Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex

  12:00aktualizováno  24. listopadu 1:35
Hádejte, kdo je to? Má velké číslo bot, špičatý čumák, dobrou vyřídilku a jistý dr. Cortex mu nemůže už dlouho přijít na jméno. No jistě, charismatický vačnatec nyní míří nejenom na PS2, ale ohlášena byla také verze pro Xbox, GameCube a dokonce i pro GameBoy Advance.

Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex Naughty Dog ukončil své působení na sérii Crash Bandicoot a jeho čtyři inkarnace, završené závodními Crash Team Racing, se nesmazatelně zapsaly do srdcí fanoušků. Protože se dalšími cíly uvedené vývojářské skupiny staly projekty pro PS2, začali se nynější vydavatelé (a současně vlastníci licence) z Universal Studios ohlížet jinde a ve spolupráci s Eurocomem vznikla doposud poslední epizoda, která však kvalitativně svým tvůrcům tolik radosti neudělala. A to přesto, že někteří lidé z Naughty Dog (Mark Cerny) přiložili i v tomto případě svou ruku k dílu. Nicméně s příchodem nového milénia se můžeme těšit na další Crashovo plošinovkovité křepčení, které tentokrát musí ukočírovat vývojářský tým jménem Traveller's Tales. Rozhodně se nejedná o žádné nováčky, ostatně posuďte sami. První počiny Traveller's Tales sahají do doby 16-ti bitů a najdeme zde např. tituly Mickey Mania (Mega Drive, SNES) nebo Toy Story (Mega Drive, SNES). Na technologicky pokročilejších systémech to byl pro někoho možná překvapivě také Sonic R (Saturn) a pak Rascal (PSX), Bug's Life (PSX, N64), Toy Story 2 (PSX, N64) či naposledy Toy Story Racer (PSX). Je však pravdou, že mnoho velkých hitů v uvedeném výčtu nenajdeme, takže jen doufejme, že se v případě v pořadí již šestého Crashe podaří kvalitativně vysoko Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex nasazenou laťku přinejmenším udržet.

Crash Bandicoot se stal sice jakýmsi neoficálním maskotem Sony, ale jak vidno, své působiště nyní rozšiřuje i na jiné platformy. Díky úspěchům na PSX lze očekávat, že mu budou dveře otevřeny. Vždyť celé série (vč. Crash Team Racing) se po světě odprodalo více než 20 miliónů kopií (!). Další zajímavostí budiž skutečnost, že se jedná o jedinou postavu narozenou ve Státech, která si získala srdce hráčů jak v Japonsku, tak i v Evropě. A vlastně i takový Crash Bash, jenž byl kvalitativně krokem zpět, se v průběhu prvního měsíce svého uvedení na trh dočkal 250 000 odprodaných kopií. Což je sakra dobré. A jaký že bude další hněv Cortexův? Bláznivý doktor se s přispěním svého voodoo maskovaného pohůnka jménem Uka Uka snaží vytvořit nové super monstrum, jež dokáže definitivně zúčtovat s tím drzým bandicootem. Pro posílení této kreatury vyvolá Uka Uka čtyři starodávné elementální masky (vzduch, země, oheň, voda), jejichž prostřednictvím začne soužit planetu strašlivými přírodními katastrofami - a díky tomu dojde k obnažení krystalů naplněných žádanou a hlavně tolik potřebnou energií (což je monotématické klišé každého dílu). Jenomže, co čert nechtěl, Crash se k těmto artefaktům dostane dříve než jeho Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex oponenti a překvapivě opět překazí Cortexovy destruktivní plány.

Hlavní hrdina nepřízni osudu nehodlá odolávat sám. Vedle starých známých určitě stojí za připomenutí znovu hratelná postava jménem Coco, která na Movie z E3 vypadala velice sympaticky. Crash bude limitován cestováním po předdefinovaných stezkách, vymezený 3D prostor (v němž se můžete vrtnout všemi směry) však bude na rozdíl od minulosti výrazně rozšířen. Navrch nechybí časté odbočky, aby vše nepůsobilo příliš lineárně a příležitostně se ocitneme na relativně "velkých prostranstvích" ála Tomb Raider.

Vyjma standardních pohybů (př. obvyklé víření kolem osy) přibyly dvě zcela nové a unikátní techniky likvidace nepřátel a hlavně jsou tu další stroje k postupu nehostinou krajinou. Budete brázdit oblohu s kluzákem, vyhýbajíce se nejenom větrným tornádům. Usednete za volant džípu, obléknete se do jakéhosi robota, evokující ve mě vzpomínky na závěrečný souboj Ripleyové ve filmu Aliens. A v neposlední řadě tvůrci nabízejí kotoulení se vpřed uvnitř průhledné kopule zpevněné obručemi, což vypadá opravdu náramně. Samozřejmě, své nezastupitelné místo tu má časté a klasické plošinovkovité přeskakování platforem za Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex obtěžování bizarních nepřátel a nepříjemných elementů jako je horká pára, vroucí magmat a podobné chuťovky. Bohužel, každá chybka se trestá okamžitou smrtí. Na druhé straně je tento akt vyveden natolik půvabnou animací, že je Crash asi jediná hra, kde se budete smát faktu, kdy je váš hrdina na cestě k nebeské bráně. Během dobrodružství střetnete kupu beden s podezřelým obsahem a charakteristickými ikonami napovídajícími, co vás tady asi čeká. Kolem explozivních bedniček (Nitro) musíte projít opravdu opatrně (reagují na otřesy) a navíc v bezpečné vzdálenosti, což je ve svém výsledku neskutečně roztomilá pohybová animace. Správný chlap potřebuje vitamíny, pročež se sbíráním jablíček přičiňujete o to, abyste na své pouti zůstali při životě tak dlouho, jak jen to půjde. Bohužel nepadlo slovo o systému zapisování, takže doufejme, že tvůrci zachovají sympatické pravidlo použité v Crash Bandicoot - Warped.

Grafický engine je velice pěkný a pěkně svižný (60fps), je tu mnoho detailů (působivý "oheň" ve tvářích Uky Uky) a efektů, Crashovi nechybí pro tento žánr velice přitažlivá "cartoon" podoba. Mimochodem, jeho model má 4x více polygonů než PSX verze. Nový svět nabízí přes 30 rozličných úrovní, jež vás zavedou do Arktidy, Afriky, na Divoký západ, vulkanický Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex ostrov či do Kansasu, kde nechybí již zde zmiňovaný místní kolorit - časté větrné smrště.

Ve své podstatě se další Crash nijak nezpronevěřuje formuli, jež mu vysloužila ostruhy na 32-bitech. Tvůrci slibují 60 hodin dobré zábavy pro maximální zisk všech krystalů, gemů a relikvií. Do toho pak obvyklé mini hry a arény zakončené známými tvářemi v podobě finálových bossů, na které se můžete těšit o letošních Vánocích. Nicméně úplným závěrem dejme prostor duchovnímu otci Crashe, prezidentovi firmy Naughty Dog. Je jím pan Jason Rubin a nyní vás zprostředkovaně seznámíme s jeho názorem na směr, jímž se podle něj nový Crash ubírá. Jason není uvedeným projektem nikterak nadšen a podle něj není prezentované demo nějak mimořádně zajímavé. Na druhou stranu připouští skutečnost, že až čas opravdu ukáže jeho případné kvality. Jeho největší výtka však patří stále stejnému hernímu systému, který Naughty Dog před časem úmyslně opustil. Zde by tvůrci měli - pro PS2 - nabídnout již mnohem více. A na hypotetickou otázku, kdyby nového Crashe dělali znovu oni, jaké prvky by do něj zařadili, zazněla optimistická předpověď. "Počkejte si, až uvidíte naše nové tituly... už brzy."

Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex
Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex

Autor:



Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Další z rubriky

Onrush přinese zběsilou akční hratelnost Motorstormu a Burnoutu i na PC

Onrush

Nový trailer k závodní hře Onrush od bývalých autorů Motorstormu slibuje zběsilou akci.

K doplňku do simulátoru přibalili autoři i malware. Prý pro boj s piráty

The FSLabs A320

Autoři doplňků do leteckých simulátorů přibalili k hernímu obsahu škodlivý software, který mohl z počítače ukrást...

Remake kultovního System Shocku se odkládá na neurčito

System Shock 2

Autoři chystaného remaku jedné z nejlepších her všech dob se stali oběťmi vlastních ambicí. Musí proto vývoj přerušit a...

Najdete na iDNES.cz