Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Creatures 3: vychovejte si své příšerky

  12:00aktualizováno  9. července 2001 1:30
Zajímáte se o umělý život a umělou inteligenci? Jste mateřský typ? Chystáte se založit rodinu? Plakali jste, když vám chcíplo vaše tamagoči? Chcete si dokázat, že jste lepší než šéfredaktor webzinu, který právě čtete? Pokud jste alespoň na jednu z uvedených otázek odpověděli kladně, jsou Creatures 3 hrou možná právě pro vás...
Creatures 3

Mamí, tatí, on mě zlobí...

Už nikdy se nebudu posmívat panu šéfredaktorovi! Tuto větu bych měl asi za trest napsat stokrát, abych se pro příště poučil. Neboť na začátku příběhu, končícího řádky, které právě čtete, byly moje nemístné poznámky na adresu páně šéfredaktorovu stran jeho recenze na Creature Adventures. Namlsán pochvalnými recenzemi jistého přezdívekmilovného pseudopsychologa v nejmenovaném papermagu na předchozí díly Creatures 1 a 2 jsem si dovolil panu šéfredaktorovi vytknout nepochopení problematiky a geniality myšlenky umělé inteligence, jakož i nedostatek trpělivosti a výchovného citu, pramenící z jeho mladické nezkušenosti. Co měla znamenat jeho mrazivá poznámka "No však uvidíme...", jsem pochopil teprve v okamžiku, když z tradičního balíčku z Opavy vypadlo CD s hrou Creatures 3. Moje nesmělá prosba o zaslání manuálu byla odbyta pomstychtivým konstatováním, že "už se nevešel do obálky", doplněným kousavou poznámku o starých a zkušených, kteří to přece zvládnou i bez něj...

Tak tedy třetí generace umělého života přichází na naše počítače. Tentokrát nikoliv na planetě Albii, nýbrž na palubě gigantické kosmické lodi se setkáváme s milými ušatými Norny, podivnými lemuroidními Ettiny a zlými trolloještěry Grendely. Creatures 3 Tato Noemova archa plující vesmírem obsahuje několik rozdílných "světů", navzájem propojených koridory, přičemž každý z těchto světů je jednomu ze zmíněných druhů domovem. Tyto světy jsou kromě nich obývány ještě nižšími formami života, které se bez ohledu na formu nazývají "critters" (přiznám se, že z faktu, že prase je critter, ježek je critter, pták je critter, ba dokonce i ryba je critter, jsem byl ze začátku vyjevený více než Norni...).

Apropó, Norni. Roztomilá ušatá stvoření, vzhledem připomínající něco mezi Spielbergovými Gremliny a oblíbeným plyšovým mazlíčkem vaší mladší sestry. Na začátku hry si můžete vybrat, zda chcete začít s párem již odrostlejších (a tím pádem i zkušenějších - rozuměj ne_úplně_tupých) Nornů, nebo se coby otrlý norní otec/otrlá norní matka odvážně pustíte do výchovy norních miminek "od vejce". A pak už se jen o svá Norňata staráte jako o vlastní (no oni vlastně jsou vaši vlastní...), vodíte je za ručičku (obrazně i doslova) rozlehlými prostorami kosmické lodi, učíte je poznávat svět - prostě vychováváte je od narození až do smrti. Vaše boží ruka je může polechtáním odměňovat i pohlavkem trestat.

Norňata jsou zvídavá a učenlivá, každou novou zkušenost rychle vstřebávají a využívají. Každé z nich je neopakovatelným jedincem s vlastním genetickým kódem a vlastním charakterem. Pomocí diagnostických aparatur, které máte k dispozici, můžete detailně zkoumat jejich životní funkce, Creatures 3 křížit je mezi sebou a šlechtit nové druhy (aneb Jak se stát Mengelem snadno a rychle...). Navíc se na palubě nachází spousta různých strojů, přístrojů a nástrojů, které (a to je asi jediná převratnější novinka oproti předcházejícím dílům) můžete mezi sebou propojovat a kombinovat tak jejich funkce - pokud tedy ke stroji na výrobu sýra připojíte radiomagnetofon, získáte Snídani s Novou (a nebo pokud jako já omylem propojíte ovladače výtahu mezi dvěma patry a přehlédnete to, váš Norn zemře nevzdělán, poznav v životě pouze výtah jezdící nahoru a dolů bez možnosti vystoupit).

Ovládání hry je poměrně intuitivní a po chvilce vám přejde do krve (a to budete mít k dispozici i manuál s popisem, který mně byl lstivě odepřen). V podstatě veškeré dění ve hře ovládáte již zmíněnou "boží rukou", k dispozici je podrobná a přehledná nápověda. Grafické provedení je, jak vidno z připojených obrázků, lehce infantilní, ale velice roztomilé. Na obrazovce se stále něco pohybuje - critters, různý hmyz, ba i samotní Norni, pokud zrovna nespí, nepostojí ani na minutku... Zvukový doprovod je prostě dokonalý, malí Norníci roztomile žvatlají a jejich pokusy o správnou výslovnost při učení slov jsou prostě kouzelné - častokrát jsem si při hraní připomněl doby, kdy můj syn byl ještě batoletem a snaživě opakoval všechno, co slyšel...

Creatures 3

Creatures 3 jsou bezesporu hrou zajímavou a poučnou. Otázkou však je, pro koho je tato hra určena a koho může zaujmout. Snad ty, kteří je berou jako věrnou simulaci umělého života a plně využijí všech možností, které jim hra nabízí. Ti však již pravděpodobně mají doma jeden z předchozích dílů, a třetí pokračování jim zas tak moc nového nepřinese (snad jen již zmiňovanou možnost sestavování strojů). A ostatní? Původně jsem se domníval, že hra může být zdrojem zábavy a poučení pro děti školou povinné - z toho mne trochu vyvedl můj Half-lifem odkojený syn, kterého hra zaujala jen na chvíli (přesněji řečeno do okamžiku, kdy zjistil, že dostatečným počtem trestajících pohlavků lze Norna ufackovat k smrti - vzápětí byl od počítače vyhnán a já upustil od dalších výchovných lekcí). A tak už mě napadají jen dívenky, dojemně opatrující svá tamagoči...

Vzhledem k tomu, že recenzi na tuto hru jsem měl psát původně já, což mi naštěstí bylo odepřeno Liborovým fňukáním o tom, že až příliš kritizuji a nechápu tak kvalitní herní tituly, jakým musí Creatures 3 bezesporu být, až dosud jsem text výše spokojeně četl, souhlasně přikyvoval na veškerá, zde zmíněná fakta a škodolibě se přitom usmíval. Jak rád jsem byl, když se o Creatures 3 někdo dobrovolně přihlásil. Nemusel jsem se déle zdržovat touto infantilní a nudnou hrou a dal jsem šanci vyjádřit se jiné generaci, generaci, která už má něco za sebou a na rozdíl ode mě již nějaké ty ratolesti vychovala. Odeslal jsem tedy balíček s hrou a netrpělivě očekával recenzi.

Creatures 3

První, co mě zarazilo byl fakt, že týden od odeslání balíčku byl po mě požadován manuál. Vzhledem k tomu, že Bohemia Interactive nám manuály kvůli tomu, že se hry snažíme získat pokud možno o něco dříve, než se objeví v obchodech, standardně nedodává, považoval jsem to za nadstandardní žádost a nic na tom neměnil ani fakt, že tuto hru jsme dostali přímo od zahraničního distributora včetně anglického manuálu. Už tehdy jsem však věděl, že Libor pláče nad tím, co si na sebe upekl. Oni totiž sice Creatures mají vskutku pěkně prokreslenou a líbivou grafiku a také to poměrně hezky zvučí, ale to není vše. Jak už jsem řekl, hra je děsně nudná a absolutně mě nezaujala.

I proto mě po recenzi, která téměř do puntíku vystihuje můj názor na tuto hru, velice překvapila závěrečná tabulka, respektive hodnocení celé hry. Šedesát procent? Chudák Libor, on se nám z toho asi zbláznil? Tolik? Ani ve snu by mě nenapadlo dát tomuhle nezábavnému titulu šedesát procent. Vždyť hra absolutně postrádá atmosféru a je určena hráčům maximálně do patnácti let a pak až od takových čtyřiceti, padesáti let a to ještě bůh ví jestli, neboť se do jejich kůže vzhledem ke svému mladistvému věku vcítit nedovedu. Ne, ne, ne, tuhle hru rozhodně nebrat, lépe je vyhnout se jí obloukem, což by vám však nemělo působit větších potíží vzhledem k tomu, že Bohemia Interactive ani OnTime Solutions, alespoň co vím, Creatures 3 do České republiky dovážet ani nehodlají.

Creatures 3
Výrobce: Creature Labs
Distributor: Mindscape Entertainment
Minimální konfigurace: P 200 MHz, 32 MB RAM, 250 MB HDD
Doporučená konfigurace: P 400 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Už nikdy se nebudu posmívat panu šéfredaktorovi!
Hodnocení 60%
Druhá strana mince by Zdeněk Polách
Verdikt: Nudná hra, kterou mi bylo utrpením recenzovat a jsem rád, že mi bylo ctí tak krátce. Původně jsem tomu chtěl dát méně, ale když mi ji dobrovolně přebral Libor... :-)
Hodnocení 37%

Autor:


Témata: mladiství


Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.