Colin McRae Rally 3

12:00
Colin McRae Rally 3 přichází a s ním i rozpačité reakce. Lesk a bídu třetího pokračování detailně rozpitváváme v naší neuspěchané recenzi, ve které nechybí ani názor skutečných závodníků. Neváhejte a čtěte!

Colin McRae Rally 3 Je tomu již řada let, co na poli závodních her téměř bezvýznamná firmička Codemasters podepsala lukrativní smlouvu se skotským pilotem závodního rally týmu Subaru o možnosti využití jeho slavného jména v počítačových hrách. Po několika měsících usilovné práce se Codemasterům podařilo vypustit do světa veskrze revoluční simulátor automobilových soutěží. Na svou dobu nabízel velice pěknou grafiku, realistické jízdní vlastnosti, rozmanité tratě, početný vozový park. Většina pravověrných fanoušků soutěží jakož i řada počítačových hráčů si hru oblíbila. A tak se milí tvůrci vrhli na jeho pokračován. Vzhledem k přestupu Colina McRae od Subaru k Fordu bylo nutné předělat také hlavní vůz ve hře, nebyla to však jediná změna oproti prvnímu dílu. Auto se začalo chovat trochu přetáčivěji a i jízda s ním byla lehčí, určitě tomu napomáhala veskrze široká a přehledná trať. Přes všechny mouchy se druhému dílu podařilo překonat svého předchůdce.

Nyní přichází na naše počítače díl třetí. I tentokráte se podařilo Colinovi přestoupit k jiné značce (od Fordu k Citroënu), PC verze hry však vychází z několik měsíců staré konzolové verze, která vyšla ještě před výše Colin McRae Rally 3 uvedenou změnou. Hlavní motiv auta se tedy nezměnil. Tentokráte je těch změn oproti předchůdci mnohem více, zato nejsou všechny vedeny tím správným směrem a řada z nich hru dost kazí.

To, že hra je prachsprostou (a navíc nepovedenou) konverzí z konzolí jde poznat hned od začátku. Po ne až tak esteticky vyvedeném intru se objevuje na PC „tradiční“ poznámka o nutnosti zmáčknutí enteru pro postup dál. I úvodní rotující menu je vedeno ve stylu předchozího dílu, které je evidentně navrhováno pro gamepady, takže k různým nabídkám je nutné se složitě proklikat. Také tu je zajímavá položka cheaty, kde je možné zadat kombinaci písmen a čísel, které uvolní kterékoliv z bonusových materiálů (tratě, auta, obtížnosti). A jak tyto „podvodné“ kódy získat? Nabízí se zde jediná možnost – zavolat na některou z uvedených linek (do zahraničí), kde (samozřejmě za tučnou úplatu v podobě účtu za telefon - jedná se o placenou službu a tedy o vyšší sazbu) dané kódy ochotně prozradí. Ty Colin McRae Rally 3 jsou totiž pro každou verzi hry specifické a tedy nehrozí to, že by zavolal jediný člověk a ten ostatním ten kód prozradil. Pro podvádějící hráče však naštěstí existují šikovní programátoři - amatéři, kteří tento systém prorazili a tak je na internetu k dispozici jednoduchý generátor cheatů.

Proklikáme se tedy do nastavení, které má tradiční formu i nabídku – upravení kvality zobrazení a rozlišení, nastavení zvuku, ovládání atd. Další z nabízených položek v menu jsou tradiční šampionát, rychlostní zkoušky a také secrets. Tam je možné najít všemožná videa jak ze hry samotné, tak i z dalších dvou závodních her produkovaných Codemastery.

Pojďme ale k tomu nejdůležitějšímu a to jsou bezesporu závody samotné. Podobně jako třeba v Toca Race Driver je hlavní důraz kladen na kariérový mód v šampionátu. V něm můžete závodit za Colina McRae s jeho Fordem Focus WRC v celém seriálu světových soutěží, a to ve třech obtížnostech. Jednotlivé obtížnosti se liší Colin McRae Rally 3 seřazením soutěží, rychlostních zkoušek a také rychlostí počítačových soupeřů. Při nemožnosti výběru auta tak na hráči kromě již zmíněné obtížnosti leží jediná otázka – jaké si vybrat jméno. Bohužel, toto jméno reprezentuje pouze název uložené pozice, během závodu se všude objevuje jenom McRae. Tento fakt, tedy nutnost jezdit za jediné jméno a s jediným autem považuji za smolné řešení.

Samotný průběh soutěže v šampionátu se snaží navodit atmosféru reálného závodu. A tak první po spuštění se objevuje velice povedená novinka – testovací den. Při něm je možné projet si krátký testovací úsek (ve světě známý pod názvem shakedown), který by měl charakterizovat povrch rychlostních zkoušek dané soutěže. Tento úsek může hráč projet několikrát a slouží k nastavení samotného soutěžního vozu na dané charakteristické podmínky. K tomu dopomáhá další pomůcka v podobě telemetrie, kde se na přehledném grafu ukazují data ze tří nejrychlejších jízd. A je tak mnohem jednodušší nastavit si auto podle potřeby každého hráče. A že je, jako již tradičně, co nastavovat – vzorek pneumatik, převodové stupně, tuhost karoserie (?), nastavení podvozku atd.

Jak hodnotí hru posádka Pavel Valoušek – Vít Houšť, účastnící se mezinárodního mistrovství ČR v automobilových soutěžích za Barum Rally Team s vozem Toyota Corolla WRC.

Pavel Valoušek, jezdec
Pavel Valoušek „Na hru Colin McRae Rallye 3 jsem se hodně těšil a byl jsem pln očekávání, změn a vylepšení oproti předchozím dílům, které byly velmi vydařené. Hlavní věc, která se mi u „trojky“ nejvíc líbí, jsou velmi úzké tratě a je zde celkem věrohodný poměr velikosti závodního auta vůči cestě, což je určitě novinka správným směrem. Teď k věcem, které mě spíše zklamaly. Zaprvé, nevěrohodné chování závodních aut. Všechny „wrcéčka“ hodně plavou a hodně špatně se řídí. Jediné auto, které má alespoň trochu odpovídající jízdní vlastnosti, je z mého pohledu Citroën Xsara Kit Car. Když srovnám chování aut ve „trojce“ na Play Station 2 a na PC, tak docházím ke zjištění, že u konzole se auta chovají daleko lépe. Nedovedu si vysvětlit, proč to tak je. Další věc, kde musím být kritický je to, že když chci rychle projet zatáčku a polovinu auta dám do trávy, což se v rally běžně dělá, tak tady mě to naopak velmi zbrzdí. Dále mi chybí pohled, kde vidím jen utíkající krajinu a rychlostní zkoušku. Rovněž je hodně zvláštní, že když při plné rychlosti narazím do značky, tak se auto zastaví na nulovou rychlost. Na druhou stranu je ale pozitivní, že jde protrhnout páska kolem trati, to v „jedničce“ a ve „dvojce“ možné nebylo.“

Vít Houšť, spolujezdec
Vít Houšť „Co bych ti k tomu řekl. Jedním slovem? Zklamání. Naprosto nereálná hra, jediný posun k dobrému, který jsem od dvojky zaznamenal, jsou tratě, šířka a podobně, i když někde jsou stále ještě hodně široké. Tím už klady končí. Chování auta je naprosto, ale naprosto trapné. Naprosto neodpovídá žádným fyzikálním zákonům. Při replayi není vidět žádná vazba na vozovku. Škoda, že aspoň nepoužili fyzikální model z dvojky, čekal jsem, že půjdou víc do reality a ne že z toho udělají trapnou arkádu. Zvuky auta jsou naprosto nereálné až nechutné, jednotvárné, nezní ovšem jako auto, ale spíš jako vysavač. Jak je možné, že když narazíš do stromu nebo do nějaké velké překážky, neozve se žádná rána? To na něco takového zapomněli? Další věc je hratelnost. Proč musím hrát za zk... Colina? Na co tam potom píšu to své jméno? Proč nemůže být jméno i na autě, bylo by to myslím mnohem efektivnější, člověk by měl lepší pocit. Proč se nezapisujou rekordy, když se jede kariéra, to mi taky nepřijde logické. No a tak dal. Celkově teda opravdu velké zklamání, nečekal jsem, že to bude o tolik horší než dvojka, ale je pravda, že je to jen ubohá konverze, že chtěli prostě asi jen vydělat peníze za nic.

Colin McRae Rally 3 Následujícím bodem je už slavnostní start soutěže, kdy kamera najíždí ke startovní rampě, na kterou právě najíždí hráčův Focus a dole v šedém proužku se po vzoru televize ukazuje průběžné pořadí v šampionátu a z toho vyplývající startovní pořadí do soutěže. Hned po startovací proceduře se přesouváme na úvodní zkoušku. Nahrávání dat každé z nich je provedeno velice efektivně – na jinak celkem nepřehledné mapce se jako indikátor nahrávání objevuje černá čára, která jede postupně po trati přejezdu mezi časovými kontrolami až k dalšímu stanovišti.

Po krátkém ingame videu průjezdu časovou kontrolou se dostáváme na start samotné zkoušky. Je potěšitelné, že na každou obtížnost je pořadí soutěží různé a hlavně je odlišné i seřazení jednotlivých rychlostních zkoušek, takže soutěže nevypadají tak stereotypně. Trati a chování auta se budu v recenzi věnovat později, samotnou zkoušku téměř přeskočím. Jediné, o čem bych se zmínil, jsou mezičasy. Těch je na zkoušce různý počet podle její délky a ukazuje se na něm srovnání pouze s těmi jezdci, kteří už odjeli. Pokud tedy hráč startuje jako čtvrtý, na Colin McRae Rally mezičasech se mu ukazuje srovnání pouze s první trojicí, přičemž ze zbývajících jezdců jej může kdokoliv překonat. No a když hráč startuje úplně první, nemá se s kým srovnávat.

Za cílem rychlostního testu následuje zastavení ve stopce, kde je možné prohlédnout si záznam právě projeté zkoušky a také se zde objevuje tabulka s výsledky v dané zkoušce. I zde je dodrženo pravidlo mezičasů a tak se tu kromě hráče objevují jen výsledné časy těch soupeřů, kteří startovali před ním. Je možné nechat obrazovku čekat několik minut, dokud do cíle nedojedou všichni zbývající jezdci, aby bylo možné si prohlédnout kompletní výsledky. V tuto chvíli zde chybí třeba u formulí hodně používaný accelerate mód, který by urychlil reálný tok času a přiměl by soupeře dojet do cíle testu rychleji. Samotnému hráči tak nezbývá, než se přesunout na další zkoušku, kde se v časové kontrole na informačním pruhu ve spodní části obrazovky v rychlosti objeví průběžné pořadí.

Colin McRae Rally Před startem jiné než první zkoušky se objevuje další odlišnost – na startovní čáře před samotným manévrem najednou vyjede kamera do ptačí perspektivy a počítač graficky i písemně naznačí, jak jsou jednotlivé součásti na autě poškozené. Je určitě dobré vědět, že ta pravá přední poloosa je už hodně poškozená a bude lepší ji šetřit, protože s ulomeným kolem se moc dobře a hlavně rychle jet nedá. Vždy po sérii tří rychlostních zkoušek následuje servisní zóna, kde se právě tyto poškození dají opravit (jsou ovšem i situace, kdy je auto natolik poškozené, že už není schopno překonat vzdálenost na následující zkoušku či časovou kontrolu před servisní zónou, v tuto chvíli hra stroze oznámí, že Colin McRae odstoupil ze soutěže kvůli technické závadě). Bohužel, tvůrci nedali hráčům žádnou možnost toto opravování řídit podle svého, mechanici se prostě na auto vrhnou a co se jim v časovém limitu podaří opravit, to opraví. Jediné, na co má hráč právo, je nastavit si auto na další zkoušku.

Po servisní zóně následuje další sada rychlostních zkoušek či závěrečná divácky oblíbená superspeciální zkouška, kdy jedou dva vozy zaráz souběžně ve dvou dráhách a fanoušci tak mají možnost přímého porovnání Colin McRae Rally obou jezdců. Právě před touto zkouškou tvůrci nedomysleli informovanost hráče – nemá šanci zjistit, na jakém místě se právě nachází. Za cílem poslední předchozí zkoušky se objevují pouze informace v dané zkoušce, pak následuje servisní zóna, kde tyto informace nejdou najít vůbec a pak je tu hned start do superspeciálky, kde se v úvodu místo průběžného pořadí ukazují pouze jména obou jezdců, kteří se této jízdy zúčastní. Hráč nemající přesné informace o svém současném pořadí tak neví, zda může jet v klidu nebo naopak zarputile bojovat o každou vteřinku.

Po každé superspeciální zkoušce přichází cíl soutěže a rozdílení cen. Ty jsou dvojího druhu. Jednak hráč dostane nové vymoženosti do hry samotné (kvalitnější náhradní díly na auta, nové pneumatiky či třeba bonusové auta). Pro pokrok ve hře je ale podstatnější druhá věc, a to jsou body za celkové umístění. Na startu každé soutěže se objevuje pouhopouhých šestnáct jezdců, přičemž první šestice z nich na každé soutěži boduje. Zde je nutné přiznat hře další zlepšení, na rozdíl od předchozích dílů jsou tentokráte i počítačoví jezdci tvorem chybujícím a stává se Colin McRae Rally tak často, že v průběhu soutěže pár jezdců odstoupí, a to včetně i těch nejlepších. Na konci sezóny se všechny body poctivě sečtou a vítězem se logicky stává ten s nejvyšším počtem. Pokud je vítězem hráč, odemyká se mu vyšší obtížnost a kariéra může pokračovat dál. Navíc, časy dosažené v šampionátu se nezapisují do rekordů, tam se zapisují jen časy dosažené při „time trialu“ (a navíc jdou jako jména uvádět pouze tři písmena, další to konzolový přežitek).

A to je všechno. Mód kariéry by nemusel být zase až tak špatný nápad, ale určitě by to chtělo jinou formu, než jaká je předvedena v Colinovi. Za vzor by mohla sloužit třeba Toca, kde je podle výkonů najímán hráč jednotlivými závodními stájemi do různých šampionátů. Pokud se tu chtěli tvůrci držet značky Ford, proč hráč nezačíná třeba se šestnáctistovkou Pumou a teprve posléze by postoupil výš? Tady má hráč vpodstatě už od začátku továrního Focuse a za ty tři sezóny postupu na nejvyšší obtížnost se změní akorát kvality soupeřů a nepatrně některé věci na autě (třeba to, že se při nejtěžší obtížnosti mnohem snáze ničí).

Colin McRae Rally Nechejme už být šampionát a vrhněme se na druhou položku z hlavního menu, tedy na zkoušky, které zde zastupují jinak obvykle používaný pojem time trial. První možností na výběr je počet hráčů. Kromě jednoho se zde objevuje i nabídka dvou, tří či čtyř hráčů, což je vlastně jediná forma multiplayeru. Ten nabízí dva módy – klasický s rozdělením obrazovky horizontálně na dvě půlky a alternate mod. Ten funguje tak, že nejdříve zkoušku odjede jeden hráč, poté druhý, pak třetí a nakonec čtvrtý, takže všichni mají jednoznačné srovnání za shodných podmínek. To vše je možné jenom na jediném počítači. Žádná možnost propojení po síti, kabelu či internetu s ostatními zde není.

Dobře, po výběru hráče následuje výběr auta. Ten je oproti předchozímu dílu hodně chudý, na začátku jsou k dispozici jen Ford Focus WRC, Subaru Impreza WRC, Mitsubishi Lancer Evo VII, Citroën Xsara Kit Car, Ford Puma Kit Car, MG Rover S1600 a Fiat Punto S1600. Následně je možné si úspěšným dokončováním v soutěžích vyjet jiné vozy (buď různé barevné variace už zmíněných, dále Citroën Saxo Kit Car, béčkové Lancia 037 Rally, Ford RS 200 a MG Metro 6R4 a Colin McRae Rally pak řadu neobvyklých jako kdysi populární „kačenu“ Citroën 2CV, dakarské Mitsubishi Pajero, servisní Ford Transit ale i hodně exotickou proudovou stíhačku či bojový tank). Ale kde jsou takové skvosty jako Peugeot 206 WRC, Citroën Xsara WRC či naše Octavie WRC?

Po zvolení auta přichází na řadu výběr tratě. Počet zemí zůstal stejný, tedy osm. Jenom Keňu, Itálii a Francii nahradilo Španělsko a z komerčních důvodů také USA a Japonsko. Co se však změnil je počet samotných rychlostních zkoušek. Zatímco předchozí díl jich měl deset (plus občas jako jedenáctou superspeciálku), v této hře je jich šest plus speciální zkouška. Celkový počet šestapadesáti kousků rozhodně počet ze dvojky nepřevyšuje, což je obrovská škoda. Naopak je ale nutné přiznat, že už to nejsou takové dálnice jako předtím, mnohem užší cesty přiblížily tuto hru více realitě a určitě ji dělají zábavnější a náročnější. Na druhou stranu, počasí je tentokráte dopředu předdefinované, takže na té zkoušce, kde je napsáno, že prší, tak pršet bude vždycky, i když se třeba postavíte na hlavu. Bohužel, neinteraktivita počasí je určitě dalším Colin McRae Rally z kroků nazpět. Dále je vhodné poznamenat, že v souladu s trendem na soutěžích se v Colinovi 3 upustilo od nočních rychlostních zkoušek, s vyjímkou superspeciálek. Navíc je hned od začátku možné projet si jen několik rychlostních zkoušek, ty ostatní se otevírají úspěšných postupem v šampionátu.

Trať máme vybránu a přecházíme k tomu nejdůležitějšímu, co je na každé závodní hře, a to chování auta. A to je u této hry asi největší kámen úrazu. Auto se totiž ani v nejmenším nechová podle skutečnosti. V zatáčkách neskutečně plave, v naprosto nesmyslných chvílích ustřeluje pryč z cesty. Navíc je hodně přetáčivé a při výjezdech ze zatáček je velice obtížné ho narovnat. „Normálním“ hráčům to možná ani nepřijde nebo se jim to bude zdát jen trošku obtížnější než u jiných her, do tvůrci hodně proklamované realističnosti to má opravdu hodně daleko. A nejhorší na tom je, že chování auta má daleko i do původního konzolového originálu. Dalším z nemilých překvapení je nemožnost nastavit si auto na danou zkoušku, jako je tomu v šampionátu. Tady prostě hráč musí jet s tím, co je dopředu předdefinované. A okolí tratě? Konečně si někdo všiml, že pokud auto v reálu vjede do bezpečnostní pásky podél trati, tak ji protrhne a Colin McRae Rally pokračuje dál ve své trajektorii a zařadil to do hry. Teďka už by jen pomohlo, kdyby si všimli i toho, že dopravní značka se ve skutečnosti nechová jako strom. Nebo by si už konečně mohli najmout někoho, kdo těm autům rozumí a ví jak se má chovat. Třeba by je i někdo upozornil na to, že motory ve vozech specifikace WRC se netočí do devíti tisíc otáček…

Zbývá nám technická stránka. Přestože tvůrcům trvala konverze dlouhé měsíce, nepodařilo se ji řádně doladit a optimalizovat. A tak jsou problémy hru na některých sestavách vůbec rozjet případně vyladit tak, aby pokud možno co nejméně padala. A nezáleží jenom na hardwarové konfiguraci počítače. Měl jsem možnost vidět dva čerstvě poskládané (s naprosto shodným hardwarem) computery od nejmenované renomované firmy, kde na prvním se hra rozeběhla bez nejmenších problémů, zatímco na druhém se jim to ani po několika hodinách usilovného zkoušení nepodařilo. Těžko říct, co za tím vězí.

Grafika sama o sobě je hodně rozdílná. Zatímco auto vypadá vcelku nádherně (a má i skvěle zpracované Colin McRae Rally deformační zóny – po nárazu bokem o strom se efektně prohnou dveře, po větších kolizích můžou upadnout dveře či dokonce kolo), s okolní krajinou je to místy trochu chudší. Úplně nejhůře v tomto ohledu dopadli diváci, kteří jsou úplně placatí (a troufl bych si říct, že i okopírovaní z předchozího dílu). Zvukovou stránku nemá smysl téměř ani zmiňovat. Kde je ta nádherná hudba z úvodu předchozího dílu? Zvuk motorů jednotlivých aut je opravdu k smíchu, hodně mi to připomíná vysavač zaparkovaný u mě ve skříni. Pokud pominu překvapivě neexistující zvuky po nárazech, přichází na řadu spolujezdec. Rozpis dělal opět bývalý Colinův spolujezdec Nicky Grist, proto nepřekvapí u nás nepříliš používané anglické číslování zatáček (jednička nejprudší, šestka přesný opak). Bohužel, ne vždy se dá na rozpis spolehnout. Grist dělá nejvíce chyb v rychlých zatáčkách (čtverky, pětky), tedy v místech, kde se rychlostní zkoušky rozhodují. Úplným vrcholem byl jeden z testů, kde začal spolujezdec diktovat úplně jinou zkoušku, jindy se zase stane, že pro jistotu neříká vůbec nic. V tomto případě se naštěstí ukazují šipky, které jsou odlišené nejen stupněm zalomení, ale také barvou (ty nám Colin McRae Rally graficky ukazují, že červená levá pět je rozhodně nebezpečnější než žlutá levá pět). Ovšem i zde se celkem často seknou.

Tak to bychom měli všechno. Jak to tedy shrnout. Oproti předchozímu dílu se hra rozrostla na celé tři placky (přičemž minimální a také jediná instalace čítá více než tři giga dat), ve většině ostatních parametrů se však jedná o krok zpátky. Pro normální hráče by to mohlo být pěkné a zábavné svezení, ti kteří hráli předchozí díly či jsou příznivci automobilového sportu však budou extrémně zklamáni. Co se týče výsledného bodového hodnocení, byl jsem dlouho na rozpacích. PS2 verze dostala hodně podhodnocených 70 %, naopak nedávno recenzovaný Rallisport Challenge nadhodnocených 88 %. Sám jsem se rozhodoval mezi 65 a 70 procenty. I přestože se vpodstatě jedná o zmršenou konverzi z konzolí, nakonec jsem se rozhodl pro zlatou střední cestu. Přesto si myslím, že tahle hra bude na konci letošního roku kandidovat na titul největšího zklamání roku.

P.S. Za zmínku určitě stojí také fakt, že hra vyjde v češtině (kromě dabingu).

Colin McRae Rally 3
Minimum: P-750, 128 MB RAM, 32 MB grafická karta, 3,5 GB HDD