Tahák na peníze, nebo povedené oživení klasiky? Recenze Crash Bandicoot

  • 11
Remasterovaná kolekce prvních tří her Crash Bandicoot je sympatickým návratem do minulosti pro „pamětníky“. Nejde ale o vyslovenou nutnost pro ty, kteří se sérií nemají zkušenosti.
75

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4, Switch
Výrobce: Naughty Dog

  • Většina „hopsacích“ úrovní je zábavná
  • Tři hry v jednom
  • Remasterovaná grafika a hudba
  • Kamera není moc přátelská
  • Ovládání by chtělo dopilovat
  • Skoková obtížnost a častá frustrace

Remasterovaná verze prvních tří her ze série Crash Bandicoot udělá radost fandům. Ale hráči, kteří s Crashem nemají zkušenosti, by mohli být zaskočeni například nevyváženou obtížností.

Herní karta

Dnešní doba fandí oživování klasik a mezi ně bezesporu patří série skákaček Crash Bandicoot. Není to značka, která je známá jako Sonic od Segy nebo Mario od Nintenda, ale jde o natolik zvučné jméno, že jeho vzkříšení bylo v podstatě nevyhnutelné.

Firma Activision, která na Crash Bandicoot vlastní práva, povolala do zbraně svou dceřinou společnost Vicarious Vision a zadala jí úkol vytvořit remasterovanou kolekci prvních tří her Crash Bandicoot. Jde tedy o tituly Crash Bandicoot (1996), Cortex Strikes Back (1997) a Warped (1998), které vznikly pro první Playstation v dílně vývojářského studia Naughty Dog. Jen pro přesnost, Naughty Dog se na této kolekci her nazvané Crash Bandicoot N. Sane Trilogy nepodílelo.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

U podobných projektů vyvstává logická a důležitá otázka, zda jsou cíleny hlavně na fanoušky původní verze nebo mají potenciál oslovit i hráče, kteří s ní nemají sebemenší zkušenosti.

Můj názor je, že v tomto případě platí spíše to první. Zub času se na herních mechanismech, které jsou staré zhruba dvě dekády, výrazně podepsal. Principy, na kterých jsou skákačky Crash Bandicoot vystavěny, někdy působí roztomile staromilsky, ale jindy prostě zastarale.

Pro chyby není prostor

Série Crash Bandicoot spadá do žánru platformovek/skákaček, kdy ovládáte postavu Crashe Bandicoota (případně jeho sestru Coco) a vaším cílem je zastavit doktora Nea Cortexe.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Příběh je velmi jednoduchý až dětinský a i vizuální ztvárnění by mohlo napovídat, že tohle je záležitost pro mladší hráče. Ale je to jen zdání, protože všichni, kdo mají s Crashem své zkušenosti, moc dobře vědí, že jde o náročné a velmi přísné hry.

Je tu minimální prostor pro chyby, série vás za většinu z nich bez milosti potrestá. Tím pádem se nevyhnete tomu, že některé úrovně budete opakovat několikrát za sebou.

Obtížnost je poměrně vysoká a je nezbytná pořádná porce trpělivosti, protože určité pasáže jsou lidově řečeno o „nervy“. A to až do takové fáze, že to není výzva, ale obyčejná a prachsprostá frustrace.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Náročnost nestoupá postupně, ale mění se skokově. Některé mise jsou poměrně lehké, ale hned ta následující může být tak těžká, že se u ní zapotíte víc než během návštěvy finančního úřadu. A dovedu si představit, že výkyvy v obtížnosti mohou nejednoho hráče odradit.

Remasterovaná verze sice nabízí tolerantnější systém ukládání než původní hry, ale ani to není dost, abyste se u některých úrovní hlasitě nerozčilovali.

Kamera nepomáhá

Crash Bandicoot jsou skákačky, které kombinují dvou a tří dimenzionální pasáže. A speciálně u 3D lokací je nesmírně důležitá kamera. Ta ale místy není moc nápomocná a zabírá úhly, kvůli kterým není vůbec žádný problém spadnout do bezedné jámy nebo do pasti. Navíc, ovládání umí být docela kostrbaté a nepřesné.

Crash je (skoro) všude

Crash je natolik populární postavou, že jsme ho mohli vidět v několika jiných projektech. Stopu zanechal také v oboru paleontologie. Kde konkrétně jste mohli na Crashe narazit? Tady jsou tři případy, které mě zaujaly nejvíc.

Hráčům určitě neuniklo, že v Uncharted 4: A Thief ́s End se Nathan pustil do hraní Crashe, aby překonal skóre Eleny. Bylo to rozhodně milé pomrknutí na fandy hry.

A určitě je potěšilo i to, že Crash se stal inspirací pro hru Dingo Dash, kterou Líza ze Simpsonových tak zběsile hrála v sedmé epizodě desáté řady. Daný díl nesl jméno Líza má jedničku.

Zajímavostí je i to, že paleontologové pojmenovali vyhynulý druh bandikuta, jehož ostatky byly objeveny v Austrálii, právě Crash bandicoot.

To, že přijdete o život, pokud jste netrpěliví a nepozorní, je fér, ale když je na vině kamera a nepřesné ovládání, pak to není úplně v pořádku.

Když už došla řeč na životy, tak Crash jich má určité množství, které může ztratit. Pokud k tomu dojde, objeví se na posledním checkpointu, ale jestliže přijde o všechny životy, jste nuceni danou úroveň opakovat.

Mise jsou sice většinou dost krátké, ale několik nemá ideální design, takže asi nepotěší, že si některé nedotažené úrovně zopakujete.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Naštěstí je často dovoleno určovat si pořadí misí, které navštěvujete a stejně tak je vám umožněno zvolit si, kterou hru z trilogie zkusíte jako první. Není nutné je hrát v předem určeném pořadí. Od nepovedeného levelu si můžete odpočinout a vrátit se k němu později.

Snaha o zpestření ne vždy vychází

Většinu času budete skákat po plošinkách, vyhýbat se nepřátelům (případně je likvidovat), sbírat ovoce, které vám po dosažení počtu 100 poskytne další život, případně utíkat před balvanem nebo rozzuřeným dinosaurem. Ale dočkáte se i jiných úrovní, ve kterých nasednete například na tygra, na vodní skútr nebo motorku.

Zní to fajn a někdy je, ale mnohokrát jde spíše o otravu než vítané zpestření. Určité mise jsou osinou v zadku, například závodní úrovně jsou kvůli trošku tužšímu ovládání nudné. A stejně tak podvodní mise.

Pokud ovšem jde o klasické „hopsací“ lokace, tak pokud pominu několik s bolestně nevybalancovanou obtížností, většina je povedená, velmi dobře navržená a vizuálně poutavá.

Trilogie nabízí hromadu různých světů s mnoha tematikami (středověká, futuristická a spousta dalších). Tvůrcům z Naughty Dog se musí nechat, že se vyřádili a rozhodně nebudete mít pocit, že se stále pohybujete na stejných místech.

Samozřejmě bylo nutné vypilovat léta staré vizuály. Právě to byl jeden z úkolů Vicarious Vision. Společnost to zvládla. Grafika nepůsobí zastarale, ale současně si uchovala milý retro nádech. Fandové původní her tak nebudou naštvaní, že došlo k takovým změnám, kvůli kterým by své milované projekty vůbec nepoznali a nováčci se zase nebudou Crashovi posmívat za jeho „pravěké“ obrazové ztvárnění.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Kromě změn v systému ukládání, možnosti hrát za Coco a upravené grafiky, došlo k „vyčištění“ hudby, aby kvalitou zvuku odpovídala novodobým standardům. A do první a druhé hry pak byly přidány takzvané „časovky“ (time trials), které se poprvé objevily ve třetím dílu Warped.

Úprav herních mechanismů tedy není obrovské množství, ale to ani nikdo nečekal (a asi ani nechtěl). Nejde o remake, ale remasterovanou verzi.

Ano, některé prvky by si zasloužily pozměnit, ale jak bylo řečeno na počátku, Crash Bandicoot N. Sane Trilogy je cílen hlavně na milovníky původních verzí a ti by asi nebyli nadšení z toho, že někdo jejich oblíbené skákačky výrazně „překopal“. Dnešní hráče by ale určité aspekty, jako nevyvážená obtížnost, mohly odradit.

Hodnocení: 75 % (pro pamětníky), 60 % (pro nováčky)


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 94 čtenářů