Command and Conquer 4 v betaverzi úplně nepřesvědčil

aktualizováno 
Závěrečný díl strategické ságy se snaží být maximálně akční, což ale nemusí být všem po chuti.

Command and Conquer 4 (PC)

Strategiím dnes pšenka nekvete. Dokonce i takový velikán, jakým je Command and Conquer, odchází do důchodu. Dost možná definitivně. Electronic Arts totiž poté, co vydají čtvrtý díl s podtitulem Tiberian Twilight, nejenže zakončí tiberiovou sérii, ale dokonce rozpustí tvůrčí tým, který na hrách Command and Conquer pracoval, tedy i na Red Alert či Generals.

Tiberian Twilight je rozlučkou s oblíbeným světem. Kdo by ale čekal ještě jedno ochutnání starých dobrých pokrmů, bude překvapen. Autoři dopředu hlásali velké změny a multiplayerová betaverze je potvrzuje.

Na jednu mapu se může podívat až deset hráčů, přičemž dvě soupeřící partaje mají po pěti políčkách, jež se dají libovolně zapínat Command and Conquer 4 (PC)a vypínat. Hra tak umožňuje nejrůznější kombinace hry, například jeden proti jednomu, pět proti pěti nebo třeba dva proti čtyřem. Proti gustu…

O změnách v systému hry jsme informovali v předchozích preview, takže jen zkratkovitě: namísto výstavby klasické základny narazíte v Tiberian Twilight pouze na takzvaného Crawlera, jakási mobilní kasárna pro všechny typy jednotek. Když vám Crawlera zničí, dostanete zdarma nového. Stroje na sbírání tiberia také zmizely, ale to nevadí. K produkci už žádná surovina není třeba. Zaplatíte tak jen časem nutným k výrobě jednotky.

Vypadá to snad až příliš primitivně a zážitky ze hry tomu odpovídají. Tedy přinejmenším zpočátku, kdy zvolíte jeden ze tří typů Crawlera (ofenzivní, defenzivní, podpůrný) a jdete rovnou do hry.

V ní se budete snažitCommand and Conquer 4 (PC) zajmout jeden z pěti vlajkových bodů na mapě. Čím více jich drží váš tým, tím více bodíků na jeho konto teče. Ty dostáváte také za zničené jednotky protivníků, nejvíce potom za nepřátelského Crawlera.

Ale jak už bylo řečeno, jeho ztráta není zase tak bolestivá. To hráče motivuje k riskantnímu chování. Namísto opevňování v zázemí, které je stejně možné jen omezeně, jdou s mobilní základnou raději rovnou na frontu, i cestou tam produkují jednotky a zapojují své obry přímo do bitev. A teď si představte, že se střetne deset Crawlerů!

Tehdy si uvědomíte, proč autoři rozvrstvili jejich funkce do tří typů. Šanci na úspěch a samozřejmě i zajímavou hru mají pouze ty týmy, v nichž se efektivně prolínají útočné, obranné a podpůrné typy. Jak už to tak ale bývá, neukáznění hráči dělají na internetu problémy. Command and Conquer 4 (PC)A dokázala to i betaverze, kde na svou roli dbal jen málokdo a každý mířil suverénně do centra vřavy. Výsledkem pak nemůže být nic jiného, než jen velmi omezeně kontrolovatelný chaos.

Navíc jednotky atakují nepřátele na krátkou vzdálenost. Třeba i takoví raketometčíci si jdou pro výstřel do míst, kde rozhodně nejsou v bezpečí. Do toho se čas od času zamotají ještě létající stroje Orcy a festival nepřehlednosti je dokonán.

Komu by se pak zachtělo opravit nějakou tu jednotku, nebo sebrat kontejner s power-upem, bude potřebovat div ne chirurgické ručičky. Zkrátka a dobře, v průběhu bitvy už toho příliš neovlivníte.

Na druhou stranu, onen Command and Conquer 4 (PC)opulentní chaos je také svým způsobem vzrušující, obzvlášť když s kamerou najedete těsně nad něj. Tehdy si všech těch výbuchů a dalších efektů užijete mnohem více než z větší vzdálenosti. Orcy padají z nebe, titánští mechové padají do kolen a pokoření Crawleři se rozletí na tisíce kousků. Grafické opulentnosti však nepomáhají jednotvárná prostředí, která se příliš často skládají jen z velkých placek určité barvy.

Určitou taktikou pro úspěch byste každopádně disponovat měli. Pakliže se v betaverzi zaměříte na vyváženost jak dvou soupeřících frakcí (GDI a NOD), tak trojice herních typů, zjistíte, že si autoři zřejmě dali práci s vyvažováním. Je pravdou, že pro spolehlivé posouzení je Command and Conquer 4 (PC)třeba delší testovací čas, ovšem v několika desítkách her jsem nepřišel na žádnou ultraspolehlivou taktiku, což svědčí o dobře nastaveném systému "kámen-nůžky-papír".

Betaverze trpěla nedostatečnou stabilitou. Zejména z partií pěti proti pěti se stávaly přehlídky výpadků. Čím méně hráčů se účastnilo, tím byla hra spolehlivější. Podle tvůrců jde o problém zatím nedoladěného síťového kódu. Jen doufám, že do finální verze bude v plné formě.

Motivační systém, který se v minulých letech tak dobře osvědčil v onlinových akcích, se představuje také v Tiberian Twilight. Prakticky za každou zničenou jednotku a samozřejmě nejvíce za vyhrané bitvy získáváte zkušenosti, které přinášejí postup po úrovních. Ten otevírá nové jednotky a upgrady.

Command and Conquer 4 (PC)Není to přitom jen jednorázová záležitost, vývoj je spojen s celým profilem hráče. Pochopitelně se počítá také se začátečníky, kteří by proti veteránům obstáli stěží. Chystá se tedy "matchmaking" systém, který spojí hráče podobných úrovní do jedné hry. V betaverzi jsme ho však vyzkoušet nemohli.

Z Command and Conquer 4: Tiberian Twilight mám trochu rozpačitý pocit. Strategických elementů ubylo a naopak přibylo akce, která je v podstatě neustálá. Díky tomu si užijete opravdu dynamické jízdy, ale časem možná zjistíte, že by nebylo od věci jít více do hloubky.

Autor:
Témata: Electronic Arts

Nejčtenější

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Zákazník neuspěl s vrácením Falloutu 76, tak alespoň zdemoloval obchod

Fallout 76 – Official Live Action Trailer

Některým lidem se Fallout 76 nelíbí tak moc, že kvůli tomu sáhnou k výtržnostem. Zákazník v pobočce obchodu se hrami...

Manželé musí zaplatit 274 milionů korun za pirátění klasik od Nintenda

Prezentace zábavního parku Nintendo World

Američtí manželé byli za provozování dvou internetových stránek s herními klasikami firmy Nintendo odsouzeni k obrovské...

Další z rubriky

Kultovní značka na rozcestí. Vše, co víme o chystaném Falloutu 76

Fallout 76

Oznámení Falloutu 76 nepřineslo takové nadšení, jaké si asi Bethesda představovala. Jde jen o snahu naskočit za každou...

Zahráli jsme si Assassin's Creed Odyssey, letošní díl je celkem ukecaný

Assassin’s Creed Odyssey

Assassin's Creed Odyssey se hraje podobně jako loňský Origins ze starověkého Egypta, téma starověkého Řecka a prostředí...

Life is Strange 2 ukázal nové hlavní hrdiny, ale jinak zůstává stejný

Life is Strange 2

Vývojáři z Dontnod na Gamescomu konečně ukázali první záběry z chystaného pokračování vynikajícího seriálu Life is...

Najdete na iDNES.cz