Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Command & Conquer: Tiberian Sun Firestorm

  12:00aktualizováno  9. července 2001 1:48
Command and Conquer již několik let patří mezi nejlepší série strategických her vůbec. Command and Conquer: Tiberian Sun je posledním úspěšným titulem z celé řady a Command and Conquer: Tiberian Sun - Firestorm je jeho datadiskem. No a toto je recenze na Firestorm.
Command and Conquer: Tiberian Sun - Firestorm

A je to tady, nejúspěšnější řada real-timových strategických her - Command & Conquer od Westwood Studios se dočkala konečně dalšího pokračování. Není to sice plnohodnotná hra, ale pouze datadisk pro velmi úspěšný C&C Tiberian Sun. Datadisky, ať už velmi úspěšných her a nebo jen průměrných her, mě jako kontroverzního človíčka moc nerajcujou. Tyhle "datové nálepky" na předchozí produkty vývojářských firem přinášejí nemalé finanční zisky, tak proč do toho nejít, když se to zadaří. I přesto, že je tedy C&C Tiberian Sun: Firestorm pouho pouhým datadiskem přináší mnoho nového, a že je na co se těšit. Jako v každém správném datadisku nás čeká mnoho nových misí, přesněji 18 pro single player, plus také řada nových misí pro multiplayer a také nějaké ty nové jednotky, které se postarají o vaši fatální dezorientaci v jednotkách.

Westwood Studios se snažili příběhem Firestormu volně navázat tam, kde C&C: Tiberian Sun skončil. Do jaké míry se to povedlo je na posouzení každého. Příběh je docela prostý. Kane byl v Tiberian Sunu poražen, je mrtev a co dál? Na scéně se pochopitelně musí objevit nový zloduch. Tentokráte je zcela neznámý, ještě proradnější, prohnanější a lstivější než byl Kane. Je tu prostě další neřád, co se snaží ovládnout Zemi, a tak generálovi Solomonovi nezbývá nic jiného, než opět sednout do velícího křesla GDI a zachraňovat vesmír před zlými agresory Brotherhood of NOD. Command and Conquer: Tiberian Sun - Firestorm NODi mají, jak už tomu bývá u zloduchů zvykem, zase o něco lepší techniku a aby toho nebylo málo, objevují se také všude přítomné zmutované potvůrky, které vám to vše ještě znepříjemní.

Instalace Firestormu včetně původního Tiberian Sunu vám schramstne na disku něco okolo 200 MB. Prostředí instalace je, jak už to bývá u Westwoodu zvykem, spíše multimediální přehlídkou zelených jedniček a nul, které všude zběsile polétávají a vtírají se svou pozorností. Po nainstalování vám hra, při každém spuštění nabídne možnost si zahrát jak nový Firestorm, tak i možnost pustit si původní Tiberian Sun bez datadisku. Dalším pravidlem dobré kvality jsou u C&C propracované hrané video sekvence, kterých si s Firestormem užijete ažaž. První dojem z toho vše byl vizuálně úžasný, každopádně s hrou již to nebylo na první pohled tak úžasné. V čem ale musím Westwood také velmi pochválit, je kvalita zpracovaných map, na kterých se dost vyřádili. Jak v normálních misích, tak v multiplayer módu se nebudete stačit divit, co vše se oproti TS změnilo. Precizně propracovaný terén, pohoří, ostrůvky, řeky, tunely i města, prostě vše bylo dotaženo k téměř dokonalosti.

První úkoly a mise jsou ničím nezajímavé, nemastné, neslané. Například za GDI zachraňujete stále jen civilisty a k žádnému ozbrojenému střetu se nedostanete. V počátcích jsem také marně hledal nějaké větší změny vůči originálu, ale marně. Command and Conquer: Tiberian Sun - Firestorm K novým jednotkám a vylepšením se dostanete vlastně téměř až u závěru hry, ale věřte, že to stojí za to. Nepočítejte s tím, že tentokrát vás budou nepřátelé šetřit. Nepřítel je pěkně nepříjemný a pokud zrovna jeho jednotky neostřelují vaše opevnění, tak se odkudsi z nebe objeví jeho ničivý paprsek a aby toho nebylo málo v zápětí se z ničeho nic uprostřed vaší základny vyrojí horda malých obrněných vozítek, která chrlí plamen a šíří okolo sebe zkázu. Když už si myslíte, že nepřítel na chvilku vyčerpal veškeré svoje bitevní prostředky a máte na chvilku vyhráno, aby jste opravili základnu a postavili další bojové bugatky a pajduláky, tak z vody vylezou zmutované potvůrky, kterým důvěrně říkám "Zelená a Modrej" a ty zkázu vaší základny dokonají. Mít základnu pouze s jedním Construction Yardem je první předpoklad záhuby. Je nutné počítat s tím, že o každou budovu můžete velmi snadno přijít a tak není na škodu mít vše dobře obehnané děly, ale ani ty vás nespasí proti zničujícím nájezdům nepřítele.

Rád bych se také zmínil alespoň o části nových jednotek, které ve Firestormu naleznete. Obecně se dá říci, že NODi jsou na tom po technické stránce poněkud lépe, pokročila hlavně jejich technika neviditelnosti. Pro mne nejsympatičtějším nováčkem je obří Titan - cyborg Jurgenaut, který za GDI odvede opravdu značný kus práce při podmaňovaní nepřítele. Je to sice značně pomalá a neohrabaná jednotka, ovšem její troj-kanón opravdu zničující účinky. Nového bojového cyborga mají také NODi. Jmenuje se Reaper a je to vlastně obrovský pavouček se šesti nožičkami který stříli po všem, co je v dosahu. S touto jednotkou se ale bohužel setkáte jen v multiplayerových misích. Command and Conquer: Tiberian Sun - Firestorm Další novinkou je například mobilní továrna na válečné stroje Mobile War Factory, která vám umožní přijet těsně před základnu nepřítele a začít na něj chrlit výrobu svým válečných strojů. Za zmínění také stojí jednotka Mobile EMP, která umělé vyvolává E.M. Puls, způsobující dočasnou nefunkčnost všech motorových jednotek v dosahu a díky své mobilitě můžete s ní dobře ochromit celou obranou formaci základny nepřátel. Velmi zajímavou novinkou je ale také Limpet Drone, pro který se autoři Firestormu nechali inspirovat parazitem ve Starcraftu. Má dokonce i podobné vlastnosti, neohrabaná koule, která je schopna infikovat nepřátelskou jednotku a umožnit vám pak sledování všeho to co vidí ona, navíc si s napadeným protivníkem můžete různě pohrávat, například zpomalovat. Zajímavým posunem je také velké omezení síly létajících jednotek ORCA. Pamatuji si ještě dobře na původní C&C, kde po postavení takových 10 až 15 lítátek a následném útoku jste měli vyhráno. K dispozici máte jak bombardér, tak i útočníka Orca. Jejich použitelnost je ale značně omezená. Díky velmi pomalému vyzbrojování, špatné manévrovatelnosti a rychlosti jsou snadným terčem pro dobře vyzbrojené nepřátele a tudíž jejich použitelnost je značně omezena, což není na škodu.

Docela mě mrzí, že celá novodobá série C&C je založena na pouho pouhém sbírání jedné suroviny - v případě TS je to Tiberium. Je to škoda. Blizzard už od dob stařičkého Warcraftu zakomponoval sběr více surovin. Fantastickým pokrokem byl Age of Empires od Microsoftu a jeho mladší bratříček Ages of Kings, kde sbíráte nejen jednu, ale hned 4! různé produkty. Navíc je můžete získat různým způsobem. Například jídlo opatříte sběrem bobulí, lovem lesní zvěře, lovem ryb a nebo třeba vlastními políčky. Command and Conquer: Tiberian Sun - Firestorm Ve C&C je pořád jen jedna nudná věc - Tiberium. No vlastně dvě: zelené a modré Tiberium, přičemž to modré prodáte s lepším finančním ziskem. Je sice pravda že na této droze je vlastně vše založeno a peníze získáte pouze touto cestou, ale domnívám se, že třeba těžba ještě nějakých rud nebo čehokoliv jiného by hru podstatně zatraktivnilo. Westwood by se mohl tohoto přežitku ze staré (ale dobré) Duny 2 mohl zbavit. Má to jeden efekt, hra se pak zvrhá pouze v to, že jednoduše postavíte rafinerii poblíž nějakého políčka s jednou surovinou a těžíte a těžíte až máte dostatek peněz na nákup jednotek. Přirozená touha každého stratéga je prostě nejen posílám hordy svých mameluků na bitevní pole, ale také budování. V tomto ohledu je myslím ještě co dohánět. Třeba dalším datadiskem.

Pokud se vám líbil původní C&C Tiberian Sun a zdá se vám že byste si dali ještě "moučník" tak jděte do Firestormu. Nebudete zklamáni a to jsem se ještě nezmínil ani o hudbě a zvuku, které jsou naprosto dokonalé. Firestorm je to volné pokračování toho, kde jste zrovna skončili a můžete si vyzkoušet jestli vás ještě neopustili vaše velitelské schopnosti. Bohužel mi ale připadá, že je to už jen tahanice o neustálé prodlužování toho všeho. Možná by to chtělo už změnu, protože se někam pomalu ale jistě vytrácí hratelnost a C&C upadá do nudného stereotypu. A to co hráči přeci hledají je sžíravý pocit zůstat u počítače a radost z toho že dohrajete alespoň ještě jednu misi, místo toho aby jste šli spát.

Command and Conquer: Tiberian Sun - Firestorm
Výrobce: Westwood Studios
Distributor: Electronic Arts
Minimální konfigurace: P166, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Celeron 300, 64 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Kvalitně udělaný datadisk. Víc od toho ale nečekejte.
Hodnocení 68%

Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein II: New Colossus
Nacisti, spousta krve, sex a hlášky. Nový trailer na Wolfensteina baví

Jedna z neočekávanějších her letošního roku na sebe upozorňuje novým trailerem. A ten je doopravdy podařený. Fanoušci Quentina Tarantina budou nadšení.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
KVÍZ: Poznáte hru jen podle části obrázku?

Nejnovější kvíz je určený pro fandy stříleček. Tentokrát to ovšem bude jiné. Poznáte převážně známé kousky jen na základě vykrojených částí obrázků?  celý článek

Xbox One X
A pak že to nejde. Epic nakrátko propojil všechny platformy. Prý omylem

Definitivní důkaz, že po technologické stránce propojení hráčů na všech platformách nic nebrání, se podařil hře Fortnite. Jenže stav, kdy se mohli utkat hráči...  celý článek

Battleborn
Smolný Battleborn půjde do důchodu, žádný nový obsah už nebude

Zvláštní kombinace střílečky a strategie Battleborn se v těžké konkurenci nedokázala prosadit, a proto bude její další vývoj brzy ukončen. Servery hry ještě...  celý článek

Příprava týmu Fnatic před profesionálním zápasem. Hráči mají i týmové dresy.
Esportovci jako celebrity? Musí zapracovat na svém chování

S tím jak se stále zvyšuje popularita e-sportů, množí se i skandály jednotlivých sportovců. Nebudou nakonec největší překážkou pro získání masové oblíbenosti...  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.