Tomáš Pluhařík: Jmenuji se Tomáš Pluhařík, je mi 26 let, přičemž už víc než pětinu tohohle času trávím děláním her. Dělám game a level design. Začínal jsem svou klikatou dráhu v brněnských Illusion Softworks na sérii Hidden and Dangerous, před dvěma roky jsem se dal dohromady s Karlem Papíkem a začal makat v Mindware Studios.
Než si začneme povídat o Cold War, řekni nám ještě nějaké informace o vašem týmu - Mindware Studios. Kolik lidí v současnosti má, zda mají nějakou praxi s vývojem her, jak vznikl název Mindware, atd.
Tým momentálně tvoří cca 17 lidí. Což není mnoho (oproti některým továrnám na sny), ale my klademe výrazně větší důraz na kvalitu a zkušenosti jednotlivých lidí. Je to sice někdy drsný (no už se nám stalo, že někdo z pohovoru i zdrhnul a ozval se nám za dva dny), ale aspoň víme, že děláme s lidma, kteří své profesi rozumí, něco vydrží a mají něco za sebou (abych jenom nedělal ramena, jsou tu lidi, kteří dělali jak na Hiddenech, tak na Duke Nukem: Manhattan Project, Ufo Aftermath, Original War nebo Trophy Hunter).
Můžeš nám prozradit něco o příběhu Cold War? Jak dlouho nám bude trvat, než se dostaneme až k závěrečnému videu? A budeme si moci vybrat z více obtížností? Pokud ano, jak se od sebe budou lišit?
Čtyři otázky v jednom? No tak to začneme od Adama – teda spíš od Razora. Razor je takovej jinačí investigativní žurnalista. Jeho reportáže jsou Občanské judo s větším množstvím krve, rozbitejch aut a rozzuřenejch politiků.
No a tenhle týpek se v pětaosmdesátým rozhodne udělat si výlet do SSSR. Což není zrovna nejlepší místo pro Američana s jeho návykama. To ovšem zjistí až v momentě, kdy je po krk v trablech, do kterých ho namočila KGB a má co dělat, aby odcestoval z Ruska jinak než v pozinkované rakvi.
Co se týče délky hry, tak ta bude cca 25 hodin. Obtížnosti samozřejmě budou. Jako v jiných stealth hrách bude rostoucí obtížnost zaměřena na využívání stealth prvků hry.
Jak jsi zmínil, děj se odehrává v Rusku, proč právě tam?
Hledali jsme nějaké neotřelé prostředí, které je nám blízké a komunistické Rusko jsme tady měli 40 let a ti starší z nás ho zažili na vlastní kůži. Navíc jsme si to prosondovali a pro lidi ze západu je to stejná exotika jako WW2 a nacismus (ideový základ mají takřka stejný). Komunistické Rusko je pro hodně lidí ještě pořád legendární nepřítel na východě.
Co nám prozradíš o hlavním hrdinovi?
No jak sem psal, je to takový Radek John zkřížený s Indiana Jonesem a okořeněný špetkou Loba. Občas ve stínu, občas na útěku a občas někoho praští pěstí.
Jak můžeš popsat gameplay Cold War? Podle dostupných informací by měl být podobný Splinter Cell. Vzali jste si z této hry inspiraci? V čem se bude Cold War lišit a v čem bude naopak stejný?
Když jsme vymýšleli Cold War tak jsme neměli o Splinter Cell ani potuchy a chtěli jsme dělat mix MGS a Thiefa. No a když potom přišel SC tak jsme nejdřív zaskřípali zuby, ale potom jsme zjistili, že je to spíš pifačka za tmy. To je asi největší rozdíl mezi SC a CW. CW je spíš stealth a interakce s nepřáteli je taková improvizační, než superagentská. Sam Fisher tě svou supersofistikovanou megabouchačkou odpráskne v mlze na 100 metrů, naproti tomu Razor se z té mlhy vynoří a zmlátí tě holejma rukama nebo v té mlze vůbec není, ale ty už visíš hlavou dolů v nějaké jeho pasti. Není to žádnej supervoják. Na druhou stranu má k dispozici celkem slušnou paletu různejch hračiček a pastí, které si staví z obyčejných věcí a těma dokáže nepřátelům pěkně zamotat hlavu.
Hráč bude vždy plnit úkoly sám, nebo mu občas některá postava vypomůže? A jaké konkrétní úkoly vlastně na nás čekají?
Sám a občas se musí i o někoho starat (pěkná, zrzatá, prsatá …. víc nepovím).
Půjdou mise dokončit bez toho, aniž by padl jediný výstřel? A povede k jejich dokončení vždy jen jediná cesta?
To aby šla mise projít bez jediného hlasitého výstřelu (a smrtícího) je náš ideál. Jsou sice mise, kdy si zastřílíš hodně, ale na likvidaci nepřátel slouží spíš různé gadgety a podobně než normální střelné zbraně. Samozřejmě to může hráč zkusit i s hlasitou bouchačkou, ale třeba proti třem SPECNAZum je to spíš sebevražda. Střílení je v Cold Waru spíš volba pro nižší obtížnosti.
Budou hráči moci ukládat hru kdykoliv, nebo jen na určitých místech?
V plánu je plnohodnotný save jak na Xboxu tak na PC. Savovani po lokacích mě např. v SC celkem štvalo a dost to u mě hru na Xboxu shodilo. Tohohle se chceme vyvarovat.
V jakých lokacích se bude hráč pohybovat, kolik levelů má Cold War obsahovat? A jak budou levely rozsáhlé?
Hrdina v Sovětském svazu provětrá nejednu turistickou atrakci jako např. Mauzoleum V.I.Lenina, Kreml, Sídlo KGB v Ljubljance a nebo jadernou elektrárnu v Černobylu (no tehdy to ještě atrakce nebyla, ale po Razorově návštěvě rozhodně je). Počet misí je 22. Velikost misí se těžko vyjadřuje v nějakých jednotkách. Řekl bych to takto - přiměřená danému typu hratelnosti v dané misi. Nemám moc rád odpad v podobě turistických misí. Snažíme se každou vteřinu nadupat napětím.
Dobrá, s jakými nepřáteli se tedy setkáme?
Postupně hráč narazí na různé příslušníky sovětských bezpečnostních složek - od obyčejných milicionářů až po příslušníky SPECNAZ (a s těma už rozhodně není sranda). Důležité je, že v SSSR jsou pro Razora nebezpeční i obyčejní civilisté. Ne že by se na něj vrhli s revolučními výkřiky „Za ródinu“, ale můžou ho napráskat policajtům a ti už potom vědí co mají dělat.
Jak velký důraz kladete na AI nepřátel?
AI je v stealth hrách samozřejmě velmi důležitá, ale na co se málokdy pamatuje, že musí být taky čitelná a zábavná. To jsou naše cíle. Máme hru cca v prealpha fázi a už teď je s nepřáteli celkem sranda. Úkolem je hráče bavit a ne ho frustrovat tím, že je to super realistické a superinteligentní.
Co se týče zbraní, ty mají všechny svou reálnou předlohu? Můžeš uvést některé konkrétní zbraně, s nimiž se setkáme? Dočkáme se i sekundárního módu střelby?
Cold War není hra o reálných zbraních. Nechceme se nimrat v tabulkách a studovat jakou má ta která zbraň účinnost a že se pod vodou zasekává. Důležité je, aby zbraně přinášely zábavu a nekazily hru.
Plánujete do hry zahrnout i balistiku? Nebo kam namířím, tam střelím?
Pokud myslíš balistiku střelných zbraní tak ano, ale na vzdálenost, na kterou se bude v CW střílet, to nemá zas takový vliv. Některé gadgety ale budou obsahovat balistický model, který bude vyžadovat od hráče určitou míru šikovnosti.
Jaká bude interakce s prostředím? Lze rozbít například světla, sklo?
Něco ano, něco ne. Soustředíme se hlavně na to, aby rozbití nějaké věci mělo vždy nějaký dopad na hratelnost ne jenom pěkný grafický efekt. Například rozbitím hasičáku můžeš omráčit nepřítele a nebo rozbitím telefonu naopak můžeš nepřátele přilákat (telefon pořád zvoní atd.).
Cold War bude čistě singleplayerovou záležitostí?
No je to singleplayer a bude to trochu podporovat Xbox Live, ale asi jenom na downloady. Na multiplayer není v konceptu hry takřka žádný ideový prostor. Dokážeš si představit třeba Tomb Raidera v multiplayeru - já moc ne.
Co můžeš říci o enginu Cold War?
Ndjini je náš interní engine, který podporuje větší množství platforem (PC, Xbox, Linux). Vzhledem k tomu je hra sice primárně na Xbox, ale plánujeme i podporu
dalších platforem. Engine je postaven z malých výměnných modulů. Chtěli bysme mít část technologie interní a část outsourcovat od jiných firem, ale toho se dočkáme až na dalších titulech.
V jakém stádiu vývoje se hra nyní nachází a kdy bude vydána?
Momentálně máme hotovou asi tak 1/3 hry (čili kousek za prealphou a kus před alphou). Plánované datum vydání je před Vánoci 2004.
Plánujete už nyní, že vydáte další mise či mapy nebo dokonce pokračování?
Další mise jsou ve hvězdách a pokračování ještě dál. Zatím to vypadá spíš na nějaké downloadovatelné mise v rámci Xbox Live.
Než vyjde samotná hra, dočkáme se i dema?
To se v téhle fázi dá těžko odhadnout a záleží to hodně na našem publisherovi.
Zřejmě je ještě brzy, ale přesto se zeptám, můžeš již prozradit, jaké bude mít Cold War systémové požadavky? Zahrají si i majitelé slabších strojů?
Cold war je primárně Xboxová záležitost a na PC bude minimální konfigurace někde na úrovni Xboxu. Tzn. i sociálně slabší hráči se můžou těšit.
Přeješ si na závěr ještě něco říci?
No to je taková obligátní otázka, nemáš tam něco lepšího??? Tak dobře. Tak já všem přeju pěkné Vánoce a těším se, až si za rok touhle dobou zapaříte Cold War.
Díky za tvůj čas a hodně štěstí při práci.