru a nepřináší kdovíjak nové prvky ani z hlediska designu misí, její hratelnost je na vysoké úrovni a svou prezentací převyšuje vše, co bylo dosud v této oblasti viděno. Snad jen nepříjemně vysoké hardwarové nároky by mohly ohrozit jejich cestu za masovou prodejností, nicméně maďarští vývojáři z týmu Stormregion odvádějí po perfektní parodické RTS S.W.I.N.E. dobrou práci i na poli seriózních simulátorů bitev druhé světové války.

Autor:




Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.