Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Jak může Cyberpunk 2077 překonat Zaklínače?

aktualizováno 
Třetí Zaklínač se zaslouženě stal celosvětovým hitem, který pro výpravné hry v otevřených světech nasadil novou laťku. Chystaná futuristická hra Cyberpunk 2077 by žánr měla posunout ještě o kousek dál. V čem vlastně Zaklínač chyboval a jaká vylepšení se tu autorům nabízejí?

Cyberpunk 2077 | foto: CD Projekt RED

Zaklínač 3 byl z mého pohledu téměř dokonalou hrou. Pokud se nemýlím, jako prvnímu se mu podařilo propojit ohromný, nádherně zpracovaný otevřený svět se silným příběhem a smysluplnými vedlejšími questy, které nepředstavovaly jen bezduchou výplň k prodloužení životnosti hry. Třešničkou na dortu byla jeho nelinearita a obtížné volby, které ve spojení s šedou morálkou herního univerza celý koncept „role-playing“ posouvaly ještě o notný kus dál. 

Ale nejlepší na tom bylo to, že tohle všechno nikdy nebylo na úkor oněch malých, téměř nepostřehnutelných detailů, kterých jste si v herním světě mohli všimnout. Pokud jste narazili na opuštěnou chatu v lese, nebyla to jen bouda, kterou tam vývojáři bezmyšlenkovitě plácli, aby to nebyla taková nuda, ale místo, které sloužilo jako domov či útočiště konkrétní postavě. Stejně tak vesnice nebyly jen shluky budov s pár postávajícími otrapy, ale místa s vlastním životem, minulostí a identitou. Vědmák byl prostě přesně tou hrou, kterou jsem si vždycky přál, aby někdo vytvořil.

Zaklínač 3
Zaklínač 3

Svět třetího Zaklínače nebyl jen rozlehlý, ale i živý a plný detailů.

To všechno musí teď autoři z CD Projektu nejenom zopakovat, ale ještě překonat. Při práci na Cyberpunku 2077 tak pravděpodobně potí krev. Aby se jim jejich snaha vydařila, musí v „dokonalém“ Zaklínači najít slabá místa a rezervy.

Jako první se tu nabízí větší flexibilita při výběru postavy a jejím postupném zdokonalování. Zaklínač byl příběhem Geralta, jehož povolání předem dost omezovalo možnosti, jakými se hráč vypořádával s jednotlivými překážkami. 

Řeč není jen o soubojích. Je možné naroubovat do takto ohromné hry designérskou filozofii her jako Deus Ex nebo Dishonored, v nichž máte neustále na výběr, jaký postup zvolíte? Může se to zdát jako přehnaně ambiciózní plán, ale o něco podobného se přece pokouší i série Watch Dogs. Její velkoměsta jsou přitom poměrně rozlehlá. Zběsilá akce, plížení a hackování je trojlístkem postupů, které lze od moderní futuristické hry očekávat. Půjde tak i Cyberpunk dohrát bez zabití jediné postavy?

Cyberpunk 2077

Dovolí nám Cyberpunk hrát zase jednou za cynickou obludu?

Snad ještě víc bych si ale přál, aby se CD Projekt podíval na starší Fallouty a hry jako Baldur’s Gate a dovolil mi hrát za postavu, která by byla vyloženě zlá. S tím souvisí i možnost upravit si postavu podle libosti. Rád bych, aby zevnějšek mého sociopatického netvora názorně odrážel styl jeho jednání, a bylo by super vidět, jak odlišně na něj vyděšené postavy reagují. Šedá morálka je fajn a složitá rozhodnutí by ze hry vymizet neměla, ale uznejte, že možnost hrát za cynickou nestvůru s černočerným smyslem pro humor má také něco do sebe. Dnes už podobný přístup ve hrách moc nevídáme a já si kladu otázku, jestli to nesouvisí s obavami z vyhrocených reakcí mravokárců a případné cenzury hry v některých státech.

Další rezervy měl Zaklínač v soubojích a tam příliš velké obavy nemám. Ať už bude hlavní postava Cyberpunku předem definovaná, nebo vám hra při její tvorbě dá volnou ruku, jistě nebudete mít k dispozici pouze jeden druh zbraně a pár futuristických „kouzel“. Mass Effect je tady dobrou inspirací, jenom bude důležité, aby autoři zapracovali na bohaté škále nepřátel s rozdílnými typy útoků a taktik. S velkou láskou vzpomínám především na boje v posledním dílu Shepardovy trilogie, které nabídly přesně takové bitvy.

Mass Effect 3
Mass Effect 3

V Mass Effectu se vás nepřátelé pokoušeli dostat odlišnými taktikami (na obrázku Mass Effect 3)

S přestřelkami souvisí i obtížnost, která šla v Zaklínači ke konci hry strmě dolů. Silně bych se přimlouval za automatické zvyšování úrovně nepřátel, jejichž obtížnost by rostla s tou vaší. Zaklínač podobnou funkci zakomponoval do hry až s datadiskem O Víně a krvi a hře to v kombinaci s těžšími stupni obtížnosti rozhodně prospělo. Asi by nemělo jít o něco, co by bylo pro všechny hráče povinné, ale možnost zapnout si škálování v menu hry by určitě nebyla nikomu proti srsti.

Optimistický jsem i ohledně zpracování měst, k nimž jsem měl v základní hře výhrady. Je otázkou, zda se Cyberpunk bude vůbec odehrávat v otevřené krajině, nebo jestli nebude celá hra zahrnuta do jednoho obřího velkoměsta. Vzpomínám si, že mi u Vědmáka zážitek kazil menší počet obyvatel, než jaký bych v ulicích metropolí čekal. Tady bude ale nejspíš hlavní problém v hardwarových omezeních, pro nějž představují ulice plné lidí velkou zátěž. PC verze hry by to ovšem zvládnout mohla.

Gwent Thronebreaker

Přijde Cyberpunk 2077 s vlastní minihrou, jakou byl v Zaklínači Gwent?

Rozhodně očekávám i to, že Cyberpunk bude mít nějakou propracovanější minihru, jakou byl Gwent u třetího Zaklínače. Pokud by se uchytila, nabízí se i její samostatné vydání a nějaké zajímavé propojení se základní hrou. 

Už bylo potvrzeno, že Cyberpunk 2077 bude obsahovat nějakou formu podpory on-line hraní, ale spíš než na klasický multiplayer bych tady sázel na denní a týdenní eventy, jak je to v současné době v módě. Trochu se děsím toho, aby takové prvky hráče příliš neotravovaly a mapa nebyla zadělaná ikonkami nabádajícími vás hrát bezvýznamné questy generované pro ty, kteří se od hry nedokážou odtrhnout ani po jejím úplném dohrání. Tento aktuální trend mě upřímně docela vytáčí, protože razím teorii, že pokud hra nabízí sto hodin neopakovatelného obsahu, může mi po jeho dohrání dát už laskavě pokoj.

Cyberpunk 2077 řadím po bok Red Dead Redemption 2 a Death Stranding do nejužší skupiny tří extrémně ambiciózních her, které koncept „openworldů“ pravděpodobně posunou zase o kousek dál. Snad na první předváděčku hry nebudeme muset čekat už moc dlouho.



Ukázka z Cyberpunku 2077 na E3 nepocházela ani z alfa verze

Cyberpunk 2077

Proč je očekávaný Cyberpunk 2077 od tvůrců Zaklínače prozatím ukazován za zavřenými dveřmi?...

Podívejte se, na jaké HW konfiguraci byl předváděn Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

VIDEO Chystané RPG Cyberpunk sice vypadá skvěle, ale k čemu by to bylo dobré, kdybychom si ho kvůli...

Cyberpunk 2077 je přesně tak dobrý, jak jsme tajně doufali. První dojmy

Cyberpunk 2077

VIDEO Los Angeles (Od zpravodaje Bonusweb.cz) Poté, co v únoru vyšel Kingdom Come, už mezi českými hráči není očekávanějšího titulu než chystaný...

KOMENTÁŘ: Jak může Cyberpunk 2077 překonat Zaklínače?

Cyberpunk 2077

Třetí Zaklínač se zaslouženě stal celosvětovým hitem, který pro výpravné hry v otevřených světech...

Autoři Zaklínače příští týden zveřejní ukázku titulu Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 od vývojářů úspěšného Zaklínače 2

Kyberpunkový titul pro dospělé se světu odhalí příští týden. Za společnost CD Projekt Red to...

Microsoft ukázal Halo Infinite, k vidění byl Dying Light 2 i Cyberpunk 2077

Shadow of the Tomb Raider

VIDEO Loňský ročník herního svátku E3 ovládlo u Microsoftu představení výkonné herní konzole Xbox One X,...

Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Která herní melodie je vaše nejoblíbenější?

Life is Strange

Na rozdíl od grafiky bývá herní hudba v recenzích většinou opomíjena, přitom snese i ta nejpřísnější měřítka kvality....

KOMENTÁŘ: Co máte pořád s tím Nintendem? Pohled nováčka po dvou letech

Super Mario Bros. 3

Na rozdíl od situace v zahraničí nejsou u nás výrobky od Nintenda tolik vyhledávanou komoditou. Značka tu prostě nemá...



Najdete na iDNES.cz