Úvod
Na Contract J.A.C.K. jsem se dosti těšil, protože série No One
Lives Forever patří mezi mé oblíbené. První díl je pro
mě jedna z nejlepších 3D akcí a her vůbec. Ve své době nebyl No One Lives Forever sice revolucí, ale i
tak představoval vítaný čerstvý vánek do zatuchajícího
trhu 3D akcí, samozřejmě kromě legendy Half-life. Nečekaně humorná a částečně i exotická hra (nejen prostředím, ale i perfektní atmosférou 60. let) plná VELICE chytrých nepřátel, zajímavých misí, v té době nezvykle realistických
zbraní, nápaditých vychytávek "gadgets"a hlavně skvělé hratelnosti! NOLF 2 vypadal taktéž skvěle. Deusexodní RPG prvky byly vítanou novinkou, noví
nepřátelé samozřejmě také. Celkově mě osobně ale NOLF dvojka, co se týče očekávání, malinko zklamal. Málo
stealth misí, hra se občas zvhrla v brutální masakr tun nepřátel, kteří sice
nebyli hloupí, ale zase se respawnovali, což prostě muselo stealth postup
degradovat. Ubylo gadgets, opravdu mě zklamalo ustoupení od bondovského
konceptu, kde vás takový Q (resp. nyní R) organizace UNITY, Santa, zasvěcoval do
užití nových hi-tech vynálezů, které jste si před misí sami vybírali. Toto je ve
dvojce řešeno poněkud křečovitě - roztroušenými vzkazy a "dárečky" s předměty.
Také celková délka trochu utrpěla.
Hra
Nyní vychází další díl série, respektive prequel, pojmenovaný Contract J.A.C.K. Z různých
zdrojů jsem měl přibližně tyto informace -10
misí, nové zbraně a gadgets, ještě více akce na úkor stealth(?!) a nějaké
nové MP mody. Máte hrát za zabijáka Johna Jacka, kterého si najme sám Dmitrij Volkov
a budete bojovat proti Unity a mafiánské organizaci Danger Danger s kápem Il Pazzem
ve vedení. Teď přijde ta chronologie... Ve čtvrtek odpoledne
jsem hru nainstaloval, v pátek odpoledne začal hrát. V sobotu dopoledne jsem
opět na chvíli zasedl ke hraní. Večer jsem pak byl na konci
sedmé mise po zabití Il Pazza a říkám si "Aha, teď přijde ta Unity". A
hádejte co přišlo? Enginové outro!!! Ugh - i s tím jak jsem se s tím
"mazal" a jak často loadoval bych řekl, že to zabralo tak 10 hodin. Víc ne. To
bych to ale trochu odflákl, takže si hru trochu rozebereme.
Můžu vám prozradit, že začínáte v levném hotýlku v Itálii s pořádnou kocovinou... To se můžete dočíst při Loadingu a věřte nebo ne, pokud nemáte dělo, budete na to mít dost času :). Každopádně stojí za zmínku, že tyto texty nejsou jako u NOLFa 2 jakýmsi popisem činnosti, ale trefnými a suchými komentáři samotného Jacka, resp. Johna. Mno, ale zpět k začátku. V těchto suchým poznámkách se hovoří o nějaké slečně, ale po tvrdém probuzení na vás nečeká ona, nýbrž dvě gorily, pověřené Il Pazzem, aby vás zlikvidovaly, protože jste mu zkřížili cestu. Jakmile to jde, vyběhnete, oni omylem narazí svými hlavami do vašich pěstí a stihnou vám odkázat starý znamý Tommygun (alespoň tak vypadá, měli ho mimové ve dvojce). Prostřílíte se bary a sklady alkoholu a jede se dál. Kam? Na Maltu na poněkud zvláštní "pracovní pohovor" s panem Volkovem. Jistě vás překvapí třetí mise, nazvaná trefně "Welcome to Czechoslovakia". Až na tajný raketový program ale tvůrcům nic nezazlívám. Po pravdě - ono to na naší vojenské základně v zimě mohlo vypadat na první pohled jako na sovětské na Sibiři, které je tato mise nejvíc podobná. Z tajné raketové základny nepoletíte nikam jinam než do vesmíru a na Měsíc a pak zpět do slunné Itálie. Ale všude se střílí!
V rámci každé mise to dost přituhne, takže jsem už na konci první radši snížil obtížnost z Hard na Normal. Proč? Téměř stoprocentně platí, že stealth taktiky jsou tady k ničemu. Nepřátelé vždy ví kde jste a krčení má smysl jenom pro krytí se za překážkou, aby vás netrefili. Hra se tak stane po chvíli rutinní. Malou obměnou je ježdění na vyzbrojených vozítkách - opět sněžný skútr a motorka. Ke konci mi ale tato hra spíše než NOLFa připomněla úplně jinou sérii a to Virtua Cop a jemu podobné s tím rozdílem, že mezi jednotlivými "obrazovkami" kamera není automatická jako v těchto střílečkách. Zkrátka, vy někam dojdete, vyrojí se nepřátelé, chytře se schovají (převrhnou stůl nebo využijí klasicky rohů či třeba sudů), vy také a pak na sebe tak různě vykukujete a střílíte, dokud vás nezabijí nebo vás to nepřestane bavit... Na druhou stranu má hra ale dost slušnou grafiku a na dnešní dobu je relativně hardwarově nenáročná. V Itálii jsem nikdy nebyl, ale odhaduji, že přesně takhle to tam vypadá - někde by se tu měl pohybovat screen - vinice, stromečky, kamenné domečky, sluníčko... a samozřejmě samopalíček a hordičky nepřátel za rohem... K tomu ještě taková ta hudba, kterou uslyšíte v italských filmech nebo v reklamě (té staré:) na pizzu Giuzeppe - prostě idylka.
Jenom další nájemnej zabiják
Tak nějak by se daly přeložit slova stojící
za zkratkou J.A.C.K.- Just another contract killer a tak nějak také hra
působí - jenom další v řadě... Naprosto drtivě je totiž krokem vzad a to velkým.
Kromě možnosti rozstřílet například lahve na baru je tu málo interaktivity,
oproti otvíraní šuplíků a oken, vyšroubování žárovek a listování v šanonech z
NOLFa 2. Zcela zmizely RPG prvky, v traileru byly avizovány nové gadgets a
naopak tu žádné nejsou. Pokud nepočítáte tři druhy granátů. Samotný ještě větší
posun k střílení mi nepřipadá opodstatněný. Trend u 3D akcí je přece úplně opačný
a ani jeden z NOLFů nebyl nic náročného. A jsou snad super-úspěšné tituly jako
Deus-ex nebo Splinter cell nenáročné a zjednodušené?
Uff - to není vše, kromě arkádovosti herního systému jako takového zamrzí i zbraně. Liší se zpravidla jen zvukem a vzhledem, výjimečně obsahem zásobníku a hlavně nemají skoro žádný zpětný ráz! Takový 9 mm Sterling můžete použít z přehledem na vzdálenost cca 50m a pistole už je normální sniperka. Navíc je zbraní méně... A to jsem se ještě nezmínil o promakanosti příběhu. Představte si původní No One Lives Forever jako 2,5 hodinový film - zábavný, plný vtipných dialogů a originálních nápadů. NOLF 2 má oproti tomu stopáž řekněme 105 min., objeví se nové postavy a nápady, ale přestože je kratší, nepobavíte se u něj tolik. A teď si vezměte Jacka, to byste v kině strávili cca 50 min. a bylo by to zatracené nastavování kaše plné jen střílení. Ne, vážně, v celé hře jsou asi tak čtyři enginové animace a stejné množství hlavních postav!!! V podstatě jsem se u hry i do jisté míry bavil, ale jinak vedle předchozích dílů nebo jiného stand-alone datadisku k taktéž skvělé hře, Jedi Academy, působí těžce chudým dojmem. Škoda.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|