Command & Conquer 4: totálně překopaný závěr série!

  0:02aktualizováno  0:02
Pokračování slavné RTS jsme sice čekali, ale že bude tak moc inovativní a od předchozích dílů odlišné, to nás překvapilo.
Command and Conquer 4 (PC)Strategická série Command & Conquer začala mít náběh na nekonečnou ságu. Mluvíme teď přitom o její původní, tedy "tiberiovské" linii. Ono ostatně není divu, že se Electronic Arts silné značky tak dlouho drželo a čas od času ji přizvalo k vylepšení obchodní bilance. Command & Conquer totiž na hráče stále působí a oni ho rádi kupují.

Tiberiovské univerzum už je ale přece jen lehce zaprášené. Vzniklo již v roce 1995, a byť se spolupodílelo na definování žánru realtime strategií, jak jsme ho znali dlouhá léta poté, dnes je doba přece jen jinde a předkládá nové výzvy. Ostatně, poslednímu dílu Tiberium Wars už byl vyčítán přílišný tradicionalismus.

Losangelské studio Electronic Arts kritiku vyslyšelo Command and Conquer 4 (PC)a odhodlalo se k velkému kroku – čtvrtému dílu. Tím chce ukončit tiberiovskou linii Command & Conquer (nikoliv však celou značku) a na poslední chvíli do ní vnést inovativní a čerstvé elementy.

Command & Conquer 4 tak má nabídnout zcela uzavřený příběh. Na konci už by neměly být žádné otazníky, jak bylo zvykem. Série navíc bude zakončena skutečně spektakulárně. Příběh přitom nebude mít mnoho společného se zrušenou střílečkou Tiberium, který se měl točit kolem druhé invaze mimozemské rasy Scrin.

Namísto toho se čtvrtý díl soustředí na velkolepé zápolení mezi starými známými rivaly: světovou policií GDI a bratrstvem NOD. To není příliš konsekventní, jelikož datadisk k Tiberium Wars napovídal druhou invazi Scrinů. Mimozemšťané však ve hře zůstanou užCommand and Conquer 4 (PC) jen ve vedlejší roli, nehratelní. Kampaně si tak střihnete skutečně jen za dvě ústřední strany.

Pozadí příběhu Command & Conquer 4 je zhruba následující: v roce 2068 hrozí světu zánik. Tiberiové krystaly už jsou úplně všude a zamořují ovzduší, které se stává nedýchatelným. Lidstvo čelí svému konci. V téhle osudové hodince se znovu objeví známý padouch Kane.

Ten překvapivě nabídne GDI pomocnou ruku. Má totiž plán, kterým není nic menšího než využití tiberia coby energetického zdroje a tím se ho zároveň zbavit. GDI se spojí s NOD, je to poslední šance.

Vlastní příběh hry se odehrává ale až patnáct let poté. Spektakulární síť tiberiových těžišť je hotova, smrtící krystaly se stahují, celé oblasti se zbavují zamoření a jsou znovu osídleny. Lidstvo naopak čeká obrovský rozkvět.

Jenže aliance mezi GDI a NOD se začíná rozpadat. Command and Conquer 4 (PC)Na obou stranách panuje nedůvěra. Kane totiž nikomu neodhalil svůj skutečný plán a jen těžko se dá očekávat, že se z něj vyklube zachránce světa.

Abyste jeho úmysly odhalili, střihnete si na obou stranách striktně lineární kampaň. Volitelné mise už tentokrát nebudou, jelikož by se vyskytly problémy s vyprávěním silného příběhu, jenž je pro čtvrtý díl zásadní. Tažení se odehrávají v paralelní časové rovině, vypráví tedy stejný příběh, ale z dvou odlišných perspektiv. Občas budete bojovat i na straně rebelů, kteří se vymezili proti Kanovi a jeho dočasným přátelům z GDI.

Kampaň za GDI bude přístupnější a více se hodí na začátek. Její titul zní: "Muž, který zabil Kanea". Odkazuje na hlavního hrdinu Michaela McNeila, jenž Kanea zastřelil v druhém dílu série Tiberian Sun (ten ale samozřejmě přežil). Právě za McNeila budete hrát, jde oCommand and Conquer 4 (PC) jednu z mála reminiscencí na zrušené Tiberium, kde jste za něj měli hrát.

Kampaň za NOD se jmenuje "Všechno musí jednou skončit" a budete v něm odhalovat pravdu o ďábelském Kaneově plánu. Přitom tu nebude existovat černobílé rozdělení na dobro a zlo. Také rádoby vznešená GDI šlápla při realizaci svých operací pořádně do bahna. Ale zatímco v kampani za GDI si užijete něco hrdinského patosu, u NODu je vše o poznání ponurejší.

Příběh bude opět vyprávěn prostřednictvím filmových sekvencí, které ale tentokrát nebudou zaměřené na béčkový a klišovitý humor, ale budou se snažit brát vážně. Doufejme, že to nedopadne katastrofálně.

Kanea totiž bude i nadále hrát Joe Kucan, jehož charisma je přece jen zamířeno trochu jinýmCommand and Conquer 4 (PC) směrem než na ztělesnění největšího padoucha na světě. Ostatní herci zatím známi nejsou. Videa budete sledovat z vlastních očí a měli byste do nich být o poznání více vtažení.

Na počátku mise si hráč musí vybrat z jedné ze tří tříd jednotek. Jedná se o útočníky, obránce a podporu. Rozdíly mezi nimi jsou skutečně velké a hraje se za ně dosti odlišně. Přinejmenším už nemusíte truchlit, že hlavní strany jsou pouze dvě.

Každá třída má samozřejmě své výhody i negativa. Útočníci posílají do boje ty nejlepší vojáky a stroje: jsou však drazí a pomalí. Obránci jsou sice slabší v postupu vpřed, vynahrazují si to ale stavbou obranných věží či bunkrů. Podpora se opírá o letectvo a mocné podpůrné zbraně. Každá ze tříd má mít v jakékoliv misi stejnou šanci na vítězství. Jen škoda, že ve hře chybí námořní složka.

Command and Conquer 4 (PC)Autoři do hry přimíchali RPG prvky, a to v podobě získávání zkušeností a postupného levelování, jímž si odemykáte nové technologie a zpřístupňujete jednotky. Zajímavé je, že v rámci profilu máte vždy jeden profil, takže co nezvládnete nalevelovat v kampani, můžete dohnat ve skirmishi. Jen s ptáme, jak to bude s vyvážením.

Dost zásadní změna se odehrála v rámci mikromanagementu. Jistě vás překvapí, že tak zažitá součást Command and Conquer, jako je výstavba základny, tentokrát odpadá. Do začátku dostanete pouze velký mobilní stroj, který můžete kdekoliv rozložit do továrny produkující jednotky, případně zase složit a přesunout.

Důvod je jasný: tuto mobilní základnu lze přemisťovat až na frontu, kde z ní lezou jednotky Command and Conquer 4 (PC)přímo do bitvy. Na ostatní budovy zapomeňte, s výjimkou obranných staveb defenzivní třídy. S absencí elektráren odpadá i první ze surovin – proud.

Mise překvapivě nekončí neúspěchem ani tehdy, když přijdete o mobilní bázi. Jednoduše požádáte o novou. Teprve, když zklamete v primárních cílech, tak je třeba hrát od začátku. To má opět přispět k větší svižnosti a kontinuitě hry.

Odpadla dokonce i tak tradiční jednotka, jakou byl harvester, tedy těžič tiberia. Tentokrát bude stačit přípojka na výše zmíněnou tiberiovou síť a odčerpávat z ní drahocennou surovinu, která automaticky přitéká na konto.

EA Los Angeles slibuje atraktivně navržené mise, dalece přesahující tradiční rámec "znič všechno a všechny". Úrovně mají být orientovány na příběh a korespondovat s ním. Rozhodně potěšíCommand and Conquer 4 (PC) i implementace kooperativního módu do kampaně, po vzoru Red Alert 3.

Když se na to podíváme blíže, právě kooperace se do Command & Conquer 4 skvěle hodí, především pak díky zmíněnému rozdělení na třídy. Snadno si tak lze představit smysluplnou spolupráci útočně zaměřeného hráče, který bude podporován parťákem disponujícím letectvem apod. Obtížnost v kooperaci hraných misí bude záviset na úrovni obou hráčů.

Klasický multiplayer počítá také s určitou kooperací. Proti sobě by měly nastupovat především pětičlenné týmy. Ani tady nepůjde o likvidaci soupeřovy základny. Už jsme si ostatně řekli, že to ani není možné, jelikož hráč obdrží novou. Multiplayer tak bude založen na dobývání strategických bodů, podobně jako v Dawn of War 2.

Command and Conquer 4 (PC)Online hra bude probíhat výhradně přes vlastní internetovou platformu. Zatím platí, že i při hraní offline částí hry bude třeba připojení k internetu. Zároveň by ale hra neměla disponovat žádnou DRM ochranou. Pravda, moc smyslu to nedává. Dost pravděpodobné je i to, že se rozloučíme s možností hrát po LAN, i když to zatím tvůrci neohlásili (zato ale Blizzard se Starcraftem 2 a Diablem 3 ano).

Po grafické stránce se oproti Tiberium Wars nezmění příliš. Hra běží stále na stejném enginu, jehož maximem jsou efekty řádu DirectX 9. To ale ještě neznamená, že by Command and Conquer 4 vypadal ošklivě. Naopak. Jen chceme říct, že nepůjde o technologický výkřik, což by se možná – vzhledem k řadě herních změn – dalo očekávat.

Command and Conquer 4 (PC)Ohlášení čtvrtého dílu slavné ságy se čekat dalo. Všechny ty změny a odhodlání tuto příběhovou linii uzavřít však velmi překvapují. Skoro by se až chtělo říct, že tohle už není Command & Conquer, ale jedna z těch svěže a originálně vyhlížejících strategií.

Bude zajímavé sledovat, jak dopadne souboj mezi tradicionalistickým Starcraftem 2 a právě Command & Conquer 4 (nebojte se, dočká se podtitulu a budou ho moct vybrat sami fandové!), který snad ani modernější být nemůže.

Každopádně autorům držíme palce. Nemůžeme však nevyjádřit určité pochybnosti. Kdyby se přidrželi starých dobrých standardů, asi by nikoho neohromili, ale ani nezklamali. Takhle ohromit sice mohou, o to více ale mohou i zklamat. Je to zkrátka riziko. Zvědavost nám do čtvrtého kvartálu příštího roku nedá spát.

Autor:


Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

Další z rubriky

Zahráli jsme si Assassin's Creed Odyssey, letošní díl je celkem ukecaný

Assassin’s Creed Odyssey

Assassin's Creed Odyssey se hraje podobně jako loňský Origins ze starověkého Egypta, téma starověkého Řecka a prostředí...

Mutant Year Zero je jako XCOM s příběhem a zvířaty. První dojmy

Mutant Year Zero: Road to Eden

Vezměte Fallout, XCOM, Beyond Good & Evil a pořádně je zamíchejte. Na výsledku si pochutnají příznivci hardcore...

Life is Strange 2 ukázal nové hlavní hrdiny, ale jinak zůstává stejný

Life is Strange 2

Vývojáři z Dontnod na Gamescomu konečně ukázali první záběry z chystaného pokračování vynikajícího seriálu Life is...

Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové
Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové

Říjen je celosvětově označován jako měsíc boje proti rakovině prsu. Cílem řady kampaní a přednášek je především poukázat na to, že rakovina prsu může postihnout každou ženu bez ohledu na věk. Včasné nalezení nádoru značně zvyšuje šanci uzdravení.



Najdete na iDNES.cz