Condemned - skvělý hororový thriller

  12:01
Zapomeňte na zombíky. V Condemned se o pořádnou hororovou atmosféru postarají masoví vrazi. V tomto preview si o interesantním mixu akce a pátrací adventury povíme vše. Bude to další hit od Monolithu nebo přeplácaný propadák?

Condemned Agenti FBI mají napínavou, ale stejně tak bizarní práci. To víme od té doby, co byla Clarice Starling v Mlčení Jehňátek svědkyní svévolné zkrášlovací operace. Svůj podíl na tom určitě má i Mulder a Scullyová, kteří v kultovním seriálu honili šedá stvoření. Ethan Cole, hlavní hrdina hry nové generace – Condemned, do této koncepce zapadá přímo po hlavě. Nejenže smí nosit slušivou modrou vestičku amerických bezpečnostních složek, ale nově dostává i případ(y) na jedné straně lukrativní, na druhou stranu pěkně náročný a pro slabší žaludky nevhodný. Ethan byl totiž v nové hře poslední dobou hodně produktivního Monolithu (špičková série No One Lives Forever, nedávno vydaný a nepříliš povedený Matrix Online a dokončovaná, skvěle vypadající akce F.E.A.R.) vybrán, aby se vypořádal s tím největším odpadem lidské společnosti, a sice sériovými vrahy. O Condemned zatím příliš slyšet nebylo, ačkoliv by právě tato hra měla být jedním z největších taháků ke koupi X-BOXu 360 a později Playstation 3. Na PC se jí dočkáme samozřejmě také. Proto jsme neváhali a začali o ní sbírat veškeré informace a hmatatelné materiály, které bychom vám mohli premiérově naservírovat. Stálo to hodně úsilí a mnoho zdrojůCondemned padlo vyčerpáním, jak jsme z nich tahali další a další detaily. Heroický výkon se však vyplatil, zvláště vám, jelikož žádný jiný český magazín vám toho o Condemned tolik neřekne.

Mise jsou designovány tak, abyste si na každém rohu mohli něco ulomit, s pomocí čehož budete následně bojovat.

V pohledu z první osoby opatrně prozkoumáváme nástupní halu zdevastované metro-stanice. Naše kroky se dunivě rozléhají prostorným a vysokým areálem, světelný kotouč vykouzlený naší příruční lampou kmitá po zrcadlící se podlaze a zchátralých stěnách. Sotva nakročíme k dalšímu pohybu, ozývají se naléhavé zvuky z postranní uličky. Řev a bolestné vzdechy jsou čím dál tím hlasitější a intenzivnější. Panicky se rozhlížíme, když tu se náš zrak zastavuje u železné trubky trčící ze stěny, která už stejně nemá žádný jiný účel, než nám pomoci k zachránění oběti, případně vlastního holého života. Po pár krocích narážíme na dvě osamělé postavy, jež si s přemýšlením, zda nás napadnout či ne, evidentně hlavu nelámou. Jejich ruce i hlavy jsou obvázané ušpiněnými obvazy, vlasy zase kompletně rozcuchané – těžko si představit hororovější moment, zvláště když je takCondemned dobře podtržen dynamickou hudbou, o takřka fotorealistické grafice nemluvě. Ale zpět k popisu mise: prvnímu protivníkovi uštědřujeme ránu s nečekaným dunivým efektem. Ještě než se zlořád vzmůže k odporu, odzbrojujeme dobře mířenou ranou jeho kumpána. Ale přesila je přeci jen znát, první mumii se podařilo nám vyrazit trubku z ruky, obě si pak samy od sebe vytrhávají dřevěné štráfky z přístojící lavičky. Vykonáváme rychlý úhybný manévr, odrážíme úder, útočíme, bráníme se...boj je dlouhý a těžký, přesto jsme to my, kdo široko daleko stojí na obou nohách.

Condemned se svými výhradně omšelými, rozbitými lokalitami, hrozivými protivníky, kteří však mají vždy svou podstatu ve člověku, byť byste jim příslušnost k homo sapiens nepřiřkli ani po deseti pivech, a přestřelenou mírou krvavých výstřiků, vypadá, jako by chtělo konkurovat Resident Evilu i Silent Hill naráz. To ale není tak docela pravda. Tak kupříkladu střelné zbraně zde hrají jen minimální roli. Ne, že by jich tu bylo málo nebo snad dokonce chyběly úplně, to vůbec ne. Ethan nachází revolvery, brokovnice či samopaly na každém rohu, ale kvůli chybějícímu inventáři Condemnednemůže sbírat munici, takže musí vystačit s tou, která se aktuálně ve zbrani nachází. Je tedy jasné, že se kulkami bude hodně šetřit, avšak ani těm největším strýčkům skrblíkům časem nezbude nic jiného, než si z mohutného kvéru udělat mláticí nástroj, mimochodem vůbec ne tak efektivní jako již zmíněná trubka. Z výše popsaného souboje je jasné, že Condemned klade na souboje na blízko skutečně velký důraz, dost možná i zásadní. Mise jsou designovány tak, abyste si na každém rohu mohli něco ulomit, s pomocí čehož budete následně bojovat. Autoři se potyčky snaží svým specifickým stylem zdůraznit i opticky, čehož důsledkem by měly být pokaždé jiné a uvěřitelně vypadající potyčky. Tak například po silném pravém háku z naší strany se protivník zapotácí a vypadá to s ním bledě, ovšem znenadání nás plnou parou praští. Padouši mají i svou morálku a v případě pro ně špatně probíhajícího souboje se mohou stát ještě bláznivější a ve stavu berserku kolem sebe budou mlátit vším, co jim přijde do ruky. Za zmínku stojí, že umí házet i sudy. S trochou štěstí a umu budete moci poštvat nepřátele proti sobě navzájem. Stačí pár dobrých úhybných pohybů, kamarádi se párkrát praští a zanedlouhoCondemned se do sebe pustí natvrdo. Jelikož se v Condemned nebudete potýkat s desítkami nepřátel najednou, ale jen s jednotkami, jež však bude hodně těžké porazit, stává se každý takto „bonusově“ vyřazený příjemným přínosem.

Vzhledem k početní převaze, byť jen mírné, v bitkách je tak třeba zapojit trochu taktiky i přemýšlení a pečlivě si rozvrhnout akce, abyste uštědřili co možná nejmenší zranění.

Jakmile se protivník dostane na zem, neznamená to pro vás, že už si s ním nemusíte dělat starosti. Masovým vrahům je pokaždé třeba uštědřit speciální „finishing-move“, jímž je definitivně doděláte. Jinak budou pořád vstávat a dělat problémy. Vzhledem k početní převaze, byť jen mírné, v bitkách je tak třeba zapojit trochu taktiky i přemýšlení a pečlivě si rozvrhnout akce, abyste uštědřili co možná nejmenší zranění. Tvůrci se z Condemned snaží udělat kromě akce i adventuru, jejíž hlavní část představuje samotné pátraní po vrazích. Každopádně u něj ale není třeba moc zapojovat mozek, což je trochu škoda a my doufáme, že s tím do plné verze v Monolithu něco udělají. A o co jde? Inu, jde především o fintičky s výbavou, kterou vám vedení propůjčilo na misi. Mluvíme zde například o plynovém spektrometru nebo UV lampě. Takto vybaveni se pídíte po Condemnednápovědách, které by vás přivedly dále. S UV lampou tak třeba můžete sledovat krevní stopy nebo pátráte po otiscích prstů.

Kámen úrazu je především nápověda k těmto nápovědám – pokaždé, když se nacházíte poblíž nějakého toho hintu, rozsvítí se na obrazovce kontrolka značící, co přesně můžete udělat. Vy pak už jen vyndáte příslušný nástroj a zmáčknete klávesu. Jde se dál. Na jednu stranu je jasné, že by přehnané pídění se po stopách příliš brzdilo jinak akční hratelnost, ale tento zatím praktikovaný přístup mi není o nic sympatičtější, jelikož hráče odkazuje jen do role vykonavatele příkazů počítače. Vlastní invenci tu někdo zavřel dveře. Snad autoři do plné verze přijdou s nějakým kompromisem. Je vidět, že jsou s tímto problémem seznámeni a v tuto chvíli například plánují zařazení vedlejších úkolů do většiny misí. Může tak třeba nastat situace, kdy lokace přílišně osvětlená a vy nebudete moci využít UV lampy. V takovém případě proto musíte nejdříve najít cestu ke generátorům energie a Condemnedvypnout je, aby nastala tma.

Condemned má v popisu práce být dobrým hororem. Monolith v tomto případě sází na mix skriptovaných sekvencí a normální improvizující umělé inteligence. Sekvence se mají podobat DOOMu 3, i když budou údajně ještě napínavější. Ty pak přejdou do přímého jednání protivníků. Tito jsou velice vychytralí – plynule vyhodnocují situaci a obstarávají si zbraně podle potřeby. Dokáží i utíkat a schovávat se. S tím se pojí spousta zajímavých momentů: když třeba vejdete do velké místnosti, kde jsou dva nepřátelé. Napadnete jednoho a ten druhý vám mezitím uteče. Vy ale víte, že tam někde je, jen ne, kde přesně. Takže na vás z nějakého temného rohu pěkně vybafne. CO se týká herní doby, jsou vývojáři až nebývale upřímní. Jejich výroky však nezavdávají důvod k radosti – zkušenější hráči prý Condemned pokoří během deseti hodin a nováčci k tomu nemají potřebovat více jak patnáct. Nu což, aspoň, že se budeme klepat strachy u intenzivní atmosféry.Condemned

Condemned má v popisu práce být dobrým hororem. Monolith v tomto případě sází na mix skriptovaných sekvencí a normální improvizující umělé inteligence.

Žádný prostor pro tuny zbraní, vyšetřování, aby se nám nezkrátilo vedení a souboje na blízko namísto zuřivé palby z úkrytu – to je Condemned, mnohem realističtější a vyspělejší hra než Resident Evil a spol. Graficky vypadala ukázka z rané fáze vývoje, jíž jsme měli možnost vidět, podobně jako DOOM 3, což je rozhodně pochvala, zvláště, když tu je ještě prostor pro zlepšení. Textury na stěnách se neopakují po každých čtyřech metrech, navíc jsou hezky plastické, ani za modely postav a jejich rozpohybování se hra nemusí stydět, vypadají totiž skvěle. Jelikož se i zvuky a hudba blíží perfektní kvalitě, můžeme se těšit na atmosféru hodnou krájení. Sympatický je i fakt, že se scénáristé při psaní příběhu drží při zdi reality. Všechno by tu mělo být racionálně odůvodnitelné – žádní pekelní démoni, žádné paralelní světy. Nic takového. Jen skvělý hororový thriller. Doufejme.

Index očekávání: 90%

Autor:
Témata: bitka, Pivo, Playstation 3
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...