Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crash Bandicoot: Wrath of Cortex

  12:00aktualizováno  6. ledna 11:46
V čase vánočním se na PS2 trhu konečně objevilo pokračování dobrodružství Crashe Bandicoota. Třebaže se v roli herních vývojářů již neobjevují Naughty Dog, i tak to vypadalo, že nový Crash nezůstane nic dlužen své pověsti. Pojďme se tedy podívat na to, kterak se toto dílo jeho novým autorům vlastně vydařilo.

Crash Bandicoot: Wrath of Cortex

Jo, jasně, člověk se jen tak jde podívat do redakce a oni mu tam hned dají napsat recenzi. Ale co mám říci o hře, která obsahuje jednu z nejznámějších postaviček?
Ano, Crash se stal jednou z nejoblíbenějších postav na PSX, mnozí ho dokonce považují za maskota samotné konzole. Tento sympatický vačnatec již zažil mnohá dobrodružství a objevil se i ve více herních žánrech; vezměte si multiplayerovou zábavu v Crash Bash, kde jste se účastnili různých, nejen sportovních dovedností. Závodní šílenství v Crash Team Racing, které zdárně konkurovalo Nintendovskému Mario Kart. Ale „tasmánský čert“ se přeci jenom nejvíce proslavil v plošinkovitém žánru, kde má za sebou již tři vydařená dobrodružství. A o tomhle já mám napsat recenzi. Tak fajn, ale za konečné hodnocení opravdu neručím, protože po celou dobu hraní jsem měl nezadržitelný pocit „dejā vu“.

Co nás tedy čeká v tomto novém dobrodružství Crashe Bandicoota, jež tentokráte zamířilo na naše rozmazlené PS2? Tak nejdříve něco k příběhu. Crash, jeho sestra Coco, tygřík a hodná šamanská maska Aku Aku se zaslouženě povalují na pláži a užívají si klidu - aby taky ne, po všech těch eskapádách. Zatímco v nedalekém vesmíru na jedné orbitální stanici (nejspíš to bude Crash Bandicoot: Wrath of Cortex Mir) se zlý a podlý Dr. Cortex sešel se všemi svými nohsledy - ať už je to Dr. N. Gin, Dingodille, Uka Uka a mnoho dalších, kteří se kdy objevili v minulých epizodách - a domluvili se, že to Crashovi konečně ukážou. A jak že to tentokrát provedou? Vyvolali čtyři elementály (Rok-Ko, Wa-Wa, Le-Lo, Py-Ro), kdy každý z těchto elementálů představuje jeden element života. Země, vodu, vítr, oheň. Pokud se jich nyní zmocní Dr. Cortex, hrozí zánik celé planety. A tak je opět vyslán Crash a jeho přátelé, aby zachránili svět před zkázou. Opravdu nechápu, jak ho to může pořád bavit, no nakonec, každý máme nějakou práci.

Celá hra pak připomíná až příliš nápadně třetí díl celé série. Coco zprovozní stroj času, díky němuž se může Crash vydat na cesty za dobrodružstvím. Je přichystáno pět světů po pěti levelech z různých časových období, které se postupem vašeho snažení a zničení bosse na konci světa budou otevírat. Levely jsou však tentokráte asi tak dvakrát rozsáhlejší a díky možnostem PS2 i detailnější. A v jakých scenériích se tentokrát bude vaše snažení odehrávat? Některé světy zůstaly stejné a přibyly jenom grafické „vychytávky“. A tak můžeme znovu navštívit Crash Bandicoot: Wrath of Cortex zasněžené údolí, kde se budete jen tak procházet, džungli, kde nasednete do jeepu a budete ujíždět před rozzuřeným stádem nosorožců. Nechybí ani oblíbené podvodní úrovně ze třetího dílu, kde se budete prohánět v nové ponorce. Nicméně v této souvislosti je dlužno poznamenat, že přibylo i mnoho originálních dopravních prostředků. Svezete se v jakési kouli, pro níž tu je exkluzivně navrženo pár „bludišťových“ pasáží. Autoři nezapomněli ani na letecké souboje, a tak znovu v intencích třetího dílu budete likvidovat pozemní i letecké cíle. Svezete se - ve stylu Indiana Jonese - v důlním vozíku a po vzoru Ripleyové se budete prohánět ve speciálním nákladním jeřábu.

Jak jsme již zvyklí z předchozích kapitol, každý level je jinak kamerově zpracován. A tak tu nechybí jak klasický náhled tradičních 2D plošinovek, tak budete zabíráni třebas i zepředu a to v momentě, kdy před někým „zdrháte“ směrem do obrazovky. Co by to ovšem bylo za plošinovku a hlavně za Crashe, kdyby v něm chyběli fináloví bossové. Takže i tady na ně narazíte a opět mají tito pro sebe designován celý jeden level, přičemž teprve po jeho zdolání se vám otevře nový svět. Ale nejen to, získáte i novou dovednost, jež vám umožní navštívit jinak Crash Bandicoot: Wrath of Cortex nepřístupná místa. Nakonec získáte i osvědčenou jablkobazuku, která se tolik osvědčila (opět) ve třetím díle. A jak jinak než opět ve stopách zde tolikrát citované třetí epizody budete sbírat různé druhy krystalů a pokud se budete do levelů vracet, dočkáte se tady závodu na čas o tři druhy relikvií. A nejen to, můžete se snažit vyzískat i různé typy bonusů, které dostanete otevřením tajných částí levelů.

V celém zdejším dobrodružství samozřejmě nebudete sami, ale bude vám vypomáhat i vaše sestra Coco. I Coco se naučila pár nových triků a tak má přímo pro sebe vytyčeny levely, ve kterých se bude pohybovat ať už po svých, nebo na speciálně sestrojené turbokoloběžce. Nesmíme zapomenout ani na přátelskou masku Aku Aku, jež vás dočasně ochrání nebo vám poskytne omezenou nesmrtelnost.

Teď se vrátíme k celkovému hernímu zpracování. Možnosti PS2 jsou tady opravdu znát na každém kroku. Viditelnost je totiž více než pozoruhodná, shlížíte údolí či vzdálené hory, sem tam oceníte i nějakou grafickou libůstku. Celý vizuální efekt je ještě umocněn průletem na bonusové plošině, Crash Bandicoot: Wrath of Cortex kdy tato s vámi krouží vůkol a vy máte nádherný pohled na celou krajinu. K tomu ještě momenty, jako když Crash po sobě zanechává stopy, odrazy na ledu a vodní hladině a i stínování je přesně podle postav.

Malou výhradu mám proti Crashovu umění plavat; jestliže tu totiž jsou speciálně designované „plavací“ levely, pak nepochopím, jak se může v úrovních džungle utopit. Takovýto kiks si mohli autoři opravdu odpustit. Co se týče ovládání - je shodné co dříve, takže k němu nemám žádné připomínky. Možná však je trochu škoda, že příběh není dostatečně ucelený, opět budete probíhat spoustou levelů, které nemají žádnou významnější spojitost. Asi si říkáte, co mně tedy na tomto díle tolik vadilo, že jsem Crashovi v konečném hodnocení dal relativně tak málo. Takže já vám to tedy řeknu na rovinu. Ne, není to ani tak onen zmiňovaný a neustálý pocit dejā vu, jenž mě pronásledoval během celého hraní. Ani nejsem proti Crashovi nějak zaujatý, spíše naopak, ale co mne dokáže vytočit v době takové herní pecky jako je , je půlminutový LOADING před každým levelem. To se tedy opravdu omlouvám, ale v dnešní době tohle považuji za dosti významné faux pas…

Můžete mi nadávat do plantážníků, požírače kozího sýra, ale svoje hodnocení prostě nezměním. Vyznavači Crashe ho stejně již nějakou dobu hrají a dělají si osobní rekordy a pro ty ostatní, kteří přežijí ten hrozný LOADING, je to přece Crash Bandicoot – a to je již samo o sobě zárukou jisté kvality.

Crash Bandicoot: Wrath of Cortex
Výrobce/Vydavatel Traveller’s Tales/Konami
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 66kB
Verdikt: Více než slušná plošinovka pro malé i velké, leč do značné míry kopírující předchozí díl z PSX.
Hodnocení: 60%

Autor:




Nejčtenější

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.