Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dark Fall – konečně pořádný horor?

  12:00aktualizováno  8:48
Hororů není nikdy dost a těch klasických už vůbec ne. Pokud se o tento styl zajímáte a navíc nepohrdnete hrou žánru adventure, možná by vás mohla zaujmou právě dokončená hra Dark Fall. Vypravíte se v ní na opuštěnou vlakovou stanici a blízký hotel, v nichž v minulosti došlo k mnoha záhadným a dosud nevysvětleným zmizením.

Dark Fall

V dnešní recenzi máme co dočinění s poměrně zajímavou hrou. Zajímavou ani ne tak svým námětem nebo zpracováním, ale okolnostmi jejího vzniku a podmínkami, za nichž byla tvořena. Jedná se totiž o „nezávisle vyvíjenou hru“, což je laicky řečeno něco mezi profesionálním komerčním projektem a freeware gameskou, jakých najdete mraky třeba na našich Plných Hrách. Takový pojem „nezávislý vývoj“ zní na první poslech zajímavě, ale jako všechno ostatní má pochopitelně své pro i proti. Jasným kladem je fakt, že tvůrcům do vývoje nekecá žádná kancelářská krysa z vedení distribuční firmy a oni tak mají ve své práci absolutní kreativní svobodu. Na druhou stranu ale do projektu nikdo nelije žádné tučné finance a rozpočet se pohybuje v extrémně nízkých hladinách, což se zákonitě musí na kvalitě hry negativně podepsat. V případě, že je takovýto nezávislý tým schopný a především plný nadšení, můžeme od něj očekávat výtvor, na nějž by se dala aplikovat negace pořekadla „Navrch huj, vespod fuj“. A přesně totéž platí o adventuře Dark Fall - pod svraštělou slupkou zastaralého enginu a grafiky se totiž skrývá horor jako řemen.

Dark FallTvůrcem Dark Fallu je miniaturní britská firmička XXv Productions, jejímž zakladatelem a patrně taky jediným stálým členem je Jonathan Boakes. K vývoji vlastní hry se odhodlal přesně před jedním a půl rokem, kdy během Vánoc navštívil městečko Dorset v jihozápadní části Anglie. Při průzkumu okolí objevil desítky let opuštěnou vlakovou stanici s přilehlým malým hotýlkem. Obojí bylo v dezolátním stavu a z oněch starých stěn přímo vyzařovala ponurá atmosféra, která byla jako stvořená pro děsivý hororový příběh. Příběh pro svůj žánr tak klasický, jak jen může být.

O tom, že tento produkt není na plně profesionální úrovni, jsem se přesvědčil ihned po otevření DVD obalu. Místo tištěného manuálu (který je ve formě html přímo na CD) jen jeden malý lísteček s nezbytnými instrukcemi ke spuštění hry, stříbrné CD bez jakéhokoliv potisku, žádná instalace hry na disk. Ano, Dark Fall musíte spouštět přímo z CD a ještě k tomu je nutné manuálně nastavit rozlišení Windows na 640 x 480, jinak hra poběží v prťavém okně (osobně tohle považuji za vrchol amatérismu). Tím ale štiplavý úvodní šok nekončí, neboť i hra samotná působí dojmem, jakoby ji tvůrci někdy v roce 1995 přivedli do klinické smrti a probudili až dnes. Dark FallInterface je totiž klasický 1st person „skokan“ ve stylu starého Mystu a grafika... no když to trochu přeženu, tak třeba k takové Syberii má stejně blízko jako mravenec-turista na vrcholek Mount Everestu. Řečeno prostě a jednoduše - na první pohled z téhle hry ze všech stran čiší známky nedokonalosti a zastaralosti.

Jenže po chvilce hraní se dostaví o poznání příjemnější překvapení a Dark Fall odhalí svoji pravou potemnělou tvář s výrazem strachu a hrůzy. Děj celé hry je situován do pustého prostředí vlakové stanice a s ní spojeného malého třípatrového hotýlku, který se může pochlubit pozoruhodnou historií plnou záhadných zmizení. Již v devatenáctém století se v nedalekém železničním tunelu ztratil malý kluk jménem Tim Pike, jehož tělo nebylo nikdy nalezeno a případ zmizení nebyl nikdy vyšetřen. Po zhruba stovku let vládl v místě klid, až v roce 1947 zmizeli pro změnu všichni obyvatelé hotelu, hosty počínaje a majitelem Georgem Crabtreem konče. Policie byla opět bezradná, celou stanici i hotel „zaplombovala“ a ukončila tak jejich funkčnost jednou provždy. Rušno zde začalo být až v současnosti, kdy do hotelu dorazila dvojice studentů Nigel a Poly z Weymouthské univerzity a architekt Pete Crowhurst. Nigel a Poly sem přijeli Dark Fallsledovat paranormální aktivitu a vybavili se k tomuto účelu slušným počtem mikrofonů, termokamer či pohybových senzorů. Pete přijal nabídku na zrekonstruování hotelu, a tak si přijel celé místo občíhnout. Po několika dnech klidu to ale přišlo. Zlo se vynořilo z temnoty. Pete dostal strach a první, co ho napadlo, bylo zatelefonovat vám – svému bratrovi, kterému se jen pár vteřin před svou smrtí svěřil o NĚČEM příšerném, co v hotelu žije... co před pár minutami dostalo Nigela a Poly a co právě v tuto chvíli usiluje i o jeho život. Samozřejmě bráchu nenecháte ve štychu a okamžitě se prvním vlakem vydáváte na opuštěnou Dowertonskou stanici.

Bezprostředně po příjezdu se vás zmocní silná úzkost. Objeví se před vámi noční tmou pokryté malé dvoukolejové nádraží s postranní přízemní budovou čekárny s oprýskanou fasádou, popadanými cedulemi, prohnilými stoly a zrezivělým zábradlím. Na čekárnu je přímo napojena monumentálně vyhlížející budova hotelu, tyčící se přímo nad kolejištěm. Projdete recepcí, navštívíte zachovalou kavárnu, jídelnu, kuchyni... a záchodky v naopak tak špatném stavu, jaký si jen lze představit. Kromě asi dvou desítek hotelových pokojů nakouknete do starého sklepení, na půdu a dokonce i hluboko do podzemí. A nikde Dark Fallnespatříte jedinou živou duši. Ani svého bratra, ani těla Nigela a Poly, po nichž v hotelu zůstalo jen jejich technické vybavení. Co se tu jen mohlo stát? Jsou mrtví? Kde jsou potom stopy po krvi? A proč v chodbách hotelu poletují podivné bílé hvězdičky, dveře se samovolně otevírají a zavírají a teplota prudce kulminuje mezi nulou a dvacítkou? A pak ty hlasy... podivné šeptání je slyšet skoro všude. Že by duchové?

Už to tak asi bude. S historií nejen jich, ale i celého hotelu, se obeznámíte naprosto dokonale. Při průzkumu ponurých místností totiž narazíte na obrovské množství rukou psaných poznámek, novinových ústřižků, knih, deníků, vzkazů, dopisů, reklamních letáků... prostě spoustu materiálů, které dokumentují místní život v roce 1947. Nepřímo se tak seznámíte se zhruba desítkou postav, odhalíte jejich vzájemné vztahy a začnete pomalu přicházet na to, co se tady tenkrát před lety vlastně stalo. Při pátrání po neznámém zlu se postupem času neobejdete bez nejrůznějších pomůcek. Zpočátku si vystačíte jen s obyčejnou lampou, bez níž by se do temných sklepů a hustých křovin v okolí hotelu odvážil vydat jen naprostý šílenec. Později využijete i speciálních „duchařských“ nástrojů, jež zde zbyly po Nigelovi a Dark FallPoly. Jednak je to detektor elektromagnetických vln, který máte neustále aktivovaný a který vás bezpečně upozorňuje na případný nestandardní výskyt vlnění ve vašem okolí. Vůbec nejzajímavější jsou však speciální brýle, pomocí nichž můžete objevit skryté nápisy na stěnách nebo zvláštním způsobem „nahlédnout“ do minulosti. Například ve vybrakovaném hotelovém pokoji skrze ně uvidíte, jaké bylo jeho vybavení před padesáti lety, a v některých případech se dokonce stanete svědky dávno minulých rozhovorů mezi zemřelými, jejichž duším nebylo dodnes dovoleno stěny hotelu opustit.

Vůbec nejpůsobivější je na hře atmosféra. Po této stránce je Dark Fall opravdu výtečný horor, který nelze hrát jindy než v noci... ve zcela potemnělé a tiché místnosti. O váš strach se v něm nestarají žádné příšery nebo očima viditelné bytosti. Naopak – budete se bát neznáma. Nikdy nebudete vědět, co se může skrývat za vedlejším rohem nebo kde může číhat TO, co připravilo o život každého, kdo kdy do tohoto hotelu vkročil. Budete se bát stínů. Náhlého vypadnutí pojistek. Vlaku, který z ničeho nic projede po kolejích, jež jsou desítky let mimo provoz. Budete mít strach z všudypřítomné tmy a především ze zvuků. Na nich si dal Jonathan obzvláště záležet a Dark Falludělal dobře. V pokojích neustále slyšíte nějaké vrzání, šramocení, podivné neidentifikovatelné hučení. Při průzkumu pokoje najednou slyšíte na chodbě kroky – vyjdete ven a dveře za vámi se najednou zabouchnou. Otočíte se a uslyšíte za nimi hrát rádio, které jste před pár minutami bezpečně vypínali. A ty hlasy... to sténání... zvonící telefon v recepci nebo neviditelná pianistka v baru. To vše ve vás vyvolá pocit strachu. Dark Fall je jednoduše protkán tak hustou a děsivou atmosférou, že mu ji mohou jen tiše závidě i oba díly Drákuly, které já osobně považuji za nejlepší hororové adventury poslední pětiletky.

Hratelnost se v této hře soustředí především na klasické puzzly. Pohovořit si není s kým a v inventáři v horní části obrazovky se vám za celou dobu nashromáždí pouhých deset předmětů. Vaším hlavním úkolem je získat dvanáct run, s nimiž v závěru zaženete ono vraždící ZLO tam, kam patří, a tyto runy jsou ukryty povětšinou v různých skříňkách, skrýších v podlaze nebo třeba v tajné přihrádce v hodinách. Klíč k nalezení těchto skrýší a jejich otevření se většinou skrývá v hromadě různých listin, nákresů nebo číselných údajů, které je rozumné si do mrtě všechny zapisovat a zakreslovat na papír, protože nikdy nevíte, kdy se vám některá z informací bude Dark Fallhodit (při hraní Dark Fallu jsem popsal víc listů papíru než za poslední semestr ve škole... i když je pravda, že za pravidelného návštěvníka přednášek se rozhodně považovat nemohu). A právě ve hledání indicií ve velkém množství textu může pro mnohé znamenat problém. Samotné úkoly a puzzly jsou sice ve své podstatě poměrně jednoduché, ale nápověda k nim je občas ukrytá tak dokonale, že je ji dětsky snadné přehlédnout.

Závěrem mi nezbývá než vyjádřit politovaní nad tím, že se podobného námětu a scénáře nezhostila nějaká finančně lépe zajištěná společnost. Kdyby si totiž XXv Productions mohli dovolit licencovat kvalitní 3D engine a udělat Dark Fall s lepší grafikou a HLAVNĚ s možností volného pohybu, posunula by se hra do naprosto jiné dimenze a hodnocení by se dost možná vyšplhalo až k devadesátce. Takhle se jedná pouze o mírně nadprůměrný titul, který doplácí na svůj přestárlý a moly prožraný kabát. Přesto však to, co se skrývá hluboko pod ním, za pozornost určitě stojí. Otázkou zůstává, zdali se přes ten svraštělý škraloup na povrchu dokážete přenést.

Na závěr ještě dodám, že tuto hru v českých ani zahraničních obchodech nenajdete - jediná možnost, jak ji získat, je objednat si ji přes internetové stránky výrobce.

Dark Fall
Výrobce: XXv Productions
Vydavatel: XXv Productions
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Stáhněte si: demo, screenshoty
Oficiální homepage: www.xxvproductions.co.uk/darkfall
Minimální konfigurace: Pentium 233, 32 MB RAM, 24xCD-ROM
Doporučená konfigurace: Pentium 300, 64 MB RAM, 36xCD-ROM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Ve svém jádru kvalitní a děsuplný horor, který ale navenek působí zastaralým a graficky nepřitažlivým dojmem.
Hodnocení 65%

Autor:


Témata: Manuál, Vlak


Nejčtenější

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.