Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cultures - slavná německá preciznost

  12:00aktualizováno  16. února 2003 3:23
Pokud znáte hru The Settlers od Blue Byte, jistě si myslíte, že na ní již nelze nic zdokonalit. Společnost Funatics však byla jiného názoru, a tak vytvořila hru velice podobnou, avšak v mnohých ohledech ještě lepší. Vy tomu nevěříte?

CulturesBylo nebylo, v jedné malé vesničce si žil spokojně klan Vikingů. Rok co rok se na jaře osívala pole, rok co rok se na podzim sklízela úroda. Všichni byli spokojeni, žili ze dne na den a nejspíš by si tak žili dodnes, kdyby se jednoho dne nezatáhla obloha a nezačalo pršet. Od té doby již nikdo slunce nespatřil. Po dlouhých měsících, kdy se pomalu, ale jistě ztenčily zásoby jídla na minimum, se obloha opět rozzářila. Neprosvítily ji ale sluneční paprsky nýbrž obrovský meteorit, který se řítil k zemi. Dříve, než dopadl, se rozdělil na šest částí a jedna z nich spadla přímo doprostřed vesnice. Nikdo by tomu nepřikládal moc velkou váhu, kdyby nejstarší člen osady všem nesdělil, že se podle staré vikingské legendy, která se dědí z generace na generaci, jedná o předzvěst konce světa. Jediný způsob, jak mu zabránit, je spojit všech šest částí meteoru opět dohromady. Nezbývá tedy nic jiného, než vydat se na strastiplnou cestu.

Hru Cultures má na svědomí německý vývojářský tým Funatics a ihned po spuštění této strategie musí být každému jasné, kde že se vývojáři inspirovali. (Pokud se podíváte na obrázky, musí vám to být jasné také.) Pokud přeci jen ještě někteří tápou, napovím, že v Mühlheimu, což je sídelní město firmy Funatics, sídlí i hlavní štáb Blue Byte. Teď už by všichni měli říci jediné – The Settlers. Ano, je to tak. Naštěstí jsou ale Němci národ precizní, a tak se ve Funatics s pouhým zkopírováním nápadu nespokojili a přidali spoustu inovativních prvků, které hru příjemně osvěžují. Nebýt několika drobných chybek, byly by Cultures dokonce lepší než originál.

CulturesGrafika
Předpokládám, že většina z vás hru The Settlers zná nebo o ní alespoň slyšela, a tak se určitě nebudete zlobit, když tuto recenzi založím na srovnání Cultures právě s ní. A začněme hnedka pěkně ostře – a to grafikou. Pokud jste si mysleli, že roztomilejší grafiku, než měli The Settlers, již nelze vyrobit bez toho, aby vše působilo příliš dětinsky, hluboce jste se mýlili. Grafika Cultures je maximálně roztomilá a přitom nepůsobí rušivě, není ani není zbytečně dětinská. Všechny postavičky Vikingů - a to jak mužského, tak i ženského pohlaví, jsou výborně animovány a vykonávají spoustu činností. Pokud zrovna nepracují, různě se poflakují po mapě a povídají si. Pokud jsou unavení, hodí si šlofíčka, když mají dobrou náladu, prozpěvují si, a když třeba nevědí, co mají dělat, rozhazují bezradně rukama. Samozřejmostí jsou také precizně provedené animace všech činností, které mohou Vikingové vykonávat. Kromě postaviček jsou ale krásně nakresleny a animovány i domy, stromy, zvířata či domorodé obyvatelstvo. Prostě a jednoduše – grafika si zaslouží jedničku s hvězdičkou.

Herní obrazovka
Výborně je také zpracována celá herní obrazovka. Pokud máte nakliknutého nějakého Vikinga, objeví se v pravém dolním rohu okno, kde jsou vidět jeho vlastnosti a informace o tom, jak moc má velký hlad - potažmo kolikrát už jedl, jak moc se mu chce spát, jak dobře se baví, co dělá atd. Kromě toho všeho je zde ještě vidět, kde se momentálně nachází. Chytré je, že si toto okno můžete transformovat do menšího, kde je vidět pouze pozice, kde se zrovna Culturesdaná postavička nachází, a otevřít si okno s někým jiným. Pokud tedy často potřebujete například stavitele, vyplatí se nechat si okno s ním permanentně otevřené. To samé lze udělat i s místem. Pokud potřebujete některé místo permanentně sledovat, můžete si otevřít okno s pohledem na něj a je to.

Jak přicházejí na svět děti
V předminulém odstavci jsem zmínil o tom, že ve hře vyskytují i ženy. Má to svůj logický důvod, protože „výroba“ nových Vikingů probíhá stejně jako v reálu. Pokud potřebujete nové pracovní síly, není nic jednoduššího, než postavičkám zadat, aby se začali množit. Takto instruovanému Vikingovi nebo vikingské ženě se nad hlavou objeví srdíčko a začne si hledat partnera. Pokud ho najde, odeberou se spolu domů (je zaptřebí, aby se dbalo o dostatek domů, protože na ulici se vám nikdo množit nebude) a začnou na „výrobě“ potomka pracovat (voyersky založené hráče musím zklamat, protože vlastní akt je zde vyjádřen pouze srdíčky, které vycházejí z domku, kde se zrovna „pracuje“ na nové generaci). Naštěstí jsou Vikingové velmi potentní, a tak je „akce“ pokaždé úspěšná. Trochu nelogické, ale příjemné je, že můžete rozhodnout, jestli se narodí holčička nebo chlapeček. Potom už se jenom objeví čáp s uzlíkem v zobáku a dítě je na světě. Pravděpodobně se však autoři moc dívali na jeden nejmenovaný seriál, protože všechny děti jako by z oka vypadly jednomu nejmenovanému nevlastnímu kanadskému bratrovi jednoho z nejmenovaných hlavních protagonistů (kdo ví, o jaký seriál se jedná?). Ženy se potom ještě starají o to, aby byl v domě dostatek jídla, a to je bohužel všechno. Nemohou vykonávat žádnou profesi ani nic jiného. To je trošku škoda, protože Culturesnevidím jediný důvod, proč by třeba nemohly sbírat jablka nebo houby. Ale co, hlavní je, že rodí děti. :o)

Vlastnosti
Dalším dobrým nápadem, který do hry vnáší i prvky RPG je, že mají jednotliví Vikingové jméno, které lze samozřejmě změnit a sadu klasických vlastností - síla, odolnost, atd. S přibývajícími zkušenostmi získávají jednotlivé postavičky zkušenostní body, které je pak možno mezi jednotlivé vlastnosti rozdělit dle libosti. Každý Viking je tedy naprosto individuální a jako individualita se také chová. Někdo má větší odolnost a vydrží déle pracovat, jiný musí každou chvíli spát.

Povolání
S povoláními je to také zajímavé. Když jste v The Settlers postavili třeba mlýn, vyšel za chvíli z hlavního hradu mlynář a začal pracovat. Ne tak v Cultures. Na začátku mise bývá sice většinou několik postaviček rovnou specializovaných na nějaké povolání, ale zbytek jsou obyčejní civilisté. Stejně tak, vyroste-li z dítěte muž, neumí nic a musí se všechno naučit. Učení probíhá tak, že když máte určitého Vikinga označeného, stisknete pravé tlačítko myši a vyjede vám menu, kde si vyberete ikonku pro změnu povolání. Poté stačí vybrat, kým se má dotyčný stát, a je to. Avšak pozor, v tuhle chvíli se vlastně jedná jen o učedníka a než se dané povolání naučí, chvíli to trvá. Když se z něj však stane mistr, může se klidně začít učit povolání nové anebo se dále specializovat a jeho stará profese mu zůstane. Tento systém je Culturessice zajímavý, ale v konečném důsledku to hru nepříjemně zpomaluje. Když totiž například potřebujete obsadit nově postavenou výrobnu nábytku, nemůžete do ní dát obyčejného civilistu, protože ten se může naučit jen několik základních povolání, jakými jsou třeba nosič nebo dřevorubec atd. Na to, aby někdo mohl pracovat s nábytkem, je totiž zapotřebí, aby z něj byl nejdříve mistr dřevorubec a teprve potom se u něj v menu změny povolání objeví nové položky. Řešit tuto situaci lze dvěma způsoby. Buď z civilisty uděláte dřevorubce, určíte mu pracovní rajón, najdete na mapě Vikinga, který byl dosud dřevorubcem, změníte mu povolání na výrobce nábytku a pošlete ho do nově postavené dílny, anebo postavíte školu. (Ve škole zle rovnou učit i specializovaná povolání, ale chvíli to trvá.). Tento způsob zdá se mi býti poněkud nešťastným.

Dalším rozdílem – dalo by se říci vylepšením, je počet lidí v jednotlivých baráčcích. Pokud jste totiž v The Settlers chtěli například nového dřevorubce, museli jste mu postavit nový příbytek. V Cultures je tomu trochu jinak. V některých budovách totiž mohou být až tři Vikingové se stejným povoláním. Každému pak jenom stačí určit místo, kde má pracovat, a je to v pohodě.

Boje
Při hraní Cultures se nevyhnete kontaktům s domorodým obyvatelstvem. Buď s nimi můžete obchodovat, anebo, pokud jsou agresivní, je musíte zničit. K tomu slouží několik druhů vojenských jednotek, které se liší výzbrojí a účinností pro nepřátelům. K dispozici jsou Culturesklasičtí lučištníci, swordsmani a kopiníci. Není to moc, ale tyto hry, snad jen s výjimkou Knights and Merchants, nejsou na boji až zas tak postaveny.

Hudba
Prohlásit o hře Cultures, že je její hudba dobrá nebo špatná se moc nedá. Některé hudební motivy – zvláště ty orchestrální a s indiánskou tématikou, jsou totiž naprosto úchvatné, a jiné jsou naprosto příšerné. Vybere si ale myslím každý, a jelikož lze ve hře nastavit, jaké zvukové stopy mají hrát, nelze hudbu v Cultures hodnotit jinak, než kladně.

AI
Umělá inteligenci vašich Vikingů a nepřátel je poměrně obstojná, ale pár mušek by se našlo. Bohužel až moc často se například stává, že si takový eskymák ustele před skladem zboží a zmrazí tím veškerý obchod s vaší vesnicí, protože se přes něj obchodník s povozem prostě nedostane. Distribuce jídla a výrobků naštěstí probíhá v pohodě a nestává se, že by se někde nějaký druh zboží hromadil a nikdo ho neodnášel. K tomu také přispívá i to, že můžete určit jak nosiče obecné, kteří obsluhují dle potřeby všechny budovy, tak i nosiče specializované, kteří nosí suroviny jen z jedné budovy do druhé. Za velmi dobrý nápad také považuji to, že když je některé základní suroviny - například dřeva - ve skladu nedostatek, jde postavička, která ji potřebuje do lesa, a pokud někde leží padlý strom, odnese si ho a použije. Nezáleží přitom, jestli se jedná o stavitele, výrobce kopí nebo třeba výrobce nábytku. Prostě nemůže pracovat, doprava vázne, a tak si pro to dojde sám. Tohle mi v jiných hrách tohoto typu hodně chybělo.

Cultures
Výrobce: Funatics
Distributor: THQ
Distribuce v ČR: David Boček - Hype Entertainment, vyjde do Vánoc
Minimální konfigurace: Pentium 266 MHz, 64 MB RAM, 4x CD-ROM
Doporučená konfigurace: Pentium 266 MHz, 128 MB RAM, 12x CD-ROM
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Povedený klon The Settlers, který sice není lepší než originál, ale může se s ním směle měřit.
Hodnocení: 79%

Autor:




Nejčtenější

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Další z rubriky

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Hearthstone: Knights of the Frozen Throne patří k těm nejzábavnějším expanzím

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.