Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Command and Conquer 4 v betaverzi úplně nepřesvědčil

aktualizováno 
Závěrečný díl strategické ságy se snaží být maximálně akční, což ale nemusí být všem po chuti.

Command and Conquer 4 (PC)

Strategiím dnes pšenka nekvete. Dokonce i takový velikán, jakým je Command and Conquer, odchází do důchodu. Dost možná definitivně. Electronic Arts totiž poté, co vydají čtvrtý díl s podtitulem Tiberian Twilight, nejenže zakončí tiberiovou sérii, ale dokonce rozpustí tvůrčí tým, který na hrách Command and Conquer pracoval, tedy i na Red Alert či Generals.

Tiberian Twilight je rozlučkou s oblíbeným světem. Kdo by ale čekal ještě jedno ochutnání starých dobrých pokrmů, bude překvapen. Autoři dopředu hlásali velké změny a multiplayerová betaverze je potvrzuje.

Na jednu mapu se může podívat až deset hráčů, přičemž dvě soupeřící partaje mají po pěti políčkách, jež se dají libovolně zapínat Command and Conquer 4 (PC)a vypínat. Hra tak umožňuje nejrůznější kombinace hry, například jeden proti jednomu, pět proti pěti nebo třeba dva proti čtyřem. Proti gustu…

O změnách v systému hry jsme informovali v předchozích preview, takže jen zkratkovitě: namísto výstavby klasické základny narazíte v Tiberian Twilight pouze na takzvaného Crawlera, jakási mobilní kasárna pro všechny typy jednotek. Když vám Crawlera zničí, dostanete zdarma nového. Stroje na sbírání tiberia také zmizely, ale to nevadí. K produkci už žádná surovina není třeba. Zaplatíte tak jen časem nutným k výrobě jednotky.

Vypadá to snad až příliš primitivně a zážitky ze hry tomu odpovídají. Tedy přinejmenším zpočátku, kdy zvolíte jeden ze tří typů Crawlera (ofenzivní, defenzivní, podpůrný) a jdete rovnou do hry.

V ní se budete snažitCommand and Conquer 4 (PC) zajmout jeden z pěti vlajkových bodů na mapě. Čím více jich drží váš tým, tím více bodíků na jeho konto teče. Ty dostáváte také za zničené jednotky protivníků, nejvíce potom za nepřátelského Crawlera.

Ale jak už bylo řečeno, jeho ztráta není zase tak bolestivá. To hráče motivuje k riskantnímu chování. Namísto opevňování v zázemí, které je stejně možné jen omezeně, jdou s mobilní základnou raději rovnou na frontu, i cestou tam produkují jednotky a zapojují své obry přímo do bitev. A teď si představte, že se střetne deset Crawlerů!

Tehdy si uvědomíte, proč autoři rozvrstvili jejich funkce do tří typů. Šanci na úspěch a samozřejmě i zajímavou hru mají pouze ty týmy, v nichž se efektivně prolínají útočné, obranné a podpůrné typy. Jak už to tak ale bývá, neukáznění hráči dělají na internetu problémy. Command and Conquer 4 (PC)A dokázala to i betaverze, kde na svou roli dbal jen málokdo a každý mířil suverénně do centra vřavy. Výsledkem pak nemůže být nic jiného, než jen velmi omezeně kontrolovatelný chaos.

Navíc jednotky atakují nepřátele na krátkou vzdálenost. Třeba i takoví raketometčíci si jdou pro výstřel do míst, kde rozhodně nejsou v bezpečí. Do toho se čas od času zamotají ještě létající stroje Orcy a festival nepřehlednosti je dokonán.

Komu by se pak zachtělo opravit nějakou tu jednotku, nebo sebrat kontejner s power-upem, bude potřebovat div ne chirurgické ručičky. Zkrátka a dobře, v průběhu bitvy už toho příliš neovlivníte.

Na druhou stranu, onen Command and Conquer 4 (PC)opulentní chaos je také svým způsobem vzrušující, obzvlášť když s kamerou najedete těsně nad něj. Tehdy si všech těch výbuchů a dalších efektů užijete mnohem více než z větší vzdálenosti. Orcy padají z nebe, titánští mechové padají do kolen a pokoření Crawleři se rozletí na tisíce kousků. Grafické opulentnosti však nepomáhají jednotvárná prostředí, která se příliš často skládají jen z velkých placek určité barvy.

Určitou taktikou pro úspěch byste každopádně disponovat měli. Pakliže se v betaverzi zaměříte na vyváženost jak dvou soupeřících frakcí (GDI a NOD), tak trojice herních typů, zjistíte, že si autoři zřejmě dali práci s vyvažováním. Je pravdou, že pro spolehlivé posouzení je Command and Conquer 4 (PC)třeba delší testovací čas, ovšem v několika desítkách her jsem nepřišel na žádnou ultraspolehlivou taktiku, což svědčí o dobře nastaveném systému "kámen-nůžky-papír".

Betaverze trpěla nedostatečnou stabilitou. Zejména z partií pěti proti pěti se stávaly přehlídky výpadků. Čím méně hráčů se účastnilo, tím byla hra spolehlivější. Podle tvůrců jde o problém zatím nedoladěného síťového kódu. Jen doufám, že do finální verze bude v plné formě.

Motivační systém, který se v minulých letech tak dobře osvědčil v onlinových akcích, se představuje také v Tiberian Twilight. Prakticky za každou zničenou jednotku a samozřejmě nejvíce za vyhrané bitvy získáváte zkušenosti, které přinášejí postup po úrovních. Ten otevírá nové jednotky a upgrady.

Command and Conquer 4 (PC)Není to přitom jen jednorázová záležitost, vývoj je spojen s celým profilem hráče. Pochopitelně se počítá také se začátečníky, kteří by proti veteránům obstáli stěží. Chystá se tedy "matchmaking" systém, který spojí hráče podobných úrovní do jedné hry. V betaverzi jsme ho však vyzkoušet nemohli.

Z Command and Conquer 4: Tiberian Twilight mám trochu rozpačitý pocit. Strategických elementů ubylo a naopak přibylo akce, která je v podstatě neustálá. Díky tomu si užijete opravdu dynamické jízdy, ale časem možná zjistíte, že by nebylo od věci jít více do hloubky.

Autor:


Témata: Electronic Arts

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

OBRAZEM: Vyzkoušeli jsme první tři hodiny sci-fi adventury State of Mind

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku...

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku State of Mind. My jsme si mohli vyzkoušet...

Potřebuje vůbec někdo další díl šíleného Just Cause? První dojmy

Just Cause 4

Značka Just Cause byla vždy synonymem bláznivé akce v otevřením světě, která skýtala spoustu možností na vyblbnutí bez...



Najdete na iDNES.cz