RECENZE: Ve strategii Cossacks 3 dostanete nařezáno, ani nebudete vědět jak

• Velké bitvy
  • Spousta úkolů
  • Česká lokalizace
  • Nevyvážená obtížnost
  • Hromada chyb
  • Špatná AI

Cossacks: European Wars ve své době zabodovali jak u hráčů, tak kritiky. Bitvy obřích armád, mnoho historických národů a patřičná náročnost ve stylu Age of Empires (1997) byly na svou dobu inovativní a atraktivní. O nějakých 16 let později přichází Cossacks 3. Ačkoliv má nový díl v názvu trojku, nejde o pokračování, ale o remake původních Cossacks.

Hra nabízí pět kampaní, tutoriál, skirmish a samozřejmě multiplayer. Tutoriál je dobré si projít. Jistě, hráči her ve stylu Age of Empires se neztratí, ale přeci jen tu jsou jisté nuance. Na většinu si stejně budete muset přijít sami, Cossacks se s námi nemazlí. Hra je nekompromisní od první minuty. Kampaně jsou celkem různorodé a jejich obtížnost kolísá od náročné po hrozivě těžkou. Může se vám stát, že už v první misi kampaně (dohromady je misí v každé kampani pět) dostanete ukrutně nařezáno a ani nebudete vědět jak. To je tak trochu Cossacks v kostce.

Evropa v plamenech

Nejvíc mě bavila druhá kampaň odehrávající se v Anglii, kdy se znesváří parlament a král. Ale i ostatní kampaně jsou dostatečně různorodé, aby vás nestihly příliš nudit. Plníte celou řadu hlavní i vedlejších úkolů a do toho můžete i rozhodovat pomocí dialogů o dění v kraji. Úkoly jsou to pro strategie klasické, typu ubraň se tatarským hordám, získej důležité technologie nebo obsaď určitý počet měst. Díky vedlejším úkolům, které vám mohou ve vaší misi pomoci, se hra ještě zpestří.

Cossacks 3

Cossacks 3

Například hned v první misi za Kozáky můžete pomoci vězňům tak, že je vykoupíte z otroctví za nemalý obnos zlata. V té samé misi k vám houfně prchají utečenci ze sousedství, můžete je buď přijmout, a získat tak drahocennou pracovní sílu, které zde máte nedostatek, nebo se uskromnit a poslat rebelující vesničany zpět. Pokud budete příliš hamižní, doplatíte na to. Cizí frakci dojde trpělivost a zmasakruje nejen utečence, ale i vaše dělníky. Hra je tedy slušně dynamická a rychlá. Pokud se rozhodnete vedlejší úkoly plnit, můžete získat spojence nebo suroviny. Ani jednoho ve světě Cossacks není nikdy dost.

Ovládni bojiště a hru

Získat početní převahu v Cossacks nemusí nic znamenat. Podobně jako v sérii Total War je i zde důležité taktizovat při každém souboji a volit, které jednotky kam vyšlete. Mušketýři jsou perfektní útočné jednotky do té doby, než je nepřítel dožene, při soubojích nablízko jsou téměř bezbranné. Pak na řadu přicházejí i pluky kopiníků, kteří excelují proti jinak smrtící jízdě. Když se armády střetnou, je vám jasné, že šarvátky dokážou být pořádně dravé a krvavé. S již zmiňovanou sérií Total War pojí Cossacks i další věc. Boje jsou často přímo gigantické.

Cossacks 3

Hra se odehrává v 17. a 18. století, takže není nouze ani o pořádná děla. Je jen málo jednotek, které mohou zničit budovy a děla mezi ně patří. Jejich účinnost je dosti realistická a dobře mířenou trefou zvládnou způsobit v plucích značné ztráty. Jen je třeba dávat pozor a nestřílet do vlastních řad.

Původní hra si brala za vzor Age of Empires, však to je etalon historických strategií skoro dvě dekády. Hlavním rozdílem bylo tvoření oddílů, které hraje stejně důležitou roli i v remaku. Z počátku se vám bude možná tato maličkost zdát bezpředmětná, ale jen oddíly mohou tvořit formace a pronikat nepřátelskými pluky i efektivně bránit. Aby bylo možné oddíl vytvořit, potřebujete dostatečný počet jednotek stejného typu, bubeníka a důstojníka. V jednotě je síla, to poznáte jak při obraně, tak při útoku.

Management města je trochu neprůhledný a nešikovný. Ve hře získáváte šest zdrojů: dřevo, jídlo, kamení, zlato, kov a uhlí. Ty primárně obstaráváte klasicky těžbou, nebo orbou / rybolovem, či na tržišti směnným obchodem. Každá jednotka či budova něco stojí, ale jsou případy, kde dochází ke konstantnímu úbytku. Dobrým příkladem jsou hradby. Pokud postavíte hradby, budou vám doslova žrát tuny kamení každou sekundu. Není to příliš realistické, to by musely zdi zatraceně rychle chátrat. Kde tato spotřeba surovin dává smysl, je uhlí a železo. V boji se jimi krmí muškety i děla. Nějaký přehledný soupis informací, co kolik spotřebovává, by přišel jistě vhod a dopomohl by lepšímu plánování a taktizování.

Cossacks 3

Cossacks 3

Stejně důležitý je výzkum a vylepšování. Vylepšuje se přímo v kasárnách a stájích a vyvíjí v akademii. Taková vylepšení mohou mít znatelný vliv jak na boj, tak i na správu města. Můžete zvýšit produkci polí, nebo efektivitu střelných zbraní. A pokud chcete mít přehled o celém bojišti, stačí vyzkoumat průzkumný balón – ten vám odkryje mapu.

Starý systém v novém kabátě

Cossacks 3 mají sice líbivější kabát, ale herní mechanismy, umělá inteligence i ovládání zůstávají věrné originálu. Bohužel. Pro nové hráče to může představovat velký problém, jsou u strategii zvyklí na určité už zavedené funkce. Pathfinding jednotek je slušně řečeno hrozný. Mosty jsou často nejproklínanějším místem mapy, jednotky se vám nekontrolovaně ženou vpřed, jak se jim zlíbí, zasekávají se a chovají se jak stádo retardovaného dobytka.

Totéž vyloďování, kde ještě hrozí, že ztratíte celé pluky, protože pošlete transportní loď pryč příliš brzo a vojáci se vám utopí. Jednotkám nelze vytvořit waypointy, vesele si pochodují, kudy chtějí a střelba z nepřátelských dělových věží jim vrásky na duši nedělá. Musíte tak pořád kontrolovat nejen místa střetů, ale i každý oddíl pochodující po mapě, což může být dost únavné. Naštěstí lze hru zpomalovat i zastavit pomocí kláves plus a mínus a udělat si trochu pořádek. Ale to není zrovna dvakrát zábavné.

Designových chyb je v Cossacks 3 naneštěstí ještě víc. Nejsou už tak markantní, ale znepříjemňují hraní. Označení jednotek není vždycky vidět, stejně tak nejsou vidět jednotky skryté za budovami. Při útoku nepřítele nemáte podrobné informace o jeho zbraních, pouze jméno jednotky, které je pro každou národnost jiné. A tak musíte bedlivě studovat, zda to, co drží, je střelná zbraň či kopí.

Kapitola sama pro sebe je AI protivníka: je tupá stejně jako vaši vojáci. Asi nejvíc jsou trable AI vidět při použití děl. Nepřítel si klidně nechá rozmetat obrané věže a dokonce i celé pluky a zareaguje pouze v případě, že se přiblížíte příliš blízko, nebo když ho osvítí jakýsi duch svatý a rozbijete něco, co ho konečně dostane do pohybu. To se ale moc často nestává.

Cossacks 3

Poslední výtkou na adresu designu hry je pro mě až přestřelená náročnost v některých misích a nevyváženost obtížnosti v průběhu celých kampaní. Hra je v jistých pasážích těžká až tak, že to po čase otravuje. Samotná náročnost souvisí s již zmíněnými problémy s AI vašich jednotek, které musíte až otcovsky hlídat, aby nevyvedly nějakou blbost, a nezmařily vám tak dlouho připravované plány.

Graficky jsou Cossacks 3 velmi vydařený remake, nesází na načančanou grafiku plnou efektů, ale na účelnost. Z dálky vše vypadá pěkně, horší to je při přiblížení, ale když uvážíte, že se zde bojuje se stovkami jednotek, je to pochopitelné. Hra se mi při větších počtech jednotek podivně zpomalovala a sekala, ale po delším hraní tento neduh vymizel. Stejně tak problém s uloženými pozicemi, které nešly po čase načíst.

Za zmínku rozhodně stojí čeština do hry, která je na velmi dobré úrovni a snaží se o archaický styl.

60 %

85 %