Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Conflict: Desert Storm – válka proti Iráku

  12:00aktualizováno  15. února 2003 2:49
Šílený Bush si pravděpodobně nedá vymluvit nový útok na Irák, všichni spojenci už tedy studují průběh operace Pouštní bouře. Jako názorná učební pomůcka jim může posloužit i akčně-taktická střílečka Conflict: Desert Storm. Poslouží i k vašemu pobavení, nebo jde jen o další vojenský úlet herních vývojářů?

Jak vypadá obal hry?
Conflict: Desert Storm

Obyčejné trojrozměrné střílečky se dnes už nenosí tolik, jako před nějakými třemi, pěti lety. Stále více se projevuje směřování k akčním hrám, které jsou založené na týmové spolupráci. Toto přiblížení realitě má něco do sebe, "švarzenegrovskému" vtrhnutí do pokoje plného nepřátel se soudný člověk musí jen smát. Taktické střílečky tak ovšem kladou na hráče mnohem vyšší nároky, což se každému nemusí zamlouvat. Conflict: Desert Storm se snaží vyplnit prázdné místo mezi těmito protichůdnými proudy.

Mé peripetie s recenzováním špatných her už asi znáte. Díky nim jsem poměrně citlivý na každý náznak nedostatku kvality. A Conflict: DS ve mně hned na počátku vyvolala pocit, že bych měl CD s touhle hrou okamžitě vrátit zpátky do redakce. Na vině bylo hned několik faktorů. Conflict: Desert Storm Tím prvním byla grafika, která rozhodně nepatří ke špičce. To se samozřejmě dá překousnout, horší už to ale bylo s úvodem do hry v podobě výcviku. Velkohubý seržant nepůsobil moc přesvědčivě a jak výcvik pokračoval, odhaloval jsem další a další nedostatky v ovládání. Hlavně mi vadila nemožnost přepínat zbraně pouhým otočením kolečka na myši nebo zadávání povelů pomocí jednoduchého menu. Na ovládání se velice pravděpodobně podepsal fakt, že hra byla vyvíjena zároveň pro PC i konzole. Největší opruz ale není ovládání, jako spíše absence jednoho pohybu: ve hře není možné skákat! Po absolvování tréninku jsem měl dojem, že se na hraní misí vykašlu a hru strhám. Naštěstí jsem se přinutil a spustil první misi kampaně Desert Storm.

Prvním úkolem pro nově vycvičeného člena speciálních jednotek (před začátkem kampaně si můžete zvolit dres US Army Delta Force nebo britských SAS) bylo vysvobození zajatého elitního odstřelovače a následná likvidace důležitého mostu. Když pominu fakt, že záchrana rukojmí v nepřátelském týlu rozhodně není úkol pro zelenáče, musím přiznat, že už tahle první herní epizoda mě pořádně zaháčkovala. Nebylo to dílo efektní grafiky, ale hratelnostně. Rád o sobě tvrdím, že u her raději odpočívám než přemýšlím, že se chci bavit (jsou i výjimky). Conflict: Desert Storm A Conflict: Desert Strom opravdu zábavný je. Na střední úroveň jde o poměrně příjemnou záležitost, hra hodně odpouští, i když si nemůžete dovolit úplně všechno. Potěšilo mě, že hodně funguje využívání "tichých" zbraní, kdy se nepřátelé jen zmateně rozhlížejí, odkud přichází smrt. Na rozdíl od FPS lze lépe využívat i krytí za předměty a plazení. Ve chvíli, kdy osvobodíte zajatce, začnete se seznamovat se všemi aspekty týmové spolupráce. Ovládání členů týmu probíhá přes klávesové zkratky, nebo přepínáním mezi jednotlivými vojáky.

Mise, které následují po vyhození mostu do povětří, se soustředí na likvidaci protivzdušné obrany Iráku v souladu s tím, jak probíhala skutečná operace Pouštní bouře. Většinou existuje několik způsobů, jak dosáhnout cíle. Oblíbené téma likvidace zdroje energie se objevuje i zde. Místo odpálení jednotlivých SCUDů na irácké základně vyřadíte transformátor. Škoda, že už jde o klišé. Co se týká rozmanitosti úkolů, pak si není na co stěžovat. Od záchrany rukojmích přes průzkumné mise si užijete i kruhovou ochranu při čekání na záchranný vrtulník a další variace na téma válka v perském zálivu.

Ještě se vrátím k hratelnosti a s ní spojené obtížnosti. Conflict: Desert Storm Pokud se chcete u Conflict: DS bavit, zapomeňte na volbu obtížnosti "easy", tedy pokud vám není méně než deset let. I na střední nastavení vás hra nebude příliš trápit. Nepřítel je tak akorát, spíše jde o to rozumě využívat střelivo a také schopnosti jednotlivých členů týmu. Pokud dojde k té nemilé nehodě a vaši svěřenci "padnou, máte možnost jejich oživení. Stačí jediný živý člen týmu s lékárničkou a začnou se dít zázraky. Obživení spolubojovníka je ale možné pouze omezenou dobu od zranění. Hratelnosti neuvěřitelně nahrává umělá inteligence nepřátel i vašich spolubojovníků. Ne že by arabští knechti byli výkvětem inteligence, ale je znát, že prošli jakýmsi vojenským výcvikem. Snaží se krýt, umí koordinovat útok z více stran. Na druhou stranu se ale často vynořují z již vyčištěných oblastí, což beru jako nutnou daň za udržení alespoň nějaké obtížnosti :-) Nekorektní chování nepřátel ale plně vyvažuje ostražitost vašeho mužstva. Tentokrát opravdu nemusíte mít oči všude, vaši podřízení mají oči jako rysi, takže včas zahájí palbu. Udržení kruhové formace nebo řízený ústup čelem k nepříteli za soustavné palby se ve hrách moc nevidí, přitom jde o základní taktický prvek v boji. Schopnosti členů vaší jednotky oceníte zejména při obranných a eskortních misích, kdy zvládají krýt všechny světové strany a držet eskortovanou osobu uprostřed formace. Conflict: Desert Storm V mnoha případech navíc projeví počítačem řízení vojáci více inteligence než vy.

Technické zpracování jsem už trochu načal v úvodu recenze. Na hře je opravdu znát, že má co do činění s konzolemi. Grafika není sice vyloženě odporná, ale blíží se průměru. Ostatně po zhlédnutí UT2003 se vám bude cokoliv zdát graficky nepříliš podařené. Postavy jsou trochu hranatější, než je dnes zvykem, a kvalita textur není také nic moc. I přesto zažijete chvíle, kdy vás hra mile překvapí. Třeba taková písečná bouře. Když nic jiného, dokáže vám pěkně polechtat nervy to napětí, kdy vidíte tak na deset metrů. A nepřátelé taky tak, což je další bod k dobru pro Conflict: Desert Storm. Hezky vypadá i úvodní brífink doplněný špionážními záběry zaznamenané kamerou s nočním viděním. Co chybí grafice, dohání Desert Storm na zvuku. Úvodní zkušenost s vyřvaným seržou je sice tristní, ale jinak jsou zvuky ve hře excelentní. Vaši spolubojovníci šeptají, když se blíží k nepříteli a naopak hlasitě se varují, pokud dojde k přepadu vaší skupinky. Každá zbraň má vlastní projev a celkově působí zvuková kompozice výtečně.

Hodnotit jednoznačně hru, která se snaží zpřístupnit žánr taktických stříleček masivní hráčské základně, je náročná věc. Milovníkům Ghost Recon nebo Hidden and Dangerous bude chybět strategická mapa nebo možnost zadání posloupnosti příkazů a bude jim přebývat množství akce. Pro cílovou skupinu, tedy hráče obyčejných 3D stříleček, je ale Desert Storm ideální příležitost, jak si užít moderní bojové situace trochu jinak. Já osobně jsem se u této hry docela dobře bavil.

Conflict: Desert Storm
Výrobce: Pivotal Games
Distributor: SCi
Distribuce v ČR: Cenega, český manuál
Stáhněte si: hratelné demo, 2x trailer, 2x galerie screenshotů
Oficiální homepage: www.conflict.com
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 16 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 32 MB grafická karta
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Příjemná akční taktická střílečka pro milovníky speciálních jednotek, který může posloužit jako trenažér pro výcvik rekrutů pro nasazení v druhém pokusu o vojenskou porážku Iráku.

Hodnocení:

70%

Autor:


Témata: nehody, Vrtulník


Nejčtenější

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.