RECENZE: Creaks je nápaditá 2D plošinovka od české Amanity
Creaks
Platforma: PC, iOS, XboxOne, PlayStation 4, Switch
Výrobce:
Amanita Design
- Nápadité a zábavné hádanky
- Excelentní audiovizuální stránka
- Velice pěkné animace
- Méně zkušení hráči by uvítali možnost nápovědy
- Potemnělé surrealistické prostředí nemusí sednout každému
České studio Amanita Design se proslavilo výbornými hrami z žánru point-and-click adventur. Značky Samorost, Botanicula, Machinarium a Chuchel vynikají osobitou grafikou, výborným hudebním doprovodem a originálními nápady. Tuto sestavu nově rozšiřuje počin s názvem Creaks.
Hra vznikala osm let v samostatném týmu v rámci Amanity pod vedením Radima Jurdy, který koncept původně rozpracoval jako svou diplomovou práci. Pokud jste už v minulosti něco od Amanity hráli, tak vás překvapí, že Creaks není klasickou point-and-click adventurou.
Vývojáři se místo toho vůbec poprvé rozhodli zkusit štěstí v žánru logických 2D plošinovek. Tato změna má největší vliv na ovládání postavy. Místo myši si tentokrát vystačíte s klávesnicí nebo gamepadem. Na obou perifériích se mi Creaks ovládalo naprosto bez problémů. Potěšila mě i zajímavá možnost jedním tlačítkem přiblížit či naopak oddálit celou scénu.
Oživlý nábytek
Hra začíná odhalením tajné chodby v pokoji hlavního hrdiny. Z úzkého průlezu se nakonec vyklube členité bludiště plné chodeb, žebříků, výtahů a místností. Brzy po vstupu do tohoto světa narazíte na první nepřátele. Vaší hlavní a jedinou zbraní proti jejich agresi je světlo. Jelikož nemáte po ruce vlastní baterku, musíte využít početných svítidel v jednotlivých úrovních.
Po celou dobu hraní střetnete několik různých nepřátel s úplně odlišným vzorcem chování. Světla se bojí všichni. Buď je díky správnému použití lamp zaženete na požadované místo, nebo si na ně při správném načasování rovnou přímo posvítíte a následně proměníte na statický nábytek.
Koncept hádanek a proměňování nepřátel je opravdu zajímavý a po celou dobu hraní mě ani na chvilku neomrzel. V určité části hry potkáte i spřátelené postavy, od kterých obdržíte velmi užitečný předmět. Ten hratelnost i hádanky posune na vyšší úroveň. Různorodých puzzlů je více než dostatek. I proto bych doporučil si hraní dávkovat a zbytečně nespěchat.
Creaks je v porovnání s Chuchlem také výrazně těžší a dospělejší počin. Občasným zásekům a dumání nad správným řešením jsem se ani já nevyhnul. To k podobným hrám patří a vůbec si na to nestěžuji. Obtížnost mi přišla tak akorát. Méně ostřílení hráči by však měli i kvůli absenci nápovědy počítat s tím, že u některých náročnějších hádanek přece jen stráví delší penzum času.
Rychlost v plnění jednotlivých puzzlů ovlivní i celkovou herní dobu. Já jsem Creaks pokořil za zhruba sedm hodin, což je u jinak spíše kratších titulů od Amanity solidní porce zábavy. Pokud by vám i to bylo málo, lze si hraní prodloužit sbíráním více než třicítky obrazů a krátkých miniher.
Nádherná stylizace a parádní hudba
Příběh je do velké míry založen na vaší představivosti a domněnkách. Postavy nemluví, ale vydávají různé skřeky a vášnivě gestikulují. Českou lokalizaci tudíž využijete pouze v hlavní nabídce. Zde je tedy Amanita věrná svým předchozím počinům.
Až na závěr jsem si nechal zhodnocení audiovizuální stránky. V první řadě bych rád vypíchl krásné detailní animace, kterých je ve hře až nečekaně mnoho. Před ručně malovaným pozadím můžu jenom smeknout a představit si, kolik tvrdé práce to muselo dát. Temná a surrealistická atmosféra samozřejmě nemusí sednout každému.
Na druhou stranu právě díky ní vyniknou pro hru klíčové hrátky se světlem. Atmosférický vizuál zdatně doplňuje výborný hudební doprovod od Joa Achesona známého především projektem Hidden Orchestra. Hudba a zvuky v Creaks vynikají různorodostí slyšených nástrojů, tónů a zvuků. Něco podobného v moc hrách neuslyšíte, takže doporučuji hrát s kvalitními sluchátky.
Hry od studia Amanita Design si spojujeme zejména s výbornou audiovizuální stránkou. V tomto směru Creaks v žádném případě nezklamalo. Minimálně stejně velkou pochvalu si zaslouží nápaditě navržené hádanky, zajímaví nepřátelé, bezchybné ovládání a celkově chytře navržené mechanismy.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 100 čtenářů
Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa
Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...
Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos
Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu
Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...
KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?
Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů
Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...
BlizzCon 2024 nebude
Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...
Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence
Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...
Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu
V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...
OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake
Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...
Těchonín - Stavební pozemek 1525m2
Těchonín, okres Ústí nad Orlicí
2 438 475 Kč