Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crashday - vydovádějte se dle libosti

  12:03aktualizováno  1. července 12:00
Líbí se vám akční závody, v nichž se nehraje pouze na čas, ale i destrukci? Téměř osm let jsme čekali na Crashday, hru, která měla věrně kopírovat koncept původních Stunts.
55

Crashday

Platforma: PC
Výrobce: MoonByte & ReplaySt.

Herní karta

Crashday Troufám si konstatovat, že mezi těmi, kteří začali číst tuto recenzi, není nikdo, kdo neslyšel, nehrál nebo alespoň neokusil legendární Stunts. Hra prezentovaná na počátku 90. let slavila mezi hráči nemalé úspěchy, ať už kvůli svému jednoduchému pojetí, ve své době pokročilému fyzikálnímu modelu, nebo intuitivnímu editoru tratí. Titulů, jež se snaží předvést svou moderní variantu původních Stunts, a tak zaznamenat u hráčů velký úspěch, bylo, je a bude nespočet. V posledních letech jsme například zaslechli drobky o oficiálním remaku hry Stunts od slovenského studia Mayhem, o to však více zabolí srdce hráčovo, když hra upadne v zapomnění a v současné době po ní není ani vidu, ani slechu. Jak je na tom dnes recenzovaný Crashday?

"Původní myšlenku hry převzali tvůrci z legendárních Stunts."

Na začátek je potřeba poznamenat, že ačkoliv se vývoj Crashday táhne světem bezmála osm let, nynější vydavatel (společnost Atari) se ji i po řadě odkladů rozhodl vydat. Hry se mění ze dne na den a tak je jasné, že i Crashday dnes nebude to, co se od něj léta očekávalo. To také bohužel není a je to do jisté míry škoda. Přitom jsme mohli zahlédnout téměř shodnou tvář dnešní hry již koncem roku 2003. Co k tomu vývojový tým vedlo? Především nespokojenost z technického hlediska hry.

Konkurence aneb variace hry Crashday

StuntsStunts
O legendě jménem Stunts padlo už mnoho slov. Tento simulátor byl jedním z prvních, kterýžto obsahoval fyzikální model, jednoduchý, zato velice dobře použitelný editor tratí nebo kupříkladu licencovaná auta, jakými byla Audi, Lamborghini, Porsche či Ferrari. Celý článek o Stunts + odkaz ke stažení najdete zde.


TrackmaniaTrackmania
Trackmania odstartovala celou sérii výtečných závodů a zároveň také vytvořila početnou komunitu hráčů - recenze tady. Před pár měsíci vyšel druhý díl Trackmania: Sunrise a nedávno byl také do světa vypuštěn Trackmania: Nations, jenž je zdarma přístupný pouze s multiplayerem.



FlatOutFlatOut
FlatOut se s Crashday navzájem velice podobají, především z hlediska hratelnosti a ztvárnění modelu poškození. Závody ve FlatOut se však častěji odehrávají ve volné krajině; rovněž nabízí větší počet mini-her. Recenzi najdete zde. V létě se na pultech obchodů počítá s druhým dílem.

Herní módy
Vraťme se však ke hře samotné, o co v ní jde a na čem je postavená? V roli kaskadérského závodníka se máte pokusit o ty nejšílenější triky a zdolání nejodvážnějších překážek, Crashday ramp, nájezdů, loopingů, apod. Tvůrci si pro hráče připravili širokou škálu herních módů a disciplín, kromě těch nejznámějších, mezi něž patří Wrecking Match (co nejvícekrát zničit soupeřovo vozidlo), klasický závod, testovací jízda a Stunt Show (provést nejlepší triky s autem a být první, kdo přesáhne předem dané hranice bodů) také další méně obvyklé. Tak například hlavní podstatou úkolu Pass the Bomb je předání bomby upevněné na kapotě vašeho automobilu někomu ze soupeřů. Jednoduše řečeno, hraje se zde "na babu", a to po předem danou dobu. Bomb Run je další disciplína s výbušninou na střeše, nyní však pro její úspěšné splnění musíte projet trať vyšší rychlostí, než je zadaná. V opačném případě vaše auto exploduje a vám nezbývá, než restartovat. Všem jistě známý Hold the Flag najde své uplatnění i zde. Místo týmové vlajky smajlíka a hurá do projíždění checkpointů!

Výčet herních módů je rozmanitý. Napoprvé vás zaujmou svým nápadem, po delším čase a hraní se však značně okoukají. Základní herní módy doplňuje ještě trojka mini-her. I zde je mimochodem vidět inspirace jistými konkurenčními tituly, jako je např. FlatOut. Skok do dálky (Long Jump) najdete také tady, i když, pravda, s jistou obměnou. Dále je to tzv. Vehicle Blast, což je skok daleký s tím, že vozidlo po určitém čase vybouchne - zde je správné načasování velice důležité a mnohdy značně ovlivní výsledek. Posledním mini-módem je Checkpoint Chase, jenž je založen na velice jednoduchém principu: projeďte tolik checkpointů, kolik je ve vaších silách!

"Track Editor si oblíbíte více než nezáživné závody v kariéře."

Kariéra
Doposud nepadla zmínka o kariéře. Důvod je prostý - o plnohodnotné kariéře se v této hře nedá hovořit. V prvé řadě to potvrzuje absence jakéhokoliv příběhu, díky němuž později ztrácíte inspiraci vůbec hrát a dohrát. Crashday Dalším faktem je, že její náplní jsou obyčejné závody a disciplíny, které jsem popisoval výše a jsou ostatně přístupné přes menu hry. Kariéru začínáte s minimem financí a poměrně pomalým policejním autem. Postupem kariéry získáváte za splněné závody peněžní částku (také za jiné, než první umístění) a respekt, který je potřebný k případnému zakoupení lepšího vozidla. Jestliže se pohybujete ve světě Stunts a podobných závodů už nějaký ten pátek a tyto disciplíny zvládáte levou zadní, kariéra bude pro vás nejen obzvláště nudná, ale také soustem, jenž zvládnete za pár hodin čistého hraní. Kladným aspektem se alespoň pro mě jeví tuningování (jak výkonově, tak vizuálně), ze součástek je opravdu na výběr, navíc každé auto má své unikátní kousky. Svůj řidičský um máte možnost prověřit v celkově dnanácti nelicencovaných vozech. Některé jsou naproti těm reálným protějškům takřka nerozeznatelné. Pro představu se jími staly Lamborghini Gallardo, Ford Mustang GT, Mazda RX-8 a další neméně známé modely výrobců. Po vzhledové stránce jsou však auta propracovaná a všeobecně velice vydařená.

Multiplayer
Možným řešením, jak prodloužit herní dobu a lépe ze zabavit, je multiplayer. Nutno uznat, že je pro hráče větším přínosem zábavy než kariéra. Ačkoliv je herních serverů málo a většinou jsou přeplněné, samotná jízda s protivníky (pokud se vůbec připojíte) je celkem pohodová. Změřit své síly a jezdecké znalosti můžete v módech jako Wrecking Match, Hold the Flag nebo Stunt Show.

Editor tratí - hlavní přínos zábavy
Crashday Hlavním zdrojem zábavy celé hry je však Track Editor. Pomocí něho vytvoří vzhlednou, ale hlavně použitelnou trať i jezdec-amatér. Je snadné si tak vytvořit "polňačku" s checkpointy, destruction arénu nebo stunt stadion. Se svým dílem se můžete posléze podělit s ostatními připojenými hráči v multiplayeru a následně na trati také závodit. Editor tratí má opravdu rozsáhlé možnosti použití. Jednotlivé povrchy jsou rozděleny na silnice, dálnice, polní a lesní cesty. Nechybí desítky předmětů pro hračičky, jako jsou stromy, billboardy, pouliční lampy a výbušné barely, včetně všech nájezdů, vývrtek a podobných děl, z nichž jde občas hlava kolem. Zkrátka, pokud máte byť jen minimální tvůrčí schopnosti a trochu času, Track Editor si oblíbíte více než nezáživné závody v kampani.

Technické zpracování
Jak je na tom po tom všem technické zpracování? Po hudební stránce bych chtěl Crashday pochválit,
Klady a zápory

Plus Propacovaný model poškození a efekty
Plus Rozmanitá nabídka herních módů
Plus Editor tratí

Mínus Nedostatek zábavy a motivací
Mínus Design a provedení tratí
Mínus Velice chudá kariéra

jelikož nabízí solidní soundtrack ve stylu rocku & metal, který při jízdě příjemně bije do ušních bubínků (a to nejsem silný zastánce těchto žánrů). Z hlediska grafiky se jedná o mírný nadprůměr a to ještě díky ztvárnění všemožných výbuchů, efektů skřípání, rozbitého skla, apod. Ačkoliv se engine hry vyvíjel pár let, neuniknete některým chybkám hry po dobu samotné jízdy, jako je projíždění některých předmětů, apod. Model poškození je velice pěkně propracovaný, za který odnášejí tvůrci ze všech stran chválu. Suchá a statická krajina okolo však už tak atraktivní není. Hlavní je však u takového titulu hratelnost a zábava s ní spojená. Ta se však zde nedostavuje a velmi často vás nutí namísto restartu mise hru vypnout. Dalším možným důvodem, proč si pořádně nezahrajete Crashday, je nestabilita hry (nejspíš problémy s ovladačemi DirectX).

Verdikt:
Crashday je mírně nadprůměrná hra s mnoha nedodělky, mouchami a nedostavující se zábavou. Po prvním spuštění vás v lecčem překvapí, po pár minutách se však nestačíte divit, jakých podstatných chyb se vývojáři dopustili. Pokud by hra vyšla na přelomu let 2003/2004, jak se původně plánovalo (rozsáhlé info jsme vám přinesli v našem preview), mohla si nejen od nás, ale i od jiných herních médií utrhnout mnohem vyšší známku. Bohužel. Crashday není špatnou hrou, ale sedět u ní hodiny naproti již zmíněné TrackManii nebo FlatOutu zkrátka nevydržíte.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

55 %

Čtenáři

82 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 305 čtenářů

Témata: simulátor

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

RECENZE: Ve strategii Ancestors Legacy budete dobývat a plenit

Ancestors Legacy

Nová historická strategie od polského studia Destructive Creations se hlásí o vaši přízeň a rozhodně má s čím vyrukovat.

RECENZE: Čím více zabíjíte, tím jste silnější. Vampyr není pro každého

Vampyr

Zvláštní kombinace detektivní adventury a akčního RPG se povedla jen napůl. Pokud byste ke skvělému příběhu chtěli i...



Najdete na iDNES.cz