Před několika dny společnost Codemasters vypustila hratelnou demoverzi aktuálně připravované závodní hry Colin McRae: DIRT. Jelikož se jedná o počin velmi očekávaný a zajímavý, naše pozornost je naprosto samozřejmá. Vypuštění dema mezi hráči vzbudilo nemalý humbuk, protože nedávné zprávy z novinářské verze DIRTu nebyly vůbec kladné. Konkrétně šlo o fyzikální model každého vozu, který byl podle některých špatný. Údajně byla šířka závodních speciálů tak velká, že se obě strany málem dotýkaly krajnic. Herní novináři ze zahraničních zemí si tak s údivem odfoukli, neboť budoucnost nového dílu série McRae nebyla nijak růžová. Codemasters ale přislíbili brzké nápravy, čemuž málo kdo věřil.
Po několika týdnech ale spatřila světlo světa demoverze, tentokrát už pro širokou veřejnost. Všichni jsme tak s napětím očekávali, jak se tento závodní kousek vytáhne. Nežli se však pustíme do našich zjištěných postřehů, čekatelé by měli vědět, že ani DIRT nebude mířen do žánru nekompromisních simulátorů, ale do světa arkádového žánru. Pánové z Codemasters si jsou dobře vědomi aktuální doby, proto nový díl Colin McRae míří pro masy. Pakliže sáhneme do dob minulých, snadno zjistíme, že od vydání Colin McRae: 3 byly všechny další díly mířeny směrem naprosto totožným. Již koncem letošního června se přesvědčíme, zdali učinili vývojáři dobře. Naštěstí máme po ruce křepeličku sice neokřídlenou, ale za to vcelku schopnou drobného pohybu.
Výkonností a akcelerací se pohodlně ovládá a zpravidla vždy dovolí akceschopně reagovat.
Poměrně obsáhlá demoverze nabízí hned tři zcela odlišná závodní klání. První z nich je naprostou novinkou, kterou kdy McRae mohla zaznamenat. Hned zostra máme možnost zasednout do sportovně vyladěné bugyny. Výkonností a akcelerací se pohodlně ovládá a zpravidla vždy dovolí akceschopně reagovat. Je dobře známo, že nový Colin McRae: DIRT přinese lákavé off-roady, proto není divu, že právě na tento styl závodění jsou upřeny všechny bdělé zraky. Pravda je, že jsme čekali blátivější a kamenitější úseky, jelikož ale máme po ruce jenom demoverzi, konečné závěry nejsou na místě. Po terénním běsnění máme k výběru prašnou a po obvodu zalesněnou rychlostní trať.Tentokrát ale nejste pilotem převelikého smradlavce, ale právoplatným závodníkem krásného stroje nejnovějšího typu Mitsubishy Lancer Evo IX. Vzhledem k dobré aerodynamice vozítka není problém při vhodné rychlosti udržet všechna kola pevně na vozovce. Četné nárazy nejsou výjimkou, ovšem drobné šrámy a pokřivené plechy s reklamními nápisy jízdě v zásadě nevadí. Podobná situace panuje u poslední nabídky. Znova zasedáme za volant pohledného plecháče, tentokrát se však jedná o moderní Subaru Impreza WRX STI. Na asfaltové trati se jezdí velmi náruživě, přitom drobné vybočení z předem dané vozovky netropí závažnější problém. Vozidlo není problém dostatečně ukočírovat.
Ovládání vozů je zkrátka naprosto arkádové, přitom jednoduchost mnohdy působí až nepochopitelným dojmem. Za několik chvil se stáváte schopným závodníkem, jehož sebejisté řízení jistí bednovou pozici mistrovství světa. Samou chválu však musíme snést na destrukci nejen samotných speciálů, ale i okolního prostředí. Každý náraz karoserie vašeho vozu pečlivě zaznamená, přičemž kolikrát se může stát, že ani k cílové pásce zdaleka nedojedete. I při menší rychlosti stačí prudký náraz do svodidel či vzrostlého stromu a důvodů k pláči je hned několik. Mohlo by sice odpadávat viditelně více plechů a všelijakého haraburdí, nicméně i tak působí zničitelnost až překvapivě realisticky.
Hráčů s nainstalovanou demoverzí je viditelně hojně, protože i během ranních pracovních dnů najdete odhodlaného soupeře.
Podobně se tváří i grafická stránka hry. Colin McRae: DIRT je oblečen do zbrusu nového kabátku NEON (bude použit i v Operace Flashpoint 2), který vykazuje po všech stránkách kvalitní službu. Všelijaké odlesky a detaily jsou naprostou samozřejmostí, přitom i okolní krajina se tváří velmi organicky. Vegetační výsadbou nebylo viditelně šetřeno, což se dá konec konců tvrdit také o všelijakých poutačích a drobných reklamách. Žádný závodní stroj nebyl ušetřen od pohledných nálepek, tudíž si hráč má možnost vychutnávat licenci po všech směrech. Nevědomky tak spadáme do koloběhu v herní branži nedávno spuštěném - do světa miliónových reklam. Máte-li chuť se o této problematice dozvědět více, po ruce máme nedávno vypuštěný informativní článek ze sesterského serveru.Mimo třech závodů s inteligentními offline soupeři je k dispozici také multiplayer. Díky jednoduchému provedení menu je schopen snad každý spustit závod s živými protivníky, se kterými máte možnost porovnat svoje nabyté řidičské schopnosti. Náročnost na internetové připojení je prakticky minimální, čemuž zejména majitelé Wi-Fi přijdou na chuť. Hráčů s nainstalovanou demoverzí je viditelně hojně, protože i během ranních pracovních dnů najdete odhodlaného soupeře. Ani u této věci jsme tedy nezaznamenali klopýtnutí. Nejprve se tak zdálo, že hra je dokonalá a nový engine všestranný. Kámen úrazu ale nastal u slabšího stroje (AMD Athlon 3000+, 2GB RAM, GeForce GT 6600 256MB), na kterém se velká neoptimalizovanost a přemrštěná HW náročnost předvedla v celé své kráse. Nastavení hry sice dovolí rozlišení 640x480, nicméně ani to není platné. Vizáž hry se drastickým způsobem nezmění, což lze s přesvědčením tvrdit také u avizované náročnosti. Když si ani majitelé průměrných strojů nepřijdou DIRTu na kloub, je to jednoznačně špatně.
Hratelná demoverze v nás upevnila názor, že Codemasters se budou i nadále ubírat směrem komerčním - v našem případě značnou arkádovostí. Milovníci poctivých simulátorů budou tak zjevně i nadále vyčkávat na svého koně, neboť série McRae pro ně nadobro končí. Naopak „všedním hráčům“ bude DIRT připadat jako výborná zábava na horká letní odpoledne.