Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Command & Conquer Red Alert 3 CZ – Rudé nebezpečí stále nebylo zažehnáno

  0:03aktualizováno  0:03
Třetí díl oblíbené strategické série více méně splnil všechno, co se od něj očekávalo. Milovníci série budou nadšeni a i když originálních prvků není moc, stačí to na další hodiny zábavy.
80

Command & Conquer Red Alert 3

Platforma: PC
Výrobce: EA LA

  • Tři vyvážené strany
  • Poutavé kampaně
  • Kooperace
  • Spousta možností v multiplayeru
  • Méně originálních prvků
  • Horší pathfinding

Třetí díl oblíbené série více méně splnil všechno, co se od něj očekávalo. Milovníci série budou nadšeni a i když originálních prvků není moc, stačí to na další hodiny zábavy.

Herní karta

Command & Conquer Red Alert 3 (PC) | foto: Bonusweb.cz

Strategická série Command & Conquer patří vedle Starcrafta a Warcrafta mezi špičku v žánru, což ostatně dokázal i třetí díl s názvem Tiberium Wars z počátku minulého roku a následný datadisk Kane’s Wrath.

Dnes se ale podíváme jinam, nebudeme těžit tibérium, ani bojovat proti mimozemským Scrinům. Tentokrát se Command & Conquer Red Alert 3 (PC)podíváme na matičku Zemi v alternativní realitě. Pokud jste nehráli předchozí díl z roku 2000, čtěte dále.

Proti sobě stojí Spojenci reprezentující Ameriku a Evropské státy a protivníkem je rudý Sovětský svaz, snažící se rozšířit komunismus do celého světa. Děj Red Alert 3 na druhý díl plynule navazuje a počítá s vítězstvím Spojenců.

Sovětský svaz stojí na pokraji zániku, ale ještě není všechno ztraceno. Premiér Cherdenko dává rozkaz k použití svého triumfu – stroje času. S tím už není problém najít si samotného Alberta Einsteina a udělat z něj hromádku popela. Pche, bez atomové bomby budou Spojenci nahraní.

Po návratu do reality však čeká premiéra ještě větší šok, než jsme doufali. Spojenci atomovou bombu sice nemají  (neměl ji kdo vynalézt), ale díky tomu ji nemají ani Sověti a navíc se do všeho zapojilo Japonsko, kterému neustálé vysilující boje mezi Sovětským Svazem a západními státy pěkně nahrály do karet. Ve výsledku přešlápl premiér z bláta do ee a nový konflikt je na světě.

Takže to máme tři strany konfliktu a s tím i tři kampaně. Nejsou na sobě nijak závislé  a každá symbolizuje tu kterou cestu k vítězství. Ihned na začátku hry si tak Command & Conquer Red Alert 3 (PC)můžete vybrat libovolnou z nich a začít hrát. A pokud chcete, můžete rozehrát klidně všechny tři najednou.

První dobrou zprávou je, že kampaně jsou solidně dlouhé a než dohrajete všechny tři, nějaký ten večer uplyne. Spousta map navíc ze začátku není vidět celá, takže zatímco si budete říkat, že tahle mapa byla celkem jednoduchá, ozve se „Batlefield expanded“ a najednou je mapa dvakrát tak velká a nové hrozby a úkoly jsou na světě.

Co je ale ještě větší novinka, je kooperativní hra dvou hráčů. Pokud máte připojení k internetu a vytvořený svůj vlastní účet (originální hra je samozřejmě podmínkou), lze všechny mise projet v kooperativním režimu. Na mapě tedy budou základny dvou Command & Conquer Red Alert 3 (PC)hráčů, hrajících spolu, což dává další nepřeberné množství taktiky. Jeden se může specializovat na těžké tanky, druhý na obranu základny apod.

Pokud ale nechte hrát s žádným živým hráčem, nemusíte. Je zde i volba sólo hry, což neznamená, že na mapě budete sami, ale že o druhou základnu se postará počítač.

Ten sice nikdy nemůže nahradit živého hráče, ale i tak mě občas překvapil tím, jak se dokázal adaptovat na moje činy. Pokud viděl, že si stavím rozsáhlé letectvo, vyrobil velkou námořní flotilu a poslal ji vyčistit moře a následně transportoval na nepřátelský ostrov pozemní jednotky a zničil protiletecké věže, abych měl volnou cestu k útoku.

Jednotky spoluhráče sice nelze nijak ovládat, ale pokud hrajete s počítačem, lze ho směrovat např. na jednu konkrétní základnu či mu nastavit model chování. Většinu času jsem si ale těchto příkazů vůbec nemusel všímat a nechal ho, ať hraje podle Command & Conquer Red Alert 3 (PC)svého.

Když už, tak alespoň posílal na nepřítele jednotky a zaměstnával ho, zatímco já budoval armádu. Umělá inteligence celkově tedy dobrá, až na občasný horší pathfinding.

Co mě potěšilo, je stavba jednotlivých misí. Není to o tom, dělat pořád dokola to samé, ale jsou tu mise čistě obranné, s budováním základny od samotného počátku, splněním jistého úkolu pouze s několika jednotkami (nebo i jednotkou), nastražení léčky, zrada, zkrátka variabilita misí zasluhuje jedničku.

Průběhy misí také závisí na zvolené obtížnosti. K dispozici jsou tři a zatímco první je opravdu pohoda, na druhou už se v misích objevují nové úkoly a nečekané zvraty a třetí je už pro opravdové stratégy, kteří mají hru dokonale v malíku.

Velkou roli zde hrají i vodní plochy. Zatímco v Tiberium Wars něco takového nebylo, zde se na vodě odehrává velká část bojů. Není totiž výjimkou, že jak vy, tak nepřítel, je na oddělených ostrovech a nějak se k sobě musíte dostat. S tím souvisí i fakt, že spousta jednotek je obojživelných a také to, že většinu staveb lze postavit na vodě. Na vodě lze tak vybudovat sérii obranných věží a hned máte jistotu, že k vám na Command & Conquer Red Alert 3 (PC)ostrov se jen tak něco nedostane.

Nelze tam samozřejmě postavit třeba kasárny, protože pěší jednotky ve výstroji by asi daleko nedoplavaly, ale od toho tu jsou zase transporty.

Tři strany konfliktu by měly dávat tři různé sady jednotek a strategií a přesně tak to také je. Každá strana má své přednosti i slabiny, jednotky i strategie. Už třeba jen stavění jednotek má každá strana jiné. Zatímco Spojenci staví tak, jak jsme u série C& C zvyklí, tedy že kliknou na ikonu budovy, počkají, než bude budova k dispozici a poté pouze kliknou na požadované místo a budova se zde zhmotní.

Naproti tomu za Sověty nejprve určíte lokaci a budova se začne okamžitě stavět klasicky přímo na místě. Japonci na to jdou ještě jinak a místo budovy vyrobí malé Command & Conquer Red Alert 3 (PC)vozidlo, které dojede, kam určíte a na tom místě se rozbalí. Každá z těchto možností má svá pro a proti.

Zatímco tedy za Sověty začnete stavět budovu a kdykoliv během stavby na ni může leckdo zaútočit, na rozdíl od Spojenců, kteří prostě kliknou a mají ji kompletní, v jiných věcech se role obrací. Např.

Sověti disponují bojovou lodí s dalekonosnými raketami. Ty mají opravdu ničivou sílu a daleký dolet a navíc nejdou sestřelit, kdežto Spojenci mají letadlovou loď se startujícími bombardéry, které už však sestřelit lze. Jak vidíte, žádná ze stran není vyloženě silnější než ostatní, ale za každou se to bude chtít naučit rozdílné taktiky. A tak to mělo být.

Spousta dalších věcí je převzata z Tiberium Wars či jiných dílů série C&C, takže znalci budou jako na koni. Jednotky automaticky získávají zkušenosti, za úspěšné postupování kupředu získáváte body, které lze investovat do speciálních upgradů a poté jimi zvrátit průběh nejedné bitvy.

Moji oblíbení Sověti mají k dispozici např. Command & Conquer Red Alert 3 (PC)možnost magnetickým paprskem přitáhnout do vesmíru nějaký ten soupeřův vehikl, či z orbitu shodit na zvolenou oblast starý vyřazený satelit a způsobit škody třeba několika soupeřovým budovám současně.

Kampaně jsou protkány spoustou filmečků v HD kvalitě a objevují se v nich tváře známých herců, převážně z populárních seriálů. V hlavních rolích se představuje např. George Takei (Kaito Nakamura z Heroes), Andrew Divoff (Mikhail Bakunin z Lostu) a dále např. Tim Curry nebo Jonathan Pryce.

Po audiovizuální stránce si nelze moc na co stěžovat, už z dříve uveřejněných Command & Conquer Red Alert 3 (PC)screenshotů a videí bylo jasné, že s odporem se na to koukat nebudeme. Na rozdíl od Tiberium Wars vše hýří barvami, všude je plno světelných efektů a depresivní atmosféra Země požírané tibériem je tatam. 

Vše je zde takové živé a detailní, hlavně boje na vodní hladině si budete užívat. Nic nelahodí oku více, jako potopená nepřátelská flotila pomalu se ztrácející pod hladinou.

Oproti tomu hardwarové nároky mi přišly menší než u Tiberium Wars. Pokud máte alespoň 2 giga paměti a slušnější grafickou kartu, hra se neškubne ani na maximálních detailech a navíc se načítá během několika sekund.

Command & Conquer Red Alert 3 je důstojným nástupcem série a hraje se opravdu skvěle. Ke dvěma stálicím přibyla třetí strana konfliktu, což s sebou nese další a Command & Conquer Red Alert 3 (PC)další strategie a možnosti.

Originálních prvků oproti předchozím C&C strategiím zde sice moc nenajdeme, ale to ani nebyl účel. Tuto hru by skutečně neměl minout žádný fanda strategií. Některým z vás budiž i výhodou oficiální český překlad (pouze titulky, dabing naštěstí ne) přímo od výrobce.

Najde se v něm sice nějaká ta chybka, ale lepší než drátem do oka. Když k tomu připočítáme rozsáhlou komunitu multiplayer milujících hráčů, vychází nám Red Alert 3 jako jasné řešení situace, co s nadcházejícími temnými zimními večery.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

85 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1110 čtenářů


Nejčtenější

Popularita hry Fortnite se vymkla z kloubů, ale je vůbec zasloužená?

Fortnite

Fortnite dnes válcuje svět a minimálně z doslechu ji zná snad úplně každý. Co je však na něm tak výjimečného oproti...

V Německu poprvé po 20 letech povolili hru s hákovým křížem

Wolfenstein - cenzura

Satirická hra Bundesfighter II Turbo se stala prvním titulem od roku 1998, ve kterém bylo povoleno zobrazit hákový kříž.



Mají uživatelské recenze nějakou váhu? Studie ukázala, jak lidé hodnotí

Review bombing hry Dota 2

Čtyřčlenný tým výzkumníků analyzoval, jakým způsobem hodnotí lidé hry v nejpopulárnějším digitálním obchodě Steam....

Zpátky do Černobylu. S.T.A.L.K.E.R. 2 se vrací do výroby

STALKER

Ukrajinské studio GSC Game World zcela nečekaně oznámilo, že opět pracuje na dříve zrušeném pokračování kultovního...

KVÍZ: Orientujete se v letošních hrách? Zkuste je poznat podle obrázku

Kingdom Come: Deliverance

Sledujete aktuální herní scénu? Tak schválně: otestujte se v našem kvízu, v němž musíte na základě obrázků poznat hry,...

Další z rubriky

Z velkých království trosky. Recenze Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War se tentokrát podívá na Britské souostroví roku 878 našeho letopočtu na konflikt mezi Vikingy a ostrovany....

RECENZE: Nové karty změnily zažité pořádky v Hearthstonu, Witchwood se povedl

Hearthstone: The Witchwood

V první části recenze jsme se podívali na nové karty, mechanismy a balíčky. Ve druhé pak rozebíráme režim Monster Hunt...

RECENZE: Pillars of Eternity 2: Deadfire je úžasné námořní dobrodružství

Pillars of Eternity 2

Tak trochu ve smyslu „nespravuj, co funguje“ je druhý díl Pillars of Eternity spíše důstojným pokračovatelem než...



Najdete na iDNES.cz