Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dan „Hellboy“ Vávra – ve službách Mafie

  7:00aktualizováno  10:36
Zajímají vás nejnovější informace ohledně vývoje připravované akční hry Mafia: The City of Lost Heaven od brněnských Illusion Softworks, která je ve světových žebříčcích mezi deseti nejočekávanějšími hrami tohoto roku? Přečtěte si tento online rozhovor Dana Vávry s našimi čtenáři a budete si moci přečíst i návod na to, jak se stát herním vývojářem a jak na tom trhnout miliony.

Dan Vávra alias Mr. Hellboy

Už jste viděli pětadvacetiletého pekelníka ve službách Mafie ve městě ztraceného nebe, jehož jediným cílem je nasyslit co nejvíce peněz a poté oblažovat své hrdlo ohnivou vodou? Pokud ne, mrkněte se na obrázek po pravé straně tohoto textu a vězte, že onen člověk skutečně existuje. A není jím nikdo jiný než Dan „Hellboy“ Vávra, team leader připravované akční hry Mafia: The City of Lost Heaven, která se v brněnských prostorách Illusion Softworks vyvíjí zhruba od počátku roku 1999.

S vývojem her začal Dan Vávra krátce po vystudování střední školy. „S Petrem Vochozkou jsme se znali už dřív, než začal vývoj Hidden & Dangerous nebo Mafie. Pochopitelně to souviselo s tím, že jsme spolu vytvářeli hry, žádná z nich však nikdy nevyšla,“ vzpomíná Mr. Hellboy. S příchodem peněz a tím pádem i lepší šance realizovat zajímavé nápady se však zrodil tým lidí vyvíjejících Mafii a zárodek v současnosti jedné z nejočekávanějších počítačových her tohoto roku byl na světě.

Od té chvíle má Dan Vávra pouze spoustu starostí, desítky mailů od žurnalistů z celého světa toužících po interview, novinkách z vývoje Mafie (jedna, dvě) či „jen“ exkluzivních screenshotů ze hry. Při tom všem ještě musí stihnout řídit celý tým tak, aby hra byla dokončena podle představ autorů i hráčů v co možná nejkratším možném čase, nejlépe v publisherem uváděných termínech (pro Mafii je v současné době aktuální jaro 2001, byť dříve ohlašované Velikonoce se podle Petra Vochozky určitě nestihnou).

Kompletní záznam rozhovoru čtenářů BonusWebu s Danem Vávrou

Autor dotazu: BorisZ BorisZ, odpovězeno: 22:19:43
Otázka: Jakym procesem prochazi nove prijaty pracovnik v IS??? Napr. grafik??? K jake praci muze byt vubec pridelen - pochybuju, ze k nejakym jiz vice rozjetym projektum...
Odpověď: Nejdříve musí přinést nějaké ukázky (a to co nejvíce), pak mu dáme nějaký malý test, abychom viděli jak je schopen se vypořádat s něčím jednoduchým, co mi často děláme, pokud ho přijmeme, nějaký čas (asi tak měsíc) mu dáme dělat něco jednoduššího a trochu spolupracuje s někým dalším aby poznal co a jak a pak už společně s někým začne normálně prcovat, i když jsme třeba trochu mírnější, co se týče termínů. Jinak, vypadá to, že už jsem trochu přetáhl, takže se s Vámi loučím. Díky za zajímavé otázky, doufám, že Vás s Mafií nezklameme a že se Vám bude líbit. Mějte se fajn.


Autor dotazu: Martin Štěrba, odpovězeno: 22:14:58
Otázka: Jestli se neílím tak je Mafia obdobou Gta.?
Odpověď: Trochu se mýlíte a trochu je.


Autor dotazu: asd assd, odpovězeno: 22:14:15
Otázka: dokedy tu asi ste?
Odpověď: Do teď :)


Dan Vávra hraje Mafii

Autor dotazu: Lenka Havelkova, odpovězeno: 22:13:56
Otázka: Jeste k te obtiznosti: to je nejake divne vysvetleni. V realnem zivote nejsou zadne obtiznosti, ale v realnem zivote se objevuji ruzne obtizne situace a jsou lidi, co zvladnou slozitejsi situace, nez jini. Urcite budou lide, kteri si chteji hru v pohode projet a kochat se pribehem a kdyz to bude moc tezky, tak je to odradi. A taky budou urcite lidi, co se jim bude zdat, ze je to jednoduchy, ze vlastne o nic nejde a je to spis interaktivni film. Je jasne, ze budete chtit vyhovet vsem, ale to asi nepujde. Tak ke ktere skupine se prikloni hra spis?
Odpověď: Máte pravdu v životě je to přesně tak :) A proto se přikláním k obtížnosti Normal :) Když to někomu půjde obzvlášť lehce, je prostě dobrý hráč. Ale ještě jinak, já osobně budu raději, když bude hra dlouhá, protože se v ní odehraje spoustu zajímnavých akcí, než když se v ní objeví málo akcí, které bude muset každý stokrát opakovat, protože jsou pekelně těžké a hra podvádí. Jako třeba IGI.


Autor dotazu: BorisZ BorisZ, odpovězeno: 22:10:23
Otázka: Jak vypada takovy bezny den v IS??? Mate alespon chvili casu na nejakou relaxaci (treba obcas si zajit na obed - vubec bych chtel videt, jak se vrhne 100 lidi nekde do hospody :))) Jdete si vecer s kolegama nekam sednout na jedno... Poradate nejake sportovni ci jine akce???
Odpověď: Běžný den se vcelku běžně pracuje, dříve jsme byli poměrně nevázaní, ale s přibývajícími zkušenostmi a lidmi zavádíme poměrně větší disciplínu, jinak se to prostě nedá zvládnout. Občas si někam sednout chodíme, i když já práci a soukromí raději odděluji. A sportovní akce občas taky pořádáme, třeba paintball a máme tu i takovou posilovničku a kung-fu kroužek.


Autor dotazu: Mard osha, odpovězeno: 22:06:56
Otázka: JAk se vám líbí Hitman a IGI???Máte čas poslouchat nějakou muziku a jakou???
Odpověď: Hitman poměrně dost. IGI má skvělou atmosféru a grafiku, ale strašnou inteligenci a hra podvádí což mě neuvěřitelně irituje. U obou mě štve absence save v jakékoli podobě.


Autor dotazu: David Novotny, odpovězeno: 22:05:44
Otázka: Jakou skolu si vystudoval? pomohla ti dostat se tam, kde si ted?
Odpověď: Mám Střední umělecko-průmyslovou školu v Turnově a určitě mi pomohla. Naučil jsem se tam poměrně dobře kreslit, anatomii, lecos o architektuře. Seznámil jsem se tam se spoustou dalších kreativních a schopných lidí a značně jsem tam změnil názor na mnoho věcí. To všechno je velice důležité.


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 21:57:10
Otázka: PS:Články ve Score jsou super
Odpověď: Díky. To jsme rád, že to někdo vůbec čte :)


Autor dotazu: Lada Rac, odpovězeno: 21:55:49
Otázka: Jaké bude mít hra hardwarové nároky?
Odpověď: Už jsem psal níže.


Autor dotazu: asd assd, odpovězeno: 21:55:33
Otázka: velmy pekne vam dakujem, znie to velmy lakavo, no stale to je trochu tajomne viete...videl som vase ponuky na pracu kde bol uvedeny (mozny) nastupny plat programatora preto som sa pytal ci existuje aj takato cifra pre 3d grafikov apropos-je vacsia ale mesia ako u programatorov? (asi vacsia, ze ano)
Odpověď: Programátoří jsou lépe placení, protože taky pracují skoro nonstop a jejich práce je šíleně náročná. Nástupní plat je nižší než plat normální a kdo to dotáhne třeba na hlavního grafika, určitě se má taky trochu lépe :)


Autor dotazu: Martin Štěrba, odpovězeno: 21:53:19
Otázka: Rád bych věděl něco o multiplayeru??? Multiplayer dělá hru podle mě a co boti??? Bude se dát z internetu stáhnout nové mapy atd. Připravujete hru i v jiných jazycích???!
Odpověď: Multiplayer plánujeme, ale budeme na něm pracovat až nakonec. Určitě chceme udělat mód ala CS, třeba Poldové vs Mafie a nějáké závody a honičky v autech. Záleží ale na čase a prioritou je pro nás single play.


Autor dotazu: David Novotny, odpovězeno: 21:52:01
Otázka: Jak se dostat do tvy mafie? :)
Odpověď: Už jsme o tom hovořili níže.


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 21:51:21
Otázka: Tak čau možná se někdy setkáme v Illusion Softworks
Odpověď: Snad :) Díky za zajímavé otázky.


Autor dotazu: BorisZ BorisZ, odpovězeno: 21:50:40
Otázka: Opravdu stale prijimate do IS nove lidi??? Uz ted je vas tam jak psu :o)) A kolik lidi od vas treba odchazi??? A z jakych duvodu???
Odpověď: Přijímáme. Hlavně grafiky a programátory. Zdá se to možná divné, ale vypadá to, jako by se schopní grafici báli přijít a ti neschopní naopak neměli žádnou sebekritiku :) Podle toho co se mi občas dostane pod ruku. Rád bych do našeho týmu někoho kdo má nějaké výtvarné vzdělání a dokáže navrhnout a vytvořit estetické prostředí, nebo anatomicky správné charaktery. V takovém případě bychom odpustili i slabší znalost třeba 3D Studia. Důležité jsou i kresby rukou apod. A jinak - občas někdo odejde, ale většinou za jinou prací, nebo třeba proto, že se přestěhuje.


Autor dotazu: Lenka Havelkova, odpovězeno: 21:44:26
Otázka: Ahoj, co obtiznost hry? Jedna? Nebo vice? Pokud jen jedna, jak narocna hra bude?
Odpověď: Asi jen jedna, já osobně moc výběr obtížností nemiluji. Chtěl bych aby hra byla založena na umělé inteligenci nepřátel, nikoli na jejich počtu, nebo přesnosti. Ve skutečném životě taky nejsou obtížnosti a čím více se přiblížíme chování člověka při multiplayeru, tím lépe. I když to bude obtížné a nemusí to vyjít.


Autor dotazu: Peter Helcmanovsky, odpovězeno: 21:42:08
Otázka: jak sa maju Broncs ? :)
Odpověď: No nějakou dobu jsem se do ničeho nezapojil a nemám na to teď moc čas, ale demoscénu sleduji a rád bych zas něco pořádného stvořil a ne tak na rychlo jako vždy :)


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 21:41:00
Otázka: Dane moc ti děkuji za rady do života a když si nebudeš mít s kým pokecat tak napiš na faraontomas@atlas.cz a přidej i svůj e-mail.Zdar.
Odpověď: Díky, i když doufám, že jsem nepůsobil jako moc velký Děd Vševěd :) Ani zdaleka jím totiž nejsem.


Autor dotazu: Martin Štěrba, odpovězeno: 21:40:04
Otázka: No takže kolik bude hra stát??? Kolik vás natom pracovalo viděl jsem o vás v Game Page!! Je fakt super že nějaká super hra víjde i u nás.!.§
Odpověď: O obém, už jsem psal níže a přesně to nevím :)


Autor dotazu: asd assd, odpovězeno: 21:39:26
Otázka: oh, velmy rad by som vas kontaktoval osobne, no momentalne nesplnam poziadavky ani vekom, ani skusenostami pytal som sa len pre informaciu, kvoli mojmu smerovaniu v buducnosti
Odpověď: Určitě se to vyplatí :) A ani zdaleka nejde jen o plat, který je slušný. Člověk se zde naučí ve 3D jako nikde jinde v Čechách a leckde v cizině. A tady máte také podstatně větší šanci na zajímavou kariéru než v jiné zemi. Už jen kvůli jazykové bariéře.


Autor dotazu: BorisZ BorisZ, odpovězeno: 21:32:53
Otázka: Meli jste problemy utrefit dobu vydani hry/vykonost pocitacu vs. narocnost grafiky atd ??? to aby clovek byl tak trochu jasnovidec... Nekde jsem cetl, ze jste museli predelavat cast mesta od zacatku na jine urovni detailu abyste utrefili narocnost na vykon...
Odpověď: Město jsme předělávali a ne jednou. Vydání na jaře nestihneme a trefit grafiku a datum vydání je docela těžké. I když, my více než na počet polygonů sázime na estetický dojem. Počet polygonů se dostaví sám :)


Autor dotazu: asd assd, odpovězeno: 21:31:00
Otázka: dobry vecer pan Vavra chcel by som sa spytat aky je momentalny nastupny plat 3d grafika vo vasej firme
Odpověď: Přijde na to :) Záleží na zkušenostech, ukázkách a osobním pohovoru. Zkuste nás kontaktovat osobně, normální cestou.


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 21:29:33
Otázka: Dane co ty a ženský máš vůbec čas na nějaký?(Při tvý profesi)
Odpověď: O víkendu nedělám prakticky nic jiného, než že se dobře bavím (včetně žen). Počítačům se vyhýbám obloukem od pátku večer do pondělí ráno :)


Autor dotazu: Viktor Pek, odpovězeno: 21:28:21
Otázka: Ještě bych se chtěl na něco zeptat, z níže uvedených odpovědí jsem se dozvěděl že tam bude i nějaký příběh a rozhovory. Uvažujete taky o lokalizaci do češtiny, nebo to necháte na pozdější spolupráci s některým překladatelem a vydáte ji jako patch, stejně jako to bylo u H&D.
Odpověď: Plánujeme kompletní dabing v mateřštině.


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 21:27:43
Otázka: Dane jak dlouho trvá vymodelovat to jedno skvěle vypadající auto které jsem viděl ve vašem videu.
Odpověď: Trvalo to asi tak týden, pak už rychleji , ale několikrát jsme je předělávali a teď je zrovna opět upravujeme.


Autor dotazu: BorisZ BorisZ, odpovězeno: 21:26:53
Otázka: Dobry vecer Mr. Hellboy, Mafia vypada opravdu skvele, a doufam, ze se bude taky tak hrat a prodavat... No nic... chtel jsem se zeptat... a) mozna se to netyka primo tymu Mafie, ale nekde jsem cetl/slysel, ze je snad nejaky mensi tym IS i ve Zline... Je to pravda a co v tom pripade delaji??? Gafiku externe do nektere z vyvijenych her, programuji nebo vyvyjeji samostatnou hru, kolik jich je atd... b) Jake mas rad filmy??? Mam rad mafianske filmy a doufam, ze jste se patricne inspirovali (Robert de Niro RULEZ)... Diky za odpoved a uz se moc tesim az Mafia vyjde a da na prdel hram ze ZAPADU...
Odpověď: Ano máme tam team, ale to je asi tak všechno co můžu prozradit. Jinak co se filmů týče, hodně se mi líbil třeba Heat, nebo Millers Crossing a třeba Goodfellas, což byla vlastně prvotní inspirace pro Mafii. Jinak se koukám na strašně moc filmů ze všech žánrů, včetně těch independentnějších :) Třeba Ghost Dog.


Autor dotazu: Komat Komat, odpovězeno: 21:23:00
Otázka: Jak dlouho denne prumerne pracujete ?
Odpověď: Asi devět hodin, ale rozhodně nejsem žádný workholik, to je asi taky moje největší slabost. Jsem v podstatě velice líný člověk :)


Autor dotazu: Alois Zpivašel, odpovězeno: 21:21:56
Otázka: Z informací, které jsem zatím posbíral, se zdá, že Mafia bude naprosto geniální záležitost. To jsi všechno vymyslel sám? Celý příběh a hratelnost? Jestli jo, tak to teda klobouk dolů. Bude v Mafii všechno podle tebe nebo si necháš poradit i od ostatních designérů. Psal jsi, že jsou tam ještě dva.
Odpověď: Spoustu věcí jsme vymysleli společně, ale příběh je víeméně moje práce, někteří členové týmu ho ještě ani celý nečetli :) Jinak díky :)


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 21:20:52
Otázka: Ne jako Britny Spears hlavně né já ji nesnáším a tebe obdivuju za to co jsi dokázal až vyrostu chci být jako ty nebo alespoň mít stejnou práci .Hele buď alespoň slavnej jako Peter Molyneux ten co dělá na Black&White
Odpověď: No, taky se může stát že Mafie tak úspěšná nebude. Něco dokážu až Mafii doděláme a bude se lidem líbit, do té doby jsem stále jen nula.


Autor dotazu: David Vrba, odpovězeno: 21:19:28
Otázka: Chtel bych se te zeptat jestli si hral HITMANa a jak se ti libil ci jestli ma neco spolecneho(prvky)s mafii.
Odpověď: Hrál, dohrál a líbil se mi. Dost mi vadila absence save a některé chybky a grafika (hlavně textury)mohli být někdy lepší. Některé prvky společné mít budeme, ale v zásedě jsme trochu něco jiného.


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 21:13:45
Otázka: Dane jsi samouk nebo ti někdo v začátcích pomáhal aby si poznal o co jde co kde máš zmáčknout adt.
Odpověď: Sám jsem se naučil v programech které používám. Engine se učíme všichni prakticky nonstop. Ve škole jsem se naučil kreslit a něco o umění a co se týče designu, tak jsem samouk a velký filmový, knižní a herní konzument. Měl jsem, například prakticky všechny domácí počítače (kromě ATARI) a konzole, takže her znám opravdu hodně. Ale teď 5 minut vydržte, protože mě už bolí ruka a jsu si dát cigáro :)


Autor dotazu: Viktor Pek, odpovězeno: 21:10:02
Otázka: Po tom co jsem viděl poslední video z Mafie mi nezbývá než jen smeknout před tím jak suprově to vypadá, ale docela by mne zajímalo na čem se to asi bude hýbat. Pak bych se chtěl ještě zeptat na jednu věc která i tak trochu souvidí s Mafií, uvažujete o vydání nějakého editoru misí ať už třeba pro H&D a H&D2 nebo Mafii. Abych se přiznal tak co jsem dohrál H&D jsem nějak ještě neměl chuť přestat a docela bych přivítal nějaký nášup, což by třeba u misí stáhnutých z internetu od jiných hráčů bylo naprosto super. Stačí se podívat na rozšířenost Quaka. Neuvažovali jste o tom alespoň trošičku, moc by to konkrétně mě potěšilo. Díky za skvělou práci co pro nás hráče děláte a taky že se konečně našel nekdo, kdo ukázal cizincům jak mají vypadat pořádné hry.
Odpověď: Díky, o konfiguraci jsem už psal. Mafie editor misí určitě nenabídne. Žádný totiž nemáme, hru děláme v MAXu a editor hry je strašně složitý a nikdo kdo tady nedělá by mu asi nerozuměl. Co se týče HD, tak to opravdu nevím.


Autor dotazu: Komat Komat, odpovězeno: 21:07:38
Otázka: >pro toho co se pta na to co mas sudovat jako programator >>> Je to skoro jedno, stejne se musis vetsinu vsehcno naucit sam. Takze pokud chces delat hry, kup si knizky, nauc se programovat.(v C) Nikdo jinej nez ty sam te to nenauci.
Odpověď: Jednou jsme o tomhle debatovali s našimi programátory a dospěli jsme k názoru, že vysokoškoláci mají OBROVSKOU výhodu. Nejde jen o to, umět C++, musíš znát také poměrně složitou matematiku a naučit se i určitým způsobem myslet a to ti vysoká škola určitě dá, i když to bude první dva roky asi opruz.


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 21:04:29
Otázka: Na jakém kompu se Mafia rozběhá.Bude stačit P-II 233MHz 64MB RAM a VOODOO 2 12MB
Odpověď: Jako slabinu vidím hlavně ten procesor, jinak by to jet mohlo.


Autor dotazu: Vlado Rehanek, odpovězeno: 21:03:50
Otázka: Mohol by si prezradit konfiguraciu svojho pocitaca? A na akych konfiguraciach pracuju vasi ludia v 3DStudiu?
Odpověď: Mám Pentium III, Ati Radeon, 256MB RAM (kvůli Photoshopu) a DVD. Ostatní mají GeForce a něco mezi Celerony a Pentii III, nebo Athlony. Na obzvláště náročné práce máme speciální grafickou kartu pro 3D Studio.


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 21:01:49
Otázka: Je tvoje práce zároveň i koníčkem nebo to děláš kvůli výdělku?
Odpověď: Vždycky jsem chtěl dělat hry. Je to koníček, který dělám kvůli penězům. A chci být slavný jako Britney Spears.


Autor dotazu: Alois Zpivašel, odpovězeno: 21:00:18
Otázka: Ahoj Dane, zajímalo by mě, kolik na Mafii dělá grafiků, kolik designérů, a tak. Teda jestli to není firemní tajemství. Děkuji
Odpověď: Zrovna jsem to psal :)


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 20:59:44
Otázka: Chci být programátorem a na té škole se mi nabízí umět řešit problematiku windows a naučit se technologiím je to gut Yes or No .To je moje poslední otázka o škole
Odpověď: Musíš se naučit C++, assembler, práci s Direct X a spoustu dalších věcí. To tě asi naučí na málokteré škole, pro začátek tě musí naučit třeba Pascal a matematiku. Někdo se to dokáže naučit i bez školy, ale rozhodně je to otázka let (a hodně let), nikoli měsíců.


Autor dotazu: Papa Depoun, odpovězeno: 20:57:25
Otázka: Pujde treba rozkopnout stul ?
Odpověď: Budeme simulovat fyziku drobnmých objektů, ale nebudeme je deformovat. Už by toho bylo prostě moc na dnešní výkony počítačů. Auta se ale deformovat budou a budou jim odpadávat části.


Autor dotazu: Zbynek Tarant, odpovězeno: 20:56:10
Otázka: Právě jsem si prohlédl screenshoty ze hry. Jsou prostě úúúúúžasnéééé. Jen jsme při pohledu na tu nádheru znejistěl. Jaká bude vlastně hardwarová náročnost vaší hry. Bude mi stačit PII 333 MHz. A ještě. Bude hra hratelná i bez 3D akcelerátoru. Za odpověď předem děkuji a přeji mnoho úspěchů.
Odpověď: Už jsme to psal níže. Bez 3D karty to fakt nepůjde :)


Autor dotazu: Alex Jaworski, odpovězeno: 20:55:26
Otázka: kolik je vas v tymu a s jakou "hiararchii"?
Odpověď: Přes deset grafiků (občas se to zvýší nebo sníží), dva designeři, 4 programátoři na hru, další tým na engine, zvukař, jeden filmař, project manager. Já jsem, co se týče rozhodování o hře a papírování asi nejvýš (i když kdoví na jak dlouho :), pak hlavní programátor a hlavní grafik. Nad námi je project manager a velký PV.


Autor dotazu: Ivo Kratochvil, odpovězeno: 20:51:25
Otázka: Mě už napadají samé kraviny,ale bude ve hře něco typicky Českého??? jako třeba hospoda kde budou čepovat nějaké české pivo???? Nechci jmenovat chápeš ne???
Odpověď: Asi ne. Budou tam některé české textury a možná příroda trochu připomene Čechy, ale jinak nevidím důvod proč by to tak mělo být.


Autor dotazu: Vlado Rehanek, odpovězeno: 20:49:47
Otázka: Bude v hre implementovane pocasie, vychod/zapad slnka?
Odpověď: Ne ve hře nebude zrychlený čas a mise se budou odehrávat v relativně krátkých časových úsecích. I když, někdy třeba začne pršet a podobně.


Autor dotazu: Zbynek Tarant, odpovězeno: 20:48:48
Otázka: Preji Dobrý den vám i všem ostatním zúčastněným v této diskusi. Rád bych vám položil otázku, která asi nebude úplně k tématu, ale dejme tomu... Představte si situaci, kdy nějaký člověk má skvělou myšlenku, podle které by chtěl vytvořit počítačovou hru. Předpokládejme, že by měl vše již do detailů proyšlené (myslím tím příběh, postavy, prostředí, styl hry atd..) Ovšem - NECHCE NEBO NEMŮŽE BÝT PROGRAMÁTOREM a hledá vývojářský tým, který by jeho myšlenku zpracoval a realizoval. Co má takový člověk dělat, na koho se obrátit a jaké má vyhlídky ?
Odpověď: No nejlépe přesvědčit lidi kteří jeho myšlenku mohou realizovat, že je to myšlenka skvělá a že by mu měli důvěřovat :) A taky se smířit s tím, že je docela možné, že tak úplně skvělá není a že podobné myšlenky má kde kdo. Já osobně jsem začal v Illusionu jako grafik a ještě z doby kdy jsem chodil do školy mám náměty , které bych rád v budoucnu realizoval. Problém je v tom, že by tvůj úspěch neměl být založen jen na jedné myšlence, ale na tvých celkových schopnostech.


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 20:45:13
Otázka: Dane záleží hodně na střední nebo na vysoké škole.Kdyžn bych šel na nějakou blbou střední a potom na vysokou kde bych se tomu začal věnovat mam u vás trochu šanci nebo ne?AJáuž tě s tím prestanu otravovat neboj jenomže já teď stojím před největším rozhodnutím mé ho života na jakou střední?
Odpověď: Jak už jsem řekl, podle toho co tě baví. Škola je důležitá minimálně u grafiků a programátorů. Pokud chceš dělat design, můžeš jít klidně na gympl, ale rozhodně musíš mít nějaké vzdělání aby z tebe nebyl blb :)


Autor dotazu: Vlado Rehanek, odpovězeno: 20:42:56
Otázka: Budu v hre pouzite peniaze? Myslim, ako ci bude mozne nakupovat zbrane, LEGALNE si kupit auto, alebo len tak si v bare kupit pivo. :)
Odpověď: Nebudou. Vše co potřebuješ dostaneš a zbytek si musíš nějak sehnat. Brali jsme to tak, že Mafiáni nevědí co s prachama, obzvlášť ti z velkých familií a tak si můžou koupit všechno :)


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 20:41:13
Otázka: Dane hra působí dojmem dokonalosti jak by sis představoval svoji dokonalou hru teda kromě Mafie. :)
Odpověď: Docela se těším na Shen Mue 2 pro Dreamcast. Mám rád hry realistické se zajímavým příběhem. sedí mi i Hidden a Dangerous. Miluji prastarý Laser Squad, nebo Fallout. Ovšem nejvíc mě dostal Metal Gear Solid. Takže takový průnik toho všeho.


Autor dotazu: Papa Depoun, odpovězeno: 20:39:01
Otázka: Kdy to vyjde ?
Odpověď: Koncem léta, trochu jsme přehodnotili plán :) Když jsme hru vymýšleli, nevěděli jsme u mnoha věcí jak dlouho zaberou a jaké problémy můžou nastat. Teď jsme už snad započítali do harmonogramu téměř všechno. Nás osobně jakákoli prodleva mrzí asi nejvíc. Minimálně dostaneme později naše prachy :)


Autor dotazu: Ivo Kratochvil, odpovězeno: 20:36:43
Otázka: Sakra bude na té hře aspoň něco špatného??? :-)))))))
Odpověď: Osobně trnu hrůzou aby se něco nepo... a my nezklamali zatím poměrně velkou důvěru hráčů. A vím nejlíp, že se toho může po... opravdu hodně. Navíc ne všechno se musí stihnout.


Autor dotazu: Commandos Eidos, odpovězeno: 20:34:55
Otázka: Ještě k tomu kradení, takže si nebudeme moc na ulici "stopnout" ( postvit se před něj ( tak aby nás nepřejelo ), střelit na přechodu do něj a řidič v panice uteče a nechá tam klíčky apod.)?
Odpověď: No ono to ve 3D není až zas tak jednoduché, ale pracujeme na tom. Ovšem ne každý řidič si to musí nechat líbit, že? :)


Autor dotazu: Papa Depoun, odpovězeno: 20:34:03
Otázka: Ahoj. Videl jsem screenshoty, jste vazne spicka ve svym oboru. Kolik asi bude stat Mafia penez. Predem dekuji. Omlouvam se, ze je to bez diakritiky, mam rozbite drivery.
Odpověď: V Čechách méně než je zvykem, ale přesně ti to teď neřeknu. Jinak díky za chválu.


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 20:33:14
Otázka: Jaké programy byly použity na programování a grafické zpracování hry?
Odpověď: Visual C++, Photoshop, 3DS MAX, prakticky žádné pluginy (do ničeho), spoustu nástrojů si děláme sami (střižna na animace atd.)


Autor dotazu: Tomáš Krajča, odpovězeno: 20:32:03
Otázka: Uklidnils mě... :-) Pokud to není tajemství, kolik vám Vochozka platí? (Petře, neposlouchej!) Alespoň řádově.
Odpověď: Přiměřeně :)


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 20:31:31
Otázka: Dane, jak bych se mohl stát vývojařem her? Prosím poraď mi já bych si nic jiného nepřál než dělat hry. Vím, že to určitě řiká každý, ale řikají to jenom proto, že je hry baví hrát, ale já bych to chtěl mít jako job a zároveň i jako koníčka. Doporuč mi prosím školu a jaké by měla mít zaměření. Já se chystám na elektrotechnickou obor elektronické počítačové systémy je to správná cesta?
Odpověď: Záleží na tom CO bys chtěl dělat. Pokud chceš programovat, je nejlepčí nějaká vysoká matematicko-fyzikální nebo přímo počítače, pokud chceš dělat grafiku tak jakákoli umělecká škola kde se naučíš dobře kresli a sám se musíš naučit v programech. Ve 3D často stačí talent a dokonalá znalost programu, ale umělecká škola a znalost dějin umění je obrovské plus. A design... tam hodně záleží na talentu, musíš hodně psát, vymýšlet dobrodružství do stolních her, zkusit naposat scénář na hru atd. Zkus www.prijmeme-grafiky.cz kde jsou naše požadavky. Já osobně mám umělecko průmyslovou školu a pár lidí tady taky, většina programátorů má vysokou.


Autor dotazu: Luděk Starý, odpovězeno: 20:26:02
Otázka: Bude při řízení auta podporován volant ???
Odpověď: Jasně, už teď je podporován. Bez volantu by se náš fyzikální model pořádně ani nevyužil.


Autor dotazu: Vlado Rehanek, odpovězeno: 20:25:06
Otázka: Aka bude v hre pouzita kamera? Bude pevna, alebo nou bude mozne lubovolne rotovat? A bude mozne prepnut na pohlad z vlastnych oci?
Odpověď: Pohled z třetí osoby. Pokud to v některých lokacích bude působit potíže přepneme do 1st person, jinak to nepůjde. Zatím to potíže nedělá. Vymysleli jsme jakousi kombinaci ovládání ala Quake a třetího pohledu a zatím to docela dobře funguje. Zatím se kamera přizpůsobuje sama, ale možná nějáké nastavení přidáme, hlavně u aut.


Autor dotazu: Tomáš Zeman, odpovězeno: 20:22:51
Otázka: Dane Jak si se k vytváření her dostal?
Odpověď: No vlastně už když jsem byl ještě malý Danda v tuhém komunismu a nikdy jsem neviděl počítač, spatřil jsem u babičky katalog Quelle, dar to emigrantů z Německa a v něm obrázky počítačů a konzolí, kde byly na monitorech k vidění jakési fleky a mě došlo, že to jsou hry. Od té doby jsem začal na papíře vymýšlet jak by to šlo udělat. Když jsem povyrostl a komunismus padl, seznámil jsem se s Petrem Vochozkou a zkusili jsme něco udělat, hra se sice nedodělala, ale když Petr založil Illusion, pozval mě ke spolupráci a já přijal.


Autor dotazu: Petr Vochozka, odpovězeno: 20:18:56
Otázka: Budeš chtít proplatit tenhle presčas? :))
Odpověď: Jasně. Ale stačí mojí běžnou taxou 2000 za hodinu :)


Autor dotazu: Commandos Eidos, odpovězeno: 20:17:57
Otázka: Zajimalo by mě jak se hráč naučí ukrást auto?
Odpověď: U běžných aut mu poradí mechanik pracující pro rodinu Salieri, jak si poradit se zámkem. Speciální auta bude dohazovat chlapík z luxusního autoservisu a za protislužby poradí kde auta sehnat a jak je ukrást (to budou ony subquesty).


Autor dotazu: Tomáš Krajča, odpovězeno: 20:16:16
Otázka: Přijde mi, že obsah Mafie je trochu kontroverzní: je to tak trochu podobné jako s Hitmanem, Dreb v recenzi psal (a já s ním souhlasím), že sice hra neobsahuje tolik násilí jako jiné hry, ale hlavní problém je ve vašem jasném zařazení na stranu zla: chladný zabiják vraždí na objednávku. Nepostihne podobný syndrom taky Mafii (jen si hrát na zločince - jste si jisti, že to bude ta pravá zábava)?
Odpověď: Ani Hitman není tak strašný zabiják, pokud jsi skedoval děj, měl zabíjet zločince z narkomafie. U nás je to trochu horší, ale snažil jsem se to vyvážit kvalitním příběhem. Bude to trochu ve stylu Goodfellas (u nás Mafiáni). Nesnažili jsme se nijak Mafii idealizovat. Trochu jsem se pokusil odhalit v rozhovorech mezi postavami filozofii podobných lidí (a ta je velice zajímavá). Přečettl jsme si hodně literatury faktu na toto téma a to se snad v příběhu odráží. Jinak za jakýkoli zločin mimo úkol, ponese hráč důslkedky stejně jako ve skutečnosti. Nejhorší je na sebe zbytečně poutat pozornost :)


Autor dotazu: Ivo Kratochvil, odpovězeno: 20:09:25
Otázka: Bude hra podporovat technologii EAX????
Odpověď: Už podporuje.


Autor dotazu: Vlado Rehanek, odpovězeno: 20:09:03
Otázka: S akymi druhmi aut sa bude mozne v hre stretnut? Vo videu prezentovanom na ECTS bolo mozne vidiet par aut, kolko ste ich do hry implementovali a bude sa dat jazdit na kazdom z nich?
Odpověď: Asi 60 druhů aut od 10ti výrobců. Bude zde asi 20 modelů, od každého několik variant (coupe, policejní auto, pickup). Půjde použít kterékoli, pokud se hráč naučí jak ho ukrást. Bude zde několik velice raritních sportovních a velice výkonných vozů a také závodní "bugattky" které jezdí i přes 200 km/hod.


Autor dotazu: Tomáš Krajča, odpovězeno: 20:06:32
Otázka: Jaký bude přibližně rozsah hry (tzn. velikost města, počet misí, předpokládaná délka hrací doby)?
Odpověď: 20 misí, přes 20 subquestů, závody ala NFS na přibližně desíti okruzích. Doufám, že hrací doba hry bude okolo 20 hodin čistého času (bez Save), tedy asi dvojnásobek třeba Metal Gear Solid, ale zatím se to nedá přesně odhadnout.


Autor dotazu: Ivo Kratochvil, odpovězeno: 20:03:58
Otázka: Všechno to vypadá moc pěkně držím palce ať se vám to všem vyvede už teď se těším jak zase budu v noci pařit na úkor spánku :-)))
Odpověď: Díky, já se taky těším a doufám že se všichni dočkáme :)


Autor dotazu: Zdeněk Polách, odpovězeno: 20:03:07
Otázka: Jak se bude Mafia oficiálně jmenovat? Na internetu se lze v současné době setkat se dvěma názvy: Mafia: The City of Lost Heaven a Mafia: La Cosa Nostra. Který z nich se tedy nakonec použije?
Odpověď: Jeden název je pro Evropu a jeden pro USA. V Itálii se to bude jmenovat úplně jinak, protože slovo Mafie je tam tabu. Mně osobně připadají podobné čachry s názvy trapné.


Autor dotazu: Pavel Cyprich, odpovězeno: 20:01:40
Otázka: Jak vypadá takový pracovní den u vás? Stíháte dělat taky něco jiného(jako třeba hrát hry)?
Odpověď: V 8 ráno píchačky, v šest večer padla :) Přes den je vyloučeno hrát hry nebo kecat na chatu, všichni by měli dělat jen svou práci. Hry můžu hrát jen já :) Večer přes týden hraju hry, nebo čtu knížky a koukám na filmy, ty jsou dost důležité, najde se v nich spousta zajímavých nápadů, ale i inspirace pro grafické zpracování. Docela čtu i odborné publikace o filmové kameře apod. Mafia by měla vypadat jako film.


Autor dotazu: Vlado Rehanek, odpovězeno: 19:58:11
Otázka: Ako bude v hre zobrazene nasilie? Bude napriklad mozne prechadzat chodcov, alebo im odstrelit puskou nejaku cast tela? :)
Odpověď: Dostal jsem email (od nějaké dívky!), že bychom ve hře měli mít mozky stříkající z hlav a stékající po zdi a střeva vylézající z břich. Ne že bych proti tomu něco měl, ale myslím, že ve hře jde spíš o děj a akci než o podobné detaily. Krev tam bude, přejíždět chodce půjde, ale podobně jako ve skutečnosti si tím značně zdemolujete auto a začne vás honit policie. Osobně nemám potřebu zacházet do příliš velkých grafických detailů. Ale myslím, že v ději se dočkáte docela slušných šoků typu Pulp Fiction.


Autor dotazu: Tomáš Krajča, odpovězeno: 19:54:12
Otázka: Jak dlouho už se na Mafii pracuje? Neleze ti práce na ní už trochu na mozek?
Odpověď: Leze :) Na hře děláme od začátku roku 1999 (v úvodním článku byla v datumu chyba, špatně jsem Vreca informoval), bohužel jsme asi před rokem změnili engine a na spoustě věcí jsme začali dělat úplně od začátku, hlavně program. V minulém enginu zase mnoho věcí nefungovalo, takže jsme je dělat nemohli vůbec. Teď to konečně začalo fungovat a my máme nástroje které potřebujeme k dokončení hry. Dlouhý vývoj a časté předělávání nás alespoň důkladně naučilo optimalizovat a systematicky pracovat (alespoň doufám :)


Autor dotazu: Ivo Kratochvil, odpovězeno: 19:49:02
Otázka: Jak se budou ve hře ukládat pozice??????
Odpověď: Pouze na předem určených místech, několikrát za misi (podle její délky. Nesnáším ukládání každou sekundu, ale dost mě rozčiluje i Project IGI, nebo Hitman. Takže uděláme takový, doufám, že rozumný kompromis.


Autor dotazu: Commandos Eidos, odpovězeno: 19:46:54
Otázka: Kdy vypustite hratelne demo Mafie?
Odpověď: Určitě před vydáním hry, ale kdy přesně to zatím není jisté.


Autor dotazu: Tomas Kopiar, odpovězeno: 19:45:33
Otázka: Dobry vecer!!! Chcel som sa opyta na kolko hra bude CD a za aku cenu sa bude predavat!! Dakujem!
Odpověď: Je možné že bude mít více než jedno CD, cena v Čechách bude asi nižší než obvykle, v cizině normální jako u ostatních her.


Autor dotazu: Ivo Kratochvil, odpovězeno: 19:44:22
Otázka: Možná trochu hloupá otázka,ale přecejen... bude hra česky???? nebo české titulky,nebo opět kompletně v angličtině??? Díky.
Odpověď: Plánujeme udělat kompletní dabing v češtině. Jen tak pro legraci, protože na tom určitě nevyděláme. Nic ale neslibuji, protože i takhle máme práce až nad hlavu a nezáleží to jen na čase.


Autor dotazu: Vlado Rehanek, odpovězeno: 19:42:44
Otázka: Zdravim. Kolko miest bude v Mafii? Bude len Lost Haven alebo bude mozne hrat aj inde?
Odpověď: Bude jen jedno. Kdybysme jich chtěli víc, dělali bysme to ještě v důchodu. I takhle možná budeme :) Zato je ale město mnohem propracovanější než v jakékoli podobné hře. Hlavně graficky.


Autor dotazu: Commandos Eidos, odpovězeno: 19:41:15
Otázka: Taky zdravim, ještě k těm ukolům... Bude jedna mise např. odvezt něco někam..(viz. Driver) nebo bude jeden svet(město) ve kterém jezdite a plníte ukoly(viz. GTA)...
Odpověď: Jedna mise bude probíhat asi takto: V baru dostanete úkol, vyjdete ven na parkoviště a dojdete si do dílny rodinného odborníka pro zbraně, pak si vezmete auto a vyjedete ven. Po městě si můžete jezdit jak chcete ale Vašim úkolem bude někam dojet a něco tam udělat. Třeba dojet do baru nepřátelské familie a zapálit jim auta (to je hned na začátku), vystoupíte, uděláte to, poperete se s majiteli vozidel a pak rychle ujedete před policí. Později je to složitější.


Autor dotazu: Zdeněk Polách, odpovězeno: 19:36:30
Otázka: Jak to bude s hardwarovou náročností Mafie? Je pravdou, že optimálním minimem pro slušné hraní bude Pentium III 500 MHz, 128 MB RAM osazené grafickou kartou GeForce a pokud ano, co zejména je důvodem tak vysokých nároků na konfiguraci PC?
Odpověď: No, zatím to na počítačích typu Celeron 400, 128MB RAM a TNT 2 16MB jede docela obstojně (přes 40 fps), něco ale ještě ubere finální AI a efekty. Naším cílem je optimální běh na výše jmenované konfiguraci v přijatelných detailech.


Autor dotazu: Pavel Mondschein, odpovězeno: 19:34:13
Otázka: Možná to je otázka hodně do budoucna, ale pokud se Mafia setká s úspěchem, počítáte s pokračováním?
Odpověď: Pokud se setká s úspěchem, tak možná ano :) Ale je zatím poněkud předčasné o tom mluvit, když ještě hra nevyšla.


Autor dotazu: Commandos Eidos, odpovězeno: 19:28:26
Otázka: Zajímalo by mě jestli bude hra pouze jako např.Driver, nebo bude možno vystoupit ( případně po někom vystřelit ) a vzít si jiné auto.
Odpověď: Zdravím. Ano půjde vystoupit kdy budete chtít, krást auta a vcházet do některých budov nebo venkovních lokací, ty budou extra vymodelované (lépe než město) a budou tam speciální úkoly.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v červenci

Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered edition

Červenec patří v oblasti her k nejslabším měsícům v roce. Přesto jsme si řekli, že zkusíme vybrat pět kousků, které by...

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...



Najdete na iDNES.cz