Když jsem se před třemi lety dozvěděl, že legendární vývojářský tým Rare, který vytvářel hry více jak jedno desetiletí exkluzivně pro japonského giganta Nintendo, přechází pod křídla Microsoftu byl jsem zpočátku velmi nedůvěřivý. Obával jsem se, že tvůrci legendárních titulů jako Banjo Kazooie nebo Perfect Dark spadnou do kategorie výrobců mainstreamových titulů a že budou chrlit jeden paskvil za druhým bez kapky originality, jež se bohužel z her poslední dobou čím dál tím více ztrácí ( Hironobu Sakaguchi do toho! ). Chyba lávky! Již jejich první titul vytvořený přímo pro Xbox - Grabbed by the Ghoulies - byl velmi originálně pojat svojí atmosférou i ovládáním. Nechyběl mu ani klasický humor od Rare, mají na něj zřejmě trademark :).
Člověk si začíná myslet, že to Conker přehnal v hospůdce a kluci z Rare si prostě řekli, že mu to ulehčí.
Teď je tu další „Xbox only“ titul od Rare, Conker : Live & Reloaded, dále jen CLR. CLR je remake (záměrně nepíši konverzí) klasického hitu pro N64 Conker's Bad Fur Day, jenž proslul parodováním známých filmových hitů, mluvou za kterou by se ani série GTA nemusela stydět a nápaditou hratelností geniálních Rare. Přidrzlá veverka se vrací v plné parádě! Kromě již zmiňované nové verze Bad Fur Day (proto právě Reloaded - narážka na Matrix) je přítomná druhá, akčně pojatá část hry, nejvíc podobná PC sérii Tribes, pojmenovaná jednoduše podle Xbox online služeb - Live.A stačí tohle všechno na konkurenci? Na Xboxu se již slušně uvedl Voodoo Vince a třetí díl Segácké série ToeJam & Earl, nemluvě o druhém díle Blinxe jenž napravil téměř všechny chyby originálu. CLR to neulehčí ani luxusní GC pecka Super Mario Sunshine a dvě slavné PS2 trilogie Jak & Daxter a Ratchet & Clank, které obě čerpaly z již zmiňovaného Banjo Kazooie od Rare. Conker táhne do boje s fenomenálním technickým zpracováním v čele s vizuální stránkou, jež dělá konzoli od Microsoftu skutečnou čest. Relativně často se sice objevují loadingové obrazovky, mizí však stejně rychle, jak se zjevily. Conkerova animace je plynulá, stejně jako jeho sidekicků (takhle rozanimované vidle jste ještě neviděli!) i nepřátel. Lokace jsou rozmanité a orientují se především podle parodovaných filmů ať už je to vylodění v Omaha Beach ze Zachraňte vojína Ryana (zde Bender) či interiéry Derelictu figurující v prvním Vetřelci. Tady jsem však narazil na první kaz na jinak nádherně bílém zoubku CLR. Design levelů odpovídá datu vydání původního titulu a dostalo se mu na rozdíl od nového grafickému enginu, odpovídajícímu 128-bitové architektuře Xboxu, jen pramálo změn.
Pozemské živly jsou to, na čem se legendární Rare vyřádili.
Pozemské živly jsou to, na čem se legendární Rare vyřádili. Země – textury - jsou až na výjimky detailní, voda je vytvořena s pomocí advanced per-pixel shadingu, kapky stékají po obrazovce (oblíbený efekt snad všech xboxových gamesek ), vítr hezky hýbe trávou (která je bohužel jen klasická 2D textura) a oheň je ztvárněn asi nejpůsobivěji od dob Otogi 2 : Immortal Warriors. Pozadu nezůstává ani zvuková stránka, která je jako většina xboxových titulů v Dolby Digital 5.1. Zvuk je tedy pěkně sytý,čistý a dokonale reflektuje dění na obrazovce. Hudební doprovod je jinak standardní, odpovídající povaze hry a ničím nerušící plynulou hratelnost CLR. Zvuky jsou kvalitativně na stejné úrovni jako hudba.Nedílnou součástí hopsaček je nutnost dobré orientace v prostoru, kterou má umocňovat kamera která má za úkol sledovat dění na obrazovce. To bohužel plní CLR tak na padesát procent, protože většinou se bez nutnosti neustále manuálně nastavovat kameru prostě neobejdete. Osobně mi to příliš nevadilo, synchronizování obou thumbsticků mi připomíná většinu konzolových FPS. Pohyb, skákání i let, to všechno se dá ovládat levým thumbstickem (oficiální název analogové páčky:) , já preferuji skok i let klasicky tlačítkem A. Nevím, zda to bylo myšleno jako řešení pro jednoruké hráče, ale pravděpodobně ne, protože by se jinak museli v Rare nejdříve vypořádat s výše avizovanými problémy s kamerou, ke které je nutno používat i pravou páčku. Jinak je celkově využit jen malý počet z tlačítek xboxového ovladače, především kvůli tomu, že je Conker obdařen oproti například Ratchetovi minimem schopností. Přitom by chlupaté veverce pár nových pohybů oproti originálu z N64 jistě slušelo. Nemůžu si pomoct, ale pořád mám problém zařadit tuto hru do jump & run žánru. Ne že by se tu neskákalo, ale místo rozmanitých úkolů v Ratchetovi či časových paradoxů v obou dílech Blinxe, jsou úkoly mnohdy tak jednoduché a stereotypní, že si člověk začíná myslet, že to Conker zase přehnal ve své oblíbené hospůdce a kluci z Rare si prostě řekli, že mu to udělají lehčí. Když už jsme u Conkerových zlozvyků, musím zdůraznit že se organizace Pegi při ratingu CLR pěkně sekla. Na jednu je zde snaha o maximální svázání her všemi možnými ratingy, ale na straně druhé tu stále doichází k takovým přehmatům, až se člověk musí smát.
|
Ten jsem měl možnost vyzkoušet jen krátce a je to jakási humorně pojatá verze nedávného Xbox Live hitu
|
Conker : Live & Reloaded | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|