Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cossacks: The Art of War - druhý útok

  12:00aktualizováno  12:03
Přestože Cossacks: European Wars nepřinesli proti zaběhlému systému realtime strategií téměř nic nového, šlo o velice zábavnou hru. O tom, že si našla nemalý počet příznivců, svědčí i vydání datadisku nazvaného Art of War. Chcete vědět co přináší nového a kolik bitev v něm budeme moci vybojovat? Popaněte šavle a pojďte to zjistit.

Cossacks : The Art of War

Ukrajinský tým GSC Game World vydal původní Cossacks v době, kdy realtime pozitivní části hráčské veřejnosti již značně vyhládlo po zdolaném add-onu k Age of Empires 2, tedy Conquerors Expansion. Cossacks, kteří jsou zasazeni do 17. a 18. století, toho využili a nabídli hráčům atraktivní prostředí (potyčky koloniálních mocností v severní Americe a Karibiku či evropskou scénu, na které se bojovalo téměř o všechno, počínaje penězi a mocí a konče přesvědčením a vírou), v kombinaci s herním systémem, který jako by z oka vypadl Age of Empires, to vše úhledně zabalené do hezké a detailní grafiky.

Systém původní hry byl, jak už jsem řekl, velmi podobný Age of Empires, leč v mnohém svůj vzor překonal. Cossacks měli mnohem propracovanější management surovin – kromě toho, že jich bylo více, suroviny vám také během hry ubývaly (pokud došly potraviny, vypukl hladomor a hra se rázem změnila v simulátor Somálska, došlo-li železo či uhlí, nemohla děla a jednotky používající muškety střílet a když se vyprázdnila vaše pokladnice, odmítly některé silnější jednotky bojovat, či rovnou dezertovaly). Stejně tak i vývojový strom Cossacks byl mnohem masivnější, mnohem rozvětvenější ale i hlubší (některé položky jako obrana, útok, počet děl ve věžích bylo možno vylepšit až na sedmou úroveň). Hra obsahovala 16 národností, z nichž většina disponovala, když už ne úplně originálními, tak alespoň designově odlišnými jednotkami. Navíc Cossacks : The Art of Warbyl každý národ charakteristický svou unikátní jednotkou – většinou silnější modifikovanou verzí některé z řadových. I systém boje byl propracovanější – množství odlišných jednotek nabízelo (také díky propracované tvorbě formací) spoustu různých kombinací armád, které byly konečně správně megalomansky obrovské. Také budovy měly svůj specifický design pro každou z národností a daly se zničit pouze dělostřeleckými jednotkami, nebo granátníky. Ostatní jednotky mohly budovy a poddané zajímat, ovšem abyste mohli vyrábět jednotky nepřítele, museli jste zabrat, nebo postavit všechny další příslušné stavby té které národnosti. Ale to už asi všichni víte (a jestli nevíte, tak se podívejte na tuto recenzi), co tedy přinesl datadisk nového?

O tom, že se zde příliš měnit nebude, vás přesvědčí již intro, které je úplně stejné jako v European Wars, stejně tak i menu, ve kterém ale přibyla navíc položka Editor, jež vám umožní tvorbu vlastních map přímo v herním interface. Autoři slibovali kvantum nových misí a nutno přiznat, že svůj slib splnili dokonale. Ve hře je kromě úvodního tutoriálu k dispozici pět kampaní (paradoxně o jednu více než v Cossacks) obsahujících dobrou třicítku misí. Kampaně se povětšinou točí okolo Třicetileté války, takže se jednou budete v kůži Sasů bránit švédským nájezdům, jindy bojovat pod pruskou vlajkou za sjednocení Německa, jakožto Rakušan potlačovat české protestanty, dále budete bránit oslabené Polsko před dobyvačnými choutkami sousedů a nakonec se pokusíte ovládnout Cossacks : The Art of WarStředozemní moře, jakožto hlava arabské pirátské bandy. Mimo to hra nabízí šest single misí (týkající se potyček Polska a Ukrajiny, útoků Turků či Anglie a její přítomnosti v Karibské oblasti) a pak také random map mód, který obsahuje mnoho různých volitelných parametrů. V něm si můžete nastavit téměř vše od velikosti mapy, postupu vývoje, přes množství děl, věží, opevnění či jednotek (nově je zde například tzv. peace mód, u kterého si můžete vybrat dobu, po kterou se nebude bojovat, takže se můžete v klidu rozvinout, nebo konečně možnost uzavírat pakty s počítačem ovládanými soupeři), pokud si rádi pohrajete s budováním základny a vývojem, jednoduše si nastavíte čtyřhodinové období míru, v opačném případě si zvolíte ohromnou armádu a pustíte se do boje téměř od začátku. V multiplayeru si můžete zahrát jednu z historických misí, jež se odehrávají na pozadí Války o Rakouské dědictví, občanské války v Anglii, Rusko-Turecké války a války o nezávislost Nizozemí, a také se zde objevil Territory Capture mód.

K původním šestnácti přibyly dva nové státy – Bavorsko a Dánsko. Bohužel se ale nedočkáme žádných nových budov a také suchozemské jednotky zůstaly (až na design) stejné. Největší (a bohužel také jediné) změny tedy doznalo námořnictvo. Kromě původních pěti válečných lodí (jachta, galéra, fregata, bitevní loď a šebeka, čili rychlý trojstěžník, vyskytující se zejména ve Středozemním moři) se v datadisku setkáte s bitevní lodí třídy „Victory“ (se svými sty děly nejsilnější jednotka), francouzskou fregatou třídy Flora, šalupou (používanou jako pobřežní hlídková loď), benátskou Cossacks : The Art of War galérou, tureckou jachtou a malou dvoustěžňovou obléhací plachetnicí zvanou keč). Všechny nové technologie také souvisí s loděmi – jedná se o vývoj obléhacích plavidel (keč), hlídkových plavidel (šalupa), vylepšení fregat (fregaty 18.st.), možnost stavby a oprav lodí třídy Victory a nakonec vylepšení transportérů. Toto je bohužel kompletní výčet nových jednotek a technologií, na které během hraní Art of War narazíte.

Objevilo se zde také několik nových příkazů, jako „patrol“, „guard“, nebo „attack ground” příkaz pro děla, jezdecké jednotky mohou konečně také tvořit formace, takže na nepřítele se už nepožene zmatený houf husarů, ale například jednotka zformovaná jako útočný klín, který rozrazí protivníkovy řady pokud ne účinněji, tak alespoň efektněji :-). Některých minoritních změn doznalo i ovládání (pár nových klávesových zkratek) a umělá inteligence (dělníci například sami vlezou do dolu, který postaví). S AI je ovšem ve hře kříž. Ačkoliv se někdy protivník chová překvapivě inteligentně (obezřetně si vybírá cestu a snaží se vaše voje spíše obejít, lodě selektivně útočí na dělníky opravující věže atd.) v dalších případech si klidně stojí mezi vybuchujícími granáty, aniž by jej byť jen napadlo zaútočit, či alespoň utéct.

Celkově spočívá obtížnost hry spíše v kvantitě, než v kvalitě nepřátelských jednotek. Pokud jste si při hraní European Wars Cossacks : The Art of Warmysleli, že je hra obtížná a zdlouhavá, zde to platí dvojnásob. Jako každý správný datadisk vám dá Art of War pořádně zabrat. Od počátku se na vás budou valit nepřátelé v hordách, ještě větších než v původní hře, budou vás znenadání přepadávat a vy se pěkně zapotíte, často jen proto, abyste ubránili holou kůži. Přestože se budou vaše armády skládat ze stovek vojáků, musejí být pečlivě vyvážené. Ono je fajn mít jednotku z dvou set mušketýrů, ovšem pouze do té doby, než se setká s jednotkou padesáti jezdců, či s deseti houfnicemi. Při tak velkých počtech trvá delší dobu než se dostanete přes klasický systém - vytvořit a ubránit fungující ekonomiku – vycvičit si silnou a vyváženou armádu – porazit protivníkovu silnou a vyváženou armádu – doplnit svoje zdecimované jednotky – dorazit nepřítele. Naštěstí v misích máte různé úkoly (dopravit zásoby, dobýt, ubránit), takže nemusíte stále jen dokola prodělávat opakující se koloběh stavby a dobývání. Hru vám ztěžuje „fog of war“, která bohužel od Cossacks nedoznala změny. Stále se jedná o ortodoxní černočernou tmu obklopující vaše jednotky. Kdyby tak autoři nechali viditelný terén nebo zavedli systém zvědů, kteří by vás varovali před blížícím se nepřítelem. Zde ale musíte čekat na postup do 18. století, po kterém již naštěstí můžete vypustit balón, jež vám odkryje celou mapu. Ještěže autoři přidali možnost ovládat jednotky při zapauzované hře, takže již konečně můžete rozhodovat pěkně v klidu.

Cossacks : The Art of War

Ovšem pusinku na čelíčko si autoři zaslouží za editor misí, potažmo scénářů. Nejprve si přímo ve hře spustíte editor misí, který je velice pěkně a intuitivně provedený. Můžete si libovolně umísťovat vodní plochy, jejich prosvětlení, měnit textury terénu, rozmísťovat budovy, doly, kameny, jednotky, prostě všechno to, s čím se později ve hře setkáte. Také lze velmi efektivně (a také efektně) deformovat terén a vytvářet tak různá pohoří, údolí, plošiny atd. Ovšem aby vše fungovalo tak, jak má, musíte si vytvořenou mapu naskriptovat. K tomu slouží samostatný nástroj zvaný Scenario editor. Má strukturu adresářového stromu, do kterého si přidáváte podmínky a akce, které mají být při splnění daných podmínek vykonány. Můžete si zde nastavit a editovat téměř vše od podmínek vítězství, respektive prohry, přes vztahy hráčů, chování skupin jednotek až po hlášky které se vám zobrazí. Zde již je k vytvoření pořádné mise potřeba návod (naštěstí přibalený ve formátu .doc), ale pokud si nemáte kde ukojit tvůrčí choutky, pak vám tento užitečný a také zábavný nástroj jistě uleví.

Technicky Art of War úplně vychází z původních Cossacks, což znamená, že si užijete detailní grafiky (až do rozlišení 1600x1200) s dobře Cossacks : The Art of Waranimovanými postavami, leč poněkud sterilně působící krajinou, ve které se nepohne ani lístek, neobjeví ani zvířátko. Hudba, která začne relativně brzy nudit, je kompletně přejatá z původní hry, stejně jako zvuková schémata, jež jsou naopak výtečná. Hratelností se datadisk velmi podobá European Wars, je ale obtížnější. Přináší množství misí, za které by se nemusela stydět lecjaká plná hra, bohužel však téměř žádné změny v systému a pouze minimum nových jednotek. Vylepšena nebyla ani diskutabilní umělá inteligence, ale nedá se říci, že by byla horší, než v ostatních hrách, a to nejen strategiích. Pokud by hra vyšla jako prvotina, získala by právem hodnocení kolem 85%, vzhledem k tomu, že se jedná o velmi hutný mission pack, bohužel téměř bez inovací zaslouží si svých poctivých 70%, zčásti také díky výtečnému editoru.

Cossacks: The Art of War
Výrobce: GSC Game World
Vydavatel: CDV
Distribuce v ČR: Dynamic Systems, český manuál
Stáhněte si: demo, screenshoty, trailer
Oficiální homepage: www.cossacks.com
Minimální konfigurace: procesor 233 MHz, 32 MB RAM, 400 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 500 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Velmi solidní datadisk. Malý počet inovací je vyvážen editorem a v neposlední řadě také velkým počtem veskrze zábavných misí.
Hodnocení 70%

Autor:




Nejčtenější

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

South Park: Fractured but Whole
Pšoukání se časem omrzí i v South Parku. Recenze Fractured but Whole

Populární seriál Městečko South Park se vrací v ambiciózním herním zpracování a ani tentokrát své předloze ostudu nedělá. Kromě třaskavé nálože záchodového...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.