Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Commandos 2 na vlastní kůži

  12:00aktualizováno  29. srpna 11:40
Po nepříliš dlouhých chvílích strávených u preview verze Commandos 2 na herní výstavě E3 se nám konečně podařilo získat neveřejné demo druhého dílu dnes již legendární strategie a podrobit jej v redakci důkladné prověrce. Zatím to opravdu vypadá, že je druhý díl ve všech směrech o poznání lepší než jeho předchůdce...

Commandos 2

Před více než čtvrt rokem jsme vám nabídli první detailnější pohled na chystanou strategickou pecku Commandos 2 s tím, že jakmile získáme další informace, rozhodně si je nenecháme pro sebe. Začátkem tohoto týdne dorazilo do redakce neveřejné demo obsahující hutnou misi „Saving Private Smith“, které jsme samozřejmě podrobili hutnému testování v podobě téměř nepřetržitého hraní (jenom kompletní splnění všech úkolů této mise, včetně závěrečného odvrácení tankového útoku, zabere odhadem deset hodin čistého času). Hádáte správně, nadešel čas na tlumočení prvních dojmů (galerii screenshotů najdete zde) z momentálně zřejmě nejočekávanější strategie.

Level obsažený v demu náležitě demonstruje schopnosti designérů – odehrává se v malém městečku s říčkou, ve které nouzově přistál spojenecký bombardér. Speciální komando se musí dostat do napůl zbořeného kostela, kde hrstka spojeneckých vojáků odolává útoku německé pěchoty. Uvnitř kaple je totiž zraněný důležitý voják, který potřebuje okamžité lékařské ošetření. Bohužel, krátce po vysazení jsou tři ze čtyř členů komanda zajati a odvedeni do tří domů v levé, nepoškozené části města. Na posledním z jednotky, zloději, Commandos 2 leží nelehký úkol v podobě osvobození kamarádů, sehnání zbraní a splnění původního cíle (a když už tam pánové jsou, mohou přinést i šifrovací kódy ukryté v podzemním trezoru). Po obsazení mostu, vyčištění okolních domů od hlídek a ošetření zraněného Smitha (jaké to překvapení, když se v kryptě kostela objeví tajná chodba ústící ve vodě nedaleko od místa vysazení) dorazí do města početná skupina německé pěchoty podporovaná tanky. Na společných bedrech komanda a spojenecké pěchoty tak leží nelehký úkol v podobě zničení všech obrněnců kombinací min, dálkově odpalovaných bomb (důmyslně skrytých v zamčené bedně) a bazuky. To vše samozřejmě pod palbou německých vojáků. Věru nelehký úkol, věřte mi...

Skalní hráče prvního dílu jistě od počátku překvapí pestrá škála nových pohybů, kterými jednotliví vojáci disponují. Například mariňáka téměř neuvidíte chodit po schodech – většinou jen přeskočí zábradlí a ihned ze zálohy napadne nožem stráž. Jeho hrubá síla je také užitečná při vyrážení dveří a maskování nepřátelských mrtvol. Zloděj si s sebou zase nese výbavičku na otevírání zámků, umí se v místnostech schovávat do úkrytu (například Commandos 2 kliknete se shiftem na postel, voják pod ni zaleze a unikne tak pohledu patroly), dovede omráčit nepřítele (pokud mu sebere uniformu, omráčený Němec se po chvíli probere a jenom v trenkách spěšně opouští bojiště) a šplhat po stěnách. Mé největší sympatie si však získal ženista. S náležitým vybavením nejprve přestříhá ostnaté dráty a vyčistí tak cestu ostatním (tedy pokud nejsou pod proudem – pár desítek tisíc voltů dokáže z milého vojáčka udělat během chvilky propečený oběd pro německé ovčáky), vzápětí s minohledačkou zjistí dvě nášlapné nálože, které briskně speciálními kombinačkami deaktivuje (je jasné, že bez nářadí to nepůjde – radost po nalezení štípacích kleští ukrytých v jedné z beden je nepopsatelná). Mimoto dovede i střílet z bazuky (snad jen ty tanky se mohly změnit na hromadu šrotu a ne jen mastný ohořelý flek), klást miny, dálkově odpalovat bomby a házet granáty – je to prostě neocenitelný pomocník na těžkou práci. Animace postaviček jsou skutečně fascinující – pohled na vojáka, který plave ve špinavé vodě řeky, je vskutku úchvatný (trochu to celé připomíná Tomb Raidera, nemůžu si pomoct). Při potápění, šplhání nebo jiné fyzicky náročné činnosti se objeví napravo ukazatel energie, který postupně ubývá – Commandos 2 sniper tedy nevydrží na sloupu věčně a ani mariňákovi nedělá dobře dlouhý pobyt pod vodou.

I přes co možná nejopatrnější postup dojde dříve nebo později k boji. Riziko ozbrojené konfrontace se dá minimalizovat několika způsoby – tou nejdůležitější zásadou je rozhodně nebýt viděn ani slyšen. Pro znázornění zvuku používají Commandos 2 zajímavý systém – oblast kolem postavy, kde jsou slyšet její kroky (nedejbože střelba), se vlní. Ačkoliv mohou mít z počátku příznivci původních Commandos s vlnícím se obrazem potíže, velmi rychle se na novinku adaptují a postupem času jim přijde nenahraditelná, stejně jako ikonky otazníku a blesku u vojáků, kteří cosi zpozorovali. Účinnou metodou kamufláže je i již zmíněná možnost krádeže uniforem od zabitých či omráčených nepřátel. Cizí uniforma však neposkytuje ochranu stoprocentní – německé stráže sice převlečené vojáky chvíli ignorují (modrá spojnice mezi Němcem a příslušným pozorovaným panákem), ale za chvíli spustí poplach a začnou střílet (modrá linka zčervená a malér je na světě). Velmi efektní je činnost německých sniperů – objeví se obligátní dalekohled, který slídí kolem spojeneckých pozic a jakmile zpozoruje cíl, bez váhání střílí Commandos 2 (plazení se pryč z dosahu ostřelovače je zajímavým adrenalinovým sportem). Paleta zbraní se skládá z obligátních nožů, pistolí, pušek, samopalů, sniperek a bazuk – tady se žádná velká překvapení nekonají. Orientaci v boji a snadnějšímu ovládání napomáhá kromě týmového ovládání (vojáci se označí obdélníkem jako u klasických dunoidních RTS) i možnost rozdělení obrazovky na několik oken – přechod mezi jednotlivými členy komanda je mnohem rychlejší. V testované misi se vyskytovali i spojenečtí vojáci, kteří se dali rovněž ovládat (v omezené míře – například chyběl inventář) – příjemnější však bylo spolehnutí na jejich vlastní umělou inteligenci, která začala fungovat po vydání příkazu ke střežení oblasti (ať již v poloze stojící, klečící, ležící, nebo z okna vykukující). Co se umělé inteligence nepřátel týče, je na velmi vysoké úrovni (najdou si vás i v domech, které systematicky pročesávají), tedy alespoň dokud se jich nevyrojí na jednom místě moc – pak se změní v řadu zvířat tupě kráčejících na porážku (snad bude plná verze o něco lepší).

Commandos 2

Jak již určitě většina čtenářů ví z předchozích článků, objeví se v druhém dílu Commandos převratná inovace v podobě kompletních trojrozměrných interiérů. Právě uvnitř domů je 3D zobrazení doslova nutností – například je dost často potřeba prohledat všechny skříně či bedny v místnosti, což bez plynulé rotace kamery (bohužel pouze kolem dokola – nikoliv nahoru a dolů) jde jen velmi těžko. Síla 3D enginu se projevuje i ve chvíli, kdy chce hráč vědět, co se nachází uvnitř domu – stačí s libovolným vojákem nakouknout zvenčí do okna a v levém horním rohu obrazovky se objeví malý výřez s 3D pohledem dovnitř, kterým lze rovněž otáčet (výhled je samozřejmě limitovaný tvarem a orientací okna – není vidět ani za roh, ani přes zeď). Jednotlivé budovy mají své interiéry v závislosti na počtu podlaží a rozmístění místností rozložené na několik „levelů“, mezi kterými se dá libovolně přecházet (až vyčistíte přízemí, půjdete po schodech do patra a po žebříku dál na půdu – jenom pozor na přibíhající nepřátele). Příjemným vylepšením je také možnost „vykouknutí“ z libovolného okna. Sniper schovaný na půdě tak může prostrčit hlavu s puškou okýnkem (hra se přepne opět do „exteriérového 2D“) a cílenou palbou eliminovat hlídku protivníka. Pro lepší orientaci přidali autoři i možnost zoomování a nastavení venkovního (!!!) pohledu z jedné ze čtyřech světových stran – představte si například situaci, kdy se plížíte podél stěny a nevíte, zda vás za rohem nečeká nepřítel. Není nic jednoduššího než změnit úhel pohledu o devadesát stupňů, a ejhle – ve stínu odpočívá dvojice Němců.

Commandos 2 v sobě bezesporu skrývají obrovský herní potenciál a jsou na nejlepší cestě překonat obrovský úspěch prvního dílu. S vylepšeními v podobě trojrozměrných interiérů, častého přepínání pohledů i novými speciálními pohyby se hráč během několika málo minut sžije tak, jako by byly součástí série Commandos odjakživa. Nezbývá než nedočkavě podupávat a vyhlížet plnou verzi hry, která je již podle zpráv od vývojářů hotová a do prodeje by měla jít během několika málo týdnů.

Autor:




Nejčtenější

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.