Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Commodore Amiga – díl druhý

  12:00aktualizováno  11:35
Vítejte u pokračování našeho tématu ohledně fenoménu jménem Amiga, kde se tentokráte podíváme na jednotlivé typy těchto ve své éře pokrokových strojů a to od pětistovky výše. Takže pokud si chcete znovu zavzpomínat na dobu konce minulého století, máte jedinečnou příležitost navštívit s námi historii.

jsme si pověděli o počátcích Amigy. Zmínili jsme se o první Amize 1000 a hlavně o Amize s typovým označením 500. Věnovali jsme se technické struktuře tohoto stroje, obšírněji jsme si probrali počátky softwaru a her. Po absorbovaní základních technických termínů bych vám tedy rád předestřel několik údajů o dalších typech, které však nebyly už tak zlidovělé jako pětistovka, jelikož kráčely poněkud odlišnějším směrem. Ne všichni uživatelé se totiž spokojili s hraním her a slabým výpočetním výkonem. Pro seriózní práci bylo třeba silnějších počítačů s možností rozšíření o další periferie. Povětšinou se stavba těchto strojů soustředila na grafické práce a výsledné konfigurace dle toho také odpovídaly nárokům svou cenou. Je tedy jasné, že se např. Amize 3000 nedostalo tak masové popularity, jako spíše na hry soustředěným A500+ a A600.

Amiga 500+
Amiga 500+ Plusko následovalo základní Amigu několik měsíců poté. Vzhledově vyhlíželo téměř stejně; konstrukce tedy byla skoro identická, vnitřek však prodělal několik změn. První a asi nejdůležitější byla nová verze Kickstartu (z minulého článku víme, že se jedná vlastně o jakýsi nekonfigurovatelný BIOS všech Amig). Poskočil na číslo 2 a provedlo se celkem několik modifikací v zanedbatelně odlišných verzích 2.x. Taktéž operační systém, dodávaný na originálních disketách společně s počítačem, poskočil na verzi 2.x. Tento Workbench byl podstatně vylepšen; dočkali jsme se příjemných grafických a systémových změn. Celkově byla OS stabilnější i při všem tom pracném načítání z disket. Co se týká železa, u koprocesoru Agnus jsme se naděli základní změny; nejelo se už jen na 512 kB chip paměti, ale na rovném jednom megabajtu. Maličké změny byly implementovány i do dalšího koprocesoru – Denise. Ty se projevily hlavně v rozšíření základní nabídky grafických rozlišení a ve vyšším počtu barev. Chipsetová sada ECS (prvně použitá právě u tohoto typu Amigy a Amigy 2000) dýchala pod kapotou také u pozdější kolegyně - A600. Po herní stránce jsem zaregistroval pouze několik kousků her Amiga 500+ only, které využívaly právě onu lepší podporu grafiky. Jinak kompatibilita produktů byla samozřejmě s klasickou pětikulí stoprocentní. V softwaru se vylepšily možnosti např. kreslících programů (Deluxe Paint atd.) a dtp editoru Page Stream, to vše hlavně díky lepšímu použití barev ve vyšších rozlišeních. Nic naplat; pozdější verze byly náročnější a práce s širšími paletami barev byla na tomto stroji díky slabému výpočetnímu výkonu utrpením. Jak jsem se již zmínil, A500+ dominovala na poli herním a při klasické bitmapové editaci bod po bodu v Iff formátu…

Amiga 2000

Amiga 2000
Tento druh Amigy sloužil především k seriózní práci. Využití se projevilo např. ve filmové grafice, první renderované animace byly počítány právě na těchto strojích. Sci fi filmy tehdejší doby nevypadaly zrovna jako Matrix, ale kupříkladu některé scény z kultovních Robocopů jsou právě původem z Amigy. Rendering však nebyl jedinou operací používanou v televizích, dalšími bylo například titulkování, reklamní grafika, teletext atd. Za software bychom mohli jmenovat opět Imagine, Real 3D, později Lightwave nebo Video Toaster, či multimediální Scalu.
A jakže to bylo se železem? 2000 se podobala PC, byl to počítač v klasické skříni. Motherboard byl osazen sloty, které umožňovaly rozšiřitelnost o různé procesorové turbokarty, či grafické karty. Na svou dobu supervýkonný procesor Motorola MC68040 se stal nejpoužívanějším srdcem těchto grafických stanic. Nutno podotknout, i když se to některým rýpalům z konfer nebude líbit, že ve své době dvoutisícovka svému odvětví dlouho kralovala. Velkým plusem byla totiž i snadná rozšiřitelnost o důležitá zařízení z TV průmyslu; video digitizéry pro softwarové střižny a mix video karty. V době masového prodeje A1200 se A2000 stala oblíbeným strojem, jelikož její cena spadla dolů a tower úprava umožňovala další rozšíření se standardním kosmetickým efektem. Rozšířená A1200 totiž v tom čase připomínala jakéhosi pavouka se šňůrami a periferiemi visícími pak na nich - alespoň do té doby, než se objevily miditowery…

Amiga 600
Amiga 600 Konečně se dočkali ti uživatelé, kterým se zdála 500 objemově příliš velká. Amiga 600 byla opravdu kompaktním strojem, jenž budil dojem jen maličko širší klávesnice. Dokonce odpadla i pomocná krabička odzadu - TV modulátor (umožňující propojení s televizí) - ta byla do tohoto drobečka vestavěna interně. Avšak kosmetické změny nejsou zpravidla tím nejdůležitějším (např. u Maců to tak občas ale působí…). Hlavním důvodem ke koupi šestistovky tehdy byla možnost zapojení interního harddisku. Některé modely se s ním již rovnou prodávaly… Velikosti se v té době pohybovaly do nějakých 200 MB. Instalace Workbenche na harddisk rozšířila funkčnost OS a hry konečně obsahovaly installer, takže jsme se začali vyhýbat třeskutým FDD „diskotékám“.
Jinak chipset a paměť odpovídaly Amize 500+ a v balíku jste také obdrželi Workbench 2.05. ECS chipset se mohl pomocí Amiga Biosu vypnout; možnost přepnutí do starého chipsetu Amigy 500 tu byla kvůli kompatibilitě některých starších titulů. Na této Amize bylo zjevnou snahou Commodore rozšíření herního trhu. Tvorba games přerostla do další vlny boomu. Snadná přenosnost stroje navíc umožňovala pořádat mohutné herní Amiga párty; stačilo sehnat jen malou tašku s kapsou na diskety…

Amiga 3000

Amiga 3000
Tato Amiga pracovala s procesorem MC68030 na frekvenci 25 MHz. Bylo to sice o trochu méně, než v případě turbokaret pro A2000 s procesorem 040, ale objevila se další vylepšení. Sloty byly totiž rozšířeny tak, abychom mohli použít lepší grafickou kartu a další zařízení schopná 32 bitového přenosu. Deska byla již osazena 2 MB chip paměti. A poslední, leč důležitou odlišností, byla přítomnost SCSI harddisku. Uživatelské obvody pracovaly na bázi ECS, stejně jako u A500+ a A600. Nu a co se týče práce, byla tato Amiga využívána podobně jako A2000. Poměr cena – výkon však v den vydání následujícího typu Amigy způsobil hromadný přestup profi uživatelů na rychlejší Amigu 4000.

Amiga 4000
Amiga 4000 Standardní výbavou nejsilnější kůň (nepočítám-li mutace typu dual processing, či PPC – osvětlíme si v dalších článcích) ze stáje Amiga. Procesor MC 68EC040, vídaný pouze na turbokartách (o firmě Phase 5, zabývající se do nedávné doby jejich výrobou, si povíme také později), byl silným srdcem, na něhož tento organismus hodně spoléhal. Důležitou součástí byly také tzv. Zorro sloty (v tomto případě verze III). Velikost RAM (fast paměť) byla totiž velmi limitovaná a tyto sloty umožňovaly právě její rozšíření. Amiga 4000 byla na desce kromě Zorro slotů ještě vybavena dvěma klasickými SIMM sloty. Video slot byl již samozřejmostí. V té době revoluční sada chipů – AA, neboli AGA (advanced graphics array) zaručovala sama o sobě práci ve vyšších rozlišeních s velkým počtem barev. 24 bitová hloubka konečně byla realitou… Taktéž jsme se dočkali standardního IDE slotu, do kterého bylo možno zapojit IDE zařízení (Harddisk, CD ROM, Zip atd.). 3,5“ floppy mechanika se konečně také dočkala normy HD (high density), takže jsme již nebyli omezeni DD (double density) 880 kB, jako v případě všech ostatních Amig. Pročež jsme se tak suma sumárum dostali k počítači, který byl plně srovnatelný s - v té době excelujícím - Macintoshem a naprosto drtícím PC platformu. Softwarové využití takové mašiny bylo jasné, podobně jako u A2000 a A3000, kterou vlastně 4000 vytlačila z trhu svým velkým výkonem. Operační systém se vyhoupl na verzi 3 a fungoval naprosto dokonale. Funkční multitasking v kombinaci s tímto železem byl opravdu lahodou pro ruku a oko… Vývojáři se oproti starším verzím soustředili na pokročilejší systémové rutiny a nutno konstatovat, že výsledná OS došla do stabilního a rychlého systému. V kombinaci s grafickým a filmovým softwarem se A4000 zabydlela v TV studiích a video střižnách.

Amiga 4000 se stala výchozím strojem pro konstrukci uživatelsky přístupnější Amigy 1200, která se kromě seriózní práce opět navrátila (mimo jiné) ke hrám. AGA chipset umožňoval zobrazení palet s větším počtem barev při animaci, takže jsme se dočkali mnoha remaků starších titulů, které vyhlížely mnohem lépe než na starších mašinách. Rychlejší procesor, více paměti a hlavně možnosti rozšíření – proto se dvanáctistovka stala na určitou dobu hitem a to po všech stránkách. A právě jejímu masovému rozšíření, možnostem spojenými s upgrady a kvalitnějšímu softwaru se budeme věnovat v dalším článku. Divili byste se, kolik uživatelů v republice ještě vlastní tento stroj…

Autor:


Témata: Normy, BIOS, software, Srdce


Nejčtenější

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Další z rubriky

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Wolfenstein II: New Colossus
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu

Říjen bude dobrý měsíc. Alespoň z pohledu fandů videoher, kterým už tradičně začínají Vánoce předčasně. Pro svého favorita nezapomeňte hlasovat pod článkem v...  celý článek

Logitech G Powerplay
Herní myši Logitech G703 a G903 nabíjí přímo podložka. Jaké jsou?

Myš představuje pro hráče zcela zásadní doplněk, jehož pečlivý výběr ovlivňuje ve značné míře nejen herní prožitek, ale na profesionální či poloprofesionální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.