Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dark Messiah of Might and Magic

  12:00aktualizováno  3. února 8:34
Oblíbený svět Might and Magic se vrací v nesmírně nadějném akčním RPG poháněném Source enginem a tvořeném autory Arx Fatalis. Temný příběh, parádní bojový systém a atraktivní prostředí. Tak to je ve zkratce nabídka dnes propírané hry.

Dark Messiah of Might and Magic Propracovaný svět Might and Magic patří k nejprotežovanějším dějištím počítačových her. Vzpomeňme dlouhatánskou ságu devíti pokračování kultovní RPG série Might and Magic a čtyři kousky z neustále populární odnože Heroes. Ovšem i přes slušné výnosy z těchto her, se majiteli nadaného vývojářského studia New World Computing, společnosti 3DO, podařilo zkrachovat. Fanoušci tohoto fantasy světa ovšem nemusí truchlit – licence připadla takřka za pakatel vydavatelskému domu UbiSoft, který s ní záhy začal operovat. Za nedlouho se tak konečně setkáme s veleočekávaným Heroes of Might and Magic 5, ale nemenší pozornost budí i trochu vzdálenější mix akce a RPG – Dark Messiah of Might and Magic, na němž pracují šikulové z francouzského Arkane Studia, jež nestojí za ničím menším, než je Arx Fatalis.

Samozřejmostí jsou hordy monster v čele s draky, orky, gobliny a další dobře známou cháskou, jíž má za úkol setnout hlavu bezejmenný vyvolený, kteréhož roli si logicky střihnete.

Příběh asi cenu za originalitu nezíská. Posuďte sami. Odehrává se ve fantasy zemi Ashan, konkrétně v problematických hraničních územích, kam bychom nezavítali ani kdybychom za odměnu dostali zbrusu novou grafárnu. Ke všemuDark Messiah of Might and Magic začíná hrozit temné, již před dávnými léty předpovězené, nebezpečí. Samozřejmostí jsou hordy monster v čele s draky, orky, gobliny a další dobře známou cháskou, jíž má za úkol setnout hlavu bezejmenný vyvolený, kteréhož roli si logicky střihnete. Ona dějová linka samozřejmě bude vyšperkována novými objevy, zvraty, odkrýváním místní mytologie a pochopitelně pozvolným postupem vpřed ve věci zjišťování okolností spojených s hlavní zápletkou.

Někoho to možná nepříjemně zaskočí, jiný bude potěšen, jedno je totiž jisté: Dark Messiah of Might and Magic bude nejvíce spadat do žánru akčních her, což my, vzhledem k tomu, že na trhu není mnoho fantasy akcí, kvitujeme s povděkem. Už jen kvůli slibovanému, extrémně propracovanému bojovému systému, který svým smyslem pro detail a využitím fyzikálního enginu nechá daleko za sebou veškerou konkurenci, včetně například Half-Life 2. Nejrůznějších alternativ, jak se zbavit nepřítele, bude v závislosti na prostředí skutečně značné množství. Samozřejmě,Dark Messiah of Might and Magic že můžete průměrného Orka rozcupovat obyčejným mečem nebo mu z dálky předvést svou bezchybnou střelbu z luku, ovšem hra vás jednoznačně vybídne i k dalším způsobům. Co takhle uvolnit sudy, které protivníka spolehlivě rozválcují? Nebo ho vylákat na provazový most, který pak z jedné strany odříznete? Nesmíme zapomínat ani na četné útesy, z nichž se po vypjatých momentech efektně shazují. Velmi nápomocné je i zpomalení času, jež si vychutnáte po adrenalinových soubojích, jimiž se vám dobije energie k němu potřebná. Pak se na obrazovce rozpoutá efektní i velice efektivní rodeo, kdy můžete každý svůj krok i úder přesně koordinovat. Hra běží na dobře známém Source enginu, který patří ke špičce ve všech ohledech, takže se nebojíme, že by tvůrci naslibované finesy vynechali.

Bez magie by to asi také nešlo! Setkáte se s nepříjemnými nekromanty, kteří na vás budou útočit silnými kouzly a zároveň bez ustání vyvolávat nové a nové pohůnky, které byste mohli kosit třeba do aleluja. Velmi se tak hodí magický Dark Messiah of Might and Magic štít odrážející útoky protivníků a umožňující vám dostat se hlavnímu padouchovi pod kůži. V průběhu hry byste měli stoupat po jednom ze tří kariérních žebříčků. Prvním je válečník, který si bude logicky vylepšovat atributy jako je útočná síla či konstituce, zatímco zloděj zase nejvíce potrénuje schopnost nepozorovaně se proplížit kolem nepřátel a zezadu je pak svými dvěma dýkami potichu odkrouhnout. Zvolíte-li mága, bude se vám postupně otevírat cesta k novým a novým kouzlům představeným formou přiměřeně rozvětveného stromu. Kouzle by nemělo být ani moc, ani málo, ale přesně tak akorát, aby se daly rozumně využít. Bodíky nutné k vylepšování postavy získáte klasickým způsobem, jímž není nic jiného, než plnění rozličných úkolů. Ty se přesně podle regulí RPG žánru dělí na hlavní a vedlejší. Podle tvůrců budete mít ze hry nejlepší požitek ve chvíli, kdy se pokusíte dovést jedno povolání do perfektního stádia a druhé někam k 50%.

Might and Magic Tribute

Klasická RPG Might and Magic série je nejspíše mrtvá a oficiálně se jubilejního desátého dílu minimálně v nejbližší budoucnosti nedočkáme. Nemusíte ale věšet hlavy – skupinka oddaných fandů se nesmířila s nepříznivým osudem a vrhla se na vývoj neoficiálního pokračování jménem Might and Magic Tribute. Ten by měl herně navazovat na 6. až 8. díl, přičemž mnoho, především však technických, vychytávek si vzal i z dílu devátého. Opět si budete moci vytvořit partičku o pěti lidech a projít si s nimi nelineární příběh o padesáti questech. Můžete se těšit jednoduše na všechno, co jste si v sérii oblíbili. Zatím ovšem není k dispozici nic jiného, než hratelné technologické demo. Více informací naleznete na těchto stránkách: http://mmtribute.castlegobs.nl/

Čas od času by mělo být možné předejít přímé konfrontaci s nepřítelem, přičemž k Dark Messiah of Might and Magic tomuto účelu si stačí pozorně prohlížet okolní prostředí. Autoři představují následující příklad: spolu s jedním příběhově důležitým NPC stojíte na rohu náměstí, které je zapotřebí přejít, jenže chráněnec se kdoví proč bojí uprostřed se rozvalujícího a evidentně špatně naladěného kyklopa. Tak co teď? Možností je více a pomůže nám při nich nápadný domeček, který je naneštěstí zamčený, ovšem naše oko dráždí vysunutým balkónem. Hrdina nabídnuté příležitosti využívá a za pomoci skobou zakončeného lana se dostává do prvního patra, odkud odkráčí dolů, pohodlně kolegovi odemkne a provede parťáka bezpečnou cestou k cíli. Druhá varianta je snad ještě jednodušší a stačí vám k ní obyčejný šperhák, jímž dveře otevřete zvenčí. V případě, že nedisponujete ani lanem a už vůbec ne oblíbenou pomůckou všech zlodějů, nemusíte zoufat, je zde další, poněkud napínavější a nebezpečnější způsob. Stačí si vlézt do kanálu, podlézt celé náměstí a na druhé straně zase vyskočit. Zde nacházející se sudy jako by bylo stvořeny k odlákání kyklopovy pozornosti. A to jejich vrháním do jeho zad. V nehlídaném mezičase může počítačem ovládané NPC v klidu přeběhnout. A aby toho nebylo málo, můžete Dark Messiah of Might and Magic samozřejmě použít i brutální sílu ústící jedině v nelítostný souboj. Komu by tento příklad nestačil, nabízíme další. Podobně jako v King Kongovi, lze i zde odlákávat nebezpečné pavouky pomocí chutné potravy nahrazující vaší tělesnou schránku. Jako nejvhodnější adept na tuto roli se jeví třeba právě zabitý goblin, jehož vhodné umístění odláká obří pavouky a nabídne jim chutnou přesnídávku.

Zvolíte-li mága, bude se vám postupně otevírat cesta k novým a novým kouzlům představeným formou přiměřeně rozvětveného stromu.

Rozhodně zajímavě působí i možnost využívat znalostí zdejší diplomacie a poštvat proti sobě nepřátele. Kupříkladu na vězeňské lodi dřepí hrdina v obležení orků, globlinů a nekromantů, kteří se nemohou vystát. Stačí tak pár fint, posléze otevřít cely a už se nám to pěkně mlátí. Zdejší svět má působit živoucím a uvěřitelným dojmem, k čemuž je bezesporu zapotřebí promyšlený systém umělé inteligence. A té bychom se měli podle všeho dočkat. Důkazem budiž následující případ: použitím jednoho z mocnějších kouzel se vám povede zmenšit orka na mrzkých dvacet centimetrů, což vyústí mimo jiné v to, že rázem ztratí svůj meč i štít, jimž byla zachována původní velikost. Svou velice nezáviděníhodnou situaci si orkDark Messiah of Might and Magic bleskurychle uvědomí a dá se na útěk do chvíle, než nabude své původní velikosti. V té chvíli mu také dojde, že mu cosi chybí – neotálí a běží pro svou výzbroj, s níž se znovu vrhá do boje. Skvěle působí i slibované používání na fyzice závisejících herních mechanismů nepřáteli. Orkové vaším směrem vychytrale uvolní klády a doufají, že vás valící se harampádí zastaví. Kyklopové si sami rádi pomáhají rozhazováním těžkých sudů. Protivníci tak mají v podstatě ten samý repertoár akcí jako vy a AI jim ho umožní do dna využít. Tedy doufejme.

Jak už se na správné fantasy akční RPG sluší a patří, narazíte na tuny zajímavých předmětů. Ať už těch klasických či magických, které stojí za obzvláštní pozornost. Ohnivé meče přidávají ke klasické útočné síle ještě škody napáchané příslušným elementem. Zřejmě podle Frodova nepostradatelného parťáka byl tvořen meč zvaný „Digger of Ashes,“ který v blízkostí nemrtvých začne modře svítit.Dark Messiah of Might and Magic Každá zbraň má několik jasně pochopitelných statistik a rozhodně neplatí, že by impozantněji vyhlížející zbraň musela být nutně i tou lepší. Kupříkladu nejlepší nemagický meč ve hře vypadá úplně obyčejně. A teď se dostáváme k opravdové zvláštnosti: zbraně si budete muset sami ukovat! Na svých cestách narazíte rovnou na tři kovárny a pokud se ve vašem inventáři nachází kladivo, něco železa a držadlo, můžete se pustit do práce: rozžhavit kov, nalít ho do formy, zchladit, vytáhnout, znovu rozžhavit, kovářským kladivem ho opracovat a tak dále. To samozřejmě nějakou tu dobu zabere, což vyřešili tvůrci šalamounsky. Vlastní tvorba zbraní zůstane nepovinným doplňkem a pokud se jí nebudete chtít věnovat, vůbec nic se nestane, akorát si k tomu, co budete držet v rukou, nevytvoříte tak silný vztah.

Zdejší svět má působit živoucím a uvěřitelným dojmem, k čemuž je bezesporu zapotřebí promyšlený systém umělé inteligence.

Dark Messiah of Might and Magic každopádně vypadá jako nesmírně nadějná hra nabízející to nejlepší z žánru akčních RPG. Nabídne vám slušnou volnost v pohybu i v konání, což je dneska spíše výjimkou. Těšíme se na vynikající bojový systém jdoucí ruku v ruce s parádní fyzikou doplněnou o spektakulární grafiku. A ještě jedna perlička na závěr: na některých místech se příběh hry prolne s Heroes of Might and Magic 5 a naopak. Obě hry ovšem zůstanou samostatnými celky.

Index očekávání: 95%

Autor:


Témata: Half-life, Ubisoft

Nejčtenější

Populární youtuber TotalBiscuit zemřel, bylo mu pouhých 33 let

TotalBiscuit

Po dlouhém boji s rakovinou včera zemřel John Peter Bain, známý počítačovým hráčům pod svými přezdívkami TotalBiscuit a...

V Německu poprvé po 20 letech povolili hru s hákovým křížem

Wolfenstein - cenzura

Satirická hra Bundesfighter II Turbo se stala prvním titulem od roku 1998, ve kterém bylo povoleno zobrazit hákový kříž.



RECENZE: Více her jako Detroit a lidé přestanou chodit do kina

Detroit: Become Human

Detroit: Become Human je jako drahý hollywoodský blockbuster, jehož děj můžete sami ovlivňovat. Pokud dokážete občas...

Autoři českého Kingdom Come poodhalili plány do budoucnosti

Pokud čekáte na jednoznačnou radu ve stylu "je to pecka, běžte si to okamžitě...

Kingdom Come: Deliverance se v průběhu příštích 12 měsíců rozroste o čtyři příběhová rozšíření. Nejspíše si tak...

Sony: PlayStation 4 vstupuje do konečné fáze svého cyklu

Kompletní nabídka PlayStation

PlayStation 4 vyšel v listopadu 2013 a v současné generaci je to s prodeji 76,1 milionu celosvětově nejúspěšnější...

Další z rubriky

Bude plná nenávisti. Vše, co víme o hororové akci The Last of Us 2

The Last of Us: Part 2

The Last Of Us, akční adventura od studia Naughty Dog, je považována za jednu z nejlepších her, které kdy vyšly pro...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

OBRAZEM: Pirátská exkluzivita Sea of Thieves je těžké zklamání

Sea of Thieves

Rozlehlý oceán, hledání pokladů podle mapy, potápění či bitvy na moři. Zní to jako vzrušující zábava? Celkem ano. A...



Najdete na iDNES.cz