Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Daikatana - raději od ní dejte ruce pryč

  12:00aktualizováno  13. června 9:43
Dlouho očekávaná first person akční hra Daikatana od Ion Stormu vydávaná Eidosem konečně spatřila světlo světa a dorazila i do České republiky. Po mnoha dlouhých letech vývoje se tak Romero pochlubil svým projektem, na nějž se řada lidí hodně těšila. Můj obličej se však po spatření Daikatany jen protáhl zklamáním...
Daikatana

Objeví-li se kdekoliv slovo Daikatana, spousta příznivců okamžitě zbystří, vybaví si klíčová slova John Romero, ID Software a Quake a okamžitě se vrhnout zkoumat zdroj této magické hlášky. Daikatana je totiž jednou z nejočekávanějších a také nejodkládanějších her posledních několika let a nyní nadešel čas, kdy ji Ion Storm konečně předal hotovou Eidosu a ten ji v současné době rozdistribuovává do celého světa. Davy hráčů jistě na tento akční kousek netrpělivě čekají, i v České republice jsme se dočkali již toto pondělí, kdy se hra objevila na pultech herních obchodů za 1599,- Kč (Bohemia Interactive rychlostí distribuce této hry příjemně překvapila), vzhledem k tomu, že se ale recenze ještě nestačily nikde objevit, rozhodl jsem se zúročit těch několik desítek minut hraní zúročit a sepsat tento článek, v němž vás ještě před samotnou recenzi (kterou ale rozhodně nebudu psát já!) budeme před Daikatanou varovat. Ptáte se proč? K tomuto se teprve dostaneme, vezměme si to ale od začátku.

John Romero, vedoucí Ion Stormu, dříve pracoval pro ID Software na hře Quake 2. Vzhledem k tomu, že byl a stále (kupodivu) je považován za schopného a plodného developera, Daikatana přišel jednoho dne k Eidosu a řekl: "Chci udělat vlastní projekt. Bude to ta nejlepší first person střílečka, jakou jste kdy viděli. Dejte mi na ni peníze a já vám to předvedu." Eidos Interactive na tyto řeči, namlsán vidinou úspěchu hry Quake, v jehož případě slízl tučný zisk jeho konkurent Activision, skočil a posvětil Romerův projekt několika miliony dolarů. I zaplesal Romero, splašil dohromady tým lidí a začal vyvíjet hru, o níž byl mezi novináři pochopitelně velký zájem, neboť se od ní čekalo mnoho.

Vzhledem k tomu, že kolem ní byl velký humbuk a Romero ukázal, že to s médii umí, věděly o Daikataně miliony hráčů po celém světě a děsně se na ni těšili. I blížilo se plánované datum vydání a Ion Storm spolu s Eidosem jeli Daikatanu představovat na jeden z minulých ročníků E3. A ejhle, zároveň s nimi vystavoval ID Software svého Quake 2, který vypadal lépe než Daikatana, ale v případě, že by tehdy vyšla, šanci prosadit se v herním světě by jistě měla. Romero však chtěl všem dokázat, že on je ten vyvolený, ten kdo má vytvořit nejlepší 3D akční hru na světě. Obšlehl pár nápadů, nechal přeprogramovat engine, předělala se grafika, do projektu se nacpaly další miliony dolarů a přiblížila se další E3.

Daikatana

I opět vyjel jednoho dne božský John Romero spolu se svým týmem předvádět svou skvělou Daikatanu hráčské veřejnosti, opět však narazila kosa (Daikatana) na kámen v podobě Quake 3, který zde představovalo Carmackovo akční komando. Romero se opět rozčílil, v duchu nejspíše zlořečil Carmackovi a celému ID Software a pustil se opět do kompletního předělávání Daikatany a opět odložil tehdy již několikrát ohlášené datum vydání. Z Eidosu opět vypumpoval nějaké ty miliony doláčů a již naštvanému publisherovi slíbil, že tentokrát už se opravdu nic předělávat nebude a hru konečně dodělají a vydají tak, aby získala titul nejlepší střílečky z vlastního pohledu, jakou kdy kdo viděl.

Eidos doslova běsnil, Daikatana ho stála již více než dvacet milionů dolarů a výsledek stále nikde. Hráči titul netrpělivě očekávali, ID Software v poklidu vylepšoval své technologie, vydal Quake 3 a sklidil obrovský úspěch a Eidos namísto mastění si kapsy plné dolarů vytěžených z úspěchu Daikatany na tomto projektu finančně krvácel a to tak, že hodně. I viděl Romero, že je zle a rozhodl se hru s týmem, který měl, co nejdříve dokončit. Popoháněl hlavního programátora (během vývoje hry se na tomto postu vystřídali celkem čtyři lidé), Daikatana nabral desítky lidí a projekt úspěšně dokončil. Eidos kolem vydání udělal obrovský humbuk a rázem jej šupnul do obchodů tak, že novináři jej ani neměli možnost zrecenzovat ještě před jeho vydáním. Hráči na něj však netrpělivě očekávali. Byl však tento krok Eidosu promyšleným marketingovým tahem, který měl přimět nadržené pařánky koupit si Daikatanu ještě předtím, než ji recenzenti právem zkritizují, nebo pro ně měl být pouze úlevou? To nevíme, myslíme si však to první, neboť, co si budeme nalhávat, Daikatana v žádném případě nesplnila naše očekávání a kdybych na ni měl psát recenzi (jakože nechci, nebudu a vzhledem k tomu, že jsem hru hrál několik desítek minut a již více se k ní ani vracet nechci ani nemůžu), dostane tak s bídou padesát procent. A ani u Vraha by nedopadla o mnoho lépe.

Proč jsem tedy na hru tolik naštvanej? Pominu to, že jsem patřil mezi ty, kdož se na ni těšili (to jsem byl ještě malej kluk... :-)) a také to, že se Eidos kvůli tomuhle braku finančně vyčerpal a doplatili na to geniální tvůrci z Looking Glass (já vím, že se opakuju, ale tohle Romerovi nikdy nezapomenu a kvůli finančnímu krachu LGlassu jsem jej začal nenávidět). Daikatana Daikatana je hra, která mě absolutně nezaujala, možná proto, že nemá pořádnou atmosféru. Grafika je již od počátku nechutně ponurá (zvyšování kontrastu a světelnosti na monitoru, abyste vůbec něco viděli, rulez), možná se tím autoři snaží skrýt nějaké nedostatky, které jsem však neměl chuť, čas ani náladu hledat.

Hudba, ehm, žádnou jsem neslyšel, jediné co se mi z reprobeden linulo byly zvuky - docela obstojně zpracované, ale přece jenom žijeme v roce 2000, takže nad tímhle se pozastavovat rozhodně nebudu. Grafika je průměrná, možná mírně nadprůměrná a hra běžela na mém počítači v plných detailech rychle, avšak hratelnost, ta nejpodstatnější věc na každém titulu, však Daikataně znatelně chybí. Vím, že si možná řeknete, že pokud jsem nehrál Daikatanu několik desítek hodin, nemůže mě nikdy dostat a chytnout jako pořádný herní titul. Proč bych ale měl hrát hru, která mě od počátku nudí, nelíbí se mi a ničím mě nezaujala? Ostatně o tom, že hra nebude nejlepší first person střílečkou, jaká kdy spatřila světlo světa, svědčí také první reakce mých zahraničních kolegů, kteréžto jsou vesměs záporné.

Proč jsem se tedy tolik trápil, hrál Daikatanu a ještě k tomu psal tento článek? Důvod byl jediný - varování vás, čtenářů, před koupí tohoto akčního titulu. Proč? Podle mého názoru je lepší zůstat u svého Quake 3 či Unreal Tournamenta (nebo si pořídit raději tyto hry), než být za 1600,- Kč zklamán tolik očekávaným titulem. A pokud si myslíte, že tento článek je zaujatý, do poručuji vám tedy s nákupem Daikatany vyčkat do doby, než u nás vyjde recenze (a pak nebrat v potaz druhou stranu mince, kterou si napíšu já a nejspíš i Vrah), přečíst si i recenze u konkurence a případně až poté navštívit nebližší prodejnu s počítačovými hrami a tuhle Romerovu gamesku si koupit.

Autor:


Témata: software


Nejčtenější

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Další z rubriky

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.