Commandos: Strike Force

  12:00aktualizováno  24. března 11:12
Po letech dlouhého čekání přichází nový díl ze strategické série Commandos. Tentokrát je ale jiný, vypadá jako klasická 3D akce. O hratelnosti a vhodnosti této změny se dočtete v recenzi.

Commandos: Strike ForcePo letech dlouhého čekání jsme se konečně dočkali a světlo světa spatřil nový díl Commandos s podtitulem Strike Force, tentokrát v podobě 3D akce? Neuškodí to této skvělé sérii?

Pokud jste doposud neměli tu čest se sérií Commandos (chudáci), pak máte šanci se o této strategické perle a její historii něco dozvědět. Psal se rok 1996 a bratři Ignacio a Javier Pérezovi se dávají dohromady s Gonzo Suarezem a zakládají Pyro Studios, první španělské profesionální herní studio. O dva roky později, v roce 1998, se na trh dostává netradiční hra s názvem Commandos: Behind Enemy Lines, ze které se během několika dní stává megahit, čítající dnes více než půl druhého milionu prodaných kusů. Netrvalo dlouho a na trhu se objevil stand-alone datadisk s podtitulem Beyond the Call of Duty, přinášející stejně chytlavou hratelnost a nášup nových a pekelně obtížných misí. V roce 2001 se na monitorech objevil regulérní druhý díl Commandos 2: Men of Courage a herní magazíny se opět předháněly v superlativech. Commandos: Strike ForceMnohem detailnější prostředí, spousty vylepšení a parádní hratelnost, to už snad nešlo překonat. A opravdu, přestože byl třetí díl Commandos 3: Destination Berlin z roku 2003 opět skvělý, nepřinesl tolik novinek, jak někteří očekávali a hodnocení některých herních webů/časopisů byla dost nízká (naštěstí ne všichni trojku odsoudili a poznali v ní kvalitní hru, jakou beze sporu je). No a po třech letech vychází čtvrtý díl s názvem Commandos: Strike Force, který přináší možná více novinek, než by si někteří přáli, ale po pořádku…

Kdo není 3D, není IN…
Tak tímto heslem se asi chlapci v Pyro Studios inspirovali, protože tím největším překvapením oproti předchozím dílům je přechod do třetího rozměru. S tím se hráči sice setkali už v interiérech v Commandos 3, ale Strike Force jde ještě dál. Dokonce o tolik dál, že je to prakticky 1st person akce! Na celý herní svět budete tentokrát koukat očima hlavních hrdinů, případně se můžete speciální klávesou podívat přes rameno, což jsem ale mnohokrát nevyužil.

"Zapomenout můžete na potápěče nebo ženistu, tentokrát budete mít k dispozici pouze tři členy, konkrétně Zeleného Bareta, Špióna a Odstřelovače a na každou misi budou k dispozici maximálně dva z nich."

Commandos s přibývajícími léty.

Snižujeme stavy
Další velkou změnou je drastické snížení počtu členů Commandos. Zapomenout můžete na Commandos: Strike Forcepotápěče nebo ženistu, tentokrát budete mít k dispozici pouze tři členy, konkrétně Zeleného Bareta, Špióna a Odstřelovače (více v tabulce) a na každou misi budou k dispozici maximálně dva z nich. Přepínat lze mezi nimi kdykoliv klávesou TAB, ale s druhým členem je lepší se zašít na nějaké bezpečné místo. Sice dokáže opětovat palbu, ale to moc nepomůže, zvláště pokud nechcete vyvolat alarm. Vzhledem k předchozím dílům mě překvapilo, že Bareta jsem oproti Špiónovi využil jen minimálně. Stačí si se Špiónem vypůjčit od nějakého Hanze uniformu a můžete se promenádovat kudy chcete. Pozor si musíte dávat pouze na vyšší šarže, které vás mohou identifikovat. Díky tomu se ze Špióna rázem stává nejužitečnější postava, která svou škrtící strunou tiše likviduje osamocené hlídky a dělá cestu ostatním. Samozřejmě využijete i ostatní dva charaktery, ale už ne v takové míře nebo pouze pokud Špión není vůbec k dispozici.

Členové Commandos v celé své kráse.

Kapitán Francis O’BrianKapitán Francis O’Brian – drsoň Zelený Baret je mistrem na střelné zbraně všeho druhu a boj zblízka. Oceníte ho převážně v akčnějších misích, ve kterých mu vrazíte do ruky mocný BAR, samopal Thompson nebo třeba universální brokovnici a snížíte Německu populaci. A až proti němu bude stát těžká technika, není problém vyrazit do protiútoku třeba s bazukou nebo minami.

Plukovník George BrownPlukovník George Brown – mistr převleků a skvělý špión v jedné osobě. Po získání uniformy s vyšší šarží se z něj stává nebezpečný protivník, který se nezastaví prakticky před ničím, pouze před vyšší šarží, než má on sám. Jeho škrtící struna, pistole s tlumičem nebo plynové granáty vyřeší bez problémů a hlavně potichu každou situaci.

Poručík William HawkinsPoručík William Hawkins – jeden z nejlepších odstřelovačů na světe nemůže v jednotce Commandos chybět. Nejlépe se cítí na nějakém kopci s dobrým výhledem nebo u okna na půdě vysoké budovy, kde mu v rukách ožije jeho dalekonosná puška. Je to ale také expert ve vrhání nožů, kterými likviduje blízké nepřátele při cestě na strategické místo.

Každý z výše jmenovaných členů ovládá navíc například schopnost léčit sebe i ostatní (pokud má u sebe lékárničku), Commandos: Strike Forcevytvoření maskovací clony hodem kouřového granátu nebo použití stacionárních kulometů. Oproti minulému dílu zmizel inventář a vše je rozděleno do tří samostatných kategorií, mezi kterými listujete patřičnou klávesou. Občas je to sice trošku nepohodlné, ale není to nic, co by se nedalo překousnout.

Další změna, související s přechodem do třetího rozměru, se týká mapy a zobrazení pozice nepřátel a směru jejich pohledu. Mapa je celkem přehledná, jsou na ní zobrazeny všechny primární i sekundární mise, krabice s náboji apod. O moc důležitější je ale radar v rohu obrazovky. Ten zobrazuje hlavně všechny okolní nepřátelé v podobě šipek, ukazující směr jejich pohledu. Podle pohybu šipek lze také snadno odhadnout pravidelné trasy svých budoucích obětí a pořádně se na ně připravit. Důležité je i zbarvení šipky – pokud je zelená, nemá o vaší přítomnosti zmetek ani páru, když je žlutá, už si dává pozor a červená znamená malér. Podle sytosti barvy lze také rozpoznat, zda je nepřítel ve stejném patře (nebo ve stejné výškové rovině) jako vy, což se dost hodí.

Commandos: Strike Force Commandos: Strike Force Commandos: Strike Force

Rambo styl nebo stealth akce?
Přestože Rambo styl šel s předchozími díly dohromady asi jako Darth Vader a Star Trek, ve Strike Force si ho užijete více než dost. Téměř každou misi lze vyřešit prostoduchým vystřílením všeho živého bez ohledu na nějakou taktiku nebo stealth prvky. Commandos: Strike Force Ze hry se tak stává tuctová střílečka typu Call of Duty, Medal of Honor nebo Brothers in Arms, které jsou sice skvělé, ale ke Commandos to prostě nesedí. Přestože nepochybuji, že milovníci původních Commandos bude mít radost z tichého vyčištění celé mapy, spousta hráčů určitě sáhne po akčnější taktice, čímž si hru podle mého názoru docela zkazí.

Na cestě za vítězstvím vás čeká celkem čtrnáct různorodých misí, což není nijak moc a ani jejich délka není nikterak závratná. Celá hra jde bez problémů dohrát za jedno delší odpoledne nebo dva poklidné večery. V porovnání se staršími brášky, kde stejnou dobu trvala třeba jedna mise, je to doba více než směšná a několik dalších misí by hře rozhodně prospělo. Úkoly v misích jsou celkem pestré, od likvidace nepřátelského generála, přes obranu malého městečka, sabotáží a krádeže tajných dokumentů až po atentát na zrádce nebo osvobozování zajatců. Commandos: Strike ForceSetkávat se budete ale také s nejrůznějšími vedlejšími úkoly, které budete objevovat až během mise a jejichž splnění sice není povinné, ale každý správný hráč se o ně alespoň pokusí. Celkový design misí je velice povedený a nenajdete v něm žádná nějak nápadně hluchá místa. Obdivovat budete celkem tři země. Hra začíná ve Francii, poté se přesunete do zasněženého Norska a nakonec skončíte v rozbombardovaném Rusku. Každá z těchto zemí má něco do sebe a hraje se úplně jinak. Zatímco Francie je poměrně tichá záležitost, postupem ve hře akčnost nabývá na spádu a Rusko už je hlavně o akci.

Jak si stojí umělá inteligence?
Umělá inteligence nepřátel se u Commandos vždycky špatně hodnotila. Na jednu stranu jsou nepřátelé naprosto dementní a nevšimnou si, že půl metru od nich jste právě uškrtili jejich kolegu, není jim divné, že stále mizejí další a další hlídky, nechávají se lacině nalákat na mince a krabičky cigaret a nereagují ani na hlasité rány ze sniperovy odstřelovačky, ale na stranu druhou je tohle uděláno schválně, aby se to dalo alespoň trochu hrát. Vždyť pokud by nepřátelům implementovali vývojáři nějakou pokročilejší AI, hra by byla nejspíše nehratelná. Commandos: Strike ForceBohužel i přes tento fakt si musím rýpnout na reagování nepřátel na vystrčení zbraně. V jedné misi jsem byl se Špiónem za velkou skupinkou vojáků, kteří ke mně stáli zády a neviděli mě. Mohl jsem si za nimi pobíhat jak je libo, ale stačilo jen vyndat (nikoli tedy vystřelit) zbraň a okamžitě se na mě s palbou otáčeli. Trochu mi to připomínalo stařičkého Dooma, kde stačilo do vzduchu máchnout pěstí a ihned po mě šli příšery z půlky levelu :-).

Bohužel nejde, abych nezmínil snad největší hrůznost, kterou tvůrci fanouškům Commandos přichystali – MIZÍ MRTVOLY!!! Někdo to možná uvítá, protože hra není tak obtížná a je přístupnější i mladším hráčům, ale zarytí fandové Commandos si rvou vlasy. Odklízení těl na bezpečné místo patřilo k hlavním strategickým dovednostem a stačila pouze jedna nešikovně „odložená“ mrtvola nějakého Helmuta a alarm byl na světě. Zde stačí počkat nějakých třicet vteřin a mrtvola prostě zmizí. Navíc pokud si se Špiónem nejprve „půjčíte“ náckovu uniformu, zmizí HNED! To si z nás, páni vývojáři, s prominutím děláte prdel, ne?

Commandos: Strike Force Commandos: Strike Force Commandos: Strike Force

Když už 3D, tak je to aspoň hezké 3D?
Co se týká grafického zpracování, tak na enginu jsou sice roky vývoje občas docela znát, ale

Klady a zápory

Plus Oživení staré série novými prvky
Plus Design misí a celková hratelnost
Plus Výtečná hudba

Mínus Úděsně krátké
Mínus Celkem jednoduché
Mínus Zarytí fanoušci si rvou vlasy

jinak se mi grafika líbila a ruku v ruce s povedeným designem tvoří parádní celek. Navíc je velice nenáročná a hru si tak mohou s přehledem zahrát i majitelé slabších počítačů. Na mém Bartonu 2500+, 1GB RAM a GeForce 6600GT běžela hra v rozlišení 1024x768 v plných detailech včetně maximálního FSAA a to bez sebemenšího zaškubání. Pochválit musím chlapíky v Pyro Studios i za skvěle odvedenou práci na rychlosti quicksavu, který trvá pouze zlomek sekund a quickload pouze sekundu či dvě. Vychválit musím i hudbu, kterou nahrál Bratislavský symfonický orchestr a ostudu si finálním výsledkem určitě neudělal, protože do hry skvěle zapadá. Rovněž namluvení je dobré, ale zas tolik toho namluveného není, není to žádné RPG. A co se týká ostatních zvuků, zvučí vše tak, jak má.

Verdikt: Co napsat závěrem? Snad jen, že Commandos: Strike Force je dobrá hra a důstojné pokračování staré ságy. Přináší ale řadu novinek, které fanoušci minulých dílů mohou, ale také nemusí skousnout. Máte-li rádi klasické akce s prvky taktizování a tichého pohybu a staré Commandos jste buď nehráli nebo vás nebavily, nemohu vám Strike Force nedoporučit. Vy ostatní si dobře rozmyslete, jestli vás tato hra bude bavit. Rozhodně ale vyzkoušejte alespoň demo, které je sice velice krátké, ale i tak dá trochu tušit, kam se tato hra ubírá.

Druhá strana mince
Co jsem se tak bavil se svými kamarády z „pařanské“ branže, reakce na hru jsou velice rozporuplné. Většině hráčů se hra líbí a mají na ni podobné názory jako já, ale jsou i zarytí fanoušci starých Commandos, pro které je Strike Force jako rána klackem přes… no bolí to tam. Commandos: Strike ForceProto jsem se rozhodl věnovat tento malý odstaveček všem milovníkům původní série, které nad přechodem do 3D a celkovým zjednodušením nevěřícně kroutí hlavou. Mírný přepis reakcí, které jsem obdržel, vypadá nějak takto:

Kua ty woe co to je za paskvil? Si ty Pyro Studios snad dělaj kozy ne? Tohle jsou Commandos? Dyk tam pobíhám, střílim jako Arnie v Commandu a veškerý taktizování je nulový. A ty woe mizej mrtvoly! Normálně toho fašouna podříznu, počkám pár sekund a mrtvola nikde, copak s timhle musim vymejšlet nějakou strategii? Trapná obyčejná 3D akce, kterých je dneska jako máku. Umělá inteligence úplně debilní, většina hry jde vyřešit jen střílením, nejde nikam vyskočit, je to chaotický, no prostě hrůza! A dost ty woe, tohle hrát nebudu! Jsou tu normálně nezničitelný krávy! Normálně přede mnou stojí kráva, střílim do ní jeden zásobník za druhym, krev stříká, ale s krávou to ani nehne, no tim mě dostali! 60% maximálně a to ještě ze slušnosti! :-)

Autor:
Témata: Call of Duty, Hesla, Radar

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Kombinace Dooma s nejnudnější hrou na světě je skutečnou výzvou

Revenant Bus

Modifikace Revenant Bus přináší klasickou (ne)hratelnost Desert Busu do enginu Dooma. A přidává i několik drobných...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Další z rubriky

RECENZE: Český Project Hospital je simulátor nemocnice pro náročné

Project Hospital (beta)

Virtuální správa nemocnice nemusí být jen v humorném duchu. Project Hospital sice evokuje kultovní Theme Hospital, ale...

RECENZE: Letošní FIFA sází na Ligu mistrů, jinak je vše při starém

FIFA 19

Zase o trochu lepší fotbal než v minulém roce, ale opět jistá pachuť z toho, že musíme platit plnou cenu za hrstku...

RECENZE: World of Warcraft vyostřil boj Hordy a Aliance - druhá část

World of Warcraft: Battle for Azeroth

V pořadí již sedmá expanze online hry na hrdiny World of Warcraft láká na válku mezi znepřátelenými frakcemi, ale i...

Najdete na iDNES.cz