Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Command & Conquer 4: totálně překopaný závěr série!

  0:02aktualizováno  0:02
Pokračování slavné RTS jsme sice čekali, ale že bude tak moc inovativní a od předchozích dílů odlišné, to nás překvapilo.
Command and Conquer 4 (PC)Strategická série Command & Conquer začala mít náběh na nekonečnou ságu. Mluvíme teď přitom o její původní, tedy "tiberiovské" linii. Ono ostatně není divu, že se Electronic Arts silné značky tak dlouho drželo a čas od času ji přizvalo k vylepšení obchodní bilance. Command & Conquer totiž na hráče stále působí a oni ho rádi kupují.

Tiberiovské univerzum už je ale přece jen lehce zaprášené. Vzniklo již v roce 1995, a byť se spolupodílelo na definování žánru realtime strategií, jak jsme ho znali dlouhá léta poté, dnes je doba přece jen jinde a předkládá nové výzvy. Ostatně, poslednímu dílu Tiberium Wars už byl vyčítán přílišný tradicionalismus.

Losangelské studio Electronic Arts kritiku vyslyšelo Command and Conquer 4 (PC)a odhodlalo se k velkému kroku – čtvrtému dílu. Tím chce ukončit tiberiovskou linii Command & Conquer (nikoliv však celou značku) a na poslední chvíli do ní vnést inovativní a čerstvé elementy.

Command & Conquer 4 tak má nabídnout zcela uzavřený příběh. Na konci už by neměly být žádné otazníky, jak bylo zvykem. Série navíc bude zakončena skutečně spektakulárně. Příběh přitom nebude mít mnoho společného se zrušenou střílečkou Tiberium, který se měl točit kolem druhé invaze mimozemské rasy Scrin.

Namísto toho se čtvrtý díl soustředí na velkolepé zápolení mezi starými známými rivaly: světovou policií GDI a bratrstvem NOD. To není příliš konsekventní, jelikož datadisk k Tiberium Wars napovídal druhou invazi Scrinů. Mimozemšťané však ve hře zůstanou užCommand and Conquer 4 (PC) jen ve vedlejší roli, nehratelní. Kampaně si tak střihnete skutečně jen za dvě ústřední strany.

Pozadí příběhu Command & Conquer 4 je zhruba následující: v roce 2068 hrozí světu zánik. Tiberiové krystaly už jsou úplně všude a zamořují ovzduší, které se stává nedýchatelným. Lidstvo čelí svému konci. V téhle osudové hodince se znovu objeví známý padouch Kane.

Ten překvapivě nabídne GDI pomocnou ruku. Má totiž plán, kterým není nic menšího než využití tiberia coby energetického zdroje a tím se ho zároveň zbavit. GDI se spojí s NOD, je to poslední šance.

Vlastní příběh hry se odehrává ale až patnáct let poté. Spektakulární síť tiberiových těžišť je hotova, smrtící krystaly se stahují, celé oblasti se zbavují zamoření a jsou znovu osídleny. Lidstvo naopak čeká obrovský rozkvět.

Jenže aliance mezi GDI a NOD se začíná rozpadat. Command and Conquer 4 (PC)Na obou stranách panuje nedůvěra. Kane totiž nikomu neodhalil svůj skutečný plán a jen těžko se dá očekávat, že se z něj vyklube zachránce světa.

Abyste jeho úmysly odhalili, střihnete si na obou stranách striktně lineární kampaň. Volitelné mise už tentokrát nebudou, jelikož by se vyskytly problémy s vyprávěním silného příběhu, jenž je pro čtvrtý díl zásadní. Tažení se odehrávají v paralelní časové rovině, vypráví tedy stejný příběh, ale z dvou odlišných perspektiv. Občas budete bojovat i na straně rebelů, kteří se vymezili proti Kanovi a jeho dočasným přátelům z GDI.

Kampaň za GDI bude přístupnější a více se hodí na začátek. Její titul zní: "Muž, který zabil Kanea". Odkazuje na hlavního hrdinu Michaela McNeila, jenž Kanea zastřelil v druhém dílu série Tiberian Sun (ten ale samozřejmě přežil). Právě za McNeila budete hrát, jde oCommand and Conquer 4 (PC) jednu z mála reminiscencí na zrušené Tiberium, kde jste za něj měli hrát.

Kampaň za NOD se jmenuje "Všechno musí jednou skončit" a budete v něm odhalovat pravdu o ďábelském Kaneově plánu. Přitom tu nebude existovat černobílé rozdělení na dobro a zlo. Také rádoby vznešená GDI šlápla při realizaci svých operací pořádně do bahna. Ale zatímco v kampani za GDI si užijete něco hrdinského patosu, u NODu je vše o poznání ponurejší.

Příběh bude opět vyprávěn prostřednictvím filmových sekvencí, které ale tentokrát nebudou zaměřené na béčkový a klišovitý humor, ale budou se snažit brát vážně. Doufejme, že to nedopadne katastrofálně.

Kanea totiž bude i nadále hrát Joe Kucan, jehož charisma je přece jen zamířeno trochu jinýmCommand and Conquer 4 (PC) směrem než na ztělesnění největšího padoucha na světě. Ostatní herci zatím známi nejsou. Videa budete sledovat z vlastních očí a měli byste do nich být o poznání více vtažení.

Na počátku mise si hráč musí vybrat z jedné ze tří tříd jednotek. Jedná se o útočníky, obránce a podporu. Rozdíly mezi nimi jsou skutečně velké a hraje se za ně dosti odlišně. Přinejmenším už nemusíte truchlit, že hlavní strany jsou pouze dvě.

Každá třída má samozřejmě své výhody i negativa. Útočníci posílají do boje ty nejlepší vojáky a stroje: jsou však drazí a pomalí. Obránci jsou sice slabší v postupu vpřed, vynahrazují si to ale stavbou obranných věží či bunkrů. Podpora se opírá o letectvo a mocné podpůrné zbraně. Každá ze tříd má mít v jakékoliv misi stejnou šanci na vítězství. Jen škoda, že ve hře chybí námořní složka.

Command and Conquer 4 (PC)Autoři do hry přimíchali RPG prvky, a to v podobě získávání zkušeností a postupného levelování, jímž si odemykáte nové technologie a zpřístupňujete jednotky. Zajímavé je, že v rámci profilu máte vždy jeden profil, takže co nezvládnete nalevelovat v kampani, můžete dohnat ve skirmishi. Jen s ptáme, jak to bude s vyvážením.

Dost zásadní změna se odehrála v rámci mikromanagementu. Jistě vás překvapí, že tak zažitá součást Command and Conquer, jako je výstavba základny, tentokrát odpadá. Do začátku dostanete pouze velký mobilní stroj, který můžete kdekoliv rozložit do továrny produkující jednotky, případně zase složit a přesunout.

Důvod je jasný: tuto mobilní základnu lze přemisťovat až na frontu, kde z ní lezou jednotky Command and Conquer 4 (PC)přímo do bitvy. Na ostatní budovy zapomeňte, s výjimkou obranných staveb defenzivní třídy. S absencí elektráren odpadá i první ze surovin – proud.

Mise překvapivě nekončí neúspěchem ani tehdy, když přijdete o mobilní bázi. Jednoduše požádáte o novou. Teprve, když zklamete v primárních cílech, tak je třeba hrát od začátku. To má opět přispět k větší svižnosti a kontinuitě hry.

Odpadla dokonce i tak tradiční jednotka, jakou byl harvester, tedy těžič tiberia. Tentokrát bude stačit přípojka na výše zmíněnou tiberiovou síť a odčerpávat z ní drahocennou surovinu, která automaticky přitéká na konto.

EA Los Angeles slibuje atraktivně navržené mise, dalece přesahující tradiční rámec "znič všechno a všechny". Úrovně mají být orientovány na příběh a korespondovat s ním. Rozhodně potěšíCommand and Conquer 4 (PC) i implementace kooperativního módu do kampaně, po vzoru Red Alert 3.

Když se na to podíváme blíže, právě kooperace se do Command & Conquer 4 skvěle hodí, především pak díky zmíněnému rozdělení na třídy. Snadno si tak lze představit smysluplnou spolupráci útočně zaměřeného hráče, který bude podporován parťákem disponujícím letectvem apod. Obtížnost v kooperaci hraných misí bude záviset na úrovni obou hráčů.

Klasický multiplayer počítá také s určitou kooperací. Proti sobě by měly nastupovat především pětičlenné týmy. Ani tady nepůjde o likvidaci soupeřovy základny. Už jsme si ostatně řekli, že to ani není možné, jelikož hráč obdrží novou. Multiplayer tak bude založen na dobývání strategických bodů, podobně jako v Dawn of War 2.

Command and Conquer 4 (PC)Online hra bude probíhat výhradně přes vlastní internetovou platformu. Zatím platí, že i při hraní offline částí hry bude třeba připojení k internetu. Zároveň by ale hra neměla disponovat žádnou DRM ochranou. Pravda, moc smyslu to nedává. Dost pravděpodobné je i to, že se rozloučíme s možností hrát po LAN, i když to zatím tvůrci neohlásili (zato ale Blizzard se Starcraftem 2 a Diablem 3 ano).

Po grafické stránce se oproti Tiberium Wars nezmění příliš. Hra běží stále na stejném enginu, jehož maximem jsou efekty řádu DirectX 9. To ale ještě neznamená, že by Command and Conquer 4 vypadal ošklivě. Naopak. Jen chceme říct, že nepůjde o technologický výkřik, což by se možná – vzhledem k řadě herních změn – dalo očekávat.

Command and Conquer 4 (PC)Ohlášení čtvrtého dílu slavné ságy se čekat dalo. Všechny ty změny a odhodlání tuto příběhovou linii uzavřít však velmi překvapují. Skoro by se až chtělo říct, že tohle už není Command & Conquer, ale jedna z těch svěže a originálně vyhlížejících strategií.

Bude zajímavé sledovat, jak dopadne souboj mezi tradicionalistickým Starcraftem 2 a právě Command & Conquer 4 (nebojte se, dočká se podtitulu a budou ho moct vybrat sami fandové!), který snad ani modernější být nemůže.

Každopádně autorům držíme palce. Nemůžeme však nevyjádřit určité pochybnosti. Kdyby se přidrželi starých dobrých standardů, asi by nikoho neohromili, ale ani nezklamali. Takhle ohromit sice mohou, o to více ale mohou i zklamat. Je to zkrátka riziko. Zvědavost nám do čtvrtého kvartálu příštího roku nedá spát.

Autor:




Nejčtenější

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

Destiny 2
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Pimax: The World's First 8K VR Headset
Virtuální realita v 8K rozlišení? Helma od Pimaxu boduje na Kickstarteru

Po třech dnech na Kickstarteru už má nová helma pro virtuální realitu od společnosti Pimax více než čtyřnásobek požadovaných peněz. Na papíře totiž vypadá...  celý článek

Pokkén Tournament DX
Povedená bojovka Pokkén Tournament je v DX verzi ještě o fous lepší

Přímočará, snadno pochopitelná, ale rozhodne ne mělká bojovka Pokkén Tournament vyšla ve vylepšené verzi DX na konzoli Switch. Povedenou hru s Pokémony...  celý článek

Resident Evil: Revelations
Zaoceánská plavba s mutanty potřetí. Recenze Resident Evil Revelations

„Tati, já nechci zase na zaoceánskou plavbu,“ postěžoval si mladý hráč. „Kušuj,“ řekl otec Capcom a naservíroval mu tu samou hru už potřetí.   celý článek

Další z rubriky

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.